Re: Luras
Postat: 12 jun 2019 20:41
Den skall ha AP2 enligt chassinumret, om man googlar det och kollar på Teslascout alla utrustningskoder.
Typ FSDFutureTesla skrev:Tråkigt, hade inte heller gillat det. Dock ska man tänka på att det omvända också händer ibland dvs att Tesla ger kunder gratis utrustning som inte ingick.
Det är faktiskt svårare än så..e5m1r skrev:Köparen behöver inte köpa och säljaren sälja om de inte är överens svårare än så är det inte.
Det där är ett köpeavtal för Model 3 i Norge, varför fick du det?Frefrik88 skrev:Har nu fått ytterligare svar från Tesla.
De medger att bilens spec är felaktig men att de friskriver sig från det och har rätt att annulera köpet pga ngt finstilt som jag bifogar som ni får använda lupp för att läsa.
Tesla står inte över lagen, de kan som flera skriver ej avtala bort konsumentköplagen.
Undrar hur detta slutar......
Jag gick igenom tillbehörs listan för att se så allt stämde o då sa säljaren att det ej var det, utan vanlig AP.Generalbogge skrev:Hur vet du att den inte har FSD (total självkörningsförmåga)?
inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.Benz skrev:Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
Fast, hur ska den ersättningen beräknas?HelectriC skrev:inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.Benz skrev:Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
frippe skrev:Fast, hur ska den ersättningen beräknas?HelectriC skrev:inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.Benz skrev:Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.
Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.
Kruxet är nog att (och jag kan ha fel men enligt min erfarenhet och mina diskussioner med Tesla-säljare genom åren) man måste högt upp i chefs-hierarkin för att kunna ändra priset på en bil. Troligtvis så högt upp att det blir riktigt jobbigt för en säljare som gjort fel. Så då kanske det är enklare att försöka gå den "enkla" vägen och hoppas att kunden vill ha bilen mer än vad ett utdraget bråk är värt.GreenMachine skrev:frippe skrev:Fast, hur ska den ersättningen beräknas?HelectriC skrev:inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.Benz skrev:Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.
Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.
66 000 kr är ju prislappen som du får betala om man lägger till det "tillbehöret" så om bilen då inte levereras med detta så är det ju inte konstigare än att man helt enkelt räknar av det - ev. rimmlig avskrivning etc.
eftersom man inte får kritisera ledaren, den store General Ki..... eller jag menar Elon. Hade vi snackat Volvo och samma ärende så hade folk gått man ur huse för att köparen skulle få det han beställt. Inte ens att Tesla "tappar" bort bilar till fel ägare är nåt konstigt i denne värld. Det är helt ok!juristen skrev:Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.
Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.
Det finns ju P100D med AP2 och FSD. Då är det bilen som ska jämföras med. Att AP2-bilen producerades senare gör nog att man måste göra ett generelt avdrag för yngre fordon.frippe skrev:Fast, hur ska den ersättningen beräknas?HelectriC skrev:inte lätt för en köpare att veta att det är AP1 när det står på det viset. Att kunna se det på blinkers (som iofs kan vara fel bild) är inte heller alla som vet om. Det verkar hetl sjukt att dom inte vill ersätta för felaktig leverans.Benz skrev:Det är en AP1 bil väl? Jobbigt o få total självkörningsförmåga på en sådan?
Om det är en AP1 bil finns ingen möjlighet att lägga till total självkörningsförmåga, och hur då beräkna vilken skada köparen drabbats av? För det är väl det som är det bärande i ersättningsanspråket, den skada eller påverkan detta drabbat köparen.
Hade det funnits en likvärdig bil med totalt självkörningsförmåga är det bara att räkna ut mellanskillnaden, men det existerar väl inte vad jag kan förstå. För det blir väl fel att jämföra med en AP2 bil. Om det nu är en AP1 bil.
juristen skrev:Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.
Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.
Vad säljaren säger behöver inte vara korrekt. Hur ser det ut på ditt konto? Kan du köpa till FSD där? I så fall hade jag bett dem att aktivera FSD, eftersom du ju har betalat för det. Finns det inte möjlighet att köpa till, så borde du ju rimligen ha det aktiverat redan.Frefrik88 skrev:Jag gick igenom tillbehörs listan för att se så allt stämde o då sa säljaren att det ej var det, utan vanlig AP.Generalbogge skrev:Hur vet du att den inte har FSD (total självkörningsförmåga)?