Slut på 75kWh S och X
Moderator: Redaktion
Re: Slut på 75kWh S och X
Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Slut på 75kWh S och X
Eller att X blir 125kwh LR, S kvar på 100kwh LR..... samma EPA olika batterisize. Om ett år när 2170 byggs utan flaskhals till X blir det infört även på S som VLR (musk har som sagt redan nämnt "very long range")Legato skrev:Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Slut på 75kWh S och X
Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Slut på 75kWh S och X
Fast för en S är ju 100 redan som en LR3, give or take.Legato skrev:Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....
Jag tror de kommer vilja göra så att alla S har likvärdig eller längre räckvidd än LR3D, vilket de gissningsvis kan med säg 90 kWh användbart med lite effektivitetsförbättringar och lättare pack osv som är en effekt av nyare batteridesign med mera. Frågan är hur de gör med X då den kommer kräva markant mer för att jämföras med 3an.
Så 90 resp 120 låter rimligt i mina öron, tror de vill gå över 400 miles med en S LR.
Re: Slut på 75kWh S och X
... fast de stora behöver inte ersättas för när det degraderat så är det lika stort som det lilla.Gustafsson skrev:Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
Återigen det finns en stor marknad för stora SUVar med kort räckvidd.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Slut på 75kWh S och X
Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.LarsL skrev:... fast de stora behöver inte ersättas för när det degraderat så är det lika stort som det lilla.Gustafsson skrev:Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
Återigen det finns en stor marknad för stora SUVar med kort räckvidd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Slut på 75kWh S och X
Enligt en ingenjör på Ale lion som gjort paketen till Fiat 500e så har cellerna ett knä vid 80% kapacitet när det degraderas väldigt fort. Ner till 80% går linjärt och relativt sakta sedan dör dom fort. Vet inte om det gäller alla li ion dock.Gustafsson skrev:Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Slut på 75kWh S och X
Ja det där är ett ganska typiskt beteende.Henrik Torphammar skrev:Enligt en ingenjör på Ale lion som gjort paketen till Fiat 500e så har cellerna ett knä vid 80% kapacitet när det degraderas väldigt fort. Ner till 80% går linjärt och relativt sakta sedan dör dom fort. Vet inte om det gäller alla li ion dock.Gustafsson skrev:Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.
Re: Slut på 75kWh S och X
Blir säkert ett nytt avtal, gissingsvis som du nämner till ett lägre pris. Kortsiktig bindning eller ingen alls. Känns rimligt att de vill gå över till en typ av cell storleksmässigt med alla fördelar det innebär.taliz skrev:Att avtalet går ut förhindrar ju inte att ett nytt upprättas. Gigafactory, där 2170 tillverkas, är ju även den ett samarbete med panasonic.
Så om inte annat kanske tesla fått ner priserna på 18650 celler...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Slut på 75kWh S och X
Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slut på 75kWh S och X
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Slut på 75kWh S och X
Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?HenrikM76 skrev:Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slut på 75kWh S och X
Inte en aning, får fundera på det. Blir ev. en lagerbil ändå, de kör ju lägre ränta på leasingen av dem samt lite rabatterat pris. Det var precis på gränsen att jag fick min nya chef gå med på Tesla Model S så jag kan inte gå för långt upp i pris till iaf.Zalman3 skrev:Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?HenrikM76 skrev:Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Slut på 75kWh S och X
Modellen har inte plockats bort från sidan än iaf... skynda och beställ och använd Tibors kod!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Slut på 75kWh S och X
Det spekuleras inte bara om större batterier och högre laddhastighet.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slut på 75kWh S och X
men det var senare. Mot slutet av 2019 ny interiör, slutet av 2020 ny exteriör.Zalman3 skrev:Det spekuleras inte bara om större batterier och högre laddhastighet.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Slut på 75kWh S och X
När "spionbilderna" på nya S/X interiören släpptes så nämndes Q3 2019 för facelift. Men det kanske blir tidigarelagt, alternativt så är detta bara förberedelser för facelift. Bra om det går en viss tid mellan 75 versionen och en eventuellt ny version som kanske har räckvidd som dagens 100D. Jag tänker mig nytt chassi, 2170 celler = betydligt lättare. Model 3 motorer (eventuellt bara fram som effektivitetshöjare). ~85 kWh pack med motsvarande dagens 100 kWh räckvidd ?Zalman3 skrev:Det spekuleras inte bara om större batterier och högre laddhastighet.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Slut på 75kWh S och X
Zalman3 skrev:Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?HenrikM76 skrev:Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Ja, ut med en 90D till samma pris som en 75D. Det vore skojigt. Gör de det så kan de ju lika gärna skicka med en burk vaselin med alla 75-bilar de säljer nu...
Re: Slut på 75kWh S och X
Skulle vara spännande ifall 75 ersätts av 100 och de släpper en ny toppmodell med 150kwh med ett nytt batteripaket
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Slut på 75kWh S och X
Om de lanserar en ny ”SR” nivå så är jag rätt säker på att den kommer hamna väldigt nära räckvidden av en 100 efter diverse förbättringar (iaf för S). I ett sådant fall är det snarare de som köper 100 som får det jobbigast då mer eller mindre hela merkostnaden de la för att köpa 100 över 75 försvinner direkt. En 75a kommer gå ner ja men inte i närheten lika mycket som 100 gör.Verdi skrev:Zalman3 skrev:Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?HenrikM76 skrev:Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Ja, ut med en 90D till samma pris som en 75D. Det vore skojigt. Gör de det så kan de ju lika gärna skicka med en burk vaselin med alla 75-bilar de säljer nu...
Re: Slut på 75kWh S och X
Då kör jag min i 3 år och glömmer sen att Tesla finns.OfarligTesla skrev:Om de lanserar en ny ”SR” nivå så är jag rätt säker på att den kommer hamna väldigt nära räckvidden av en 100 efter diverse förbättringar (iaf för S). I ett sådant fall är det snarare de som köper 100 som får det jobbigast då mer eller mindre hela merkostnaden de la för att köpa 100 över 75 försvinner direkt. En 75a kommer gå ner ja men inte i närheten lika mycket som 100 gör.Verdi skrev:Zalman3 skrev:Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?HenrikM76 skrev:Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Ja, ut med en 90D till samma pris som en 75D. Det vore skojigt. Gör de det så kan de ju lika gärna skicka med en burk vaselin med alla 75-bilar de säljer nu...
Re: Slut på 75kWh S och X
Tror knappast en viktminskning skulle kunna öka räckvidden så mycket. Sjunker räckvidden så mycket ifall man är fem pers istället för en i bilen?Laban skrev:När "spionbilderna" på nya S/X interiören släpptes så nämndes Q3 2019 för facelift. Men det kanske blir tidigarelagt, alternativt så är detta bara förberedelser för facelift. Bra om det går en viss tid mellan 75 versionen och en eventuellt ny version som kanske har räckvidd som dagens 100D. Jag tänker mig nytt chassi, 2170 celler = betydligt lättare. Model 3 motorer (eventuellt bara fram som effektivitetshöjare). ~85 kWh pack med motsvarande dagens 100 kWh räckvidd ?Zalman3 skrev:Det spekuleras inte bara om större batterier och högre laddhastighet.
Utan även om en facelift, med helt ny inredning, mera likt 3.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Slut på 75kWh S och X
Fast på 3 års sikt har man ju fått räkna med att den skulle tappat den merkostnaden ändå så det är ju ingen överraskning på den tidshorisonten. Däremot lär det ju kännas för de som kanske planerat att ha bilen en kortare tid.Verdi skrev:Då kör jag min i 3 år och glömmer sen att Tesla finns.
Det har ju varit trenden rätt länge nu att dyrare bilar kommer gå mot längre räckvidd och högre laddhastighet i takt med att batteripriser går ner och effektivisering görs. Det är alltså rätt riskabelt att köpa nu då elbilen är inne i en fas av snabb förändring och tillväxt, vilket var en av anledningarna till att jag landade på en 75a istället för 100, mindre pengar att förlora helt enkelt.
Detta är ju som sagt bara vad jag tror, kanske vill de bara ha en modell med ännu större pack än nuvarande 100 men för samma pris, vem vet.