Luras

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

juristen skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.

Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.

Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Luras

Inlägg av juristen »

MDurante skrev:
juristen skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.

Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.

Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Menar du att mati och trådskaparen har betett sig illa mot Tesla och att det är därför de inte fått någon ursäkt eller kompensation? Och att det ska hänga på att man beter sig på rätt sätt för att få det man har rätt till?

Sen menar jag inte alls att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande. Det är du som generaliserar det jag skriver! ;) Jag har själv både bra och dåliga erfarenheter och så som så mycket annat så handlar det just om vilken person man har att göra med på företaget. Jag har ibland fått kämpa för att få vad som borde vara självklart. Och jag tycker förvisso det är tillräckligt många som berättar om sådana här saker för att man ska kunna dra slutsatsen att det iaf finns en stor utvecklingspotential för Tesla vad gäller tydlig information och kundvård.

Och i det här enskilda fallet så hade det, i mina ögon och enligt vad trådskaparen har rätt till enligt lag, varit mycket bättre om Tesla hade erbjudit åtminstone något som kompensation - istället för att bara säga take it or leave it. Oavsett vad bilen kostar och vilket klipp den ändå är så har de lovat något som de inte hållit och det tar inte Tesla något som helst ansvar för. Det är inte OK. Något skulle de kunna ge, om inte annat så bara för att visa att man tar ansvar och att man bryr sig om kunden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Luras

Inlägg av anna__ »

Denna bilden står som 75D men när man slår på VIN så är det en S60? Ännu ett fel?

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E22GF150695
EE0A9D2C-33F2-480A-B2A0-C0EF3F390F36.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luras

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
Och? Det gör det inte mer rätt för det. Att alla gör fel är ju ingen ursäkt. Om alla kör för fort slipper jag knappast betala böter bara för det.
MDurante skrev:
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Det hjälper ju inte trådskaparen att Tesla behandlar dig som man ska behandla en kund. Jag har heller aldrig fått någon form av kompensation för någonting från Tesla. Jag har definitivt inte varit besvärlig eller "betett mig som en gammal strumpa". Tvärtom, det kanske jag borde ha gjort. Jag kanske borde ha klagat mer och hotat och så. Men jag orkar inte med sånt och det är inte min stil. Jag har varit helt Tesla-frälst med min första Model S. Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att jag någonsin skulle skaffa en annan bil igen. Men de har faktiskt lyckats med konststycket att få mig att bli missnöjd. Jag har bytt märke, och det är ett riktigt dåligt betyg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
Och? Det gör det inte mer rätt för det. Att alla gör fel är ju ingen ursäkt. Om alla kör för fort slipper jag knappast betala böter bara för det.
MDurante skrev:
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Det hjälper ju inte trådskaparen att Tesla behandlar dig som man ska behandla en kund. Jag har heller aldrig fått någon form av kompensation för någonting från Tesla. Jag har definitivt inte varit besvärlig eller "betett mig som en gammal strumpa". Tvärtom, det kanske jag borde ha gjort. Jag kanske borde ha klagat mer och hotat och så. Men jag orkar inte med sånt och det är inte min stil. Jag har varit helt Tesla-frälst med min första Model S. Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att jag någonsin skulle skaffa en annan bil igen. Men de har faktiskt lyckats med konststycket att få mig att bli missnöjd. Jag har bytt märke, och det är ett riktigt dåligt betyg.

Tråkigt, jag körde e-tron igår och skulle aldrig betalt en krona för den bilen. Törstig, noll plats bak, touchskärmar som liknar min första smartphone i feedback när man trycker, start-knapp och en prislapp på 885.000kr utan adaptiv farthållare, läderstolar, metallic, panotak, 360 kamera, 4 zons klima och bang olufsen ljud.

Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
Eroz
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 mar 2019 22:36

Re: Luras

Inlägg av Eroz »

MDurante skrev:
juristen skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det. :)
OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.

Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.

Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Återigen du generaliserar.

Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.

På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?

Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.

Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Jag måste säga att denna tråden blir mer och mer spännande för varje dag.

Bra att du fått "Kompensation". Du som kund ska alltså vara TACKSAM för att man får saker bytta på garanti eller uppenbara fel vid tillverkningen av bilen? Härlig inställningen! En stor tumme upp för det.

Det spelar ingen roll om bilen uppfattas som "snorbillig". Har trådskaparen bestämt priset? Då har jag missat det i sådana fall.

Kundens attityd och inställning har egentligen bara en liten betydelse hos de flesta seriösa företagen. Har du gjort fel så har du gjort fel och alla kunder beter sig på olika sätt och sitter man i kundtjänst så måste man kunna hantera alla fall och behandla alla lika och med respekt! Av egen erfarenhet så kan jag dock säga att detta har ingen betydelse alls på Tesla. Är du trevlig så blir du inte bemött som du borde bli och det är något de definitivt är tvungna att ordna upp. (Självklart har jag pratat med olika och inte bara 1 person).

Även om bilen är 10/10 så är serviceupplevelsen 2/10 och det är definitivt inte OK för en bil för dom pengarna och det ger tyvärr en dåligt eftersmak.

OBS: Det har sedan INGEN betydelse för trådskaparen om någon ANNAN har fått en kompensation. (Trodde det var självklart men tydligen inte).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luras

Inlägg av mati »

MDurante skrev:
Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
Jag tycker faktiskt inte att den är sämre alls, annars hade jag knappast köpt den. Om du tror att jag har skaffat en e-tron för en jäkla massa pengar bara för att jag vill markera att jag ogillar Tesla så kan jag bara tycka synd om dig. Jag ogillar inte Tesla dessutom. Det är bara ingen bil för mig (längre).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Luras

Inlägg av taliz »

mati skrev:
MDurante skrev:
Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
Jag tycker faktiskt inte att den är sämre alls, annars hade jag knappast köpt den. Om du tror att jag har skaffat en e-tron för en jäkla massa pengar bara för att jag vill markera att jag ogillar Tesla så kan jag bara tycka synd om dig. Jag ogillar inte Tesla dessutom. Det är bara ingen bil för mig (längre).
Det gör du nog i vissa hänseenden.
Du var lyrisk över att de kunde uppdatera Audin OTA. När det visade sig att det bara gällde kartorna blev du tyst. Du har överseende med det.
Du har inte fått den där kroken du blev lovad trots månader av väntan. Du har överseende med det.
Bilen drar väldigt mycket el på vintern och på motorvägen. Du har överseende med det.
Det är fortfarande väldigt besvärligt att köra långt pga bristen på snabbladdare. Du har överseende med det.
De hade felmonterat säkerhetsbältet. Du har överseende med det.
Bilar återkallas pga brandrisk. Du har överseende med det.

Kort sagt, du verkar av nån anledning ha väldigt mycket överseende med alla problem du drabbas av med din Audi. Det hade du säkert i början med Tesla också. Men till slut rinner det över. När kommer det ske med Audi tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Luras

Inlägg av iAkita »

MDurante skrev:
iAkita skrev:
jonsalgerier skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/bo ... risavdrag/
23% är inte försumbar det är lurendrejeri, helt rätt av tingsrätten.

Dessutom användes cirka när man angav mätningarna. De visste att den inte var 140.
Men det är inte lurendrejeri att skriva att vinterdäck och fsd ingår trots att det inte gör det? Inte så konsekvent resonerat kan jag tycka. Måste säga att du är en dålig märkesambassadör när du tar Tesla i försvar i det här fallet. Ska man alltså behöva acceptera sånt här om man är intresserad av en Tesla? Det rimmar även illa med att Teslas huvudsakliga syfte inte är att tjäna pengar, utan att driva på övergången till elektriska transporter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Luras

Inlägg av bylund »

anna__ skrev:
Denna bilden står som 75D men när man slår på VIN så är det en S60? Ännu ett fel?

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E22GF150695
Det går inte att se på chassinumret om den är 60D eller 75D. Om den är upplåst till 75D så behåller den ju sitt gamla chassinummer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Luras

Inlägg av Daniel »

taliz skrev:
mati skrev:
MDurante skrev:
Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
Jag tycker faktiskt inte att den är sämre alls, annars hade jag knappast köpt den. Om du tror att jag har skaffat en e-tron för en jäkla massa pengar bara för att jag vill markera att jag ogillar Tesla så kan jag bara tycka synd om dig. Jag ogillar inte Tesla dessutom. Det är bara ingen bil för mig (längre).
Det gör du nog i vissa hänseenden.
Du var lyrisk över att de kunde uppdatera Audin OTA. När det visade sig att det bara gällde kartorna blev du tyst. Du har överseende med det.
Du har inte fått den där kroken du blev lovad trots månader av väntan. Du har överseende med det.
Bilen drar väldigt mycket el på vintern och på motorvägen. Du har överseende med det.
Det är fortfarande väldigt besvärligt att köra långt pga bristen på snabbladdare. Du har överseende med det.
De hade felmonterat säkerhetsbältet. Du har överseende med det.
Bilar återkallas pga brandrisk. Du har överseende med det.

Kort sagt, du verkar av nån anledning ha väldigt mycket överseende med alla problem du drabbas av med din Audi. Det hade du säkert i början med Tesla också. Men till slut rinner det över. När kommer det ske med Audi tro?
Herregud vilken låg nivå.
Det är lika orimligt att försvara eller kritisera Tesla in absdurum som det är att försvara eller kritisera andra märken in absudrum. Alla har vi en gräns, och den gränsen uppnås olika snabbt/långsamt för olika personer. Det gäller inte bara bilar.

Att vissa försvarar Tesla för att de själva fått bra service betyder inte att Tesla behandlar alla kunder bra. Lika lite som det innebär att Tesla behandlar alla kunder dåligt för att någon fått dålig Service. Men personpåhopp och anekdotisk bevisföring för att driva en generell tes, oavsett ämne, känns väldigt 2019. Tyvärr. Och bidrar väldigt sällan till varken debattklimat eller en konstruktiv diskussion.

TS har uppenbarligen blivit utlovad saker som Tesla inte kunnat hålla. Att säga till någon annan att "Du borde vara nöjd ändå" hjälper föga. Att hävda att man generellt ska vara "kritisk och förstå att X inte borde ingå" när X råkar vara vinterdäck och extremt vanligt som inkluderat tillbehör till var och varannan begagnad bil känns också som att sätta extremt höga krav på köparen. Ska jag öppna upp min TV för att kolla så att grafikchippet överenstämmer med det som står på specifikationen från Samsung/Elgiganten också? Er egen gräns för vad ni tolererar för fel är kanske högre just kring Tesla, men lägre i andra fall.

Att inte få med saker för ett värde av runt 100k, oavsett totalbelopp man köper för, hade iaf för mig varit avsevärt och anmärkningsvärt, och definitivit något jag hade tagit strid för, medan en missad rabatt på 9.90:- på ICA inte hade känts lika tufft...

Oavsett vad kanske man kan ta något steg tillbaka och höja nivån här. Iaf ett par snäpp?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Luras

Inlägg av dd88 »

Bild
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luras

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det gör du nog i vissa hänseenden.
Du var lyrisk över att de kunde uppdatera Audin OTA. När det visade sig att det bara gällde kartorna blev du tyst. Du har överseende med det.
Du har inte fått den där kroken du blev lovad trots månader av väntan. Du har överseende med det.
Bilen drar väldigt mycket el på vintern och på motorvägen. Du har överseende med det.
Det är fortfarande väldigt besvärligt att köra långt pga bristen på snabbladdare. Du har överseende med det.
De hade felmonterat säkerhetsbältet. Du har överseende med det.
Bilar återkallas pga brandrisk. Du har överseende med det.

Kort sagt, du verkar av nån anledning ha väldigt mycket överseende med alla problem du drabbas av med din Audi. Det hade du säkert i början med Tesla också. Men till slut rinner det över. När kommer det ske med Audi tro?
Överseende och överseende. Du vet inte hur mycket överseende jag har haft med Tesla innan jag fick nog.
Att bilen drar väldigt mycket el är ingenting jag kan bekräfta. Den drar 15% mer än min Model S, men det det är ingenting som stör mig. Jag hade inte räknat med nåt annat. Inget jag kan bli besviken över.
Jag har kört 400 mil och snabbladdat en enda gång, och det var bara för att testa och för att kunna berätta för forummedlemmarna som var intresserade. Varför skulle jag bli bestört över det faktumet att en Tesla har bättre laddnätverk? Det visste jag ju hela tiden. Och jag har ytterst sällan laddat på SuC. Det är klart att jag har överseende med nånting som inte drabbar mig i någon större utsträckning.
Min bil har inte blivit återkallad, jag vet inte var du har fått det ifrån. Och om den blir det så är jag inte ledsen för det. För det första är det bara ett stenkast till verkstan och för det andra är det i mina ögon bättre med en tillverkare som återkallar sina bilar än en tillverkare som säger att det är en egenskap hos bilen. Just sayin'...
Ja, säkerhetsbältet satt fel. Det tog 5 minuter för mig att göra den lilla omvägen förbi verkstaden och 1 minut för verkstadschefen att fixa bältet. Sen tog det visserligen 20 minuter att snacka med säljaren, men det var ju frivilligt. I Teslas fall hade det tagit en hel arbetsdag att åka till Mölndal och tillbaka, dessutom utan garanti att bilen är färdig när jag hämtar den. Lättare att ha överseende i fallet med Audi.
Nej, bilen har inte OTA, det verkar så. Eller så har den det och vi har inte fått ta del av det. Ingen aning. Visst hade det varit bra, men okej, jag kanske har överseende med det. Punkt för dig.
Dragkroken ja. Nej, det har jag inte överseende med. Jag är uppriktigt förbannad över det. Men jag har fått all den hjälp av min åf som jag kan förvänta mig, t.ex. erbjudande om låne-(el)-bil med drag osv. Säljaren har skrivit ett långt mejl till mig och förklarat varför jag är viktig som kund för honom och varför han kommer att göra allt för att göra mig nöjd. Det är just den lilla skillnaden i attityden som gör skillnad.

Så slut med OT. Den här tråden har ingenting med varken Audi eller e-tron att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Luras

Inlägg av Verdi »

Nä hörni nu tycker jag vi fattar varandras händer och gemensamt här i lokalen sjunger 'we shall overcome'. :lol:

Klart Tesla också måste följa ingångna avtal. Och klart att E-tron är en jättefin bil och ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Luras

Inlägg av frippe »

För att återgå till trådens innehåll.
Vi har fortfarande inte fått något besked om bilen är levererad eller hur TS kan veta vad den har och inte har. Med tanke på hur rörigt Tesla ibland har det. Säljare verkar ibland inte ha bästa kollen.
Samt, är det en AP1 eller en AP2 bil? Det kanske är den viktigaste frågan att svara på, då det blir lite avgörande för ev. kompensationens storlek och form.

Däcken är inte ens att diskutera, står det att vinterdäck ingår, då gör det så. Oavsett om tesla säger något annat.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

frippe skrev:
För att återgå till trådens innehåll.
Vi har fortfarande inte fått något besked om bilen är levererad eller hur TS kan veta vad den har och inte har. Med tanke på hur rörigt Tesla ibland har det. Säljare verkar ibland inte ha bästa kollen.
Samt, är det en AP1 eller en AP2 bil? Det kanske är den viktigaste frågan att svara på, då det blir lite avgörande för ev. kompensationens storlek och form.

Däcken är inte ens att diskutera, står det att vinterdäck ingår, då gör det så. Oavsett om tesla säger något annat.

Håller med, ska bara hämta popcorn innan jag svarar på pajkastningen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
Kvadratmeterpris är inte en fixed value på begagnade fastigheter, det förändrar sig beroende på VEM som köper bostaden och hur MYCKET den går för.

Stämmer inte? Då har du knappast köpt bostäder senaste decenniet. Skulle vilja se dig få en lägenhet i centrala Oslo som är 10% mindre än annonserat när det varit budgivning med flera spekulanter. Men det är klart du bor i Bergen och där har priserna stupat så du kanske får en makrillburk.

Vill du inte ha bostaden så får nästa man i kö. Även i Norge. Talar av erfarenhet efter köp av 10-tals selveierleiligheter och eneboliger. Samma i Sverige bubben.
Nej, jag har inte köpt några existerande bostäder, jag bygger nytt. Men om det inte skulle vara skäl till kompensation om den sålda bostaden är betydligt mindre än utannonserat då vet jag inte. Då är det ju helt ok att skriva 200kvadrat i annonsen, folk kommer på visning, allt är målat vitt och ser sjukt stort ut, så visar det sig att bostaden bara är 150kvadrat? Ingen ska då bry sig, inget problem? Nej, det tror jag inte på.
Och att du lägger dig till med arroganta liknelser och nick names gör inte ditt inlägg häftigare, bara löjligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
Kvadratmeterpris är inte en fixed value på begagnade fastigheter, det förändrar sig beroende på VEM som köper bostaden och hur MYCKET den går för.

Stämmer inte? Då har du knappast köpt bostäder senaste decenniet. Skulle vilja se dig få en lägenhet i centrala Oslo som är 10% mindre än annonserat när det varit budgivning med flera spekulanter. Men det är klart du bor i Bergen och där har priserna stupat så du kanske får en makrillburk.

Vill du inte ha bostaden så får nästa man i kö. Även i Norge. Talar av erfarenhet efter köp av 10-tals selveierleiligheter och eneboliger. Samma i Sverige bubben.
Nej, jag har inte köpt några existerande bostäder, jag bygger nytt. Men om det inte skulle vara skäl till kompensation om den sålda bostaden är betydligt mindre än utannonserat då vet jag inte. Då är det ju helt ok att skriva 200kvadrat i annonsen, folk kommer på visning, allt är målat vitt och ser sjukt stort ut, så visar det sig att bostaden bara är 150kvadrat? Ingen ska då bry sig, inget problem? Nej, det tror jag inte på.
Och att du lägger dig till med arroganta liknelser och nick names gör inte ditt inlägg häftigare, bara löjligt.
Du bygger nytt, åja räknas 2009 som nytt fortfarande? ;) Du får nog bygga det här decenniet om du nu ska skryta.

Vad du tror spelar inte så stor roll när det redan prövats i tingsrätten i bägge länder, i Norge kan du i princip glömma ersättning om invändigt areal är 10% mindre än annonserat.

https://www.dinside.no/bolig/vi-kan-lyv ... t/62869306
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Luras

Inlägg av dd88 »

MDurante skrev:
Vad du tror spelar inte så stor roll när det redan prövats i tingsrätten i bägge länder, i Norge kan du i princip glömma ersättning om invändigt areal är 10% mindre än annonserat.

https://www.dinside.no/bolig/vi-kan-lyv ... t/62869306
Ska komma ihåg detta nästa gång jag beställer bil och får något annat än vad jag faktiskt beställt.

”- I avtalet stod det att bilen skulle ha fyra hjul?”

”- App app! Tänk på arealen i Norge!”
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

dd88 skrev:
MDurante skrev:
Vad du tror spelar inte så stor roll när det redan prövats i tingsrätten i bägge länder, i Norge kan du i princip glömma ersättning om invändigt areal är 10% mindre än annonserat.

https://www.dinside.no/bolig/vi-kan-lyv ... t/62869306
Ska komma ihåg detta nästa gång jag beställer bil och får något annat än vad jag faktiskt beställt.

”- I avtalet stod det att bilen skulle ha fyra hjul?”

”- App app! Tänk på arealen i Norge!”

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: älskart

Nej men det var bara ett exempel på hur det regleras i andra marknader, man kan frånskriva sig mycket ansvar. Om det är rätt eller inte låter jag vara osagt. Tycker trådstartaren kan komma med mer information, jag hade kämpat för att iaf få vinterhjulen för det känns som en självklarhet.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Luras

Inlägg av Tars »

Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?

När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.

Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?

Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”
Kvadratmeterpris är inte en fixed value på begagnade fastigheter, det förändrar sig beroende på VEM som köper bostaden och hur MYCKET den går för.

Stämmer inte? Då har du knappast köpt bostäder senaste decenniet. Skulle vilja se dig få en lägenhet i centrala Oslo som är 10% mindre än annonserat när det varit budgivning med flera spekulanter. Men det är klart du bor i Bergen och där har priserna stupat så du kanske får en makrillburk.

Vill du inte ha bostaden så får nästa man i kö. Även i Norge. Talar av erfarenhet efter köp av 10-tals selveierleiligheter och eneboliger. Samma i Sverige bubben.
Nej, jag har inte köpt några existerande bostäder, jag bygger nytt. Men om det inte skulle vara skäl till kompensation om den sålda bostaden är betydligt mindre än utannonserat då vet jag inte. Då är det ju helt ok att skriva 200kvadrat i annonsen, folk kommer på visning, allt är målat vitt och ser sjukt stort ut, så visar det sig att bostaden bara är 150kvadrat? Ingen ska då bry sig, inget problem? Nej, det tror jag inte på.
Och att du lägger dig till med arroganta liknelser och nick names gör inte ditt inlägg häftigare, bara löjligt.
Du bygger nytt, åja räknas 2009 som nytt fortfarande? ;) Du får nog bygga det här decenniet om du nu ska skryta.

Vad du tror spelar inte så stor roll när det redan prövats i tingsrätten i bägge länder, i Norge kan du i princip glömma ersättning om invändigt areal är 10% mindre än annonserat.

https://www.dinside.no/bolig/vi-kan-lyv ... t/62869306

Har ingen aning om var 2009 kom in i bilden, jag har inte byggt nåt hus 2009.
Om huset är 15% mindre då? Du är du med på bollen igen eller?
Återigen så förstår jag inte vad din nedvärderande ton ska tillföra diskussionen? Du kan gärna flytta över till Flashback om du vill fortsätta så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

Läste en intressant artikel apropå påståendet om att bostad i Norge utan problem kan diffa en hel del utan att det medför någon möjlighet för ersättning från säljaren.

https://www.dinside.no/bolig/eneboligen ... t/71152440
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

Av nyfikenhet - hur löste sig detta för dig?
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Skriv svar