Tesla dyr i Sverige

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

IntentionX
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mar 2019 09:58

Tesla dyr i Sverige

Inlägg av IntentionX »

Hejsan, jag är ett stort Tesla fan men något som jag inte förstår är hur Teslabilarna kan vara så väldigt dyra i Sverige jämfört med Norge.
Om man tittar på en Model 3 top-modell så kostar den 759 480 kr i Sverige (standardutförande) men i Norge kostar samma modell 542 920 Nok.

Om vi konverterar det norska priset till svenska kronor enligt aktuell växlingskurs blir det svenska priset för bilen i Norge 585 630 kr.
Det är en skillnad på 173 850 kr mellan 759 480 kr och 585 630 kr!

Kan någon bättre utbildad person förklara detta gap för mig? Just nu känns det som att Tesla lagt ett extra högt pris på sina bilar i Sverige och det förbryllar mig.
Senast redigerad av IntentionX, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Pro-Z »

Norge har ingen moms på elbilar.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av fth »

IntentionX skrev:
Kan någon bättre utbildad person förklara detta gap för mig? Just nu känns det som att Tesla lagt ett extra högt pris på sina bilar i Sverige och det förbryllar mig.
Det är inte Tesla som tar ut högre pris i Sverige, det är Norge som subventionerar elbilar genom att inte ta ut moms på dom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
IntentionX
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mar 2019 09:58

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av IntentionX »

Ahh, det är så enkelt alltså. Tack för svar.

Om man köper bil i Norge kostar det importkostnader om man vill köra den i Sverige då?

Mvh
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mickeisol »

I norge är det ingen tull på elbilar (10% på bilar från usa till eu, 2,5% på bilar från eu till usa, trump är trumpen).
I norge är det ävenså ingen moms på elbilar (blir också 20% billigare)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mjwahl »

IntentionX skrev:
Hejsan, jag är ett stort Tesla fan men något som jag inte förstår är hur Teslabilarna kan vara så väldigt dyra i Sverige jämfört med Norge.
Om man tittar på en Model 3 top-modell så kostar den 759 480 kr i Sverige (standardutförande) men i Norge kostar samma modell 542 920 Nok.

Om vi konverterar det norska priset till svenska kronor enligt aktuell växlingskurs blir det svenska priset för bilen i Norge 585 630 kr.
Det är en skillnad på 173 850 kr mellan 759 480 kr och 585 630 kr!

Kan någon bättre utbildad person förklara detta gap för mig? Just nu känns det som att Tesla lagt ett extra högt pris på sina bilar i Sverige och det förbryllar mig.
EU tar ut biltullar på 10 % från USA, sen kommer svensk moms. Svenska kronan har försvagats något ruskigt mot både dollarn och Euron sedan typ 2014, Dollar 2014 stod i 6,48 mot dagens 9,25 - det spelar in mycket också. Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Pro-Z »

IntentionX skrev:
Ahh, det är så enkelt alltså. Tack för svar.

Om man köper bil i Norge kostar det importkostnader om man vill köra den i Sverige då?

Mvh
Ska du importera bil från Norge till Sverige så åker du på 10% tullskatt och 25% svensk moms.
http://teslaclubsweden.se/se-upp-med-norska-teslor/
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av fth »

mjwahl skrev:
Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Det har dock inget med skillnaden Sverige-Norge att göra, NOK och SEK har haft samma utveckling mot USD.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Mickep »

Men vad skulle en tesla kosta om regeringen tog samma politik som den norska. (med svenska förutsättningar)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Men vad skulle en tesla kosta om regeringen tog samma politik som den norska. (med svenska förutsättningar)
Ungefär som de norska
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av ippii »

Mickep skrev:
Men vad skulle en tesla kosta om regeringen tog samma politik som den norska. (med svenska förutsättningar)
Nuvarande pris * 0,8.

Norge tar bort fritaket för moms på elbilar 2021. Så det är inte så länge kvar på deras fest.
Ska bli intressant hur det kommer att bli efteråt. I Norge kommer säkert fossilbilar fortsätta att straffskattas så det kommer säkert fortsätta att vara ekonomiskt vettigt att välja elbil, men inte lika fördelaktigt. Fritaket har då hjälpt till att boosta infrastruktur och bevisat att elbilar fungerar och är vägen framåt.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Men vad skulle en tesla kosta om regeringen tog samma politik som den norska. (med svenska förutsättningar)
Givet samma förutsättningar så skulle bilen i TS exempel kosta 552 349:-, eller 5.6% billigare än i Norge.

Man får alltså räkna av både tull 10% och moms 25% för att det skall bli jämförbart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Mickep »

Ja, men skulle det gå att införa samma politik, eller är det något som hindrar (förutom lobbyorganisationer) men vad går momsen till som skulle försvinna, klarar staten det tappet. norge har ju oljan iof. men skulle det kunna gå i sverige var frågan.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mjwahl »

fth skrev:
mjwahl skrev:
Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Det har dock inget med skillnaden Sverige-Norge att göra, NOK och SEK har haft samma utveckling mot USD.

/fth
Shit, du har rätt. :oops: Nu har rubbat min världsbild lite grann.....
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av ippii »

Mickep skrev:
Ja, men skulle det gå att införa samma politik, eller är det något som hindrar (förutom lobbyorganisationer) men vad går momsen till som skulle försvinna, klarar staten det tappet. norge har ju oljan iof. men skulle det kunna gå i sverige var frågan.
Jag har läst någonstans (källa saknas), att EU:s gemensamma skattelagstiftning ej tillåter att vi skulle ta bort moms på ex. elbilar i Sverige.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av BoaNeo »

:lol:
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Mickep »

finns det någon emoji där den slår huvudet i bordet?
Men det är självklart att det blir svårt att ha något land där priset är så mycket lägre än andra länder (hej rumänien) momsen måste givetvis harmoniseras med övriga länder. (samtidigt som de inte verkar ha någon problem med bonus-malus, frågan är hur långt man kan gå i bidrag innan de säger ifrån)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
finns det någon emoji där den slår huvudet i bordet?
Men det är självklart att det blir svårt att ha något land där priset är så mycket lägre än andra länder (hej rumänien) momsen måste givetvis harmoniseras med övriga länder. (samtidigt som de inte verkar ha någon problem med bonus-malus, frågan är hur långt man kan gå i bidrag innan de säger ifrån)
Momsen i sig har mycket lite att göra med bilens pris på respektive marknad. Det finns andra variabler som spelar roll. Som tex. att många bilar i Sverige kostar precis under 7,5 PBB.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av fth »

mjwahl skrev:
fth skrev:
mjwahl skrev:
Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Det har dock inget med skillnaden Sverige-Norge att göra, NOK och SEK har haft samma utveckling mot USD.

/fth
Shit, du har rätt. :oops: Nu har rubbat min världsbild lite grann.....
NOK och SEK har följt varandra väldigt nära, jag hade historik sedan 2013-12-31 lätt tillgängligt i mina gömmor, under den perioden är överensstämmelsen väldigt bra, båda valutorna har under den perioden tappat knappt 30% köpkraft mot USD:
noksek.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
mjwahl skrev:
fth skrev:
mjwahl skrev:
Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Det har dock inget med skillnaden Sverige-Norge att göra, NOK och SEK har haft samma utveckling mot USD.

/fth
Shit, du har rätt. :oops: Nu har rubbat min världsbild lite grann.....
NOK och SEK har följt varandra väldigt nära, jag hade historik sedan 2013-12-31 lätt tillgängligt i mina gömmor, under den perioden är överensstämmelsen väldigt bra, båda valutorna har under den perioden tappat knappt 30% köpkraft mot USD:
noksek.png
/fth
2001 stod USD i 10,33 SEK/USD ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av clecab »

Jeppe_E skrev:
fth skrev:
mjwahl skrev:
fth skrev:
mjwahl skrev:
Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Det har dock inget med skillnaden Sverige-Norge att göra, NOK och SEK har haft samma utveckling mot USD.

/fth
Shit, du har rätt. :oops: Nu har rubbat min världsbild lite grann.....
NOK och SEK har följt varandra väldigt nära, jag hade historik sedan 2013-12-31 lätt tillgängligt i mina gömmor, under den perioden är överensstämmelsen väldigt bra, båda valutorna har under den perioden tappat knappt 30% köpkraft mot USD:
noksek.png
/fth
2001 stod USD i 10,33 SEK/USD ;)
1986 stod USD i 6.30 SEK/USD! ;)
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
2001 stod USD i 10,33 SEK/USD ;)
och 1992 kostade dollarn någon tioöring över 5:-, så det har funnits extrema perioder åt båda håll, beroende på vilken startpunkt man väljer så kan man ju få dagens kurs att se både bra eller dåligt ut.

Det har dock inte varit så här bra/dåligt (beroende på om man äger TSLA eller ska på semester i Florida) sedan 2002.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
2001 stod USD i 10,33 SEK/USD ;)
och 1992 kostade dollarn någon tioöring över 5:-, så det har funnits extrema perioder åt båda håll, beroende på vilken startpunkt man väljer så kan man ju få dagens kurs att se både bra eller dåligt ut.

Det har dock inte varit så här bra/dåligt (beroende på om man äger TSLA eller ska på semester i Florida) sedan 2002.

/fth
Japp, jag ville bara visa att det går att förvanska statistik på olika sätt. För att visa hur köpstark vår krona är så kan man inte jämföra den mot en specifik valuta (det är bara tillämpligt om man skall handla något från landet i fråga). Det kan ju vara så att valutan i det landet har blivit starkare, inte att kronan har blivit svagare :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
För att visa hur köpstark vår krona är så kan man inte jämföra den mot en specifik valuta (det är bara tillämpligt om man skall handla något från landet i fråga). Det kan ju vara så att valutan i det landet har blivit starkare, inte att kronan har blivit svagare :)
Diskussionen här handlar ju dock just om "Tesla-köpkraft", dvs mot en specifik valuta (USD), och huruvida Sverige och Norge haft bättre eller sämre utveckling, och från 2013 har alltså våra valutor haft nästan identisk utveckling mot USD.

Orsaken till Teslas låga priser och höga försäljningssiffror i Norge kan alltså sannolikt helt förklaras med de ekonomiska incitament som man har använt där.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av NEO »

Problemet om någon EU medlemsstat incentiverar med momsfria bilar kommer det innebära en rejäl ökning av exportering av bilar därifrån. Då kommer de säljade bilarna som fått incentiv användas i andra EU länder, något som blir helt fel. Norge är ju inte med i EU och kan således göra vad de vill med sina bilar, alla som köper där och avser exportera åker på moms och tull.
Skriv svar