Stöd och hjälp till Tesla
Moderator: Redaktion
Stöd och hjälp till Tesla
Målet med denna tråden är att samla ihop ideer på vad vi som ägare och blivande ägare kan göra för att stötta och hjälpa Tesla Sverige. Även att försöka skapa en mer positiv anda.
Detta i syfte att underlätta och stötta Tesla nu under lanseringen av Model 3.
Bakgrunden till denna tråd är att jag tydligt märkt här på forumet och vid kontakt med Tesla själv att de har ganska stora utmaningar med att lansera så många bilar på kort tid. De har endast tre stycken SC (Servicecentrum) och har fått en uppgift att leverera 30 stycken bilar om dagen per SC. För att de ska klara denna utmaning så bra som möjligt tror jag att vår community kan hjälpa till.
Om någon har ideer så skriv gärna det i denna tråden. Har man inga ideer så får man gärna hjälpa till att sprida budskapet till så många som möjligt.
Min Idé
Med hänsyn till den stora belastningen och "kaoset" som verkar råda just nu, så tror jag att vi kan stötta de anställda genom att vid samtal och mejl försöka uppmuntra dem på olika sätt. På detta sättet kanske vi kan skapa en mer positiv anda och lagkänsla hos de anställda så de undviker att bränna ut sig.
Detta i syfte att underlätta och stötta Tesla nu under lanseringen av Model 3.
Bakgrunden till denna tråd är att jag tydligt märkt här på forumet och vid kontakt med Tesla själv att de har ganska stora utmaningar med att lansera så många bilar på kort tid. De har endast tre stycken SC (Servicecentrum) och har fått en uppgift att leverera 30 stycken bilar om dagen per SC. För att de ska klara denna utmaning så bra som möjligt tror jag att vår community kan hjälpa till.
Om någon har ideer så skriv gärna det i denna tråden. Har man inga ideer så får man gärna hjälpa till att sprida budskapet till så många som möjligt.
Min Idé
Med hänsyn till den stora belastningen och "kaoset" som verkar råda just nu, så tror jag att vi kan stötta de anställda genom att vid samtal och mejl försöka uppmuntra dem på olika sätt. På detta sättet kanske vi kan skapa en mer positiv anda och lagkänsla hos de anställda så de undviker att bränna ut sig.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Stöd och hjälp till Tesla
I USA tog ju Tesla stöd av frivilliga "gamla" Tesla-ägare under leverans och utlämning, det tror jag många här (inklusive jag) skulle kunna tänka sig att ställa upp på.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklaslagesson
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 04 jan 2019 22:37
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Jag har hittills kört på filosofin att ju mindre jag mailar eller ringer desto mer tid får dom att lösa alla problem. Så det kommer jag fortsätta med tills dom kontaktar mig...
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Så du menar att allmänheten skall hjälpa Tesla med något som egentligen är deras eget ansvar?
Lite som att gå in på McDonalds och fråga hur de mår och om vi kan hjälpa och stötta dem om de har det jobbigt?
Nej, det är bättre att det svider, så att ledningen förstår nyttan av att jobba med sina interna processer, bemanning och kompetenser. Det gör de flesta andra sunda företag.
Lite som att gå in på McDonalds och fråga hur de mår och om vi kan hjälpa och stötta dem om de har det jobbigt?
Nej, det är bättre att det svider, så att ledningen förstår nyttan av att jobba med sina interna processer, bemanning och kompetenser. Det gör de flesta andra sunda företag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Tack för ditt svar.Jeppe_E skrev:Så du menar att allmänheten skall hjälpa Tesla med något som egentligen är deras eget ansvar?
Lite som att gå in på McDonalds och fråga hur de mår och om vi kan hjälpa och stötta dem om
de har det jobbigt?
Nej, det är bättre att det svider, så att ledningen förstår nyttan av att jobba med sina interna processer, bemanning och kompetenser. Det gör de flesta andra sunda företag.
Ja, det är väl lite olika skolor det där. Självklart ska man ju vara saklig och få sin rätt och kunna uttrycka sina känslor. Men jag tror mer på att hjälpa dem än att trycka ner dem.
Jag är övertygad om att alla anställda på Tesla vet exakt hur illa det är och hur vi som kunder upplever det. Så därför tror jag mer på att hjälpa till och stötta för att de ska ha kraft och energi att jobba på hårt. Det kanske kan vara skillnaden för vissa individer att de inte säger upp sig eller bränner ut sig.
I slutändan så handlar det om att vi vill bli nöjda kunder och få våra bilar så snart som möjligt och med minimala friktioner.
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Jovisst. Samtidigt, som delägare av Tesla (en liten del) så jobbar jag rätt mycket med "marknadsföring" och dema bilen mm. för alla man träffar. Många är väldigt intresserade.Jeppe_E skrev:Så du menar att allmänheten skall hjälpa Tesla med något som egentligen är deras eget ansvar?
Lite som att gå in på McDonalds och fråga hur de mår och om vi kan hjälpa och stötta dem om de har det jobbigt?
Nej, det är bättre att det svider, så att ledningen förstår nyttan av att jobba med sina interna processer, bemanning och kompetenser. Det gör de flesta andra sunda företag.
Dessutom så behöver vi ställa om hela transport och energisystemet. Det är ett stort jobb. Vi behöver alla hjälpas åt på olika sätt.
Att växa ett företag snabbt är svårt. Det vet de som varit med om det. Hur man än vänder och vrider på det så är det skitsvårt att göra ett bra jobb på alla fronter när man växer såhär. (Det kan givetvis göra bättre än det gör. Men lätt är det inte.)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Missförstå mig rätt. Jag skulle aldrig vara ohövlig eller arg på (i detta fallet) en Tesla anställd. Man kan vara irriterad över ett företags processer och angreppssätt. Men man ska skilja på individer och företag. Man kan hjälpa Tesla genom att ha en vänlig ton och bemöta dem på ett bra sätt när man pratar med enskilda personer. Det var kanske så du menade?MalmoM3 skrev:Tack för ditt svar.Jeppe_E skrev:Så du menar att allmänheten skall hjälpa Tesla med något som egentligen är deras eget ansvar?
Lite som att gå in på McDonalds och fråga hur de mår och om vi kan hjälpa och stötta dem om
de har det jobbigt?
Nej, det är bättre att det svider, så att ledningen förstår nyttan av att jobba med sina interna processer, bemanning och kompetenser. Det gör de flesta andra sunda företag.
Ja, det är väl lite olika skolor det där. Självklart ska man ju vara saklig och få sin rätt och kunna uttrycka sina känslor. Men jag tror mer på att hjälpa dem än att trycka ner dem.
Jag är övertygad om att alla anställda på Tesla vet exakt hur illa det är och hur vi som kunder upplever det. Så därför tror jag mer på att hjälpa till och stötta för att de ska ha kraft och energi att jobba på hårt. Det kanske kan vara skillnaden för vissa individer att de inte säger upp sig eller bränner ut sig.
I slutändan så handlar det om att vi vill bli nöjda kunder och få våra bilar så snart som möjligt och med minimala friktioner.
Men att gå längre och coacha personalen tycker jag är Teslas ledning och chefers ansvar. Det var det jag menade.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Nu tycker jag vi alla sjunger "We shall overcome".Jeppe_E skrev:Missförstå mig rätt. Jag skulle aldrig vara ohövlig eller arg på (i detta fallet) en Tesla anställd. Man kan vara irriterad över ett företags processer och angreppssätt. Men man ska skilja på individer och företag. Man kan hjälpa Tesla genom att ha en vänlig ton och bemöta dem på ett bra sätt när man pratar med enskilda personer. Det var kanske så du menade?MalmoM3 skrev:Tack för ditt svar.Jeppe_E skrev:Så du menar att allmänheten skall hjälpa Tesla med något som egentligen är deras eget ansvar?
Lite som att gå in på McDonalds och fråga hur de mår och om vi kan hjälpa och stötta dem om
de har det jobbigt?
Nej, det är bättre att det svider, så att ledningen förstår nyttan av att jobba med sina interna processer, bemanning och kompetenser. Det gör de flesta andra sunda företag.
Ja, det är väl lite olika skolor det där. Självklart ska man ju vara saklig och få sin rätt och kunna uttrycka sina känslor. Men jag tror mer på att hjälpa dem än att trycka ner dem.
Jag är övertygad om att alla anställda på Tesla vet exakt hur illa det är och hur vi som kunder upplever det. Så därför tror jag mer på att hjälpa till och stötta för att de ska ha kraft och energi att jobba på hårt. Det kanske kan vara skillnaden för vissa individer att de inte säger upp sig eller bränner ut sig.
I slutändan så handlar det om att vi vill bli nöjda kunder och få våra bilar så snart som möjligt och med minimala friktioner.
Men att gå längre och coacha personalen tycker jag är Teslas ledning och chefers ansvar. Det var det jag menade.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Stöd och hjälp till Tesla
När det var "delivery hell" i USA tog jag upp ämnet även här i Sverige med svenska Tesla.
Då var det inte läge än (detta var alltså i höstas) men de menade att det kan kanske aktualiseras i framtiden. De vet att vi är beredda att hjälpa till om det skulle behövas.
Just nu kan vi inte hjälpa. Alla står och väntar på skyltar, inte så mycket att göra. Även följande dagar/veckor kommer Tesla klara sig med egen personal.
Däremot tror jag de kommer ha en "epic rush" sista veckan i mars för att få ut alla bilar innan kvartalsslut. Det var samma sak i USA, det var då lokala klubbar hjälpte till. Det kan eventuellt bli något liknande då även här i Sverige.
Då var det inte läge än (detta var alltså i höstas) men de menade att det kan kanske aktualiseras i framtiden. De vet att vi är beredda att hjälpa till om det skulle behövas.
Just nu kan vi inte hjälpa. Alla står och väntar på skyltar, inte så mycket att göra. Även följande dagar/veckor kommer Tesla klara sig med egen personal.
Däremot tror jag de kommer ha en "epic rush" sista veckan i mars för att få ut alla bilar innan kvartalsslut. Det var samma sak i USA, det var då lokala klubbar hjälpte till. Det kan eventuellt bli något liknande då även här i Sverige.
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Bjelke kanske kan printa skyltar?TiborBlomhall skrev:När det var "delivery hell" i USA tog jag upp ämnet även här i Sverige med svenska Tesla.
Då var det inte läge än (detta var alltså i höstas) men de menade att det kan kanske aktualiseras i framtiden. De vet att vi är beredda att hjälpa till om det skulle behövas.
Just nu kan vi inte hjälpa. Alla står och väntar på skyltar, inte så mycket att göra. Även följande dagar/veckor kommer Tesla klara sig med egen personal.
Däremot tror jag de kommer ha en "epic rush" sista veckan i mars för att få ut alla bilar innan kvartalsslut. Det var samma sak i USA, det var då lokala klubbar hjälpte till. Det kan eventuellt bli något liknande då även här i Sverige.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stöd och hjälp till Tesla
ja va fan, vi måste ju få lite progress i det här nu assåkler skrev:Bjelke kanske kan printa skyltar?TiborBlomhall skrev:När det var "delivery hell" i USA tog jag upp ämnet även här i Sverige med svenska Tesla.
Då var det inte läge än (detta var alltså i höstas) men de menade att det kan kanske aktualiseras i framtiden. De vet att vi är beredda att hjälpa till om det skulle behövas.
Just nu kan vi inte hjälpa. Alla står och väntar på skyltar, inte så mycket att göra. Även följande dagar/veckor kommer Tesla klara sig med egen personal.
Däremot tror jag de kommer ha en "epic rush" sista veckan i mars för att få ut alla bilar innan kvartalsslut. Det var samma sak i USA, det var då lokala klubbar hjälpte till. Det kan eventuellt bli något liknande då även här i Sverige.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Utan att veta tror jag att de samlar ihop en massa M3 i ex Malmö, Göteborg, Stockholm för leverans.
Sen flyger de in ett antal DS från USA och skickar ut bilarna under några dagar och samtidigt lär sig den lokala personalen under tiden.
Så tror jag.
Sen flyger de in ett antal DS från USA och skickar ut bilarna under några dagar och samtidigt lär sig den lokala personalen under tiden.
Så tror jag.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Jag känner att jag måste flika in här och ge lite ros till Tesla.
Varje gång jag ringt dem har det tagit max 10 minuter att komma fram. Personerna jag pratat med har varit supervänliga och otroligt hjälpsamma. Trots att de förmodligen är under ganska stark press just nu.
När jag har mailat dem med frågor har jag fått återkoppling inom några timmar, och det är alltid svar från en äkta person med sin personliga mailadress i signaturen så man kan maila tillbaka till direkt utan att krångla med autogenererade kundtjänstsvar, typ "Vi besvarar din fråga så fort vi kan".
Ska inte ge ut några namn, men en person på "Inside Delivery Advisor, Europe Sales" har skrivit enormt utförliga, hjälpsamma och tydliga svar på alla mina frågor. Svaren har trillat in 00:22, 00.38 och nu senast 04:26. Har över mail givit honom feedback att hen borde bli Elons högra hand framöver, och att hen inte får glömma att sova.
För mig är detta en nivå av kundservice och personligt engagemang jag aldrig stött på tidigare i något liknande sammanhang.
Så låt oss alla ta ett djupt andetag och reflektera lite här. Jorden går inte under om vi inte får våra bilar på exakt rätt dag.
Jorden går däremot definitivt under om vi människor som kollektiv inte uppmuntrar till den typ av förändring som Tesla med Elon Musk i spetsen försöker skapa. Så låt oss fortsätta att göra det, oavsett vad!
Varje gång jag ringt dem har det tagit max 10 minuter att komma fram. Personerna jag pratat med har varit supervänliga och otroligt hjälpsamma. Trots att de förmodligen är under ganska stark press just nu.
När jag har mailat dem med frågor har jag fått återkoppling inom några timmar, och det är alltid svar från en äkta person med sin personliga mailadress i signaturen så man kan maila tillbaka till direkt utan att krångla med autogenererade kundtjänstsvar, typ "Vi besvarar din fråga så fort vi kan".
Ska inte ge ut några namn, men en person på "Inside Delivery Advisor, Europe Sales" har skrivit enormt utförliga, hjälpsamma och tydliga svar på alla mina frågor. Svaren har trillat in 00:22, 00.38 och nu senast 04:26. Har över mail givit honom feedback att hen borde bli Elons högra hand framöver, och att hen inte får glömma att sova.
För mig är detta en nivå av kundservice och personligt engagemang jag aldrig stött på tidigare i något liknande sammanhang.
Så låt oss alla ta ett djupt andetag och reflektera lite här. Jorden går inte under om vi inte får våra bilar på exakt rätt dag.
Jorden går däremot definitivt under om vi människor som kollektiv inte uppmuntrar till den typ av förändring som Tesla med Elon Musk i spetsen försöker skapa. Så låt oss fortsätta att göra det, oavsett vad!
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Ptesla skrev:Jag känner att jag måste flika in här och ge lite ros till Tesla.
Varje gång jag ringt dem har det tagit max 10 minuter att komma fram. Personerna jag pratat med har varit supervänliga och otroligt hjälpsamma. Trots att de förmodligen är under ganska stark press just nu.
När jag har mailat dem med frågor har jag fått återkoppling inom några timmar, och det är alltid svar från en äkta person med sin personliga mailadress i signaturen så man kan maila tillbaka till direkt utan att krångla med autogenererade kundtjänstsvar, typ "Vi besvarar din fråga så fort vi kan".
Ska inte ge ut några namn, men en person på "Inside Delivery Advisor, Europe Sales" har skrivit enormt utförliga, hjälpsamma och tydliga svar på alla mina frågor. Svaren har trillat in 00:22, 00.38 och nu senast 04:26. Har över mail givit honom feedback att hen borde bli Elons högra hand framöver, och att hen inte får glömma att sova.
För mig är detta en nivå av kundservice och personligt engagemang jag aldrig stött på tidigare i något liknande sammanhang.
Så låt oss alla ta ett djupt andetag och reflektera lite här. Jorden går inte under om vi inte får våra bilar på exakt rätt dag.
Jorden går däremot definitivt under om vi människor som kollektiv inte uppmuntrar till den typ av förändring som Tesla med Elon Musk i spetsen försöker skapa. Så låt oss fortsätta att göra det, oavsett vad!
Instämmer! Jag tog också upp det här och våra farhågor ser ut att besannas?
Håller med Tibor Blomhäll också, i slutet av mars kommer leveranserna antagligen kulminera?
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Kontakten fungerar bra när det gäller försäljning & leverans, vänta till du kommer till service. Då blir det tyst. -.-Ptesla skrev:Jag känner att jag måste flika in här och ge lite ros till Tesla.
Varje gång jag ringt dem har det tagit max 10 minuter att komma fram. Personerna jag pratat med har varit supervänliga och otroligt hjälpsamma. Trots att de förmodligen är under ganska stark press just nu.
När jag har mailat dem med frågor har jag fått återkoppling inom några timmar, och det är alltid svar från en äkta person med sin personliga mailadress i signaturen så man kan maila tillbaka till direkt utan att krångla med autogenererade kundtjänstsvar, typ "Vi besvarar din fråga så fort vi kan".
Ska inte ge ut några namn, men en person på "Inside Delivery Advisor, Europe Sales" har skrivit enormt utförliga, hjälpsamma och tydliga svar på alla mina frågor. Svaren har trillat in 00:22, 00.38 och nu senast 04:26. Har över mail givit honom feedback att hen borde bli Elons högra hand framöver, och att hen inte får glömma att sova.
För mig är detta en nivå av kundservice och personligt engagemang jag aldrig stött på tidigare i något liknande sammanhang.
Så låt oss alla ta ett djupt andetag och reflektera lite här. Jorden går inte under om vi inte får våra bilar på exakt rätt dag.
Jorden går däremot definitivt under om vi människor som kollektiv inte uppmuntrar till den typ av förändring som Tesla med Elon Musk i spetsen försöker skapa. Så låt oss fortsätta att göra det, oavsett vad!
Förstår inte riktigt syftet med den här tråden. Det är inte synd om tesla det minsta, och det är väl bara att vänta tills bilen kommer? Eller ringer ni en gång i veckan och frågar vad som händer?
Re: Stöd och hjälp till Tesla
Att gå in och hjälpa företag kan man göra under speciella omständigheter, tex efter en naturkatastrof dör de ger ut mat till behövande, dvs saker som är utöver deras kontroll. Det är inte när kunderna långt översvämmar servicen. Fast jag har varit med om att kunderna skickar över mat/tar över en del av arbetsmomenten när snabbmatsrestaurangerna hade fått för mycket att göra. bara så att de själva kan bli betjänade.
Men när de själva satt sig i situationen bör företagen lösa det men bemanning och logistik.
Men när de själva satt sig i situationen bör företagen lösa det men bemanning och logistik.