Re: Slut på 75kWh S och X
Postat: 11 jan 2019 12:25
Tre barn, hund, och lantställe (allt det kan man iofs också diskutera om man _behöver_ eller "behöver" )Verdi skrev:Beror ju på om man _behöver_ eller "behöver".
/fth
Tre barn, hund, och lantställe (allt det kan man iofs också diskutera om man _behöver_ eller "behöver" )Verdi skrev:Beror ju på om man _behöver_ eller "behöver".
Laban skrev:Måste och måste. Vi kommer att klara oss med Model 3 - 75 kWh utan större problem gissar jag på. Även med dagens begränsade laddmöjligheter häruppe. Men är priset det rätta hade jag gärna haft betydligt längre räckvidd oavsett tätheten på laddare.Verdi skrev:Men om det finns 200 kW-laddning på flera ställen på väg till Kittelfjäll, måste du då åka runt med alldeles för mycket batterier resten av året?
Hyundai/Kia tar 50k för 25 kWh, skulle du betala 100k för +50 kWh batteri i en Model X , dvs, 150 kWh ? Det tror jag 99% av dagens kunder hade gjort.
Du talar ju själv om vad problemet är och det är ju inte att du ska tvingas släpa runt på 100-200 kilo mer batterier utan att det krävs fler snabbladdare i norra änden av landet. Du har troligen samma eller längre räckvidd på din bil som jag har på min när jag har 22"-hjulen. Jag har endast problem om det saknas destinationsladdar samtidigt som det är glest mellan snabbladdarna. Med fler laddare så är det problemet löst och jag behöver inte betala för större batteripack för att få högre förbrukning och sämre vägegenskaper.Zalman3 skrev:Förstår att alla inte behöver jättebatterier.
Men jag har en S75D och har flera gånger tvingats att hyra en avgasbil eftersom det inte finns möjlighet till snabbladdning i Norrlands inland.
Har kört nu ca 7000mil i Norrland och skulle alla dar i veckan behöva 130kWh batteri.
Att avtalet går ut förhindrar ju inte att ett nytt upprättas. Gigafactory, där 2170 tillverkas, är ju även den ett samarbete med panasonic.Laban skrev:Vet inte om någon har nämnt det här tidigare men det är tydligen så att avtalet mellan Tesla och Panasonic gällande 18650 cellerna gick ut i slutet av 2018. Det skulle då vara orsaken till att det sker saker på batterisidan för S/X.
Stämmer detta så kan man väl anta att de ganska snabbt försöker designa nya batteripack för S/X med 2170 cellerna. Sen har de väl också sagt att det kräver rätt stora ändringar på bilarna i sig men å andra sidan kanske det också är på G.
Håller med.chaffis75 skrev:Jag tycker de kännas ganska troligt att de blir nytt batteri pack med 2170 celler. Detta blir steg ett I förändringen av S och X dock en förändringen/modernisering som inte syns på ytan.
5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
Låter inte helt möjligt.Geni87 skrev:5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
5mm nedåt, oj då blir det än jobbigare över fartguppen.Geni87 skrev:5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
Japp, om de inte höjer fjädringens lägstanivå med 5 mm då.frippe skrev:5mm nedåt, oj då blir det än jobbigare över fartguppen.Geni87 skrev:5 mm på höjden är ganska mycket i ett tight packat batteripack... Jag har svårt att se att Tesla har lämnat så mycket luft, men man vet ju aldrig. De kanske offrar lite markfrigång alternativt höjer fjädringen och låter packet öka 5 mm nedåt.Tars skrev:Det som talar till en fördel med nuvarande batteripack till s och x ör att det bara skiljer sig 5 mm i höjd mellan dem så det känns som om det skulle kanske få plats i samma kapsling.
Ganska så säkert är väl iallafall att beteckningen 100D försvinner på måndag även om ingen annan räckvidd införs för att ersätta 75D. 100D blir bara "Model S och X" och long range blir tilläggsnamn när det kommer, om det kommer.OfarligTesla skrev:Tror inte vi får se något på måndag alls förutom att S och X inte längre kan fås med 75 packet. Allt annat ligger nog åtminstone månader fram i tiden innan vi får veta något bekräftat om.
Enligt denna artikel har tester indikerat på 5750-6000 mAh. Blir inte så mycket vinst mot dagens kapacitet men rätt mycket jobb med att designa om moduler, batteripack och bil. Krävs nog fler fördelar än kapaciteten för att Tesla skulle göra denna förändring.Stefan T skrev:Det skull kunna gå in 324 21700 istället för 444 18650 i varje modul
Tror inte det är någon rocket science att packa batterier
vet inte hur många mAh som 3 batterierna är på
100 batterier är på ca 4000 mAh
och 85:ans är på 3400 mAh
vilket göra 21700 batterierna måste minst vara på 5500 mAh om man skall komma upp i 100 kWh
Har man 6000 mAh så har man ca 110 kWh istället
eller dom är på 6500 mAh så har man 120 kWh
och då räcker det med att gör packet 5 mm högre vilket måste gå bra ta det nedåt
Kan bara hålla med. Behöver storlek men inte onödigt lång räckvidd. Däremot lite snabbare laddhastighet vore toppen. Om det nu rent fysiskt går att få till.LarsL skrev:Nästan att man blir lite ledsen på den här räckviddshetsen, även om jag vetat att den skulle komma. Jag tror det finns ett stort behov av stora rymliga bilar med ”kort’ räckvidd. Jag vet att jag skulle vara nöjd med en Model X som kom 25-30 mil. Nu kommer jag 10-14 mil och det funkar det också.
Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Eller att X blir 125kwh LR, S kvar på 100kwh LR..... samma EPA olika batterisize. Om ett år när 2170 byggs utan flaskhals till X blir det infört även på S som VLR (musk har som sagt redan nämnt "very long range")Legato skrev:Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....
Fast för en S är ju 100 redan som en LR3, give or take.Legato skrev:Låter extremt osannolikt. Jag tror mer på typ 90 resp 120.Henrik skrev:
Dvs, kanske kommer en ny "75" men av helt annan model. "Model S standard range".
Rättelse: "standard range"
Personligen hade jag dock föredragit att de behöll 75/100 på S men utökade X till tex 120. Jag vill ha lättare bil samt fler och snabbare laddare. Inte större batteripack som i princip aldrig används.
Dock tror jag de vill ha så att LR av både S och X har bättre range än LR3. Blir ju på gränsen med 120, så det kanske blir 125 eller 130....