Helt rätt. Är privat person. Och konsumentköplagen säger "Om säljaren frångår avtalet
När köpet blivit bindande har du rätt att kräva att bilfirman håller sin del av avtalet. Skulle säljaren ändå ångra sig och frångå avtalet kan du ha möjlighet att göra ett täckningsköp. Det innebär att du kan köpa en likvärdig bil någon annanstans och kräva ersättning av säljaren om bilen du hittar hos en annan bilfirma är dyrare. Tänk på att göra köpet med omsorg, undersök marknaden och välj det minst kostsamma alternativet. Spara kvitton på dina utgifter om du behöver driva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden (ARN)."
Har dock fått kontakt med en annan säljare på Tesla som hade full förståelse och tyckte detta var galet hanterat. Får hoppas de hittar ngn bra lösning.
Skönt för dig, tråkigt för Tesla!
Det är ju ostridigt att bilen har marknadsförts såsom utrustad med vinterdäck samt total självkörningsförmåga. Eftersom vinterdäck & total självkörningsförmåga saknas är det därför fråga om ett fel i köprättslig mening. Enligt 26 § första stycket konsumentköplagen (1990:932) har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet, om detta kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren.
Tror inte ARN kommer klassa det som en oskälig kostnad eller olägenhet att lösa dom utlovade grejerna enligt ert avtal.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Helt rätt. Är privat person. Och konsumentköplagen säger "Om säljaren frångår avtalet
När köpet blivit bindande har du rätt att kräva att bilfirman håller sin del av avtalet. Skulle säljaren ändå ångra sig och frångå avtalet kan du ha möjlighet att göra ett täckningsköp. Det innebär att du kan köpa en likvärdig bil någon annanstans och kräva ersättning av säljaren om bilen du hittar hos en annan bilfirma är dyrare. Tänk på att göra köpet med omsorg, undersök marknaden och välj det minst kostsamma alternativet. Spara kvitton på dina utgifter om du behöver driva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden (ARN)."
Har dock fått kontakt med en annan säljare på Tesla som hade full förståelse och tyckte detta var galet hanterat. Får hoppas de hittar ngn bra lösning.
Skönt för dig, tråkigt för Tesla!
Det är ju ostridigt att bilen har marknadsförts såsom utrustad med vinterdäck samt total självkörningsförmåga. Eftersom vinterdäck & total självkörningsförmåga saknas är det därför fråga om ett fel i köprättslig mening. Enligt 26 § första stycket konsumentköplagen (1990:932) har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet, om detta kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren.
Tror inte ARN kommer klassa det som en oskälig kostnad eller olägenhet att lösa dom utlovade grejerna enligt ert avtal.
Vinterdäck är det väl inget snack om att de ska fixa. Men hur fixa total självkörningsförmåga till en bil med AP1? Det blir aningens knepigare.
Och köpa en motsvarande bil blir svårt det med.
Låter lite som det är risk för att ARN kan klassa det som oskälig kostnad och olägenhet för säljaren.
Kompensering för vinterdäck eller skaka fram 21" vinterhjul tycker jag är en rimlig lösning. Jag menar, bara turbinhjul med vinterdäck går för cirka 30k, då har du betalt 720k för bilen. Att börja jaga efter kompensation för total självkörningsförmåga när det för det första inte fungerar optimalt i Sverige tycker jag är orimligt. En P100DL med AP1 är också riktigt ovanlig kombo, och något jag hade varit supernöjd med. Som sagt vill du inte behålla bilen köper jag den mer än gärna.
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Aha den är AP2 alltså, är väl bara 2.5 som kan få total självkörning? Då blir det tråkigare scenario.
Jag hade ap2.0 och FSD på min förra X. Elon lovade att byta hårdvara på alla såna bilar
Så dilemmat här är alltså att bilen är såld med FSD men bilen har hårdvara som inte stöttar FSD i nuläget och Tesla vill inte bekosta hårdvaruuppgraderingen den dagen regelverket ändras och bilen kan köra själv? Förvirrande detta ...
Varför har alla fått för sig att det är ap1? Står ju uppgraderad AP. Ap1 hette ju autopilot med komfortfunktioner...
Jag gick på bilderna, där ser det ut som om det är en AP1 bil. Och då att de kopierat in fel text i beskrivningen, vilket är slarvet från teslas sida. Men de kan likaväl valt fel bilder.
Den är tillverkad oktober 2016 om vin stämmer på pdf:en.
Märklig attityd att inte vilja leverera det man lovat. Om de har gjort en tabbe bör de väl få lära sig att det kostar att ha så slarvig hantering som de verkar ha. Det är ju inte på något sätt en orimlig specifikation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
AP2 kom oktober 2016, men det finns P100D med AP1 eftersom de började tillverkas ett kvartal innan AP2 kom ut. Ägaren får visa bild på fronten så kan vi avgöra, av bilderna att döma på PDFen har den inte AP2 blinkers, trippelkamera fram osv.
Den skall ha AP2 enligt chassinumret, om man googlar det och kollar på Teslascout alla utrustningskoder.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Nu vet jag inte hur det egentligen ligger till och ingen annan heller så vi gissar en massa.
Låt säga att vinnr de presenterat är rätt och att det är AP1 bil
Vad är det som säger att tesla måste leverera nåt skrivfel är det varenda wbshop som skyddar sig mot
Köparen behöver inte köpa och säljaren sälja om de inte är överens svårare än så är det inte.
Fysiska köp hos bilhandlare med påskrivna kontrakt är helt annan sak.
Personligen hade jag inte varit glad om jag hade hamnat i samma sits men det är bara att inse att ingen är skyldig någonting
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tråkigt, hade inte heller gillat det. Dock ska man tänka på att det omvända också händer ibland dvs att Tesla ger kunder gratis utrustning som inte ingick.
Tråkigt, hade inte heller gillat det. Dock ska man tänka på att det omvända också händer ibland dvs att Tesla ger kunder gratis utrustning som inte ingick.
Köparen behöver inte köpa och säljaren sälja om de inte är överens svårare än så är det inte.
Det är faktiskt svårare än så..
Konsumentköplagen gäller, och man kan som företag inte friskriva sig mot ”felskrivningar” och liknande när det felaktig utrustning. Likaså skall det anses vara ett bindande avtal för företaget när orderbekräftelse skickats ut och så vidare.
Går trådskaparen till ARN så har inte Tesla en chans i det här fallet. Dock lite segt att det tar ca 6 månader att få sitt ärende prövat hos ARN, så förhoppningsvis når dom en lösning sinsemellan istället.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Har nu fått ytterligare svar från Tesla.
De medger att bilens spec är felaktig men att de friskriver sig från det och har rätt att annulera köpet pga ngt finstilt som jag bifogar som ni får använda lupp för att läsa.
Tesla står inte över lagen, de kan som flera skriver ej avtala bort konsumentköplagen.
Undrar hur detta slutar......
Har nu fått ytterligare svar från Tesla.
De medger att bilens spec är felaktig men att de friskriver sig från det och har rätt att annulera köpet pga ngt finstilt som jag bifogar som ni får använda lupp för att läsa.
Tesla står inte över lagen, de kan som flera skriver ej avtala bort konsumentköplagen.
Undrar hur detta slutar......
Det där är ett köpeavtal för Model 3 i Norge, varför fick du det?
Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.
Fast, hur ska den ersättningen beräknas?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.
Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.