Slut på 75kWh S och X

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Nyren »

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av TiborBlomhall »

Verkar som att de vill distansera Model S & X från 3.

Slut på "snålversioner" (inom rejäla citationstecken) på toppmodellerna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Zalman3 »

Större batterier på gång?

Modellerna blir 100 och 125kWh?

V3 med 200- 250kW laddning?

Intressant att se vad som kommer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Legato »

Jag tycker det är konstigt att de kör samma batteri storlekar på S & X.

Typ 80 & 100 på S samt 100 & 125 på X hade känts "lagom" imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Zalman3 »

Tesla 3 är ju godkänd för 184kW.

However, all existing Model 3 owners will likely be able to use Supercharger V3 without any change as soon as Tesla starts upgrading the hardware at the Supercharge stations because the Model 3 already supports 525 Amp at 350 Volt which is 525*350= 183750 Watts= 184 kW according to page 9 of this EPA document. Here is a screenshot:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av FredrikR »

Tänker att spekulationerna på electrek kan vara korrekta. Dels som nämnts här, att ett nytt pack, med de nya cellerna är på väg. Därmed kommer det vara två nya storlekar. 100 och 125 kWh eller kanske 90 och 120 kWh?
Och kanske måste man då stänga ner en lina (75 kWh) när man sätter upp en ny.

Tänker att Tesla borde vara intresserade av att fortsatt ha en ganska så "billig" Model S eller X. Det är ju en ganska stor skillnad storleksmässigt på S och 3a och därmed riskerar de att förlora kunder, dvs de kunderna som inte vill/kan betala några 100 000:- till men tycker att en 3a är för liten.

https://electrek.co/2019/01/09/tesla-di ... /?pushup=1
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Henrik Torphammar »

Elon nämnde "very long range" i en intervju här om dagen. Kanske sa fel, kanske försa sig...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Bjelke »

Så Elon tycker man ska slå till nu på en gång, stressa gärna lite extra för det är ju alltid bra (eller inte), UTAN att få reda på vad som kommer efter...?
Förvisso KAN han ju mena att det helt enkelt "bara" plockas bort ett batteri-alternativ och inget annat tillkommer eller förändras, men det känns väl lite osannolikt.
Att ta ett snabbt beslut baserat på usel information känns aldrig bra, om inget nytt kommer kunde han väl säga det också liksom.
Sedan tycker jag att Tesla går mer och mer åt helt fel håll, att knappt ha några alternativ känns jävligt korkat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Slut på 75kWh S och X

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Så Elon tycker man ska slå till nu på en gång, stressa gärna lite extra för det är ju alltid bra (eller inte), UTAN att få reda på vad som kommer efter...?
Förvisso KAN han ju mena att det helt enkelt "bara" plockas bort ett batteri-alternativ och inget annat tillkommer eller förändras, men det känns väl lite osannolikt.
Att ta ett snabbt beslut baserat på usel information känns aldrig bra, om inget nytt kommer kunde han väl säga det också liksom.
Sedan tycker jag att Tesla går mer och mer åt helt fel håll, att knappt ha några alternativ känns jävligt korkat.
Nått nytt kommer garanterat, frågan är bara när.
Vore dumt att annonsera att det kommer en ny billigare variant inom kort, i så fall skulle försäljningen nu tvärdö.

Skulle gissa att de kommer köra på endast 100 ett tag framöver, volymen på S och X är ju liten jämfört med 3an, så det gör inte så mkt om de tappar lite intäkter där.
Dessutom var 75 för nära 3an både range och prismässigt. Betydligt sämre marginaler på den antagligen.

Sen kommer troligen större batterier med ny kemi/layout, kanske i höst? Kanske inkl ny interiör, HW3 osv...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Audi e-tron kommer med 150kW laddning.
Då kontrar Tesla och visar att gammal är äldst.

2020 kommer ju Roadster med 200kWh batteri, det är bara 1-2 år bort. Är helt övertygad att S kommer med ett större batteri.
S100 kom ju augusti 2016, det är dags för att det kommer nåt nytt.

Tesla X behöver ett större batteri ännu mer än S. Drar man släp, då vill man ha stort batteri.
Kan tänka mig att folk vill ha 200kWh batteri, 40-50 mils räckvidd med husvagn vore en dröm!

Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.

200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av LarsL »

Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016. :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.

200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
Visst, mest sannoligt är ett batteri som är 20-30% större bara på bättre kemi.
Men om de riktigt vill, kan de få in ett 200kWh batteri i en liten Roadster, då går det även i en så stor bil som X.

För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av strejf »

Zalman3 skrev:
Större batterier på gång?

Modellerna blir 100 och 125kWh?

V3 med 200- 250kW laddning?

Intressant att se vad som kommer.
Helt rätt tror jag, Model 3 klarar redan snabbare laddning än vad man ger den idag. Att låsa upp den med en mjukvaruuppdatering är möjligt men skulle skada försäljningen av Model S/X som inte går att ladda fortare.

Model S/X kommer få samma battericeller som Model 3 och en ny design på batteriet. Strax efter eller i samband med detta släpper man Supercharger V3.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av HelectriC »

Se där ja, nu blev plötsligt Tesla ändå mindre intressant när det är dags för bilbyte :cry: inget öppningsbart tak längre, ingen batteristorlek som är tillräckligt stor och där man inte bär runt på onödig last som jag aldrig har behövt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Slut på 75kWh S och X

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016. :(
Vad trodde du? Att de skulle bli billigare med åren?
S och X är ju Teslas motsvarighet till tex Mercedes S klass. Och S klass har knappast blivit billigare...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av EnTraktor »

Zalman3 skrev:
Tesla X behöver ett större batteri ännu mer än S. Drar man släp, då vill man ha stort batteri.
Kan tänka mig att folk vill ha 200kWh batteri, 40-50 mils räckvidd med husvagn vore en dröm!

Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
En bil ska kunna köras med B-körkort. Redan med 102 kWh batteri är X nära gränsen för vad som går att köra B-körkort och det finns knappt nått släp som X kan dra utan B96. Att Tesla ökar på vikten på batteriet med 10-15-20% ser jag som helt uteslutet. Hittils har man fått mer kapacitet från att packa celler tätare, inte göra dom lättare. Så om X ska få mer batteri så måste Tesla uppfinna lättare batterier. Kanske, kanske kommer 105-110 kWh batteri, men mer finns inte utrymme för viktmässigt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Gustafsson »

Fast om man spekulerar i att den nya batteritekniken som nämnts ska komma med mycket billigare pack, och kanske baserat på 2170- kommer nog både kapacitet, laddhastigheten och prisvärdhet bli bättre.
På pappret skiljer det ju inte så mycket mellan 75/85 å 100, men skillnaden i praktiken är väldigt stor i användbar range.
Kommer nog snart spännande nyheter, Elon måste helt enkelt kunna konkurrera med alla nya aktörer och Tesla har bäst förutsättningar av alla tillverkare att ta ett steg till nu när de andra börjar komma ikapp Tesla 2016.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Men har man 200kWh batteri, då krävs det minst 200kW laddning, annars tar det för lång tid att ladda.
Ett 200 kWh batteripack kommer kunna ladda snabbare på dagens snabbladdare än 100 kWh batteripack och det kommer alltså ta kortare tid att ladda det, inte längre tid.

200 kWh batteripack är inte särskilt troligt. Batterikemin lär inte ha blivit mer än dubbelt så bra på ett par år.
Visst, mest sannoligt är ett batteri som är 20-30% större bara på bättre kemi.
Men om de riktigt vill, kan de få in ett 200kWh batteri i en liten Roadster, då går det även i en så stor bil som X.

För det är verkligen dags att komma med ett större batteri.
Dagens 100kWh är ju inte så mycket större än 2012 års 85kWh.
15kWh mera på 7 år känns inte mycket.
Krävs att de designar om Model S/X helt om de ska sätta i 200kWh likt Roadatern. Model 3 laddar redan idag snabbare än Model S/X sett till km/h som är det intressant. Det gör den för att den är effektivare. Jag tar hellre battericeller som är lättare per kg och kan laddas snabbare än battericeller som är kompaktare per liter så att det går att stoppa i fler celler.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Zalman3 »

I juni 2018 sa man.

Musk also added that he sees Tesla achieving a 30% improvement in volumetric energy density within 2 to 3 years using current proven technology that “needs to be scaled and made reliable.”

Such an improvement in volumetric energy density would mean that Tesla could, for example, fit 130 kWh of energy capacity in its current Model S and Model X 100 kWh battery packs and push the range of those vehicles over 400 miles on a single charge.

Edit:
Dagens S med 632km i räckvidd skulle få ca 821km i räckvidd med ett 130kWh batteri.

Edit2:
Svensson kör då 1.500mil per år. Går då elbilen 82mil på en laddning då räcker det att ladda var tredje vecka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av mickeisol »

Få se nu ifall jag kan sammanfatta ledtrådar
för några månader sedan sas det att nya batterilinor var på väg billigare och bättre kemi/densitet, och produktion från dom i mars?
slutsats: $35000 modell 3 kommer någon gång när dessa är tillgängliga.
Prat om 250kw supercharger
Ja ifall man har dom bilarna som alltid ska vara bättre (S,X), då måste ju dessa kunna använda dom.
Så helt klart är det på väg större (bättre densitet) och snabbare laddning till S och X.
Frågan är hur bra dessa batterier har blivit fram till ≈mars (batteristorlek någonstans mellan 120-150kwh på S och X)?
Men helt klart är att högre densitet behövs i batterierna ifall det blir bara elbilar istället för fossilbilar, men jag tror att "the sweet spot" ligger på någonstans mellan
150-200kwh med variationer för 2:a bilar som kan ha mindre batterier (under 100kwh).
Givetvis kommer det att finnas allt mellan 50kwh till kanske ända upp till 250kwh att välja på beroende på behov (släpvagn, resande säljare, kallt klimat, glest mellan laddare etc, bara pendling)

Anledningen till varför jag tror att det kommer att bli så stor kapacitet på batterierna är att ju fler elbilar på marknaden så kommer snabbladdar stationerna bli mer och mer
utnyttjade med köer och väntetider som följd och ju större batteri bilarna har desto mindre ofta behöver dom utnyttja supercharger nätverket samt ifall dom ändå måste
ladda så går det mycket fortare att få in tillräckligt med räckvidd och minska tiden vid stolpen.
Lagrings batterier vid supercharger stationer blir nog också en vanlig syn.
Solcellerna kommer nog också vad det lider (ja elon har ju sagt det förut).

Ser man på helheten med färdiga lösningar så vet jag inte vilken annan biltillverkare som kan konkurrera med tesla i dagsläget.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Jeppe_E »

Det har väl varit lite spekulationer om en uppdatering av Model S? Vill minnas att jag läst något om det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av OfarligTesla »

Najs om 100 blir standard och 130 lr så blir det nya stora. Då är steg 1 av 3 klara för att jag kan byta ut min bil mot en ny. Sen vill jag bara ha ny interiör och något exteriört som gör kabinen tystare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Slut på 75kWh S och X

Inlägg av taliz »

Skulle inte förvåna mig om nya S och X kommer med stöd för Supercharger v3(antagligen CCS), och att Tesla gör så att endast nya S och X kan ladda där närmaste åren, inte Model 3.

Sedan sätter de upp någon/några sådana per station. Voilà, nya S och X är nu än mer exklusiva. Gamla S och X samt 3an får hålla sig till de "gamla" "sega" Superchargers. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Gustafsson »

Jag förstår inte alls varför man vill ha längre räckvidd än 100D idag. Iaf inte på MS. Mycket viktigare med fler laddstationer och de kommer ju överallt numera. Batterier är svindyrt och räckvidden är ju tillräcklig även på vintern tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar