5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
Slut på 75kWh S och X
Moderator: Redaktion
Re: Slut på 75kWh S och X
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Slut på 75kWh S och X
Låter inte helt möjligt.Geni87 skrev:5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Slut på 75kWh S och X
5mm nedåt, oj då blir det än jobbigare över fartguppen.Geni87 skrev:5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Slut på 75kWh S och X
Japp, om de inte höjer fjädringens lägstanivå med 5 mm då.frippe skrev:5mm nedåt, oj då blir det än jobbigare över fartguppen.Geni87 skrev:5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
Re: Slut på 75kWh S och X
Det skull kunna gå in 324 21700 istället för 444 18650 i varje modul
Tror inte det är någon rocket science att packa batterier
vet inte hur många mAh som 3 batterierna är på
100 batterier är på ca 4000 mAh
och 85:ans är på 3400 mAh
vilket göra 21700 batterierna måste minst vara på 5500 mAh om man skall komma upp i 100 kWh
Har man 6000 mAh så har man ca 110 kWh istället
eller dom är på 6500 mAh så har man 120 kWh
och då räcker det med att gör packet 5 mm högre vilket måste gå bra ta det nedåt
Tror inte det är någon rocket science att packa batterier
vet inte hur många mAh som 3 batterierna är på
100 batterier är på ca 4000 mAh
och 85:ans är på 3400 mAh
vilket göra 21700 batterierna måste minst vara på 5500 mAh om man skall komma upp i 100 kWh
Har man 6000 mAh så har man ca 110 kWh istället
eller dom är på 6500 mAh så har man 120 kWh
och då räcker det med att gör packet 5 mm högre vilket måste gå bra ta det nedåt
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Slut på 75kWh S och X
Ganska så säkert är väl iallafall att beteckningen 100D försvinner på måndag även om ingen annan räckvidd införs för att ersätta 75D. 100D blir bara "Model S och X" och long range blir tilläggsnamn när det kommer, om det kommer.OfarligTesla skrev:Tror inte vi får se något på måndag alls förutom att S och X inte längre kan fås med 75 packet. Allt annat ligger nog åtminstone månader fram i tiden innan vi får veta något bekräftat om.
Teslaägare sedan 2013
Re: Slut på 75kWh S och X
Nästan att man blir lite ledsen på den här räckviddshetsen, även om jag vetat att den skulle komma. Jag tror det finns ett stort behov av stora rymliga bilar med ”kort’ räckvidd. Jag vet att jag skulle vara nöjd med en Model X som kom 25-30 mil. Nu kommer jag 10-14 mil och det funkar det också.
Re: Slut på 75kWh S och X
Enligt denna artikel har tester indikerat på 5750-6000 mAh. Blir inte så mycket vinst mot dagens kapacitet men rätt mycket jobb med att designa om moduler, batteripack och bil. Krävs nog fler fördelar än kapaciteten för att Tesla skulle göra denna förändring.Stefan T skrev:Det skull kunna gå in 324 21700 istället för 444 18650 i varje modul
Tror inte det är någon rocket science att packa batterier
vet inte hur många mAh som 3 batterierna är på
100 batterier är på ca 4000 mAh
och 85:ans är på 3400 mAh
vilket göra 21700 batterierna måste minst vara på 5500 mAh om man skall komma upp i 100 kWh
Har man 6000 mAh så har man ca 110 kWh istället
eller dom är på 6500 mAh så har man 120 kWh
och då räcker det med att gör packet 5 mm högre vilket måste gå bra ta det nedåt
https://electrek.co/2018/05/03/tesla-mo ... ty-cobalt/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Slut på 75kWh S och X
Kan bara hålla med. Behöver storlek men inte onödigt lång räckvidd. Däremot lite snabbare laddhastighet vore toppen. Om det nu rent fysiskt går att få till.LarsL skrev:Nästan att man blir lite ledsen på den här räckviddshetsen, även om jag vetat att den skulle komma. Jag tror det finns ett stort behov av stora rymliga bilar med ”kort’ räckvidd. Jag vet att jag skulle vara nöjd med en Model X som kom 25-30 mil. Nu kommer jag 10-14 mil och det funkar det också.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Slut på 75kWh S och X
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Re: Slut på 75kWh S och X
Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Slut på 75kWh S och X
Eller att X blir 125kwh LR, S kvar på 100kwh LR..... samma EPA olika batterisize. Om ett år när 2170 byggs utan flaskhals till X blir det infört även på S som VLR (musk har som sagt redan nämnt "very long range")Legato skrev:Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Slut på 75kWh S och X
Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Slut på 75kWh S och X
Fast för en S är ju 100 redan som en LR3, give or take.Legato skrev:Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....
Jag tror de kommer vilja göra så att alla S har likvärdig eller längre räckvidd än LR3D, vilket de gissningsvis kan med säg 90 kWh användbart med lite effektivitetsförbättringar och lättare pack osv som är en effekt av nyare batteridesign med mera. Frågan är hur de gör med X då den kommer kräva markant mer för att jämföras med 3an.
Så 90 resp 120 låter rimligt i mina öron, tror de vill gå över 400 miles med en S LR.
Re: Slut på 75kWh S och X
... fast de stora behöver inte ersättas för när det degraderat så är det lika stort som det lilla.Gustafsson skrev:Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
Återigen det finns en stor marknad för stora SUVar med kort räckvidd.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Slut på 75kWh S och X
Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.LarsL skrev:... fast de stora behöver inte ersättas för när det degraderat så är det lika stort som det lilla.Gustafsson skrev:Man får också fundera på andrahandsvärdet på sikt. Ett stort batteri lär visserligen hålla längre, men kommer också att bli mycket dyrare att ersätta den dagen det behövs.
Återigen det finns en stor marknad för stora SUVar med kort räckvidd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Slut på 75kWh S och X
Enligt en ingenjör på Ale lion som gjort paketen till Fiat 500e så har cellerna ett knä vid 80% kapacitet när det degraderas väldigt fort. Ner till 80% går linjärt och relativt sakta sedan dör dom fort. Vet inte om det gäller alla li ion dock.Gustafsson skrev:Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Slut på 75kWh S och X
Ja det där är ett ganska typiskt beteende.Henrik Torphammar skrev:Enligt en ingenjör på Ale lion som gjort paketen till Fiat 500e så har cellerna ett knä vid 80% kapacitet när det degraderas väldigt fort. Ner till 80% går linjärt och relativt sakta sedan dör dom fort. Vet inte om det gäller alla li ion dock.Gustafsson skrev:Det förutsätter dock att batteriet degraderas långsamt även när det blir gammalt. Jag hade för mig att de finns en dålig definierad ”end of life” tid där det ganska snabbt blir helt obrukbart. Kan ha fel dock.
Re: Slut på 75kWh S och X
Blir säkert ett nytt avtal, gissingsvis som du nämner till ett lägre pris. Kortsiktig bindning eller ingen alls. Känns rimligt att de vill gå över till en typ av cell storleksmässigt med alla fördelar det innebär.taliz skrev:Att avtalet går ut förhindrar ju inte att ett nytt upprättas. Gigafactory, där 2170 tillverkas, är ju även den ett samarbete med panasonic.
Så om inte annat kanske tesla fått ner priserna på 18650 celler...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Slut på 75kWh S och X
Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slut på 75kWh S och X
Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Slut på 75kWh S och X
Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?HenrikM76 skrev:Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Slut på 75kWh S och X
Inte en aning, får fundera på det. Blir ev. en lagerbil ändå, de kör ju lägre ränta på leasingen av dem samt lite rabatterat pris. Det var precis på gränsen att jag fick min nya chef gå med på Tesla Model S så jag kan inte gå för långt upp i pris till iaf.Zalman3 skrev:Hur tänker du göra, beställa en S75D nu...eller vänta och se om S75D ersätts av en S90D för samma pris?HenrikM76 skrev:Verkar på säljaren i Malmö iaf som att det finns ganska gott om lagerbilar att tillgå, samt bilar på väg till Europa som inte än blivit beställda av nån specifik slutkund. Så tror inte man är körd om man vill ha en 75D även om man inte stressbeställer nu. Fick offerter på Både 75D och 100D härom dagen, lagerbilar som fann eller var på väg. Finns även bilar kvar i lager med färg och utrustning som ej är valbara nu. 100D jag fick offert på var Silver med Öppningsbart panorama.Zalman3 skrev:Är det nån som beställer en 75kWh bil idag?
Och att S120D blir den med det största batteriet.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP