Tesla som batterilager!?
Moderator: Redaktion
Tesla som batterilager!?
Hej alla,
Sneglar nu på en Tesla 3 men vill även kunna via teknik (ex; V2G, Power2U, FerroAmp) kunna styra så huset tar ström från batteriet placerat i Teslan. Eftersom vi inom familjen sällan tar oss långa sträckor så ser vi en enorm fördel i att både kapa effekttoppar samt minska köpet av vårt årliga elbehov - främst mellan april - september dvs. Det som särskilt styrker ovan är att vi installerat en solcellsanläggning om 5 kW (ca 4800 kWh/år) där "egen-användningen" endast står för 33 %, resterande säljer vi.
Undrar kort och gott ifall någon här på forumet antingen installerat sådan teknik själva eller äger kunskapen om för- och nackdelar samt ungefärlig kostnad?
Med vänlig hälsning,
Niklas
Sneglar nu på en Tesla 3 men vill även kunna via teknik (ex; V2G, Power2U, FerroAmp) kunna styra så huset tar ström från batteriet placerat i Teslan. Eftersom vi inom familjen sällan tar oss långa sträckor så ser vi en enorm fördel i att både kapa effekttoppar samt minska köpet av vårt årliga elbehov - främst mellan april - september dvs. Det som särskilt styrker ovan är att vi installerat en solcellsanläggning om 5 kW (ca 4800 kWh/år) där "egen-användningen" endast står för 33 %, resterande säljer vi.
Undrar kort och gott ifall någon här på forumet antingen installerat sådan teknik själva eller äger kunskapen om för- och nackdelar samt ungefärlig kostnad?
Med vänlig hälsning,
Niklas
Re: Tesla som batterilager!?
Samma här. Skulle passa perfekt för egen del, men tyvärr ingen v2g.
Model 3 LR AWD 19"
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla som batterilager!?
Tyvärr inte. Teslas ledning har inte trott på V2G/V2H traditionellt sett. Elon låter lite som han mjuknat om man ska gå en tweet för ett tag sedan (har ingen länk tyvärr men han sa att han "kanske skulle titta på det igen"). Men det verkar inte överhängande.
V2H tror jag starkt på, och det är ofta felbeskrivet av även andra elbilister. Poängen med V2H är ju inte att man ska låsa in 10-20% av batteriet. Den stora vinsten är att kapa effekttoppar som uppstår av plötsliga enheter som startar som behöver massa ström men inte enorma mängder energi. Till exempel en vattenkokare som drar 2000 watt men bara är igång en minut eller två är optimalt att dra från bilens batteri; 2000 watt är ingenting jämfört med belastningen av att köra bilen ens på en raksträcka. Även att köra diskmaskinen, torktummlaren eller något annat liknandd på bilens batteri, eller ett hembatteri i stil med Tesla Powerwall är helt perfekt. Det är inte meningen att du ska värma hela huset på den.
V2H tror jag starkt på, och det är ofta felbeskrivet av även andra elbilister. Poängen med V2H är ju inte att man ska låsa in 10-20% av batteriet. Den stora vinsten är att kapa effekttoppar som uppstår av plötsliga enheter som startar som behöver massa ström men inte enorma mängder energi. Till exempel en vattenkokare som drar 2000 watt men bara är igång en minut eller två är optimalt att dra från bilens batteri; 2000 watt är ingenting jämfört med belastningen av att köra bilen ens på en raksträcka. Även att köra diskmaskinen, torktummlaren eller något annat liknandd på bilens batteri, eller ett hembatteri i stil med Tesla Powerwall är helt perfekt. Det är inte meningen att du ska värma hela huset på den.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla som batterilager!?
Kika på laddboxen Zappi. Då kan du i alla fall styra så bilen bara laddas från solcellerna.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7768
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7768
Re: Tesla som batterilager!?
Kan inte detta berott på att alla i början laddade gratis? Om man bara kunde ta bilen till närmsta laddare ladda upp 85 kWh gratis och åka hem och ladda villan så hade nog kostnaderna påverkat Tesla sjukt mycket.Teslaspolen skrev:Tyvärr inte. Teslas ledning har inte trott på V2G/V2H traditionellt sett. Elon låter lite som han mjuknat om man ska gå en tweet för ett tag sedan (har ingen länk tyvärr men han sa att han "kanske skulle titta på det igen"). Men det verkar inte överhängande.
Idag är dock läget ett annat, nu när laddningen kostar.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla som batterilager!?
Det är så klart ett praktiskt problem, men Tesla har alltid hävdat att det krävs olika kemier i det olika användarfallen. Visst kan jag köpa det om batteriet ska användas som en Powerwall eller Powerpack som cyklas dagligen. Men V2H har som sagt kanske snarare att göra med att kapa effekttoppar snarare än att vara någon form av "baskraft" för hushållet.ochso skrev:Kan inte detta berott på att alla i början laddade gratis? Om man bara kunde ta bilen till närmsta laddare ladda upp 85 kWh gratis och åka hem och ladda villan så hade nog kostnaderna påverkat Tesla sjukt mycket.Teslaspolen skrev:Tyvärr inte. Teslas ledning har inte trott på V2G/V2H traditionellt sett. Elon låter lite som han mjuknat om man ska gå en tweet för ett tag sedan (har ingen länk tyvärr men han sa att han "kanske skulle titta på det igen"). Men det verkar inte överhängande.
Idag är dock läget ett annat, nu när laddningen kostar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla som batterilager!?
Kanske är så enkelt att Tesla inte vill att det ska kannibalisera på försäljningen av deras powerwalls?ochso skrev:Kan inte detta berott på att alla i början laddade gratis? Om man bara kunde ta bilen till närmsta laddare ladda upp 85 kWh gratis och åka hem och ladda villan så hade nog kostnaderna påverkat Tesla sjukt mycket.Teslaspolen skrev:Tyvärr inte. Teslas ledning har inte trott på V2G/V2H traditionellt sett. Elon låter lite som han mjuknat om man ska gå en tweet för ett tag sedan (har ingen länk tyvärr men han sa att han "kanske skulle titta på det igen"). Men det verkar inte överhängande.
Idag är dock läget ett annat, nu när laddningen kostar.
Re: Tesla som batterilager!?
Sugen på solceller. Och visst hade det varit grymt att kunna lagra lite extra i bilen och använda vid behov.
Men något som känns tekniskt möjligt redan nu, är att ladda bilen smartare med solen.
Tex
1. Bara ladda bilen till 60-70% via elnätet (om SoC är lägre än så och solen inte lyser). Sen alltid toppa upp till 90% när/om det solen lyser.
Detta gör att det ofta finns en buffert att stoppa sol-elen i. Istället för att sälja den.
funkar bra om dagliga körbehovet är lågt
2. Alltid ladda när solen lyser. Sen alltid fylla på under natten, då elen är billig, upp till vald SoC. passar bara för den med behov av full laddning till vardags.
Båda är grejer som borde gå att utveckla i en smart laddbo
Men något som känns tekniskt möjligt redan nu, är att ladda bilen smartare med solen.
Tex
1. Bara ladda bilen till 60-70% via elnätet (om SoC är lägre än så och solen inte lyser). Sen alltid toppa upp till 90% när/om det solen lyser.
Detta gör att det ofta finns en buffert att stoppa sol-elen i. Istället för att sälja den.
funkar bra om dagliga körbehovet är lågt
2. Alltid ladda när solen lyser. Sen alltid fylla på under natten, då elen är billig, upp till vald SoC. passar bara för den med behov av full laddning till vardags.
Båda är grejer som borde gå att utveckla i en smart laddbo
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar