2019 Q1
Moderator: Redaktion
2019 Q1
Hmm ja det här bör ju göra ett rejält avtryck på aktien tyvärr.
Lär gå neråt 250 nivån igen, kanske under 200 tom.
Lär gå neråt 250 nivån igen, kanske under 200 tom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: 2019 Q1
Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.
Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Re: 2019 Q1
Om man bara tittar på länderna i Europa såsomOfarligTesla skrev:Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS
Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.
Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
2019 Q1
Analytikerna hade helt enkelt räknat med att Tesla skulle lyckas leverera fler oavsett.TiborBlomhall skrev:Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.
Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Att de har så många in transit betyder ju att de inte får betalt för dem i Q1, dvs resultatet för Q1 försämras kraftigt.
Hur det går i kvartalen framöver blir spännande, om de skall nå sina mål måste de snitta över 100 000 bilar per kvartal. Krävs ju att dom får rejält med orders samt att de kan producera, och leverera, betydligt fler än 5000/vecka.
Tror det blir svårt, men fingers crossed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 2019 Q1
Nu är det ju en piss i havet för Tesla om man skall vara ärlig. De kan slumpa iväg dem utan att det rör deras resultat eller balans nämnvärt.Jeppe_E skrev:Om man bara tittar på länderna i Europa såsomOfarligTesla skrev:Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS
Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.
Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.
Däremot verkar ju efterfrågan gått ner kraftigt så dessa rabatter på lagerbilar lär bestå ett tag till.
Re: 2019 Q1
Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin.
Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.
Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.
Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
Kan bli min sämsta affär någonsin.
Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.
Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.
Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
Re: 2019 Q1
Beror ju på när man gick in. Det finns nog en hel del som tjänar stora pengar på volaliteten hos TSLA. +12% sedan den 25 mars och sen sa det bara tjoff. Stödet verkar ligga kring 250-260 USD.Vidio skrev:Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin.
Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.
Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.
Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
2019 Q1
Ja det gäller att hålla koll på stödnivån när man trade'ar. Första stödet är runt 250, men bryter det igenom så är nästa lite under 200, närmare 180.Jeppe_E skrev:Beror ju på när man gick in. Det finns nog en hel del som tjänar stora pengar på volaliteten hos TSLA. +12% sedan den 25 mars och sen sa det bara tjoff. Stödet verkar ligga kring 250-260 USD.Vidio skrev:Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin.
Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.
Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.
Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
Tsla är inget för den med svaga nerver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: 2019 Q1
Jamen det är exakt det jag menar. So what, de får betalt två veckor efter kvartalsslutet. Och?taliz skrev:Analytikerna hade helt enkelt räknat med att Tesla skulle lyckas leverera fler oavsett.TiborBlomhall skrev:Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.
Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Att de har så många in transit betyder ju att de inte får betalt för dem i Q1, dvs resultatet för Q1 försämras kraftigt.
Det är inte som att de bilarna skulle vara borta eller så.
Ibland är kvartalskapitalismen lite väl introvert.
Re: 2019 Q1
Vidio skrev:Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin.
Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.
Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.
Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
De får gärna överleva tills jag kan lämna tillbaka min S om 2,5 år.
Vi får se hur det går. Jag är fortfarande helt övertygad om att Tesla står och faller med att få lönsamhet på Model 3 SR. Fixar det inte det så går det åt h-vete. Fixar de det OCH kan skala upp produktion OCH höja kvaliteten så blir det dock riktigt riktigt bra.
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro
Re: 2019 Q1
Man får ju verkligen hoppas att dom överlever. Det vore ju en riktig mardröm om dom går "belly up". Men dom borde vara så stora nu så att även om det går käpprätt åt skogen så borde ju nån av dom andra stora aktörerna vara intresserade att ta över rodret.
Men lite nervös är man ju som nybliven Teslaägare.
Men lite nervös är man ju som nybliven Teslaägare.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Re: 2019 Q1
Alltså, dom levererade 110% fler bilar detta kvartalet än q1 2018...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 2019 Q1
Fast jag tror att Y kommer att bli ännu mer populär. Men det går inte att hålla på så som organisationen ser ut och fungerar idag. 3 SC i Sverige kommer att skapa Kaos om bara något år, när bilarna behöver servas eller lagas.Verdi skrev:Vidio skrev:Man är inte nöjd att man gick in som aktieägare direkt...
Kan bli min sämsta affär någonsin.
Visst att man hade koll på att den är extremt volatil, men det har varit väldigt mycket ner på senare och det verkar inte direkt finnas någon ljusning vid horisonten.
Personligen hoppas jag bara att de överlever till årsskiftet iaf.
Känns som Elon tappat mycket av det visionära och kaxigheten han hade tidigare.
Ser som jag ser det, riktigt, riktigt mörkt ut.
Säljer nog av allt idag med en rejäl förlust.
De får gärna överleva tills jag kan lämna tillbaka min S om 2,5 år.
Vi får se hur det går. Jag är fortfarande helt övertygad om att Tesla står och faller med att få lönsamhet på Model 3 SR. Fixar det inte det så går det åt h-vete. Fixar de det OCH kan skala upp produktion OCH höja kvaliteten så blir det dock riktigt riktigt bra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: 2019 Q1
Konkursrisken är såklart väldigt låg. Inga som helst problem för Tesla att refinansiera om de skulle behöva det i dagsläget.
På längre sikt kan vad som helst hända, men risken i närtid är extremt liten imo.
På längre sikt kan vad som helst hända, men risken i närtid är extremt liten imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro
Re: 2019 Q1
Lugnande ord. det gillar jagLegato skrev:Konkursrisken är såklart väldigt låg. Inga som helst problem för Tesla att refinansiera om de skulle behöva det i dagsläget.
På längre sikt kan vad som helst hända, men risken i närtid är extremt liten imo.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Re: 2019 Q1
Är inte något helt galet med businesscaset när man nu lyckats ta sig igenom production hell och levererar bilen för glatta livet och ändå så kraxar olyckskorparna. Man måste väl få ordning på kvaliteen då det håller inte att behöva ta in och fixxa var å varannan bil på garanti i all evinnerlighet.
Nu ska bilarna fungera om gemene man ska köpa dem.
Nu ska bilarna fungera om gemene man ska köpa dem.
MYLR-24
Re: 2019 Q1
Att olyckskorparna kraxar har mycket lite med verkligheten att göra..._TonyV skrev:Är inte något helt galet med businesscaset när man nu lyckats ta sig igenom production hell och levererar bilen för glatta livet och ändå så kraxar olyckskorparna. Man måste väl få ordning på kvaliteen då det håller inte att behöva ta in och fixxa var å varannan bil på garanti i all evinnerlighet.
Nu ska bilarna fungera om gemene man ska köpa dem.
Utgå ifrån att det mesta du läser i traditionell media om Tesla antingen är felaktig, eller gammal information eller att någon ”tycker något” utan att veta.
Re: 2019 Q1
Jag tycker det är ledsamt att se att det bara fortsätter och fortsätter med alla negativa skriverier. Allting vinklas till att förnedra, förminska, ifrågasätta Tesla.
I USA där man normalt är så patriotiska så väljer många att köpa europeiskt eller japanskt, för de där Tesla kan man ju inte lita på.
Det är riktigt tråkigt.
I Kina verkar man däremot ta emot Tesla med öppna armar. Det skulle inte förvåna mig om Tesla väljer att basera allt mer av sin verksamhet där.
De bakåtsträvande amerikanerna kommer sen garanterat ångra sig om några decennier och gnälla om att "China stole our companies!".
I USA där man normalt är så patriotiska så väljer många att köpa europeiskt eller japanskt, för de där Tesla kan man ju inte lita på.
Det är riktigt tråkigt.
I Kina verkar man däremot ta emot Tesla med öppna armar. Det skulle inte förvåna mig om Tesla väljer att basera allt mer av sin verksamhet där.
De bakåtsträvande amerikanerna kommer sen garanterat ångra sig om några decennier och gnälla om att "China stole our companies!".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 2019 Q1
Olyckskorparna kommer aldrig sluta kraxa. Se bara på Apple, alla artiklar handlar om "iphonedödare" och att nu är minsann tillväxten över, försäljningen minskar osv osv. Då är ändå Apple ett av världens största, lönsammaste och innovativa företag, som sitter på en kassa som nu är långt större än 2000 miljarder SEK..._TonyV skrev:Är inte något helt galet med businesscaset när man nu lyckats ta sig igenom production hell och levererar bilen för glatta livet och ändå så kraxar olyckskorparna. Man måste väl få ordning på kvaliteen då det håller inte att behöva ta in och fixxa var å varannan bil på garanti i all evinnerlighet.
Nu ska bilarna fungera om gemene man ska köpa dem.
Så det är nog bara att vänja sig, vare sig man bara är ett fan av bolaget eller om man är aktieägare. Man får göra sin egen analys och tro på den och därefter ignorera allt brus. Brus förekommer så väl i media som här på forumet osv. Givetvis ska man utvärdera och omvärdera sina analyser i takt med att ny fakta kommer in, men i övrigt måste man lära sig att "stänga av" och inte ta åt sig av
Re: 2019 Q1
Till slut så beror det på vad rapporerna säger. Hoppas de fortsätter tjäna pengar och investera klokt.
ja det behövs fler modeller och gigafactories, men iom att M3 är ute så hoppas jag de får mer lugn att växxa.
ja det behövs fler modeller och gigafactories, men iom att M3 är ute så hoppas jag de får mer lugn att växxa.
MYLR-24
Re: 2019 Q1
Tesla skall rapportera resultatet tidigare än väntat. Det har hänt tre ggr tidigare, och då har det varit positiva nyheter.
Så... fingers crossed.
Så... fingers crossed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.