Jag undrar om man inte ändrat på det nu med S&X. Med tanke på hur lite alternativ det finns kvar vid konfig kombinerat med att det verkar finnas väldigt mycket lagerbilar nu, både i Sverige och Holland så misstänker jag att man övergått till att köra all produktion i batcher.Andersen skrev:Model 3 byggs i batcher med olika specar, och så matchas köparens önskemål med de redan byggda bilarna. Det är därför vissa kan få sin bil nästan direkt.Jeppe_E skrev:Allt man har i lager är en kostnad. Det är bara vid bokslut som det blir en tillgång. Kapitalbindning och internränta gör att det faktiskt blir en kostnad för företaget. Inget konstigt, alla företag har det. Alla försöker att minimera sina lager i så stor utsträckning som möjligt.TeslaG skrev:Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.Bjelke skrev:Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?
Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
M och X tillverkas såvitt jag vet fortfarande på beställning. För 3 sker alltså en lageruppbyggnad, medan antalet lagerbilar för M/X är mycket mer begränsat (avbeställda exemplar, bilar tänkta som demo etc).
Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Moderator: Redaktion
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Jag säger som Buffett.
Be fearful when others are greedy, be greedy when others are fearful.
Be fearful when others are greedy, be greedy when others are fearful.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Håller i princip med om vad du skriver. Om jag skulle äga en Tesla skulle en omstrukturering ändå oroa mig, känns som att man i ett sånt läge inte kan vara 100% säker på att service och garantier kommer att fungera som de ska (även om jag antar att de borde fungera) - dessutom lär bilarna vara iskalla på begagnatmarknaden tills man ser vad som händer. Så lite orolig kan man ändå vara fast saker borde lösa sig vartefter.Legato skrev:Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.
Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.
Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo
Min gissning för tillfället är att Tesla hamnar i djup kris inom tre år, men blir uppköpta/räddade av ett annat företag. Vem som är köparen vågar jag inte gissa
Nissan Leaf 2014
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.Legato skrev:Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.
Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.
Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Jag kan inte se att tesla likvideras. det finns för mycket värde i företaget (pga av investeringar)
Tror mer [om företaget hamnar på obestånd pga likviditetsbrist] att de bli uppköpta av tex apple. (sedan kommer de göra företaget extremt lönsamt, men det är på kundernas bekostnad. Genier kommer säga att saker inte går att åtgärda, inte utan en väldigt hög kontantinsats) sedan kommer ios in i tesla bilen och det kommer en iTesla, (iCar), i[robo]Taxi.
Var tom en artikel för någon dag sedan i ämnet. apple har sjukt mycket kapital. och de kan krossa alla konkurrenter på samma hänsynlösa sätt som på mobilsidan.
Tror mer [om företaget hamnar på obestånd pga likviditetsbrist] att de bli uppköpta av tex apple. (sedan kommer de göra företaget extremt lönsamt, men det är på kundernas bekostnad. Genier kommer säga att saker inte går att åtgärda, inte utan en väldigt hög kontantinsats) sedan kommer ios in i tesla bilen och det kommer en iTesla, (iCar), i[robo]Taxi.
Var tom en artikel för någon dag sedan i ämnet. apple har sjukt mycket kapital. och de kan krossa alla konkurrenter på samma hänsynlösa sätt som på mobilsidan.
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Men ändå så är du sugen på att ge dig in in en Model 3 också...Verdi skrev:Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.Legato skrev:Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.
Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.
Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Teslas service organisation verkar undermålig jämfört med t ex VW?
Elon har precis laddat upp med 2,4 mdr $, och ni är rädda för konkurs? Finns hur mycket kapital som helst som söker avkastning, jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Tesla har positionerat sig som super prestanda bilar till super pris med helt unik teknik. Och nu ska de masstillverka relativt billiga elbilar... mjae det finns redan många som kan massproducera bilar billigt. Konkurrensen blir nog tuff här. Om inte tesla har någon unik tillgång till billiga batterier tex.
Verkar som att marknaden för model 3 redan börjar avta, det är fantastisk bil med kameror och självkörning, men alla köpare är inte earls adopters eller innovators. Den stora massan fördrar ett lägre pris framför en massa häftig high tech. Ända tills det bilr ett nytt tekniskt genombrott med självkörande bilar, om Tesla ligger några år före alla andra där och kan utnyttja försprånget.
Jag skulle vilja se tesla som leverantör/patenthållare av självkörningstekniken med mjukvara och chip (med Trumps kanon bakom sig om nån försöker stjäla knowhowet).
Ja det finns både upp och nedsida i Tesla aktien.
Men de är så innovativa, sälj uppfinningarna med royalty ersättning bara, så kan VW och övriga trögskallar köpa dem och massproducera billiga självkörande elbilar. Verkar iof som de gamla företagen förnyar sig först när de verkligen är tvingade för att inte dö bort, men självkörningstekniken borde gå att sälja på licens ändå.
Kanske med betalning per mil? Direkt till Teslas konto, säg 50 öre per körd mil. Hur många mil körs det per år i världen? 1000 miljarder? I Sverige körde fordonen ca 9 miljarder mil år 2018. Det skulle ge 4,5 miljarder sek till Tesla.
Källa: https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/
Elon har precis laddat upp med 2,4 mdr $, och ni är rädda för konkurs? Finns hur mycket kapital som helst som söker avkastning, jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Tesla har positionerat sig som super prestanda bilar till super pris med helt unik teknik. Och nu ska de masstillverka relativt billiga elbilar... mjae det finns redan många som kan massproducera bilar billigt. Konkurrensen blir nog tuff här. Om inte tesla har någon unik tillgång till billiga batterier tex.
Verkar som att marknaden för model 3 redan börjar avta, det är fantastisk bil med kameror och självkörning, men alla köpare är inte earls adopters eller innovators. Den stora massan fördrar ett lägre pris framför en massa häftig high tech. Ända tills det bilr ett nytt tekniskt genombrott med självkörande bilar, om Tesla ligger några år före alla andra där och kan utnyttja försprånget.
Jag skulle vilja se tesla som leverantör/patenthållare av självkörningstekniken med mjukvara och chip (med Trumps kanon bakom sig om nån försöker stjäla knowhowet).
Ja det finns både upp och nedsida i Tesla aktien.
Men de är så innovativa, sälj uppfinningarna med royalty ersättning bara, så kan VW och övriga trögskallar köpa dem och massproducera billiga självkörande elbilar. Verkar iof som de gamla företagen förnyar sig först när de verkligen är tvingade för att inte dö bort, men självkörningstekniken borde gå att sälja på licens ändå.
Kanske med betalning per mil? Direkt till Teslas konto, säg 50 öre per körd mil. Hur många mil körs det per år i världen? 1000 miljarder? I Sverige körde fordonen ca 9 miljarder mil år 2018. Det skulle ge 4,5 miljarder sek till Tesla.
Källa: https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Ja, det är faktiskt en faktor till att jag avvaktar. Inte bara dock.ippii skrev:Men ändå så är du sugen på att ge dig in in en Model 3 också...Verdi skrev:Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.Legato skrev:Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.
Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.
Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo
Min fru älskar i3:an eftersom den är så liten och smidig. Skulle vi byta den mot en Model 3 skulle hon få köra Model S till vardags och (vet inte riktigt hur jag ska uttrycka detta utan att det låter illa...) men bilar som hon kör tenderar att råka ut för fler parkeringsskador än bilar som jag kör. Är lite konstigt hur mycket otur hon har.
Jag kan inte heller planera för längre än till nyår då mitt kontrakt går ut. Sen kanske jag inte alls kommer köra lika mycket. Och oavsett hur det blir så är det klart billigare att låta det vara som det är.
Frågan är då, vad är det värt för mig att köra Model 3 istället för Model S till vardags? Ja, kanske en del. Ibland känns S:en väl stor. Men å andra sidan så är det skönt med rattvärme...
Uppsidan är alltså klart begränsad. Vore skillnad om jag satt och körde i3:an. Då hade jag bytt direkt. Den funkar inte alls bra utanför stan.
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.Swede1 skrev:jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Men Yrumpen är kanske inte sitter kvar så länge.Feddan skrev:Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.Swede1 skrev:jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Spottar han inte själv sina röstare i ansiktet hela tiden?Feddan skrev:Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.Swede1 skrev:jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
En ny ägare bär ju ansvar för alla dessa avtal mot dig och övriga kunder... Tror som sagt risken att du överhuvudtaget skulle påverkas är minimal. De enda reella riskerna jag ser är att tex servicepriser skulle höjas eller att servicecenter skulle läggas ned, men de riskerna finns ju även idag.Verdi skrev:Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.Legato skrev:Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.
Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.
Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Köpte ny bil för ca 1 månad sen och fick varken fri Suc eller återköpsgaranti, tyckte inte det va avgörande för ett köp.
Model S Plaid 2023
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Ett intressant klipp som är sevärt
Teslanomics with Ben Sullins: IS TESLA DOOMED??
Teslanomics with Ben Sullins: IS TESLA DOOMED??
Model S 90D -17
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Ben har helt klart rätt.Wir skrev:Ett intressant klipp som är sevärt
Teslanomics with Ben Sullins: IS TESLA DOOMED??
Oljemaffian kör hårt nu för att sänka Tesla.
Men de kommer inte att lyckas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Trump verkar spotta i motvind oftast, eller så kastar in skit en fläkt riktad mot sig själv.fredli74 skrev:Spottar han inte själv sina röstare i ansiktet hela tiden?Feddan skrev:Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.Swede1 skrev:jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Från Reddit (kan vara fejk):
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Electrek skriver om det också: https://electrek.co/2019/05/23/tesla-ne ... elon-musk/Feddan skrev:Från Reddit (kan vara fejk):
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
En ganska pessimistisk artikel:
https://www.wsj.com/articles/investors- ... 0?mod=e2tw
https://www.wsj.com/articles/investors- ... 0?mod=e2tw
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
"At the forefront of this is a thesis that the electric car maker’s critics have been pushing: Tesla has a demand problem.
This particular point has spread like wildfire, particularly over the past few weeks. Analysts that recently downgraded TSLA stock would reference weak demand for the Model 3, and bears would echo the same assumption during segments in mainstream media. While this narrative is compelling in the way that it appears to be a foreshadowing of Tesla’s eventual demise, the demand problem thesis is at best inaccurate and at worst flat-out wrong, simply because one can’t base a thesis in one data point."
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-di ... lem-thesis
This particular point has spread like wildfire, particularly over the past few weeks. Analysts that recently downgraded TSLA stock would reference weak demand for the Model 3, and bears would echo the same assumption during segments in mainstream media. While this narrative is compelling in the way that it appears to be a foreshadowing of Tesla’s eventual demise, the demand problem thesis is at best inaccurate and at worst flat-out wrong, simply because one can’t base a thesis in one data point."
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-di ... lem-thesis
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
TSLA ligger lägre än tidigare, la in lite order på köp.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?
Kan gå upp snart efter detta?
https://www.ibtimes.co.uk/tesla-make-su ... na-1667585
https://www.ibtimes.co.uk/tesla-make-su ... na-1667585
Model S Plaid 2023