Tesla dyr i Sverige

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av taliz »

Emg skrev:
Det där stämmer dock inte på de ställen jag jobbat/jobbar på. Där betalas tjänstepension baserat på bruttolön innan avdrag för bil.
Inte där jag jobbar. :(
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Emg skrev:
Det där stämmer dock inte på de ställen jag jobbat/jobbar på. Där betalas tjänstepension baserat på bruttolön innan avdrag för bil.
Det kan ju vara olika förstås, samma med löneväxling för pension t.ex. Man kan dock tjäna mycket på att veta vad som gäller just för en själv.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Headline »

Pontus skrev:
Headline skrev:
hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Håller med, högre risk att vara företagare och det ger vissa fördelar ekonomiskt. Om verksamheten flyger... Det behöver man inte tänka på lika mycket som anställd generellt.

Jag är företagare och vill att fler ska få möjligheten att köra elbil. Därför har jag startat ett leasingbolag med fokus på elbilar. För att det ska bli riktigt billigt så behöver bilarna säljas till norge efter ett år. Precis så som de stora leasingbolagen gör. Skillnaden här är att vi delar på vinsten = billigare för kunden men då måste man som kund också vara medveten om att större risk förekommer. Risk att man får betala vad bilen faktiskt kostar som privatperson, i värsta fall.

Upplägget lämpar sig ypperligt för företagare också (eller kanske ännu bättre). Man behöver kunna lägga in 20% av egna pengar nämligen.

Ju dyrare bil ju sämre vinst med upplägget och det är även beroende på hur bilarna är prissatta på respektive marknad. Troligtvis blir det mest lönsamt med bilar som Leaf, Zoe, I3, eNiro etc.

Detta är i sin linda men tre eNiro är beställda till tre kunder och de som vill veta mer skickar PM så ser vi hur stort intresset är.
:D
Trevlig initiativ, tycker alltid det är kul med sådana saker. Tyvärr får jag inte själv välja leasingbolag för våra bilar. Hoppas det flyger ;)
Tack! Det var ju orättvist!
Du får byta arbetsgivare eller förklara att det blir billigare för företaget, sådan argumentation kan funka!
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Cube
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2017 22:40

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Cube »

mjwahl skrev:
IntentionX skrev:
Är du besviken på de dyra teslorna kan du alltid klaga hos regeringen, kronan blev en bananvaluta efter att de tog över makten.
Det där styrs till 80% av Riksbankens penningpolitik och Ingves, så att klaga på regeringe lär inte hjälpa.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av stefan007 »

taliz skrev:
Vi har max månadskostnad 5800. En LR AWD skulle för mig med 60% marginalskatt hamna strax över 6000....
Kan du inte göra nettolöneavdrag på 250kr/mån och få igenom det?
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av nx00 »

Skräp valutan "Svenska kronan" gör ju sitt också.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Skriv svar