Nerlagda butiker

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Nerlagda butiker

Inlägg av TiborBlomhall »

Från USA rapporterar Tesla-klubbar om Teslabutiker som stängts igen redan nu.

Uppemot 30 butiker som stängts nu i helgen eller som vet att de kommer stänga snart.

Har ni hört något från någon av de lokala Tesla-butikerna i Sverige?
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av StELla »

Är inte riktigt samma upplägg i US. Där är det mer bilhandel än i Europa. Våra typer av showroom klarar sig nog. De hamnar kanske på SC
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av TiborBlomhall »

Exakt samma butiker i USA som Sverige.

Svårt att tänka mig Stockholm får behålla två tex.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Från USA rapporterar Tesla-klubbar om Teslabutiker som stängts igen redan nu.

Uppemot 30 butiker som stängts nu i helgen eller som vet att de kommer stänga snart.

Har ni hört något från någon av de lokala Tesla-butikerna i Sverige?
Risken är väl att man får slå ihop butiken i Göteborg med SC i Mölndal, som de gjort i Malmö. Samt slå ihop Täby och Mos i Sthlm.

Däremot kommer ju behovet av fler SC att finnas framöver.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av dstr »

Jag hade stängt Mos och Täby och blåst liv i det showroom som faktiskt finns i Bredden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av LarsL »

Jag skulle föredra Mölndal som showroom framför det inne i Centrum, det är hopplöst att ta sig till och provkörningarna blir bara en massa köande.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av bjelkeman »

dstr skrev:
Jag hade stängt Mos och Täby och blåst liv i det showroom som faktiskt finns i Bredden.
Det är ju inte speciellt många människor som kommer förbi där spontant. MoS verkar alltid ha folk inne och titta, tycker jag. Bredden kommer ha fullt upp med service tror jag. Men, va vet jag. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av chpaulin »

Bästa reklamen är ju att provåka med en ägare sen någon form av refferal igen för dem som ställer upp.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Wahll »

LarsL skrev:
Jag skulle föredra Mölndal som showroom framför det inne i Centrum, det är hopplöst att ta sig till oc( provkörn8ngarna blir bara en massa köande.
Precis, det är ju inte varje dag man kommer på att man ska kolla in en ny Tesla.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Wahll »

chpaulin skrev:
Bästa reklamen är ju att provåka med en ägare sen någon form av refferal igen för dem som ställer upp.
Bild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Bjelke »

Snacka om snabba puckar i Amerikat...
Jag håller även med DSTR, stäng dom i galleriorna, och öppna gärna något i Bredden (igen)...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Teslaspolen »

chpaulin skrev:
Bästa reklamen är ju att provåka med en ägare sen någon form av refferal igen för dem som ställer upp.
Håller med. Dumt att stänga ned rekommendationsprogrammet. Problemet var ju att det var alldeles för generösa rabatter. Begränsa det till 10 (?) rekommendationer per omgång och ha lite mer sansade priser. Laddbox, kablar, tillbehör, kläder...

Att ge bort, inte bara en, utan en hel drös med supersportbilar var ju helt sanslöst.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Ptesla »

Teslaspolen skrev:
chpaulin skrev:
Bästa reklamen är ju att provåka med en ägare sen någon form av refferal igen för dem som ställer upp.
Håller med. Dumt att stänga ned rekommendationsprogrammet. Problemet var ju att det var alldeles för generösa rabatter. Begränsa det till 10 (?) rekommendationer per omgång och ha lite mer sansade priser. Laddbox, kablar, tillbehör, kläder...

Att ge bort, inte bara en, utan en hel drös med supersportbilar var ju helt sanslöst.
Håller verkligen med. Gör ett nytt fräscht, smart, logiskt referral-program där vi Tesla-ägare som refererar och även erbjuder provkörningar och provkörningar som leder till köp kan få mindre saker för besväret. För att minska administrationen och logistikbördan, kanske helt enkelt bara erbjuda "credits" som leder till rabatt på nästa bilköp eller fri laddning på SuC, gratis service, rekond eller liknande.

Känns som en no-brainer för mig.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Wahll »

Ptesla skrev:
Teslaspolen skrev:
chpaulin skrev:
Bästa reklamen är ju att provåka med en ägare sen någon form av refferal igen för dem som ställer upp.
Håller med. Dumt att stänga ned rekommendationsprogrammet. Problemet var ju att det var alldeles för generösa rabatter. Begränsa det till 10 (?) rekommendationer per omgång och ha lite mer sansade priser. Laddbox, kablar, tillbehör, kläder...

Att ge bort, inte bara en, utan en hel drös med supersportbilar var ju helt sanslöst.
Håller verkligen med. Gör ett nytt fräscht, smart, logiskt referral-program där vi Tesla-ägare som refererar och även erbjuder provkörningar och provkörningar som leder till köp kan få mindre saker för besväret. För att minska administrationen och logistikbördan, kanske helt enkelt bara erbjuda "credits" som leder till rabatt på nästa bilköp eller fri laddning på SuC, gratis service, rekond eller liknande.

Känns som en no-brainer för mig.
Bra förslag tycker jag
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ptesla skrev:
Håller verkligen med. Gör ett nytt fräscht, smart, logiskt referral-program där vi Tesla-ägare som refererar och även erbjuder provkörningar och provkörningar som leder till köp kan få mindre saker för besväret. För att minska administrationen och logistikbördan, kanske helt enkelt bara erbjuda "credits" som leder till rabatt på nästa bilköp eller fri laddning på SuC, gratis service, rekond eller liknande.

Känns som en no-brainer för mig.
Precis vad jag funderade på. Tänker mig att Tesla håller i det hela med en site där man registrerar sig med lokation, bil, möjlighet till provkörning osv. Sedan kan man ha något form av ratingsystem efter t.ex. en provkörning - för att få lite mer kredibilitet till de som är seriösa. Kan också finnas en dimension för snabba svar eller liknande.

Är man intresserad av en Tesla går man bara in på siten, knappar in vart man bor och vilken bil man är intresserad av och kommer sedan överens om eventuell provkörning. Snacka om att de för en minimal kostnad skulle ha byggt ett ÅF-nät med oöverträffad täckning.

Utmaningen blir naturligtvis säkerhetsaspekten. Finns ju alltid några bovar som nyttjar ett sådant system - lockar ut en stackare med sin bil någonstans och står och väntar med en pistol..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Legato »

jeppe_sthlm skrev:
Ptesla skrev:
Håller verkligen med. Gör ett nytt fräscht, smart, logiskt referral-program där vi Tesla-ägare som refererar och även erbjuder provkörningar och provkörningar som leder till köp kan få mindre saker för besväret. För att minska administrationen och logistikbördan, kanske helt enkelt bara erbjuda "credits" som leder till rabatt på nästa bilköp eller fri laddning på SuC, gratis service, rekond eller liknande.

Känns som en no-brainer för mig.
Precis vad jag funderade på. Tänker mig att Tesla håller i det hela med en site där man registrerar sig med lokation, bil, möjlighet till provkörning osv. Sedan kan man ha något form av ratingsystem efter t.ex. en provkörning - för att få lite mer kredibilitet till de som är seriösa. Kan också finnas en dimension för snabba svar eller liknande.

Är man intresserad av en Tesla går man bara in på siten, knappar in vart man bor och vilken bil man är intresserad av och kommer sedan överens om eventuell provkörning. Snacka om att de för en minimal kostnad skulle ha byggt ett ÅF-nät med oöverträffad täckning.

Utmaningen blir naturligtvis säkerhetsaspekten. Finns ju alltid några bovar som nyttjar ett sådant system - lockar ut en stackare med sin bil någonstans och står och väntar med en pistol..

Gillar hela idén! I Sverige kan man ju iaf ha smidig verifikation av identiteten med Mobilt BankID. Givetvis inte 100%-igt men skulle minska riskerna iaf.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Gretsch »

Är det någon som kan vidarebefordra denna ypperliga goda iden till Elon ?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tweetade honom. Fixat på torsdag
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Zalman3 »

De flesta köper redan på nätet.

"An email sent to Tesla employees by Elon Musk on Thursday explains some of the reasons for Tesla’s shift in sales strategy from brick-and-mortar stores to an online focus. Notably, 78% of all Model 3 sales in 2018 were already conducted online. Further, 82% of buyers didn’t even take a test drive before buying. "
https://cleantechnica.com/2019/03/03/78 ... -strategy/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av jeppe_sthlm »

En sak är ju att beställa på nätet, men frågan är hur många av dem som innan de gick hem och klickade, iallafall hade varit och klämt på bilen i en butik?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Henrik Torphammar »

jeppe_sthlm skrev:
En sak är ju att beställa på nätet, men frågan är hur många av dem som innan de gick hem och klickade, iallafall hade varit och klämt på bilen i en butik?
Blir det någon egentlig skillnad att åka på en road show eller till ett service center mot en butik? Dessutom finns bilarna (begagnade) att tillgå hos vanliga handlare nu för tiden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Geni87 »

jeppe_sthlm skrev:
En sak är ju att beställa på nätet, men frågan är hur många av dem som innan de gick hem och klickade, iallafall hade varit och klämt på bilen i en butik?
Ca 32% enligt en omröstning på Electrek. :) Så det är ju inte obetydligt..
Screenshot_20190304_071838.jpg
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
Exakt samma butiker i USA som Sverige.

Svårt att tänka mig Stockholm får behålla två tex.
Är du 100% på detta?

Jag har förstått det som att vi i Sverige enbart har "Showrooms", där man inte kan beställa bilen. Däremot hjälper de ju till att sätta upp Teslakonto och bygga config om man vill, men beställningen gör man väl alltid online? I USA har de väl just "stores" där det faktiskt går att beställa bilen också?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av Walker »

Utsäkta min lite okunniga fråga.
Men vad är det för skillnad på Showrooms och stores när det kommer till kostnader? Lokaler, personal och utrustning är väll same - same?
Malmö t.ex känns ju väldigt mycket ”butik” fast du inte kan köpa/beställa där utan alla köp görs via nätet med/utan bistånd av personal.
Grejen är väl att spara slantar genom att ta bort personal och provkörningar?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nerlagda butiker

Inlägg av frippe »

Walker skrev:
Utsäkta min lite okunniga fråga.
Men vad är det för skillnad på Showrooms och stores när det kommer till kostnader? Lokaler, personal och utrustning är väll same - same?
Malmö t.ex känns ju väldigt mycket ”butik” fast du inte kan köpa/beställa där utan alla köp görs via nätet med/utan bistånd av personal.
Grejen är väl att spara slantar genom att ta bort personal och provkörningar?
Showrooms skulle jag se som enbart ett ställe att titta och klämma samt prata med en representant.
Store/butik är ett ställe där du kan provköra samt ordna med beställningar och annat köp.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar