Luras

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Luras

Inlägg av Tars »

En Unicorn!!! Ap1 till sp100d har jag inte hört.
Najs!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Frefrik88
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2019 23:28

Re: Luras

Inlägg av Frefrik88 »

MDurante skrev:
Kom igen P100D för 750k och du klagar?

AP1 är ändå överlägsen vid motorväg och stabilitet vad gäller phantom braking.

Vinterhjulen köper jag, där bör de fixa. Men jag tror inte du kommer få någon annan bil i närheten av vad denna kan erbjuda dig för pengarna.

Hojta om du lämnar tillbaks den, då vill jag ha den :lol:
Jag vet att priset var helrätt. Men inte det som är problemet. Har köpt en vara som är ngt annat och det är ej ok. De vägrar göra ngn kompensation etc. Tror inte det får gå till på detta vis. Har kontaktat ledningen högre upp o iväntar svar.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

Frefrik88 skrev:
MDurante skrev:
Kom igen P100D för 750k och du klagar?

AP1 är ändå överlägsen vid motorväg och stabilitet vad gäller phantom braking.

Vinterhjulen köper jag, där bör de fixa. Men jag tror inte du kommer få någon annan bil i närheten av vad denna kan erbjuda dig för pengarna.

Hojta om du lämnar tillbaks den, då vill jag ha den :lol:
Jag vet att priset var helrätt. Men inte det som är problemet. Har köpt en vara som är ngt annat och det är ej ok. De vägrar göra ngn kompensation etc. Tror inte det får gå till på detta vis. Har kontaktat ledningen högre upp o iväntar svar.
Har du köpt / beställt den privat så är det bara att dra det vidare till ARN - där kommer dom garanterat få en rekommendation att fixa det som utlovats.
Finns mängder med referensfall, och sålänge inga priser med mera är helt orimliga så torskar företagen i princip alltid när man marknadsfört / sålt något som inte levereras.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Frefrik88
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2019 23:28

Re: Luras

Inlägg av Frefrik88 »

Hej!
Japp jag skall ta detta vidare dit o även media. Inte ok med detta
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Luras

Inlägg av dd88 »

Skedde leverans innan detta upptäcktes? Eller var det innan du ens fick bilen? Hur lång tid tog det mellan orderläggning och att felet upptäcktes?

Tycker i regel att kompensation är på sin plats men om det är någon vecka mellan order och att felet upptäcktes så hade jag inte gjort en stor sak av det. Om det är en bil man väntat länge på och sålt en annan bil inför leverans för att sen få en annan bil än beställd så hade jag laddat kanonerna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Luras

Inlägg av Tars »

Står inget om att den är aktiverad så det blir svårt att få rätt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Luras

Inlägg av frippe »

Alltså, lite tufft att skriva att de luras, vilket rubriken på tråden antyder. Dock är det slarvigt av Tesla.

Men hur beräkna kompensation på detta?
Om det inte hade framgått att bilen hade total självkörningsförmåga, hur hade det påverkat priset? För det är väl det som ska vara vägledande för att räkna ut en eventuell kompensation. Den skada som det felaktiga innebär för dig som köpare.

Vad jag kan se på vin nr verkar bilen ännu inte vara levererad till ny kund. Men det släpar väl aningens på vebsidorna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Luras

Inlägg av jeppe_sthlm »

Fick du betala för att cancellera den?
Annars har jag svårt och se varför du skulle begära skadestånd.

Om du beställer en 65” TV på Netonnet och får hem en 55”, så skickar du rimligtvis tillbaks den (leverantören betalar) och du får pengarna igen. Något skadestånd utöver en ursäkt tror jag inte man är berättigad.

Förstår frustrationen i situationen dock
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

Det är ju dock så, att om man som privatperson genomfört köpet så finns konsumentköplagen att förhålla sig till.
Har ett avtal träffats till ett visst pris och med en viss utrustning, så skall företaget leva upp till det :)

Betydligt sämre utgångsläge dock om du la beställningen som företag. Då hade jag nog bara bitit ihop och gått vidare.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Frefrik88
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2019 23:28

Re: Luras

Inlägg av Frefrik88 »

Helt rätt. Är privat person. Och konsumentköplagen säger "Om säljaren frångår avtalet
När köpet blivit bindande har du rätt att kräva att bilfirman håller sin del av avtalet. Skulle säljaren ändå ångra sig och frångå avtalet kan du ha möjlighet att göra ett täckningsköp. Det innebär att du kan köpa en likvärdig bil någon annanstans och kräva ersättning av säljaren om bilen du hittar hos en annan bilfirma är dyrare. Tänk på att göra köpet med omsorg, undersök marknaden och välj det minst kostsamma alternativet. Spara kvitton på dina utgifter om du behöver driva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden (ARN)."
Har dock fått kontakt med en annan säljare på Tesla som hade full förståelse och tyckte detta var galet hanterat. Får hoppas de hittar ngn bra lösning.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

Frefrik88 skrev:
Helt rätt. Är privat person. Och konsumentköplagen säger "Om säljaren frångår avtalet
När köpet blivit bindande har du rätt att kräva att bilfirman håller sin del av avtalet. Skulle säljaren ändå ångra sig och frångå avtalet kan du ha möjlighet att göra ett täckningsköp. Det innebär att du kan köpa en likvärdig bil någon annanstans och kräva ersättning av säljaren om bilen du hittar hos en annan bilfirma är dyrare. Tänk på att göra köpet med omsorg, undersök marknaden och välj det minst kostsamma alternativet. Spara kvitton på dina utgifter om du behöver driva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden (ARN)."
Har dock fått kontakt med en annan säljare på Tesla som hade full förståelse och tyckte detta var galet hanterat. Får hoppas de hittar ngn bra lösning.
Skönt för dig, tråkigt för Tesla!

Det är ju ostridigt att bilen har marknadsförts såsom utrustad med vinterdäck samt total självkörningsförmåga. Eftersom vinterdäck & total självkörningsförmåga saknas är det därför fråga om ett fel i köprättslig mening. Enligt 26 § första stycket konsumentköplagen (1990:932) har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet, om detta kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren.

Tror inte ARN kommer klassa det som en oskälig kostnad eller olägenhet att lösa dom utlovade grejerna enligt ert avtal.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Luras

Inlägg av frippe »

MartinGBG skrev:
Frefrik88 skrev:
Helt rätt. Är privat person. Och konsumentköplagen säger "Om säljaren frångår avtalet
När köpet blivit bindande har du rätt att kräva att bilfirman håller sin del av avtalet. Skulle säljaren ändå ångra sig och frångå avtalet kan du ha möjlighet att göra ett täckningsköp. Det innebär att du kan köpa en likvärdig bil någon annanstans och kräva ersättning av säljaren om bilen du hittar hos en annan bilfirma är dyrare. Tänk på att göra köpet med omsorg, undersök marknaden och välj det minst kostsamma alternativet. Spara kvitton på dina utgifter om du behöver driva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden (ARN)."
Har dock fått kontakt med en annan säljare på Tesla som hade full förståelse och tyckte detta var galet hanterat. Får hoppas de hittar ngn bra lösning.
Skönt för dig, tråkigt för Tesla!

Det är ju ostridigt att bilen har marknadsförts såsom utrustad med vinterdäck samt total självkörningsförmåga. Eftersom vinterdäck & total självkörningsförmåga saknas är det därför fråga om ett fel i köprättslig mening. Enligt 26 § första stycket konsumentköplagen (1990:932) har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet, om detta kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren.

Tror inte ARN kommer klassa det som en oskälig kostnad eller olägenhet att lösa dom utlovade grejerna enligt ert avtal.
Vinterdäck är det väl inget snack om att de ska fixa. Men hur fixa total självkörningsförmåga till en bil med AP1? Det blir aningens knepigare.
Och köpa en motsvarande bil blir svårt det med.

Låter lite som det är risk för att ARN kan klassa det som oskälig kostnad och olägenhet för säljaren.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Kompensering för vinterdäck eller skaka fram 21" vinterhjul tycker jag är en rimlig lösning. Jag menar, bara turbinhjul med vinterdäck går för cirka 30k, då har du betalt 720k för bilen. Att börja jaga efter kompensation för total självkörningsförmåga när det för det första inte fungerar optimalt i Sverige tycker jag är orimligt. En P100DL med AP1 är också riktigt ovanlig kombo, och något jag hade varit supernöjd med. Som sagt vill du inte behålla bilen köper jag den mer än gärna.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Luras

Inlägg av Remuz »

Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Remuz skrev:
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Aha den är AP2 alltså, är väl bara 2.5 som kan få total självkörning? Då blir det tråkigare scenario.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Luras

Inlägg av Remuz »

MDurante skrev:
Remuz skrev:
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Aha den är AP2 alltså, är väl bara 2.5 som kan få total självkörning? Då blir det tråkigare scenario.
Jag hade ap2.0 och FSD på min förra X. Elon lovade att byta hårdvara på alla såna bilar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

Remuz skrev:
MDurante skrev:
Remuz skrev:
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Aha den är AP2 alltså, är väl bara 2.5 som kan få total självkörning? Då blir det tråkigare scenario.
Jag hade ap2.0 och FSD på min förra X. Elon lovade att byta hårdvara på alla såna bilar
Så dilemmat här är alltså att bilen är såld med FSD men bilen har hårdvara som inte stöttar FSD i nuläget och Tesla vill inte bekosta hårdvaruuppgraderingen den dagen regelverket ändras och bilen kan köra själv? Förvirrande detta ...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Luras

Inlägg av frippe »

Remuz skrev:
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Jag gick på bilderna, där ser det ut som om det är en AP1 bil. Och då att de kopierat in fel text i beskrivningen, vilket är slarvet från teslas sida. Men de kan likaväl valt fel bilder.
Den är tillverkad oktober 2016 om vin stämmer på pdf:en.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Luras

Inlägg av bylund »

Märklig attityd att inte vilja leverera det man lovat. Om de har gjort en tabbe bör de väl få lära sig att det kostar att ha så slarvig hantering som de verkar ha. Det är ju inte på något sätt en orimlig specifikation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Luras

Inlägg av NEO »

AP2 kom oktober 2016, men det finns P100D med AP1 eftersom de började tillverkas ett kvartal innan AP2 kom ut. Ägaren får visa bild på fronten så kan vi avgöra, av bilderna att döma på PDFen har den inte AP2 blinkers, trippelkamera fram osv.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Luras

Inlägg av MartinGBG »

Den skall ha AP2 enligt chassinumret, om man googlar det och kollar på Teslascout alla utrustningskoder.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Luras

Inlägg av Bjelke »

Om det stämmer så är det bara för Tesla att aktivera fsd och leta fram en uppsättning 21"-hjul, därmed basta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Eroz
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 mar 2019 22:36

Re: Luras

Inlägg av Eroz »

Totalt oacceptabelt! Men jag är tyvärr inte speciellt förvånad och det kan jag säga av egen erfarenhet.

Är otroligt trött på folk som försöker försvara Tesla med allt för dåliga argument.

Om det inte går att få FSD på bilen ska du ha kompensation för det och vinterdäck.

Du ska få det du blivit lovad. PUNKT.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luras

Inlägg av e5m1r »

Nu vet jag inte hur det egentligen ligger till och ingen annan heller så vi gissar en massa.
Låt säga att vinnr de presenterat är rätt och att det är AP1 bil
Vad är det som säger att tesla måste leverera nåt skrivfel är det varenda wbshop som skyddar sig mot
Köparen behöver inte köpa och säljaren sälja om de inte är överens svårare än så är det inte.
Fysiska köp hos bilhandlare med påskrivna kontrakt är helt annan sak.
Personligen hade jag inte varit glad om jag hade hamnat i samma sits men det är bara att inse att ingen är skyldig någonting
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 268
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Luras

Inlägg av FutureTesla »

Tråkigt, hade inte heller gillat det. Dock ska man tänka på att det omvända också händer ibland dvs att Tesla ger kunder gratis utrustning som inte ingick.
Model S Plaid 2023
Skriv svar