2019 Q1

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

2019 Q1

Inlägg av taliz »

Hmm ja det här bör ju göra ett rejält avtryck på aktien tyvärr.
Lär gå neråt 250 nivån igen, kanske under 200 tom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 2019 Q1

Inlägg av TiborBlomhall »

Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.

Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 2019 Q1

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Om man bara tittar på länderna i Europa såsom

Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS

Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.

Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

2019 Q1

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.

Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Analytikerna hade helt enkelt räknat med att Tesla skulle lyckas leverera fler oavsett.
Att de har så många in transit betyder ju att de inte får betalt för dem i Q1, dvs resultatet för Q1 försämras kraftigt.

Hur det går i kvartalen framöver blir spännande, om de skall nå sina mål måste de snitta över 100 000 bilar per kvartal. Krävs ju att dom får rejält med orders samt att de kan producera, och leverera, betydligt fler än 5000/vecka.
Tror det blir svårt, men fingers crossed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2019 Q1

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Om man bara tittar på länderna i Europa såsom

Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS

Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.

Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.
Nu är det ju en piss i havet för Tesla om man skall vara ärlig. De kan slumpa iväg dem utan att det rör deras resultat eller balans nämnvärt.

Däremot verkar ju efterfrågan gått ner kraftigt så dessa rabatter på lagerbilar lär bestå ett tag till.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: 2019 Q1

Inlägg av Vidio »

Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin. :shock:

Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.

Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.

Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 2019 Q1

Inlägg av Jeppe_E »

Vidio skrev:
Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin. :shock:

Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.

Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.

Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
Beror ju på när man gick in. Det finns nog en hel del som tjänar stora pengar på volaliteten hos TSLA. +12% sedan den 25 mars och sen sa det bara tjoff. Stödet verkar ligga kring 250-260 USD.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

2019 Q1

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Vidio skrev:
Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin. :shock:

Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.

Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.

Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
Beror ju på när man gick in. Det finns nog en hel del som tjänar stora pengar på volaliteten hos TSLA. +12% sedan den 25 mars och sen sa det bara tjoff. Stödet verkar ligga kring 250-260 USD.
Ja det gäller att hålla koll på stödnivån när man trade'ar. Första stödet är runt 250, men bryter det igenom så är nästa lite under 200, närmare 180.

Tsla är inget för den med svaga nerver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 2019 Q1

Inlägg av TiborBlomhall »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.

Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Analytikerna hade helt enkelt räknat med att Tesla skulle lyckas leverera fler oavsett.
Att de har så många in transit betyder ju att de inte får betalt för dem i Q1, dvs resultatet för Q1 försämras kraftigt.
Jamen det är exakt det jag menar. So what, de får betalt två veckor efter kvartalsslutet. Och?
Det är inte som att de bilarna skulle vara borta eller så.
Ibland är kvartalskapitalismen lite väl introvert.
Verdi

Re: 2019 Q1

Inlägg av Verdi »

Vidio skrev:
Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin. :shock:

Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.

Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.

Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.

De får gärna överleva tills jag kan lämna tillbaka min S om 2,5 år. :D

Vi får se hur det går. Jag är fortfarande helt övertygad om att Tesla står och faller med att få lönsamhet på Model 3 SR. Fixar det inte det så går det åt h-vete. Fixar de det OCH kan skala upp produktion OCH höja kvaliteten så blir det dock riktigt riktigt bra.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: 2019 Q1

Inlägg av MrStarhouse »

Man får ju verkligen hoppas att dom överlever. Det vore ju en riktig mardröm om dom går "belly up". Men dom borde vara så stora nu så att även om det går käpprätt åt skogen så borde ju nån av dom andra stora aktörerna vara intresserade att ta över rodret.

Men lite nervös är man ju som nybliven Teslaägare. :?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2019 Q1

Inlägg av taliz »

Alltså, dom levererade 110% fler bilar detta kvartalet än q1 2018...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 2019 Q1

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Vidio skrev:
Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin. :shock:

Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.

Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.

Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.

De får gärna överleva tills jag kan lämna tillbaka min S om 2,5 år. :D

Vi får se hur det går. Jag är fortfarande helt övertygad om att Tesla står och faller med att få lönsamhet på Model 3 SR. Fixar det inte det så går det åt h-vete. Fixar de det OCH kan skala upp produktion OCH höja kvaliteten så blir det dock riktigt riktigt bra.
Fast jag tror att Y kommer att bli ännu mer populär. Men det går inte att hålla på så som organisationen ser ut och fungerar idag. 3 SC i Sverige kommer att skapa Kaos om bara något år, när bilarna behöver servas eller lagas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2019 Q1

Inlägg av Legato »

Konkursrisken är såklart väldigt låg. Inga som helst problem för Tesla att refinansiera om de skulle behöva det i dagsläget.

På längre sikt kan vad som helst hända, men risken i närtid är extremt liten imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: 2019 Q1

Inlägg av MrStarhouse »

Legato skrev:
Konkursrisken är såklart väldigt låg. Inga som helst problem för Tesla att refinansiera om de skulle behöva det i dagsläget.

På längre sikt kan vad som helst hända, men risken i närtid är extremt liten imo.
Lugnande ord. det gillar jag :D
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: 2019 Q1

Inlägg av _TonyV »

Är inte något helt galet med businesscaset när man nu lyckats ta sig igenom production hell och levererar bilen för glatta livet och ändå så kraxar olyckskorparna. Man måste väl få ordning på kvaliteen då det håller inte att behöva ta in och fixxa var å varannan bil på garanti i all evinnerlighet.
Nu ska bilarna fungera om gemene man ska köpa dem.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: 2019 Q1

Inlägg av josve »

_TonyV skrev:
Är inte något helt galet med businesscaset när man nu lyckats ta sig igenom production hell och levererar bilen för glatta livet och ändå så kraxar olyckskorparna. Man måste väl få ordning på kvaliteen då det håller inte att behöva ta in och fixxa var å varannan bil på garanti i all evinnerlighet.
Nu ska bilarna fungera om gemene man ska köpa dem.
Att olyckskorparna kraxar har mycket lite med verkligheten att göra...
Utgå ifrån att det mesta du läser i traditionell media om Tesla antingen är felaktig, eller gammal information eller att någon ”tycker något” utan att veta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2019 Q1

Inlägg av taliz »

Jag tycker det är ledsamt att se att det bara fortsätter och fortsätter med alla negativa skriverier. Allting vinklas till att förnedra, förminska, ifrågasätta Tesla.

I USA där man normalt är så patriotiska så väljer många att köpa europeiskt eller japanskt, för de där Tesla kan man ju inte lita på.
Det är riktigt tråkigt.

I Kina verkar man däremot ta emot Tesla med öppna armar. Det skulle inte förvåna mig om Tesla väljer att basera allt mer av sin verksamhet där.
De bakåtsträvande amerikanerna kommer sen garanterat ångra sig om några decennier och gnälla om att "China stole our companies!".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: 2019 Q1

Inlägg av ochso »

_TonyV skrev:
Är inte något helt galet med businesscaset när man nu lyckats ta sig igenom production hell och levererar bilen för glatta livet och ändå så kraxar olyckskorparna. Man måste väl få ordning på kvaliteen då det håller inte att behöva ta in och fixxa var å varannan bil på garanti i all evinnerlighet.
Nu ska bilarna fungera om gemene man ska köpa dem.
Olyckskorparna kommer aldrig sluta kraxa. Se bara på Apple, alla artiklar handlar om "iphonedödare" och att nu är minsann tillväxten över, försäljningen minskar osv osv. Då är ändå Apple ett av världens största, lönsammaste och innovativa företag, som sitter på en kassa som nu är långt större än 2000 miljarder SEK...

Så det är nog bara att vänja sig, vare sig man bara är ett fan av bolaget eller om man är aktieägare. Man får göra sin egen analys och tro på den och därefter ignorera allt brus. Brus förekommer så väl i media som här på forumet osv. Givetvis ska man utvärdera och omvärdera sina analyser i takt med att ny fakta kommer in, men i övrigt måste man lära sig att "stänga av" och inte ta åt sig av
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: 2019 Q1

Inlägg av _TonyV »

Till slut så beror det på vad rapporerna säger. Hoppas de fortsätter tjäna pengar och investera klokt.
ja det behövs fler modeller och gigafactories, men iom att M3 är ute så hoppas jag de får mer lugn att växxa.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2019 Q1

Inlägg av taliz »

Tesla skall rapportera resultatet tidigare än väntat. Det har hänt tre ggr tidigare, och då har det varit positiva nyheter.
Så... fingers crossed. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar