Luras

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Luras

Inlägg av juristen »

Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.

Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

juristen skrev:
Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.

Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.
eftersom man inte får kritisera ledaren, den store General Ki..... eller jag menar Elon. Hade vi snackat Volvo och samma ärende så hade folk gått man ur huse för att köparen skulle få det han beställt. Inte ens att Tesla "tappar" bort bilar till fel ägare är nåt konstigt i denne värld. Det är helt ok!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

frippe skrev:
HelectriC skrev:
Benz skrev:
Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.
Fast, hur ska den ersättningen beräknas?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.

Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.
Det finns ju P100D med AP2 och FSD. Då är det bilen som ska jämföras med. Att AP2-bilen producerades senare gör nog att man måste göra ett generelt avdrag för yngre fordon.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Luras

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.

Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.

De flesta tar Teslas parti i alla frågor. Det är lönlöst.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Luras

Inlägg av Generalbogge »

Frefrik88 skrev:
Generalbogge skrev:
Hur vet du att den inte har FSD (total självkörningsförmåga)?
Jag gick igenom tillbehörs listan för att se så allt stämde o då sa säljaren att det ej var det, utan vanlig AP.
Vad säljaren säger behöver inte vara korrekt. Hur ser det ut på ditt konto? Kan du köpa till FSD där? I så fall hade jag bett dem att aktivera FSD, eftersom du ju har betalat för det. Finns det inte möjlighet att köpa till, så borde du ju rimligen ha det aktiverat redan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
juristen skrev:
Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.

Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.

De flesta tar Teslas parti i alla frågor. Det är lönlöst.
Fast det är väl att generalisera ganska rejält. Jag tycker jag är ganska tolerant mot Tesla men har haft mina omgångar med diverser service managers i Norge och överflöd av diskussioner på mail där de fått höra det ena och det andra. Det är mycket Tesla gör fel men samtidigt mycket de gör rätt eller försöker göra rätt, man får ingenting av att stå och skrika på service advisors vid disk till exempel. Men man ska ha rätt att klaga det tycker jag. Sen tycker jag personligen det går utanför rimlighetens krav att börja kräva saker som inte är möjliga att få på en bil, som i detta specifika fall FSD på en AP1 bil. Erbjuder Tesla köparen att häva köpet tycker jag man har ett ganska snällt ställningstagande. Man har alltså råkat skriva med 21" vinterhjul och FSD, det är tillbehör sammanlagt över 100.000kr. På en bil man redan sålt billigt. Ärligt talat, vill man inte längre ha bilen och får lämna tillbaka tycker jag man kan ta av sig offerkoftan och köpa en annan bil, han får ingen motsvarande bil till det priset.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Luras

Inlägg av Generalbogge »

Men det verkar ju inte vara en AP1 bil. Har själv en AP2 bil, och de datorgenererade bilderna på min ser också ut som en AP1 bil.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Generalbogge skrev:
Men det verkar ju inte vara en AP1 bil. Har själv en AP2 bil, och de datorgenererade bilderna på min ser också ut som en AP1 bil.
Kan ens en AP2 bil få total självkörningsförmåga i dagsläget? Då är det väl ovärt oavsett.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Luras

Inlägg av juristen »

MDurante skrev:
Sen tycker jag personligen det går utanför rimlighetens krav att börja kräva saker som inte är möjliga att få på en bil, som i detta specifika fall FSD på en AP1 bil. Erbjuder Tesla köparen att häva köpet tycker jag man har ett ganska snällt ställningstagande. Man har alltså råkat skriva med 21" vinterhjul och FSD, det är tillbehör sammanlagt över 100.000kr. På en bil man redan sålt billigt. Ärligt talat, vill man inte längre ha bilen och får lämna tillbaka tycker jag man kan ta av sig offerkoftan och köpa en annan bil, han får ingen motsvarande bil till det priset.
Alla köpare har inte koll på skillnaden mellan AP1, AP2, osv. Ännu färre kan direkt se vilken typ av AP som det är på en specifik bil. Inte ens du verkar kunna se skillnad, eftersom det tydligen enligt någon som kollat mot VIN tidigare i tråden rör sig om AP2 på denna bil. Vidare säljer Tesla bilarna på nätet, utan möjlighet att kolla på bilen innan. Av dessa skäl är det väldigt viktigt att informationen som Tesla lämnar är korrekt. Är informationen inte korrekt så får Tesla försöka kompensera för sitt misstag, Tesla är ansvarig för den information som lämnas. Det innebär ju så klart inte att köparen med självklarhet ska få fullt avdrag för nypriset på FSD på en begagnad bil, men någon kompensation kan man ändå erbjuda, t.ex. 10 000 kr avdrag på priset, några fria servicear elller något.

Att Tesla "erbjuder" att köparen får häva köpet är inget snällt över huvud taget. Det är något som köparen har rätt till enligt lag oavsett vad Tesla säger, som sista utväg ifall det som säljs inte motsvarar beskrivningen och säljaren inte kan/vill åtgärda bristen.

Visst har köparen i det här fallet gjort ett klipp oavsett om FSD och vinterhjul följer med, det är absolut sant. Men jag tycker det inte alls är konstigt att vilja bli kompenserad för det som utlovats och ska ingå i affären ändå. Avtal ska följas. Det är ingen som tvingat Tesla att sätta ett lågt pris på bilen, eller skriva att FSD och vinterhjul medföljer.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

juristen skrev:
MDurante skrev:
Sen tycker jag personligen det går utanför rimlighetens krav att börja kräva saker som inte är möjliga att få på en bil, som i detta specifika fall FSD på en AP1 bil. Erbjuder Tesla köparen att häva köpet tycker jag man har ett ganska snällt ställningstagande. Man har alltså råkat skriva med 21" vinterhjul och FSD, det är tillbehör sammanlagt över 100.000kr. På en bil man redan sålt billigt. Ärligt talat, vill man inte längre ha bilen och får lämna tillbaka tycker jag man kan ta av sig offerkoftan och köpa en annan bil, han får ingen motsvarande bil till det priset.
Alla köpare har inte koll på skillnaden mellan AP1, AP2, osv. Ännu färre kan direkt se vilken typ av AP som det är på en specifik bil. Inte ens du verkar kunna se skillnad, eftersom det tydligen enligt någon som kollat mot VIN tidigare i tråden rör sig om AP2 på denna bil. Vidare säljer Tesla bilarna på nätet, utan möjlighet att kolla på bilen innan. Av dessa skäl är det väldigt viktigt att informationen som Tesla lämnar är korrekt. Är informationen inte korrekt så får Tesla försöka kompensera för sitt misstag, Tesla är ansvarig för den information som lämnas. Det innebär ju så klart inte att köparen med självklarhet ska få fullt avdrag för nypriset på FSD på en begagnad bil, men någon kompensation kan man ändå erbjuda, t.ex. 10 000 kr avdrag på priset, några fria servicear elller något.

Att Tesla "erbjuder" att köparen får häva köpet är inget snällt över huvud taget. Det är något som köparen har rätt till enligt lag oavsett vad Tesla säger, som sista utväg ifall det som säljs inte motsvarar beskrivningen och säljaren inte kan/vill åtgärda bristen.

Visst har köparen i det här fallet gjort ett klipp oavsett om FSD och vinterhjul följer med, det är absolut sant. Men jag tycker det inte alls är konstigt att vilja bli kompenserad för det som utlovats och ska ingå i affären ändå. Avtal ska följas. Det är ingen som tvingat Tesla att sätta ett lågt pris på bilen, eller skriva att FSD och vinterhjul medföljer.
Jag kan enkelt se skillnad på AP1 och AP2 bil i verkligheten, men på bilens VIN nummer är helt omöjligt, samma sak gäller tillverkningsdatum för bilen då den är tillverkad just den månaden AP1 blev ersatt av AP2, bilen KAN således vara bägge två, det måste TS bekräfta genom bilder eller förklara vad bilen har för utrustning (kamera i blinkers, tre kameror i fronten, kameror i B-stolparna)

Så Tesla kan alltså inte frånskriva sig ansvaret genom att hävda att skrivfel/tryckfel? Tycker det är märkligt eftersom det uppenbarligen är en tabbe från deras sidan, motsvarande bil med 21" vinterhjul och FSD hade kostat en bra bit över 900.000kr.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Luras

Inlägg av juristen »

MDurante skrev:
Så Tesla kan alltså inte frånskriva sig ansvaret genom att hävda att skrivfel/tryckfel? Tycker det är märkligt eftersom det uppenbarligen är en tabbe från deras sidan, motsvarande bil med 21" vinterhjul och FSD hade kostat en bra bit över 900.000kr.
Det går att slippa ta ansvar för uppenbara skrivfel, men jag bedömer att det måste vara mer uppenbart än så här i så fall. Med tanke på hur Teslas galna reor fungerar så tycker jag inte att det har är särskilt uppenbart. Det gick ett gäng flångnya SP100D(L?) för under 900k för ett tag sedan och det gick för ett par veckor sedan att köpa nya S100D lagerbilar för omkring 750kkr efter bonus. Det här är en SP100DL från 2016 med 1800 mil på mätaren för 756k.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

juristen skrev:
MDurante skrev:
Så Tesla kan alltså inte frånskriva sig ansvaret genom att hävda att skrivfel/tryckfel? Tycker det är märkligt eftersom det uppenbarligen är en tabbe från deras sidan, motsvarande bil med 21" vinterhjul och FSD hade kostat en bra bit över 900.000kr.
Det går att slippa ta ansvar för uppenbara skrivfel, men jag bedömer att det måste vara mer uppenbart än så här i så fall. Med tanke på hur Teslas galna reor fungerar så tycker jag inte att det har är särskilt uppenbart. Det gick ett gäng flångnya SP100D(L?) för under 900k för ett tag sedan och det gick för ett par veckor sedan att köpa nya S100D lagerbilar för omkring 750kkr efter bonus. Det här är en SP100DL från 2016 med 1800 mil på mätaren för 756k.
De P100D du refererar till hade varken FSD eller Autopilot. Inte heller vinterhjul.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

MDurante skrev:
juristen skrev:
MDurante skrev:
Så Tesla kan alltså inte frånskriva sig ansvaret genom att hävda att skrivfel/tryckfel? Tycker det är märkligt eftersom det uppenbarligen är en tabbe från deras sidan, motsvarande bil med 21" vinterhjul och FSD hade kostat en bra bit över 900.000kr.
Det går att slippa ta ansvar för uppenbara skrivfel, men jag bedömer att det måste vara mer uppenbart än så här i så fall. Med tanke på hur Teslas galna reor fungerar så tycker jag inte att det har är särskilt uppenbart. Det gick ett gäng flångnya SP100D(L?) för under 900k för ett tag sedan och det gick för ett par veckor sedan att köpa nya S100D lagerbilar för omkring 750kkr efter bonus. Det här är en SP100DL från 2016 med 1800 mil på mätaren för 756k.
De P100D du refererar till hade varken FSD eller Autopilot. Inte heller vinterhjul.
Dom ARN-casen jag har sett tidigare kring ”felskrivningar” i bilannonser och friskrivning mot detta har gjort klart att det ska vara otroligt uppenbart för konsumenten att det handlar om just en felskrivning, för att företaget skall gå fritt. I det här fallet var det ju inte uppenbart orimligt - jag menar en uppsättning begagnade vinterdäck som ingår till en begagnad bil vore ju knappast konstigt.

Uppenbart felaktigt skulle kunna vara exempelvis att en bil med aktuellt marknadsvärde på 1mkr annonseras för 300kkr. Men i Teslas fall är dessutom deras tidigare utdumpningar av bilar och galna prisjusteringar upp och ner en försvårande omständighet för deras del - då det gör det ännu svårare för en vanlig konsument att veta vad som är ”uppenbart felaktigt”.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Frefrik88
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2019 23:28

Re: Luras

Inlägg av Frefrik88 »

Nu har Tesla släljaren hört av sig igen och menar att det är inte är deras problem att jag har köpt en bil som sedan visar sig vara en annan med utrustning för 100000 kr mindre. De vill bara annulera ordern och sen är det bra med det. Verkar inte komma längre med denna säljare. Vet ngn i detta forumet ngn högre inom Tesla som jag kan eskalera detta till innan jag går vidare till ARN och även berättar till media hur Tesla agerar gentemot vissa av sina kunder?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luras

Inlägg av e5m1r »

Kan nån bekräfta om leverans skett ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Luras

Inlägg av Tars »

Frefrik88 skrev:
Nu har Tesla släljaren hört av sig igen och menar att det är inte är deras problem att jag har köpt en bil som sedan visar sig vara en annan med utrustning för 100000 kr mindre. De vill bara annulera ordern och sen är det bra med det. Verkar inte komma längre med denna säljare. Vet ngn i detta forumet ngn högre inom Tesla som jag kan eskalera detta till innan jag går vidare till ARN och även berättar till media hur Tesla agerar gentemot vissa av sina kunder?
Begagnatavdelningen är tyvärr hopplös.
IOM att min säljare har slutat, Bild, så har jag inget annat tips än att fysiskt åka till SC för att lösa detta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Mr_E
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jun 2019 11:57

Re: Luras

Inlägg av Mr_E »

MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Så du menar att man som konsument förväntas veta vilka tillbehör som ett företags begagnade bilar brukar levereras med, och utgå ifrån att specen man får är felaktig?
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Luras

Inlägg av Generalbogge »

MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Är det inte den utrustningslistan som bilen såldes med? Det skulle jag tippa på. Och då är det ju inte omöjligt att FSD köptes av ursprungliga ägaren. Men sedan finns det ju ännu ingen FSD-funktionalitet ännu, men det är en annan femma.

Är precis som e5m1r intresserad av att veta om bilen har levererats. Skicka i så fall gärna en bild på åbäket :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr. Har originalbeställningen använts som underlag för utrustningsnivå så är det en ärlig tabbe kan jag tycka. Men jag är också sympatisk mot köparen, ingen kul situation att spendera så mycket pengar och känna sig lurad. Men det är fortfarande ett bra köp.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Luras

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr. Har originalbeställningen använts som underlag för utrustningsnivå så är det en ärlig tabbe kan jag tycka. Men jag är också sympatisk mot köparen, ingen kul situation att spendera så mycket pengar och känna sig lurad. Men det är fortfarande ett bra köp.
Nu får du ge dig! Man ska alltså inte lita på orderbekräftelsen om att vinterdäck ingår (som är VÄLDIGT vanligt på begagnade bilar) bara för att alla nördar på forumet vet exakt hur allt funkar inom Tesla? Nej, det håller inte. Som kund förväntas man inte göra en sådan research! Men som inbiten Teslaentusiast, så vet tex JAG att allt från Tesla måste tas med en smula salt, saker kan ändras helt plötsligt, Tesla står inte för vad de tidigare lovat och man har inget att sätta emot. Det är skandal vad dåligt Tesla behandlar sina kunder i många avseenden. Allt ska liksom accepteras, skrivet avtal gäller inte, för Tesla kan bara skicka ett nytt. Det är inte så man gör business i min värld!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Luras

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak. Den tillbehör/utrustningslistan de använt är garanterat en mall från en nybil med vinterhjul i design studion.

Flygbolag som säljer business class biljetter för ett par tusingar kommer 99/100 ggr alltid undan med att avboka felaktiga biljetter på grund av datafel eller glitches. Varför skulle det vara annorlunda här när ingen Tesla säljs med vinterhjul begagnat?
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr. Har originalbeställningen använts som underlag för utrustningsnivå så är det en ärlig tabbe kan jag tycka. Men jag är också sympatisk mot köparen, ingen kul situation att spendera så mycket pengar och känna sig lurad. Men det är fortfarande ett bra köp.
Nu får du ge dig! Man ska alltså inte lita på orderbekräftelsen om att vinterdäck ingår (som är VÄLDIGT vanligt på begagnade bilar) bara för att alla nördar på forumet vet exakt hur allt funkar inom Tesla? Nej, det håller inte. Som kund förväntas man inte göra en sådan research! Men som inbiten Teslaentusiast, så vet tex JAG att allt från Tesla måste tas med en smula salt, saker kan ändras helt plötsligt, Tesla står inte för vad de tidigare lovat och man har inget att sätta emot. Det är skandal vad dåligt Tesla behandlar sina kunder i många avseenden. Allt ska liksom accepteras, skrivet avtal gäller inte, för Tesla kan bara skicka ett nytt. Det är inte så man gör business i min värld!
Håller helt med dig faktiskt! Bra skrivit!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Luras

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MDurante skrev:
MartinGBG skrev:
MDurante skrev:
Tesla har aldrig sålt med vinterhjul till beggade bilar, och då har jag varit med i branschen sedan fem år bak.
Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Håller med, men jag kan ändå tycka att man får researcha lite innan man brassar iväg tre kvartsmiljon kr.
Du måste skämta. :o
Göra research på om företaget brukar lämna med vinterdäck på begagnade bilar?

99,9% av alla andra bilförsäljare lämnar ibland med vinterdäck vid försäljning av begangbade bilar. Varför skulle någon ens fundera på att Tesla inte gör likadant? Finns noll incitament att tro något annat.

Fast jag varit på detta forum och även själv kör Model S sedan snart 4 år tillbaka, har jag aldrig reflekterat över att Tesla inte lämnar med vinterdäck till begagnade bilar. Hade jag beställt en begagnad Tesla och det stått att vinterdäck medföljer hade jag inte för en bråkdel av en sekund tvivlat på detta.



Det är när man läser sådant här med hur Tesla behandlar sina köpare, eller efter att en av Teslas SC-chef avfärdar ett allvarligt fel med att ”-det är en egenskap hos bilen”, som man tänker att nu säljer jag skiten och kommer aldrig mer befatta mig med något som har med Tesla att göra. :evil: :evil: :evil:

Men så kör man en sväng med bilen och inser att det finns ingen annan bil som man hellre vill ha. :D :D :D
Med en sådan överlägsen produkt så kan de tyvärr bete sig som skit i mellanåt utan några betydande konsekvenser för företaget. Det är bara att hacka i sig skiten för att få uppleva det goda också.

Jag behöver nog ut och köra en sväng nu med min underbara Model S för att höja sinnesstämningen, det är ju trots allt fredag. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Luras

Inlägg av erbo73 »

MartinGBG skrev:

Du vet att Tesla aldrig har sålt med vinterhjul till begagnade bilar. Men en vanlig konsument vet med högsta sannolikhet inte det.
Vad gör Tesla eg med alla beg vinterhjul de får med i inbyten? När jag fick ett inbytespris (som jag nobbade) stod det uttryckligen att vinterdäck skulle följa med bilen.
Skriv svar