Hårdsälj i Tesla-butik

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Har beställt en grå LR MY, men efter att ha ett en blå M3 så började jag tveka lite om vilken färg jag vill ha. Så, tittade in till Tesla-butiken i MoS för några veckor sedan för att jämföra färgerna.

Ganska omgående kom det fram en säljare. Kvinna i 20-årsåldern som uppenbarligen var hårt säljtränad. Ja sa att jag funderade mellan grå och blå. Trots det började hon direkt hårdsälja röd, den dyraste färgen. De andra lättare kunde t ex lättare bli repiga.

Nämnde att jag beställt MY, utan att få någon positiv återkoppling. Istället började hon direkt hårdsälja Performance. Hade jag provkört P? Ja.

Jag lämnade butiken, utan att ha fått jämföra färgerna i lugn och ro. Blev alltså inte ett särskilt positivt besök. Kände t ex att mina val blev ifrågasatta.

Förvånad att Tesla vill ha den typen av sälj. Tänker att Tesla-kunderna generellt är medvetna och välinformerade.

Vad har ni andra för erfarenheter av Tesla-butikerna?

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Feddan »

Jag har aldrig haft ett säljigt bemötande av Tesla. Men jag hänger mest i Göteborg.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av fredli74 »

Tråkigt. Jag tycker du ska skriva till Tesla om det för det är faktiskt helt emot hur dom (i alla fall Elon) vill att det ska vara när du besöker en Tesla store.

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Jeppe_E »

När jag var nere i Malmö så kom det fram en pojkspoling och så snackade vi lite och han insåg ganska snabbt att jag var påläst, så han sa lugnt. Kolla du på bilen/färgerna och så hör av dig om du har något du undrar över. Sen gick han :lol: :lol: :lol:

Synd att inte den 20-åriga tjejen kom fram till mig och försökte. Då hade hon haft lite att bita i ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Tars »

Jeppe_E skrev:
När jag var nere i Malmö så kom det fram en pojkspoling och så snackade vi lite och han insåg ganska snabbt att jag var påläst, så han sa lugnt. Kolla du på bilen/färgerna och så hör av dig om du har något du undrar över. Sen gick han :lol: :lol: :lol:

Synd att inte den 20-åriga tjejen kom fram till mig och försökte. Då hade hon haft lite att bita i ;)
Eller kanske mig. Bild
Tror jag kan säga att jag har svart bälte i Tesla. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av fredli74 »

Tars skrev:
Jeppe_E skrev:
Synd att inte den 20-åriga tjejen kom fram till mig och försökte. Då hade hon haft lite att bita i ;)
Eller kanske mig. Bild
Tror jag kan säga att jag har svart bälte i Tesla. Bild
Gäller nog en del på det här forumet. :D

Killen på SC hade inga svar på mina frågor sist utan sa att jag förmodligen visste mer om Model 3 än honom.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av HelectriC »

Daniel R skrev:
Hej,

Har beställt en grå LR MY, men efter att ha ett en blå M3 så började jag tveka lite om vilken färg jag vill ha. Så, tittade in till Tesla-butiken i MoS för några veckor sedan för att jämföra färgerna.

Ganska omgående kom det fram en säljare. Kvinna i 20-årsåldern som uppenbarligen var hårt säljtränad. Ja sa att jag funderade mellan grå och blå. Trots det började hon direkt hårdsälja röd, den dyraste färgen. De andra lättare kunde t ex lättare bli repiga.

Nämnde att jag beställt MY, utan att få någon positiv återkoppling. Istället började hon direkt hårdsälja Performance. Hade jag provkört P? Ja.

Jag lämnade butiken, utan att ha fått jämföra färgerna i lugn och ro. Blev alltså inte ett särskilt positivt besök. Kände t ex att mina val blev ifrågasatta.

Förvånad att Tesla vill ha den typen av sälj. Tänker att Tesla-kunderna generellt är medvetna och välinformerade.

Vad har ni andra för erfarenheter av Tesla-butikerna?

Daniel
skulle vara intressant att höra hur hon responderar på "jag gillar inte röd bil och kan absolut inte tänka mig en röd bil". Fortsätter hon sälja in den då eller ger hon sig?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av chaffis75 »

En jag pratade i Malmö förstod ganska snabbt att jag vet ganska mycket om tesla. Har frågade om mig om jag undrade något och jo jag ställde ett par frågor som tex när kommer krok (innan korken hade lanserats såklart) men la till att ja de vet du nog inte heller. Han svarade bara med att ni j den typen av frågor har du nog svar på inna jag vet de och sedan log han bara.
Ja de är bra när de inser vad de är för kund de träffar. Men han var jättetrevlig att prata och resonera lite med.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
En jag pratade i Malmö förstod ganska snabbt att jag vet ganska mycket om tesla. Har frågade om mig om jag undrade något och jo jag ställde ett par frågor som tex när kommer krok (innan korken hade lanserats såklart) men la till att ja de vet du nog inte heller. Han svarade bara med att ni j den typen av frågor har du nog svar på inna jag vet de och sedan log han bara.
Ja de är bra när de inser vad de är för kund de träffar. Men han var jättetrevlig att prata och resonera lite med.
så länge en säljare inte försöker vara smart och tror att hen kan mer, så är det helt ok att diskutera bilarna. Det blir löjligt de gånger säljaren försöker trumfa det man själv kan och ofta med osanningar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Verdi »

Förlåt, men provade du att säga som det var? Att du bara ville jämföra färgerna i lugn och ro. Jag är rätt säker på att det hade fungerat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
När jag var nere i Malmö så kom det fram en pojkspoling och så snackade vi lite och han insåg ganska snabbt att jag var påläst, så han sa lugnt. Kolla du på bilen/färgerna och så hör av dig om du har något du undrar över. Sen gick han :lol: :lol: :lol:

Synd att inte den 20-åriga tjejen kom fram till mig och försökte. Då hade hon haft lite att bita i ;)
Efter alla Teslor du ägt och kört menar du? :shock:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Legato »

Hoppas det inte är något slags trendbrott. Tycker de varit väldigt "passiva" på ett bra sätt de gånger jag varit inne.

Musk var ju stolt över att Tesla utsågs till att ha sämst bilsäljare i USA just pga att de inte ska sälja.

Personligen tycker jag dock det är en konstig kombination att ge anställda bonusar på sälj när man vill att de inte ska sälja...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av HelectriC »

Ska bli intressant att se hur Polestar hanterar det samma. Per idag så blir man ju ganska attackerad om man går till en Volvo-ÅF och visar lite intresse för en ny Volvo. Igår läste jag att Polestar slutit avtal med några Volvo-ÅF i Norge som ska ta hand om "säljet", dock ska detta inte vara provisionsbaserat och beställning görs online som hos Tesla. Ska den säljkåte medarbetaren hos ÅF först fråga vilket märke det är man är intresserad av (Volvo eller Polestar) för att sen antingen slå på storcharmen eller tagga ner? Kan ju bli spännande att se. Antar att de på nåt sätt får ett belopp per bil som levereras ut från just den ÅF, dom lär ju inte göra "säljjobbet" gratis iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hårdsälj i Tesla-butik

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Ska bli intressant att se hur Polestar hanterar det samma. Per idag så blir man ju ganska attackerad om man går till en Volvo-ÅF och visar lite intresse för en ny Volvo. Igår läste jag att Polestar slutit avtal med några Volvo-ÅF i Norge som ska ta hand om "säljet", dock ska detta inte vara provisionsbaserat och beställning görs online som hos Tesla. Ska den säljkåte medarbetaren hos ÅF först fråga vilket märke det är man är intresserad av (Volvo eller Polestar) för att sen antingen slå på storcharmen eller tagga ner? Kan ju bli spännande att se. Antar att de på nåt sätt får ett belopp per bil som levereras ut från just den ÅF, dom lär ju inte göra "säljjobbet" gratis iaf.

Ja, precis som Volvo fungerar idag. Volvohandlaren tjänar inte speciellt många tusenlappar på en såld bil idag. När man får rabatt så handlar det ju dels om hur mycket mindre de kommer att tjäna på affären och vilket inpris som de har från Volvo (baserat på hur mycket de säljer). Det är ivf så som jag har uppfattat det. Men det var ju några år sedan :lol:

När jag köpte min XC60 så frågade jag på offert från 4 olika handlare. Den som var dyrast gav listpris rakt av. Inga rabatter. Den som var billigast gav mig 9% rabatt på bilen och närmre 11% på tillbehören. Det var 35.000 kr skillnad och så mycket påslag har ju inte Volvohandlaren, utan där är det deras inpris som är bättre.

När jag var inne hos handlaren så kom det fram en säljare och frågade om han kunde hjälpa mig med något. När jag sa att jag beställt en Polestar så gratulerade han mig och visade färgproverna som jag frågade efter. Sen hade han inte mycket mer att säga om det :) Men trevligt bemötande där vi diskuterade olika kulörers inverkan på olika bilmodeller.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar