-Felaktikt att ange ”pris efter besparingar” på beställningssidan.
- de tolkar Teslas avtal som att ångerperioden på 14 dagar gäller från dagen då Tesla erbjuder kunden att hämta bilen. Detta är inte okej utan de bör gälla från dagen den faktiskt hämtas.
- Om man vill lämna tillbaka bilen står det att man ska kontakta Tesla via post men man bör kunna kontakta Tesla via telefon eller mail också, Tesla ska inte bestämma tillvägagångssätt.
Tesla har nu till den 19 april på sig att frivilligt ändra sig och svara på kritiken. Om inte så kommer konsumentverket överväga om de ska starta en utredning. I ett svar (till Recharge?) skriver Tesla följande.
Tesla är alltid måna om att följa lokala lagar och regler. Samtidigt är det viktigt att göra det enklare för konsumenterna att räkna ut driftskostnaderna för elbilar, vilka är avsevärt lägre jämfört med fossildrivna bilar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... seledande/