Vad tror vi om detta?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Vad tror vi om detta?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tesla låter Chrysler Fiat ta del av deras nollutsläpp.

https://www.reuters.com/article/us-fiat ... e=facebook
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av Elof »

Å ena sidan oroväckande, å andra sidan tror jag att Tesla förbättrar världen med hjälp av några miljarder kronor betydligt mer än EU gör med hjälp av något fler miljarder.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla har länge sålt ZEV credits.
För många miljarder.

"Nearly $190M of Tesla's Q3 Profit Was Earned by Selling Regulatory Credits, Not Sales Revenue"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av fth »

Det låter ju dock som helt andra volymer här, "hundratals miljoner euro" skulle ju ge en ganska stor effekt på Teslas resultat.

Sen är iaf jag lite kluven, å ena sidan kan jag hålla med om att Tesla sannolikt använder pengarna bäst, men å andra sidan gör det att Fiat/Chrysler och Teslas andra ZEV-kreditkunder kan skjuta upp sin omställning ännu en tid. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av Schelin »

Bra system att styra produktionen åt rätt håll. Är du en gris betala är du ett helgon få pengar

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av Jeppe_E »

Schelin skrev:
Bra system att styra produktionen åt rätt håll. Är du en gris Bild betala är du ett helgon Bild få pengar Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Jag tycker det är intressant hur man väljer att se på något som man själv använt i många år och nu helt förkastar. Vi har alla varit grisar ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av mickeisol »

fth skrev:
Det låter ju dock som helt andra volymer här, "hundratals miljoner euro" skulle ju ge en ganska stor effekt på Teslas resultat.

Sen är iaf jag lite kluven, å ena sidan kan jag hålla med om att Tesla sannolikt använder pengarna bäst, men å andra sidan gör det att Fiat/Chrysler och Teslas andra ZEV-kreditkunder kan skjuta upp sin omställning ännu en tid. :?

/fth
Det är väl mera som att fiat/chrysler betalar för sitt eget självmord eller betalar för att tesla ska äta upp deras lunch.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av taliz »

mickeisol skrev:
fth skrev:
Det låter ju dock som helt andra volymer här, "hundratals miljoner euro" skulle ju ge en ganska stor effekt på Teslas resultat.

Sen är iaf jag lite kluven, å ena sidan kan jag hålla med om att Tesla sannolikt använder pengarna bäst, men å andra sidan gör det att Fiat/Chrysler och Teslas andra ZEV-kreditkunder kan skjuta upp sin omställning ännu en tid. :?

/fth
Det är väl mera som att fiat/chrysler betalar för sitt eget självmord eller betalar för att tesla ska äta upp deras lunch.
Ja precis, FCA gräver sig en djupare grop.
De har väl länge varit ute efter att bli uppköpta, antagligen har de väl för dåliga finanser för att själva ställa om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla säljer gift till FCA och får bra betalt för det. Jaha, ok då. :lol:
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vad tror vi om detta?

Inlägg av StefL »

Ja, det är väl inget konstigt med detta då de gjort precis samma sak i USA tidigare. Om det finns pengar att tjäna på att sälja "utsläppsrätterna" eller vad man ska kalla det är det naturligtvis tjänstefel för ett företag att inte göra det. Så om de behövde hitta en ny partner att sälja till i Europa var det väl i så fall bara frågan om vem, och att det blir en (delvis) amerikansk partner är kanske inte så konstigt med tanke på att Tesla är ett amerikanskt företag.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar