Håller med, högre risk att vara företagare och det ger vissa fördelar ekonomiskt. Om verksamheten flyger... Det behöver man inte tänka på lika mycket som anställd generellt.hooked skrev:Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.Mickep skrev:Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Jag är företagare och vill att fler ska få möjligheten att köra elbil. Därför har jag startat ett leasingbolag med fokus på elbilar. För att det ska bli riktigt billigt så behöver bilarna säljas till norge efter ett år. Precis så som de stora leasingbolagen gör. Skillnaden här är att vi delar på vinsten = billigare för kunden men då måste man som kund också vara medveten om att större risk förekommer. Risk att man får betala vad bilen faktiskt kostar som privatperson, i värsta fall.
Upplägget lämpar sig ypperligt för företagare också (eller kanske ännu bättre). Man behöver kunna lägga in 20% av egna pengar nämligen.
Ju dyrare bil ju sämre vinst med upplägget och det är även beroende på hur bilarna är prissatta på respektive marknad. Troligtvis blir det mest lönsamt med bilar som Leaf, Zoe, I3, eNiro etc.
Detta är i sin linda men tre eNiro är beställda till tre kunder och de som vill veta mer skickar PM så ser vi hur stort intresset är.