Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referals

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Bjelke »

Skulle Tesla göra lika så skulle dom göra reklam för att man i appen kan slå på KYLA på sommaren ;) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av danni »

Jag är också spänd på att se vad som kommer näst. Ja, referralprogrammet kostar dem mycket pengar. Flera tiotusen kronor per såld bil, definitivt. Men det är inget ovanligt eller konstigt. Man brukar räkna med att biltillverkarna lägger ca $1000-$3000 per såld bil i marknadsföring (Superbowl-annonser är inte gratis!) och dessutom lägger återförsäljarna runt $500-$1000 per såld bil i marknadsföring. Då är vi uppe i ungefär samma nivåer som Tesla, men Tesla har ju överlag dyrare bilar med bättre marginaler. Så det de spenderar på referralprogrammet är inte oproportionerligt på något sätt, och jag tror de får ut väldigt mycket av det. Det de får är dessutom en form av marknadsföring som är svår att köpa för pengar, en genuinare form som drivs av något helt annat än pengar och belöningar, primärt. Det finns Youtubers som kör och pratar Tesla och har närmare tio miljoner prenumeranter, sånt är svårt att slå!

Och sen när de börjar leverera alla Roadsters från nuvarande programmet kommer det ju också att dra en enorm uppmärksamhet. Det kommer att komma videos på Youtube från både massivt stora kanaler och mindre, och bilarna kommer synas i mängder med sammanhang, vilket kommer generera sjuk publicitet för Tesla. Jag tror faktiskt inte det är så ostrategiskt som man kunde tro, även om programmet absolut verkar vara överdrivet generöst som det är idag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av larsw »

danni skrev:
. Det finns Youtubers som kör och pratar Tesla och har närmare tio miljoner prenumeranter, sånt är svårt att slå!

Och sen när de börjar leverera alla Roadsters från nuvarande programmet kommer det ju också att dra en enorm uppmärksamhet. Det kommer att komma videos på Youtube från både massivt stora kanaler och mindre, och bilarna kommer synas i mängder med sammanhang, vilket kommer generera sjuk publicitet för Tesla. Jag tror faktiskt inte det är så ostrategiskt som man kunde tro, även om programmet absolut verkar vara överdrivet generöst som det är idag.
Roadsters på nuvarande programmet?

Jag skulle i övrigt inte bli förvånad - föreslog väl det i trådstarten - om de plockar upp dessa här stora sk "influencers" och fortsätter ge dem ekonomiska incitament i någon form. Alltså inte för alla, men väl för de som har de där tio miljoner (?) följarna.

I övrigt kör Jaguar stenhårt med reklam för I-Pace precis överallt just nu. Lite kul dock att man anger den orealistiska siffran för räckvidden och inte en mer korrekt körcykel.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av danni »

larsw skrev:
danni skrev:
. Det finns Youtubers som kör och pratar Tesla och har närmare tio miljoner prenumeranter, sånt är svårt att slå!

Och sen när de börjar leverera alla Roadsters från nuvarande programmet kommer det ju också att dra en enorm uppmärksamhet. Det kommer att komma videos på Youtube från både massivt stora kanaler och mindre, och bilarna kommer synas i mängder med sammanhang, vilket kommer generera sjuk publicitet för Tesla. Jag tror faktiskt inte det är så ostrategiskt som man kunde tro, även om programmet absolut verkar vara överdrivet generöst som det är idag.
Roadsters på nuvarande programmet?

Jag skulle i övrigt inte bli förvånad - föreslog väl det i trådstarten - om de plockar upp dessa här stora sk "influencers" och fortsätter ge dem ekonomiska incitament i någon form. Alltså inte för alla, men väl för de som har de där tio miljoner (?) följarna.

I övrigt kör Jaguar stenhårt med reklam för I-Pace precis överallt just nu. Lite kul dock att man anger den orealistiska siffran för räckvidden och inte en mer korrekt körcykel.
Ja, högsta vinsten i nuvarande programmet är att vina två Roadsters. Efter ens första 5 referrals så låser man upp "the secret level", och efter det får man 2% rabatt på en Roadster för varje referral man gör, upp till maximalt 200%. Så vid 55 referrals vinner man en Roadster, vid 105 vinner man två. Och det är en bunt som har gjort det: https://electrek.co/2019/01/17/tesla-ro ... l-program/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Jeppe_E »

larsw skrev:
Jeppe_E skrev:

Något som de hade redan 2011...så?
Ett exempel på vad Tesla inte gör, som "vanliga bilföretag" gör, dvs reklam.
Nej, det är korrekt, istället så har de använt sig av ett belöningssystem som kommer att vara dyrt för Tesla i framtiden. Det innebär att de inte balanserar sina utgifter i företaget. Så något som är vinst 2018, för att de inte haft budget för reklam, straffar deras rörelsenetto i framtida balansräkningar. Dessutom verkar det ju vara en del bekymmer med att faktiskt leverera de lite dyrare belöningarna (bilarna). Jag vill inte ens tänka på när Tesla ska skänka bort 80 roadsters á 2 miljoner stycket. Det är ju ett exempel på vad Tesla gör, som inte "vanliga bilföretag" gör.

Vanliga bilföretag gör reklam för sådant som faktiskt finns i deras bilar och snackar inte så mycket om saker som eventuellt kanske någongång (vilken torsdag som helt) kan tänkas vara en funktion i bilen, möjligen :lol:

Man måste, som alltid, vara medveten om vad man köper och vad man får. Men jag tror att Tesla kommer att behöva göra reklam. Det funkar nog dåligt att fortsätta så som de gör. Då kommer de att bli överkörda av de "vanliga bilföretagen"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av TeslaTissel »

danni skrev:
Jag är också spänd på att se vad som kommer näst. Ja, referralprogrammet kostar dem mycket pengar. Flera tiotusen kronor per såld bil, definitivt. Men det är inget ovanligt eller konstigt. Man brukar räkna med att biltillverkarna lägger ca $1000-$3000 per såld bil i marknadsföring (Superbowl-annonser är inte gratis!) och dessutom lägger återförsäljarna runt $500-$1000 per såld bil i marknadsföring. Då är vi uppe i ungefär samma nivåer som Tesla, men Tesla har ju överlag dyrare bilar med bättre marginaler. Så det de spenderar på referralprogrammet är inte oproportionerligt på något sätt, och jag tror de får ut väldigt mycket av det. Det de får är dessutom en form av marknadsföring som är svår att köpa för pengar, en genuinare form som drivs av något helt annat än pengar och belöningar, primärt. Det finns Youtubers som kör och pratar Tesla och har närmare tio miljoner prenumeranter, sånt är svårt att slå!

Och sen när de börjar leverera alla Roadsters från nuvarande programmet kommer det ju också att dra en enorm uppmärksamhet. Det kommer att komma videos på Youtube från både massivt stora kanaler och mindre, och bilarna kommer synas i mängder med sammanhang, vilket kommer generera sjuk publicitet för Tesla. Jag tror faktiskt inte det är så ostrategiskt som man kunde tro, även om programmet absolut verkar vara överdrivet generöst som det är idag.
Nog en bra konsekvensanalys du gjorde där. ”danni”.
Det är finansexperterna som tycker det har VARIT oproportionerligt. Men de glömmer alla de goodwill-synergier som Tesla fått.
Oerhört svårslaget skulle jag säga.

Dessutom har de krafter som försökt sätta dit Tesla på alla möjliga sätt - till och med med avsiktliga angrepp och påstådda skandaler - via oljeindustrin och bilbranschens smutsigaste skurkar som inte drar sig för att gasa ”apor” så har hela djädrans effekten blivit den totalt motsatta!

Att skälla ut en konkurrent eller en möjlig uppstickare kan bli surt resultat, mycket surt, - i längden.

Nu vet jag inte om marknadsföringen nämndes i Q3, men det spelar ingen roll.
Effekterna ekar långt fram i tiden.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
larsw skrev:
Jeppe_E skrev:

Man måste, som alltid, vara medveten om vad man köper och vad man får. Men jag tror att Tesla kommer att behöva göra reklam. Det funkar nog dåligt att fortsätta så som de gör. Då kommer de att bli överkörda av de "vanliga bilföretagen"

Nej - jag tror inte. De blir inte överkörda inom en överskådlig framtid.
De lanserar ju nya modeller och Tesla Roadster kommer nog trycka till än fler belackare när den presenteras.

Går ju att diskutera fram och tillbaka, men Tesla har nog redan fattat de rätta besluten?
Så tror jag i varje fall.

Marknadsföringen - ligger redan av sig själv och rullar på.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Mickep »

Jag tycker användningen av youtubers och influencers är förkastligt. men det är en egen uppfattning. (har inget problem med att idrottstjärnor gör reklam eller talar väl om ett produkt/märke, det är inte det, men får man saker gratis (även om man blir lovad något) kan man inte vara objektiv och ge en ärlig recension. Det vore en sak om de lånar en produkt för att utvärdera men när de skickar saker till någon som de kan behålla kan jag inte se det annat än en muta och bestikning). Det finns en falskhet i systemet som jag ogillar. Det är säkert effektiv men moraliskt känns det inte bra.
Verdi

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
larsw skrev:
Jeppe_E skrev:

Något som de hade redan 2011...så?
Ett exempel på vad Tesla inte gör, som "vanliga bilföretag" gör, dvs reklam.
Nej, det är korrekt, istället så har de använt sig av ett belöningssystem som kommer att vara dyrt för Tesla i framtiden. Det innebär att de inte balanserar sina utgifter i företaget. Så något som är vinst 2018, för att de inte haft budget för reklam, straffar deras rörelsenetto i framtida balansräkningar. Dessutom verkar det ju vara en del bekymmer med att faktiskt leverera de lite dyrare belöningarna (bilarna). Jag vill inte ens tänka på när Tesla ska skänka bort 80 roadsters á 2 miljoner stycket. Det är ju ett exempel på vad Tesla gör, som inte "vanliga bilföretag" gör.

Vanliga bilföretag gör reklam för sådant som faktiskt finns i deras bilar och snackar inte så mycket om saker som eventuellt kanske någongång (vilken torsdag som helt) kan tänkas vara en funktion i bilen, möjligen :lol:

Man måste, som alltid, vara medveten om vad man köper och vad man får. Men jag tror att Tesla kommer att behöva göra reklam. Det funkar nog dåligt att fortsätta så som de gör. Då kommer de att bli överkörda av de "vanliga bilföretagen"
Nu kanske jag har gått för långt in i sekten men jag börjar faktiskt ruttna på att du ska sitta och lobba in en massa syrligheter mot Tesla i var och varannan tråd. Varför?

Edit: Självklart är det ok att kritisera Tesla. Jag gör det själv som du kanske märkt. Men att så ensidigt sitta och spy galla är lite tröttsamt i längden.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Jag tycker användningen av youtubers och influencers är förkastligt. men det är en egen uppfattning. (har inget problem med att idrottstjärnor gör reklam eller talar väl om ett produkt/märke, det är inte det, men får man saker gratis (även om man blir lovad något) kan man inte vara objektiv och ge en ärlig recension. Det vore en sak om de lånar en produkt för att utvärdera men när de skickar saker till någon som de kan behålla kan jag inte se det annat än en muta och bestikning). Det finns en falskhet i systemet som jag ogillar. Det är säkert effektiv men moraliskt känns det inte bra.
Nu pratar vi ju reklam. Inte objektiva och ärliga recensioner. Vilken tillverkare marknadsför sig på det sättet? Hojta till när Mercedes eller Audi påpekar brister i sina egna bilar. :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Mickep skrev:
Jag tycker användningen av youtubers och influencers är förkastligt. men det är en egen uppfattning. (har inget problem med att idrottstjärnor gör reklam eller talar väl om ett produkt/märke, det är inte det, men får man saker gratis (även om man blir lovad något) kan man inte vara objektiv och ge en ärlig recension. Det vore en sak om de lånar en produkt för att utvärdera men när de skickar saker till någon som de kan behålla kan jag inte se det annat än en muta och bestikning). Det finns en falskhet i systemet som jag ogillar. Det är säkert effektiv men moraliskt känns det inte bra.
Nu pratar vi ju reklam. Inte objektiva och ärliga recensioner. Vilken tillverkare marknadsför sig på det sättet? Hojta till när Mercedes eller Audi påpekar brister i sina egna bilar. :shock: :lol:
Jo fast i praktiken så är det ju olika sätt att göra reklam på. Om företag X sätter in en annons i en tidning/på en hemsida, så är man ju medveten om att avsändaren är just företag X, och tar det för vad det är. Det luriga är när man blandar in influencers och annat som kan ge sken av att det handlar om en objektiv recension, men i själva verket är det sponsrat av företag Y. Nu har det iofs kommit regler för att motverka detta, att man måste uppge när ett inlägg eller liknande är sponsrat. Men ändå, det finns en skillnad.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
larsw skrev:
Jeppe_E skrev:

Något som de hade redan 2011...så?
Ett exempel på vad Tesla inte gör, som "vanliga bilföretag" gör, dvs reklam.
Nej, det är korrekt, istället så har de använt sig av ett belöningssystem som kommer att vara dyrt för Tesla i framtiden. Det innebär att de inte balanserar sina utgifter i företaget. Så något som är vinst 2018, för att de inte haft budget för reklam, straffar deras rörelsenetto i framtida balansräkningar. Dessutom verkar det ju vara en del bekymmer med att faktiskt leverera de lite dyrare belöningarna (bilarna). Jag vill inte ens tänka på när Tesla ska skänka bort 80 roadsters á 2 miljoner stycket. Det är ju ett exempel på vad Tesla gör, som inte "vanliga bilföretag" gör.

Vanliga bilföretag gör reklam för sådant som faktiskt finns i deras bilar och snackar inte så mycket om saker som eventuellt kanske någongång (vilken torsdag som helt) kan tänkas vara en funktion i bilen, möjligen :lol:

Man måste, som alltid, vara medveten om vad man köper och vad man får. Men jag tror att Tesla kommer att behöva göra reklam. Det funkar nog dåligt att fortsätta så som de gör. Då kommer de att bli överkörda av de "vanliga bilföretagen"
Nu kanske jag har gått för långt in i sekten men jag börjar faktiskt ruttna på att du ska sitta och lobba in en massa syrligheter mot Tesla i var och varannan tråd. Varför?

Edit: Självklart är det ok att kritisera Tesla. Jag gör det själv som du kanske märkt. Men att så ensidigt sitta och spy galla är lite tröttsamt i längden.
Gör jag väl inte alls, däremot reagerar jag på att Tesla ibland höjs till skyarna och där man använder andra märken som någon sorts benchmark för hur överlägsna Tesla är. Mitt inlägg ovan är ju ingen kritik mot Tesla som märke, utan som organisation och hur det drivs. Men visst, om alla vill sitta och krama varandra härinne och blunda så är det okej, då ska jag sluta att skriva om nackdelarna med Tesla. Jag tycker nog ändå att jag även har positiva inlägg om Tesla.

Jag är fortfarande intresserad av Tesla som bil, men man måste köpa hela konceptet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Crappy »

Jag hamnar på en sida som inte laddar klart när jag klickar på länkarna om att göra allt klart för leverans (Vilket jag gjorde för flera dagar sedan)

Men det verkar som man kan få "tesla krediter" framöver?
Skärmavbild 2019-02-01 kl. 18.03.37.png
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har hört från pålitlig källa inom Tesla i USA att avdelningen som tog hand om referral-programmet fick reda på att programmet skulle läggas ner när Elon twittrade om det. :?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av danni »

Crappy skrev:
Jag hamnar på en sida som inte laddar klart när jag klickar på länkarna om att göra allt klart för leverans (Vilket jag gjorde för flera dagar sedan)

Men det verkar som man kan få "tesla krediter" framöver?
Tror snarare det är en rest från första referralprogrammet då man fick krediter.
TiborBlomhall skrev:
Jag har hört från pålitlig källa inom Tesla i USA att avdelningen som tog hand om referral-programmet fick reda på att programmet skulle läggas ner när Elon twittrade om det. :?
Det är väl modus operandi hos Tesla?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Limbster »

Nu var det väl ingen svensk som kom upp i någon ny Roadster och tur är kanske det, lär väl bli någon form av beskattning på det? Är det någon som hört med skattemyndigheten vad man egentligen ska skatta för sakerna man får för arbetet att marknadsföra Tesla?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av ippii »

Limbster skrev:
Nu var det väl ingen svensk som kom upp i någon ny Roadster och tur är kanske det, lär väl bli någon form av beskattning på det? Är det någon som hört med skattemyndigheten vad man egentligen ska skatta för sakerna man får för arbetet att marknadsföra Tesla?
Jodå, det var åtminstone Danni. Tror det var någon till.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Crappy »

De får väl två var :D
(Jo det är nog sant)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla får användning av sina förserie-bilar ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av danni »

ippii skrev:
Limbster skrev:
Nu var det väl ingen svensk som kom upp i någon ny Roadster och tur är kanske det, lär väl bli någon form av beskattning på det? Är det någon som hört med skattemyndigheten vad man egentligen ska skatta för sakerna man får för arbetet att marknadsföra Tesla?
Jodå, det var åtminstone Danni. Tror det var någon till.
Japp, jag och Torbjörn får två Roadsters var. Sinnessjukt är det. Och ja, det blir skatt på det. Beskattas som inkomst av tjänst + arbetsgivaravgift. Ca 2,2 miljoner i skatt totalt på varje bil om den är värd 2,5 miljoner. Kan ta den i firman annars, 22% bolagsskatt och sen förmånsbeskattning för att köra den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Limbster »

danni skrev:
ippii skrev:
Limbster skrev:
Nu var det väl ingen svensk som kom upp i någon ny Roadster och tur är kanske det, lär väl bli någon form av beskattning på det? Är det någon som hört med skattemyndigheten vad man egentligen ska skatta för sakerna man får för arbetet att marknadsföra Tesla?
Jodå, det var åtminstone Danni. Tror det var någon till.
Japp, jag och Torbjörn får två Roadsters var. Sinnessjukt är det. Och ja, det blir skatt på det. Beskattas som inkomst av tjänst + arbetsgivaravgift. Ca 2,2 miljoner i skatt totalt på varje bil om den är värd 2,5 miljoner. Kan ta den i firman annars, 22% bolagsskatt och sen förmånsbeskattning för att köra den.
Helt galet mycket skatt :roll: Kan glädja dig med att bolagsskatten är sänkt till 21,4 % i år och eventuellt kommer sänkas lite till innan du hinner få någon Roadster :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av danni »

Limbster skrev:
danni skrev:
ippii skrev:
Limbster skrev:
Nu var det väl ingen svensk som kom upp i någon ny Roadster och tur är kanske det, lär väl bli någon form av beskattning på det? Är det någon som hört med skattemyndigheten vad man egentligen ska skatta för sakerna man får för arbetet att marknadsföra Tesla?
Jodå, det var åtminstone Danni. Tror det var någon till.
Japp, jag och Torbjörn får två Roadsters var. Sinnessjukt är det. Och ja, det blir skatt på det. Beskattas som inkomst av tjänst + arbetsgivaravgift. Ca 2,2 miljoner i skatt totalt på varje bil om den är värd 2,5 miljoner. Kan ta den i firman annars, 22% bolagsskatt och sen förmånsbeskattning för att köra den.
Helt galet mycket skatt :roll: Kan glädja dig med att bolagsskatten är sänkt till 21,4 % i år och eventuellt kommer sänkas lite till innan du hinner få någon Roadster :D
Och Löfven har ju lovat att avskaffa värnskatten också, vilket skulle göra det klart mer angenämt att ta bilarna privat istället. Det hänger mycket på huruvida det finns en risk att Tesla tänker (och får lov att) vältra över arbetsgivaravgifterna på mig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av Limbster »

Utan värnskatt och arbetsgivaragifter blir det helt annorlunda. Tesla kan såklart inte lägga över arbetsgivaravgiften på dig men det kommer de säkert lösa genom att du får skriva på något konsulavtal innan de skickar bilen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad blir Teslas nya marknadsföringsstrategi utan referal

Inlägg av danni »

Limbster skrev:
Utan värnskatt och arbetsgivaragifter blir det helt annorlunda. Tesla kan såklart inte lägga över arbetsgivaravgiften på dig men det kommer de säkert lösa genom att du får skriva på något konsulavtal innan de skickar bilen.
Ja, avskaffas värnskatten som utlovat är det 250k mindre i skatt bara på den här vinsten.

Tesla har redan skrivit i villkoren att vinnarna är ansvariga för alla skatter och avgifter. Frågan är hur långt de får lov att ta det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar