Luras

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr. Har originalbeställningen använts som underlag för utrustningsnivå så är det en ärlig tabbe kan jag tycka. Men jag är också sympatisk mot köparen, ingen kul situation att spendera så mycket pengar och känna sig lurad. Men det är fortfarande ett bra köp.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr. Har originalbeställningen använts som underlag för utrustningsnivå så är det en ärlig tabbe kan jag tycka. Men jag är också sympatisk mot köparen, ingen kul situation att spendera så mycket pengar och känna sig lurad. Men det är fortfarande ett bra köp.
Nu får du ge dig! Man ska alltså inte lita på orderbekräftelsen om att vinterdäck ingår (som är VÄLDIGT vanligt på begagnade bilar) bara för att alla nördar på forumet vet exakt hur allt funkar inom Tesla? Nej, det håller inte. Som kund förväntas man inte göra en sådan research! Men som inbiten Teslaentusiast, så vet tex JAG att allt från Tesla måste tas med en smula salt, saker kan ändras helt plötsligt, Tesla står inte för vad de tidigare lovat och man har inget att sätta emot. Det är skandal vad dåligt Tesla behandlar sina kunder i många avseenden. Allt ska liksom accepteras, skrivet avtal gäller inte, för Tesla kan bara skicka ett nytt. Det är inte så man gör business i min värld!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Luras

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr. Har originalbeställningen använts som underlag för utrustningsnivå så är det en ärlig tabbe kan jag tycka. Men jag är också sympatisk mot köparen, ingen kul situation att spendera så mycket pengar och känna sig lurad. Men det är fortfarande ett bra köp.
Nu får du ge dig! Man ska alltså inte lita på orderbekräftelsen om att vinterdäck ingår (som är VÄLDIGT vanligt på begagnade bilar) bara för att alla nördar på forumet vet exakt hur allt funkar inom Tesla? Nej, det håller inte. Som kund förväntas man inte göra en sådan research! Men som inbiten Teslaentusiast, så vet tex JAG att allt från Tesla måste tas med en smula salt, saker kan ändras helt plötsligt, Tesla står inte för vad de tidigare lovat och man har inget att sätta emot. Det är skandal vad dåligt Tesla behandlar sina kunder i många avseenden. Allt ska liksom accepteras, skrivet avtal gäller inte, för Tesla kan bara skicka ett nytt. Det är inte så man gör business i min värld!
Håller helt med dig faktiskt! Bra skrivit!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Luras

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:
MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak.
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr.
Du måste skämta. :o
Göra research på om företaget brukar lämna med vinterdäck på begagnade bilar?

99,9% av alla andra bilförsäljare lämnar ibland med vinterdäck vid försäljning av begangbade bilar. Varför skulle någon ens fundera på att Tesla inte gör likadant? Finns noll incitament att tro något annat.

Fast jag varit på detta forum och även själv kör Model S sedan snart 4 år tillbaka, har jag aldrig reflekterat över att Tesla inte lämnar med vinterdäck till begagnade bilar. Hade jag beställt en begagnad Tesla och det stått att vinterdäck medföljer hade jag inte för en bråkdel av en sekund tvivlat på detta.



Det är när man läser sådant här med hur Tesla behandlar sina köpare, eller efter att en av Teslas SC-chef avfärdar ett allvarligt fel med att ”-det är en egenskap hos bilen”, som man tänker att nu säljer jag skiten och kommer aldrig mer befatta mig med något som har med Tesla att göra. :evil: :evil: :evil:

Men så kör man en sväng med bilen och inser att det finns ingen annan bil som man hellre vill ha. :D :D :D
Med en sådan överlägsen produkt så kan de tyvärr bete sig som skit i mellanåt utan några betydande konsekvenser för företaget. Det är bara att hacka i sig skiten för att få uppleva det goda också.

Jag behöver nog ut och köra en sväng nu med min underbara Model S för att höja sinnesstämningen, det är ju trots allt fredag. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Luras

Inlägg av erbo73 »

MartinGBG skrev:

Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Vad gör Tesla eg med alla beg vinterhjul de får med i inbyten? När jag fick ett inbytespris (som jag nobbade) stod det uttryckligen att vinterdäck skulle följa med bilen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Luras

Inlägg av anna__ »

MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt.
Hur ska man kunna undersöka en bil som man köper via nätet?? Då är det ju ännu viktigare att faktiskt all info stämmer??
En bostad har faktiskt visningar osv där du kan UNDERSÖKA ALLT!!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

anna__ skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt.
Hur ska man kunna undersöka en bil som man köper via nätet?? Då är det ju ännu viktigare att faktiskt all info stämmer??
En bostad har faktiskt visningar osv där du kan UNDERSÖKA ALLT!!
Vid leverans?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Luras

Inlägg av anna__ »

MDurante skrev:
anna__ skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt.
Hur ska man kunna undersöka en bil som man köper via nätet?? Då är det ju ännu viktigare att faktiskt all info stämmer??
En bostad har faktiskt visningar osv där du kan UNDERSÖKA ALLT!!
Vid leverans?
.
Har bilen ens levererats?
oavsett så kommer man som köpare och ska hämta , väntat på bilen X veckor och kanske sålt sin egna så fattas det tillbehör, lika illa det.
Just pga man inte fick chansen att undersöka innan då tycker jag att säljaren, tesla i detta fall får bita i det sura äpplet och lösa det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
Kvadratmeterpris är inte en fixed value på begagnade fastigheter, det förändrar sig beroende på VEM som köper bostaden och hur MYCKET den går för.

Stämmer inte? Då har du knappast köpt bostäder senaste decenniet. Skulle vilja se dig få en lägenhet i centrala Oslo som är 10% mindre än annonserat när det varit budgivning med flera spekulanter. Men det är klart du bor i Bergen och där har priserna stupat så du kanske får en makrillburk.

Vill du inte ha bostaden så får nästa man i kö. Även i Norge. Talar av erfarenhet efter köp av 10-tals selveierleiligheter och eneboliger. Samma i Sverige bubben.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Luras

Inlägg av jonsalgerier »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

jonsalgerier skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/
Amen brotha. Var vänlig och sätt dig ner Helectric.

Hoppas trådstartaren tar till juridiskt bistånd och återkommer med svar från en advokat. Ingen tvekan om att Tesla bör få på fingrarna men inom rimlighetens värld.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Luras

Inlägg av juristen »

Det är inte nödvändigtvis de som talar högst och längst som har mest rätt. Jag har sagt mitt i den här frågan och enligt min mening kan man tycka vad man vill, men lagen måste vi alla förhålla oss till. Även Tesla.

Lag är också en god indikation om vad som är ett OK respektive inte OK sätt att agera på.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Luras

Inlägg av iAkita »

jonsalgerier skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/bo ... risavdrag/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

iAkita skrev:
jonsalgerier skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/bo ... risavdrag/
23% är inte försumbar det är lurendrejeri, helt rätt av tingsrätten.

Dessutom användes cirka när man angav mätningarna. De visste att den inte var 140.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luras

Inlägg av mati »

Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Luras

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
juristen skrev:
Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.

Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.

De flesta tar Teslas parti i alla frågor. Det är lönlöst.
Fast det är väl att generalisera ganska rejält. Jag tycker jag är ganska tolerant mot Tesla men har haft mina omgångar med diverser service managers i Norge och överflöd av diskussioner på mail där de fått höra det ena och det andra. Det är mycket Tesla gör fel men samtidigt mycket de gör rätt eller försöker göra rätt, man får ingenting av att stå och skrika på service advisors vid disk till exempel. Men man ska ha rätt att klaga det tycker jag. Sen tycker jag personligen det går utanför rimlighetens krav att börja kräva saker som inte är möjliga att få på en bil, som i detta specifika fall FSD på en AP1 bil. Erbjuder Tesla köparen att häva köpet tycker jag man har ett ganska snällt ställningstagande. Man har alltså råkat skriva med 21" vinterhjul och FSD, det är tillbehör sammanlagt över 100.000kr. På en bil man redan sålt billigt. Ärligt talat, vill man inte längre ha bilen och får lämna tillbaka tycker jag man kan ta av sig offerkoftan och köpa en annan bil, han får ingen motsvarande bil till det priset.
De flesta är inte detsamma som alla. :)

De som köper en bostad som visar sig vara mindre än vad som utlovats bör inte ha nån som helst ersättning. De har väl varit på visning och sett bostaden innan köp?

När jag köper bostad köper jag läge, skick och bruksvärde för mina behov. 120 kvm i ett hus och 120 kvm i ett annat kan vara HELT olika sett till hur ytan är använd. Att båda husen är på 120 kvm spelar ingen roll om den ena är värdelöst planerad. En dåligt planerad bostad kan ju ha åtskilliga kvm som inte går att använda. Eller som tillför väldigt lite. Onödigt stor hall t ex.

Med det menar jag att de har köpt huset som det står. De har inte köpt "120 kvm".
Verdi

Re: Luras

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.

Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Luras

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:
mati skrev:
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.

Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.

Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

juristen skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.

Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.

Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Luras

Inlägg av juristen »

MDurante skrev:
juristen skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.

Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.

Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Menar du att mati och trådskaparen har betett sig illa mot Tesla och att det är därför de inte fått någon ursäkt eller kompensation? Och att det ska hänga på att man beter sig på rätt sätt för att få det man har rätt till?

Sen menar jag inte alls att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande. Det är du som generaliserar det jag skriver! ;) Jag har själv både bra och dåliga erfarenheter och så som så mycket annat så handlar det just om vilken person man har att göra med på företaget. Jag har ibland fått kämpa för att få vad som borde vara självklart. Och jag tycker förvisso det är tillräckligt många som berättar om sådana här saker för att man ska kunna dra slutsatsen att det iaf finns en stor utvecklingspotential för Tesla vad gäller tydlig information och kundvård.

Och i det här enskilda fallet så hade det, i mina ögon och enligt vad trådskaparen har rätt till enligt lag, varit mycket bättre om Tesla hade erbjudit åtminstone något som kompensation - istället för att bara säga take it or leave it. Oavsett vad bilen kostar och vilket klipp den ändå är så har de lovat något som de inte hållit och det tar inte Tesla något som helst ansvar för. Det är inte OK. Något skulle de kunna ge, om inte annat så bara för att visa att man tar ansvar och att man bryr sig om kunden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Luras

Inlägg av anna__ »

Denna bilden står som 75D men när man slår på VIN så är det en S60? Ännu ett fel?

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E22GF150695
EE0A9D2C-33F2-480A-B2A0-C0EF3F390F36.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luras

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
Och? Det gör det inte mer rätt för det. Att alla gör fel är ju ingen ursäkt. Om alla kör för fort slipper jag knappast betala böter bara för det.
MDurante skrev:
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Det hjälper ju inte trådskaparen att Tesla behandlar dig som man ska behandla en kund. Jag har heller aldrig fått någon form av kompensation för någonting från Tesla. Jag har definitivt inte varit besvärlig eller "betett mig som en gammal strumpa". Tvärtom, det kanske jag borde ha gjort. Jag kanske borde ha klagat mer och hotat och så. Men jag orkar inte med sånt och det är inte min stil. Jag har varit helt Tesla-frälst med min första Model S. Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att jag någonsin skulle skaffa en annan bil igen. Men de har faktiskt lyckats med konststycket att få mig att bli missnöjd. Jag har bytt märke, och det är ett riktigt dåligt betyg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
Och? Det gör det inte mer rätt för det. Att alla gör fel är ju ingen ursäkt. Om alla kör för fort slipper jag knappast betala böter bara för det.
MDurante skrev:
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Det hjälper ju inte trådskaparen att Tesla behandlar dig som man ska behandla en kund. Jag har heller aldrig fått någon form av kompensation för någonting från Tesla. Jag har definitivt inte varit besvärlig eller "betett mig som en gammal strumpa". Tvärtom, det kanske jag borde ha gjort. Jag kanske borde ha klagat mer och hotat och så. Men jag orkar inte med sånt och det är inte min stil. Jag har varit helt Tesla-frälst med min första Model S. Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att jag någonsin skulle skaffa en annan bil igen. Men de har faktiskt lyckats med konststycket att få mig att bli missnöjd. Jag har bytt märke, och det är ett riktigt dåligt betyg.

Tråkigt, jag körde e-tron igår och skulle aldrig betalt en krona för den bilen. Törstig, noll plats bak, touchskärmar som liknar min första smartphone i feedback när man trycker, start-knapp och en prislapp på 885.000kr utan adaptiv farthållare, läderstolar, metallic, panotak, 360 kamera, 4 zons klima och bang olufsen ljud.

Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
Skriv svar