Nerlagda butiker

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är nästan tvärtom. I Sverige kan du gå in i en Tesla showroom och där på plats beställa en bil. Du kan även provköra en, få reda på priser etc.

I vissa delstater i USA där Tesla inte får sälja direkt till kunder enligt lag kan du bokstavligen bara titta på bilarna. Personalen får inte hjälpa dig köpa bilen, de får inte ens berätta vad de kostar.

De får bara svara på allmänna frågor du har om elbilar och Tesla.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Walker »

frippe skrev:
Walker skrev:
Utsäkta min lite okunniga fråga.
Men vad är det för skillnad på Showrooms och stores när det kommer till kostnader? Lokaler, personal och utrustning är väll same - same?
Malmö t.ex känns ju väldigt mycket ”butik” fast du inte kan köpa/beställa där utan alla köp görs via nätet med/utan bistånd av personal.
Grejen är väl att spara slantar genom att ta bort personal och provkörningar?
Showrooms skulle jag se som enbart ett ställe att titta och klämma samt prata med en representant.
Store/butik är ett ställe där du kan provköra samt ordna med beställningar och annat köp.
Då är MoS och Täby ”butiker” och nedlagda Emporia ”Showroom” - då går Sverige sin egen väg där oxo - behålla stores och lägga ner showrooms. Dessutom var det ju inte det som var själva tanken i mitt inlägg. Jag fetmarkerar min tanke för att förtydliga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns ingen skillnad mellan showrooms och butiker.

Eller rättare sagt är alla showrooms, det är bara vi som ibland slarvigt kallar dem för butiker.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Bjelke »

Däremot lär dom inte komma ur hyravtalen för våra lokaler såvida dom inte tänkte på det här redan för typ ett par år sedan, eller når liknande...
Jag hoppas dock på att dom kan ta sig ur lokalerna snabbt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
Det finns ingen skillnad mellan showrooms och butiker.

Eller rättare sagt är alla showrooms, det är bara vi som ibland slarvigt kallar dem för butiker.
Nej det är inte bara vi. Tesla använde själva termerna stores o showrooms i blog posten. Där skrev de att "stores" ska stängas men att vissa "show rooms" ska behållas.

Enda gång jag försökt köpa Tesla i showroom (Täby) var min X men då blev jag hänvisad till webben. Kanske har ändrats nu dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av jeppe_sthlm »

Geni87 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
En sak är ju att beställa på nätet, men frågan är hur många av dem som innan de gick hem och klickade, iallafall hade varit och klämt på bilen i en butik?
Ca 32% enligt en omröstning på Electrek. :) Så det är ju inte obetydligt..
Screenshot_20190304_071838.jpg
Det är ju ändå en tredjedel. Några kan säkert tänka sig att köpa online direkt, men de lär ju förlora en del köpare på det viset.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av HenrikM76 »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det finns ingen skillnad mellan showrooms och butiker.

Eller rättare sagt är alla showrooms, det är bara vi som ibland slarvigt kallar dem för butiker.
Nej det är inte bara vi. Tesla använde själva termerna stores o showrooms i blog posten. Där skrev de att "stores" ska stängas men att vissa "show rooms" ska behållas.

Enda gång jag försökt köpa Tesla i showroom (Täby) var min X men då blev jag hänvisad till webben. Kanske har ändrats nu dock.
I Malmö iaf var det inga som helst problem att köpa bilen som i en traditionell bilbutik, jag gjorde inget alls av det på webben. De var otroligt hjälpsamma och tillmötesgående.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Melkin »

Legato skrev:
Enda gång jag försökt köpa Tesla i showroom (Täby) var min X men då blev jag hänvisad till webben. Kanske har ändrats nu dock.
Jag beställde min Model 3 i Täby showroom, men det var precis som att beställa hemifrån, fast med en säljare sittandes bredvid. Jag fick alltså logga in på mitt redan skapade konto, sedan gick vi igenom konfigurationen tillsammans. Så den enda anledningen att beställa i showroom är väl om man behöver hjälp med valen.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Kalle »

Står nu utanför tesla SC på kanalvägen för att plocka upp en laddare, här är de släckt och mörkt fast att de sår att Försäljning ska ha öppet på dörren. Har de alltid varit så?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Kalle »

Så här står det:
FA6C7CCA-AF61-4B28-9DB7-7205076882E2.jpeg
Bra dag hitils, kört från Linköping för att byta däck på euromaster dit tesla skickar däcken. då har däcken blivit borttappade, säger de när jag kommit fram. Då åker jag för att plocka upp laddarn jag planerat eftersom jag ändå är i området...

Trevligt att köra bil och så, men man blir ju lite trött.
Skriv svar