Alla vill jobba hos Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

"Och vad är nu och snart i din värld?"

Bilfabrikanter lovar ju att de kommer med elbilar i stora volymer 2020.
Stämmer inte detta så säljs det väldigt få bilar.

Väldigt många jag känner säger, nästa bil blir en elbil.

Och som tidigare nämnts i denna tråd så har förfrågan på laddbara bilar fördubblats på bara ett år hos tjänstebils köparna.

Och detta tror jag är en låg siffra, för de få fossilbils intresserade köparna, tror att de vill ha en fossilbil, tills de inser att det kan kanske kosta 12.000kr per år i bilskatt att köra en VW Tiguan!

Dessutom allt snack om att fossilbils tillverkarna kommer med Tesladödare är lögn.
När fossilbilstillverkarna kommer med elbilar, då dör försäljningen av motsvarande fossilbilar.

Vilket redan hänt(eller snart) för tex
Nissan (Pulsar död)
KIA (Soul fossilversion död)
Smart Car( fossilversion död)
VW(fossil up död)
Seat (Mii fossil död)
Skoda (Citigo fossil död)

Och i allt snabbare takt finns inte ens fossil versionen att köpa.
Kunden MÅSTE välja elbilsversionen!

"The number of electric car models on the European market will more than triple within the next three years, new analysisshows. After several years of timid growth, EU carmakers will be offering 214 electric models in 2021 – up from the 60 available at the end of 2018."

Och i nästan samma takt försvinner fossilbilsversionerna.
Har +200 fossila modeller försvunnit från marknaden 2021?
Hur många fossilbilstillverkare har gått i konkurs eller lämnar Europas bilmarknad 2021?

Och handen på hjärtat, vem vill vara den som köper Sveriges sista fossilbil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Jag vill betona att jag menar att en vändpunkt kommer och när den kommer så går det snabbt. Människor är flockdjur. När det blir svenssonbeteende att köpa elbil så vill plötsligt alla ha en elbil. Och detta tillsammans med att en fossilbilstillverkning inte bär sig när man kommer under c:a 70% beläggning så kommer vi en dag till en brytpunkt då nåt händer och då går det fort.

Men när denna dag kommer vet vi inte. Jag är helt övertygad om att den kommer före 2030, men till 95% säker på att den kommer före 2025 eftersom det då kommer att finnas tillräcklig kapacitet på batterifabrikerna.
Håller med dig till 100% . Det kommer inte hända ett skit 1.1.2020 som Zalman3 påstår
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Jag vill betona att jag menar att en vändpunkt kommer och när den kommer så går det snabbt. Människor är flockdjur. När det blir svenssonbeteende att köpa elbil så vill plötsligt alla ha en elbil. Och detta tillsammans med att en fossilbilstillverkning inte bär sig när man kommer under c:a 70% beläggning så kommer vi en dag till en brytpunkt då nåt händer och då går det fort.

Men när denna dag kommer vet vi inte. Jag är helt övertygad om att den kommer före 2030, men till 95% säker på att den kommer före 2025 eftersom det då kommer att finnas tillräcklig kapacitet på batterifabrikerna.
Håller med dig till 100% . Det kommer inte hända ett skit 1.1.2020 som Zalman3 påstår
Ett hack i kurvan kommer väl antagligen då lika som det det gjorde 1/7 2018 och det syftar väl på att man i Sverige då ska införa WLTP som norm för att mäta utsläppsnivåer. Men finns det inga elbilar att köpa så händer det knappast nåt, mer än att det finns färre fossilbilar att välja mellan och att kanske fler låter bli att köpa bil och inväntar sin Kona/e-Niro etc. som har 1-2 års leveranstid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Tycker att ni är lite pessimistiska.
Kan Norge köpa +50% elbilar 2019.
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?

Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.

Sen att man inte vill är en helt annan sak.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?
Meningslös fråga. Det handlar inte om naturlagar, utan om att bygga upp produktionskapacitet.
Zalman3 skrev:
Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.
Varför i hela fridens dar skulle lilla Sverigemarknaden kapa åt sig en så stor andel av världsproduktionen?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Tycker att ni är lite pessimistiska.
Kan Norge köpa +50% elbilar 2019.
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?

Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.

Sen att man inte vill är en helt annan sak.
Om vi ska ha 170000 elbilar då vill nog Tyskarna ha 1 700 000 elbilar för de är 10 gånger fler än oss sedan har vi andra européer som också vill ha elbilar. Om vi är pessimister eller det du som är överoptimist får vi se om några månader
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Mysman »

Niklas Z skrev:
Zalman3 skrev:
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?
Meningslös fråga. Det handlar inte om naturlagar, utan om att bygga upp produktionskapacitet.
Enkelt. Det handlar om momsen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Leo »

Zalman3: håller oftast med i stort i ditt resonemang MEN tycker alldeles för ofta du uttalar dig för tvärsäkert OCH ofta helt upp åt väggarna då det gäller tidshorizonten.

Du refererar ofta till uttalanden som ”sanningar”. Uttalande som PARTISKA organisationer och företag gör för att PÅVERKA saker. Ska jag göra en jämförelse så är det som att tro att alla vallöften verkligen kommer att infrias efter valet...det är ofta rena ÖNSKEDRÖMMAR som vissa företag nämner. Finns många LOGISKA anledningar till att företag och organisationer gör just så medvetet. Ungefär på samma sätt som att politiker VET att deras vallöften med allra största sannolikhet INTE kommer att bli verklighet men det är ändå LOGISKT att politikerna ger vallöften som inte kommer att hålla.

Många uppgifter som kommenteras om kommande priser är ofta rena spekulationer eller bygger på missuppfattningar och misstolkningar av både uttalanden och hur det skiljer tex bilpriser mellan olika länder osv (olika skatter, olika utr, olika lagkrav)

De ”rabatter/priser” du ofta säger man kan få är inte alls den nivån ”gemene man” kan förvänta sig få. Bara för att vissa vinner på Lotto gör inte alla det.

Förändring går BÅDE snabbare än många tror OCH långsammare än många tror.

Det rullar idag ca 5milj personbilar på vägarna i Sverige. Ca 85000 av de är laddbara. Det säljs ca 200000-400000 bilar/år där vi senaste åren legat över 300000. Så det kommer att ta tid. Den FAKTISKA möjligheten att LEVERERA NYA laddbara elbilar är idag VÄLDIGT LÅG. Volymmässigt är det så även över de närmaste 2 åren oavsett vad man säger och vilka uttalanden man för/gjort.

Norges regelverk är sprungen ur ”stöttningstänk” för egen elbilstillverkning en gång i tiden. Där har elbilssiffrorna växt fram under en period av många år. Det ÄR helt enkelt INTE MÖJLIGT/REALISTISKT att tro att Sverige skulle kunna ha en 50% andel 2020. Det kommer helt enkelt inte att kunna ske. Finns helt enkelt inte den efterfrågan, på de nuvarande elbilsmodeller som finns till de priser de har. Dessutom man KAN definitivt INTE LEVERERA de volymer som skulle krävas, även om nybilsförsäljningen tvärdog. 1992 (lååååågkonjunktur och kris) tror jag det registrerade 125000 bilar i Sverige. Säg 50% av det katastrofåret så är det ändå 62500bilar. Vilka märken/bilmodeller menar du kan leverera 62500 ens ”laddbara” bilar år 2020 om vi dessutom får katastrofkris i Sverige och bara registrerar 125000 bilar totalt?

Så antingen tar nybilsförsäljningen tvärstopp (bilbranschen i princip går under då) eller så måste många kunder, kanske mot sin vilja (eller lockade med pengar/låga priser/eller?) nöja sig med att än en gång få en fossilbil levererad OM man måste få en bil nu. Tro mig både bilbranschen OCH politikerna vill inte slå ”tvärstopp”. Handlar både om egen överlevnad, arbetstillfällen, risk för lågkonjunktur osv.

Bilsweden har tex sagt att de TROR (observera nu att det är avsändare med en agenda) att 25% av nybilsregistreringarna 2020 kommer vara ”laddbara”. Funderar man lite kan man nog gissa att det i mycket handlar om ”pluginhybrider” av olika slag. Dvs på en 300000bils marknad är 75000 bilar ”laddbara”. Där kanske 2/3 är pluginhybrider. Dvs 25000 är rena elbilar. Redan det tror jag personligen är en överskattning. Ser inte riktigt hur det ska bli 25000st rena elbilar REGISTRERADE i Sverige nästa år. Då med tanke på volymerna på de typer av elbilar som aviserats OCH de leveranssvårigheter som ÄR och som tyvärr inte ser ut att lösa sig närmaste 2åren.

Önskan/efterfrågan finns, i vissa fall finns ”orderstocken” också. Men tror tyvärr inte det kommer kunna levereras i den utsträckningen.

Visst många kan vänta med ett bilbyte MEN många kan/vill inte vänta heller utan man väljer/måste välja att köpa av det som går att LEVERERA.

Realistiskt sett så är det ju knappt någon ”elbilskombi” aviserad som skulle passa våra vanligaste köpare i Sverige. 1 Dvs stor kombi, 2 räckvidd som KÖPARNA tycker räcker till, 3 prislapp som passar tjänstebilssegmenter <500”, 4 finns TILLGÄNGLIG för leverans, 5 funkar med företagens interna bilpolicy.

Politikerna i ALLA länder är beredd att gå väldigt långt för att skydda en hotad industri =arbetstillfällen =väljare osv. TYVÄRR mycket längre än de är beredda att gå för att SKYDDA MILJÖN.

Att tro att det snart kommer ”välla in” billiga Kinesiska bilar i Europa är nog inte realistiskt. För det första har det SEN LÄNGE redan funnits billiga Kinesiska bilar som trots det INTE har översvämmat Europa. (Vi har inte velat ha de av olika anledningar) För det andra kommer nog politikerna i Europa att börja agera ”protektionistiskt” om det är på väg att hända. (Bra/dåligt är en annan fråga)

Ett tips är att lägga in lite mer:

i bästa fall... kanske redan om...fortare än vi tror...vissa säger att...vissa har lyckats få ända upp till x-rabatt...vissa uttalanden tyder på...X har en ambition att...

så känns det som skrivs lite mer realistiskt och ödmjukt än alla tvärsäkra uttalanden om att ”Vargen kommer, Vargen kommer...” ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
Zalman3 skrev:
Vilken naturlag säger att Sverige INTE skulle kunna köpa 50% elbilar 2020?
Meningslös fråga. Det handlar inte om naturlagar, utan om att bygga upp produktionskapacitet.
Zalman3 skrev:
Visst är det brist på batterier,
men att hela världens bilfabrikanter inte skulle kunna få fram ca 170.000 elbilar till Sverige under 2020 låter konstigt.
Varför i hela fridens dar skulle lilla Sverigemarknaden kapa åt sig en så stor andel av världsproduktionen?
Våra politiker har ju sagt att Sverige ska gå om Norge och bli världens första fossilfria välfärdsland.
Och att det säljs 50% elbilar i Sverige 2020 räcker inte för att gå om Norge.
Centern lovar ju att jobba för 50.000kr i malus på bilar med stora utsläpp och 100.000kr i bidrag till elbilar.

"Klimatkrisen är mänsklighetens svåraste utmaning. Vi socialdemokrater vill ta oss an den uppgiften genom att modernisera Sverige. Vi presenterar nu förslag på vägen mot vårt mål att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland."
https://www.socialdemokraterna.se/aktue ... fardsland/

Intressant är också att det finns breda politiska majoriteter för att införa miljözon 3(helt utsläppsfritt) i våra Svenska städer.

Var på en paneldebatt i Umeå inför valet förra hösten.
6 av 9 partier stödde miljözon 3 i Umeå.

Och 8 av 9 partier vill snabbt sänka CO2-utsläppen.

Så det är en myt att politikerna inte vill göra nåt.
Tyvärr är det lite segare när det verkligen ska fattas beslut, då är det enkelt att bromsa lite.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Politikerna i ALLA länder är beredd att gå väldigt långt för att skydda en hotad industri =arbetstillfällen =väljare osv. TYVÄRR mycket längre än de är beredda att gå för att SKYDDA MILJÖN.
Spot on. Tyvärr.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av default »

Då den här tråden redan glidit bort från rubrikens ämne tänkte jag skrupelfritt fortsätta att se in i spåkulan men fokusera lite längre fram i tiden.

Någon skrev här om Northvolt och hur många jobb det kommer att ge. Uppenbarligen finns det en enorm efterfrågan på battericeller och det kommer ta många år innan produktionen är i fatt efterfrågan. Under den perioden finns det alla möjligheter att utveckla och tjäna stora pengar på detta men på sikt tror jag att de stora batterifabrikerna, likt de stora datahallarna, kommer vara automatiserade produktionsenheter som egentligen inte bidrar med så mycket jobb. Om det krävs så mycket arbetskraft som beskrivs här så kommer man helt enkelt inte kunna tillverka celler i Sverige kostnadseffektivt. Bidrag till nettoexporten däremot, till skillnad från datahallarna.

Jag tror vidare att vi kommer se en uppdelning av hårdvaran och mjukvaran. Jag gillar egentligen inte analogin med mobiltelefoner men here goes. Alla som tillverkar mobiltelefoner kan inte underhålla egna operativsystem och det kan biltillverkare ännu mindre. Mjukvaruplattformen kommer domineras av några få aktörer medan större variationer finns på bland hårdvaruplattformerna. Att Alphabet kommer att äga en av mjukvaruplattformarna känns givet. Om jag ska säga något positivt om Volvo är det att de redan nu verkar inse detta och kliver på Android Auto-tåget med Polestar. Det kan ge ett försprång i framtiden. Kan Tesla bli den aktör som levererar både hård och mjukvara, likt Apple? Kanske, men man kan lika gärna bli Blackberry eller Foxxcon i den liknelsen. Tesla har redan startat elbilsrevolutionen, jag ser inte varför de ska fortsätta att skruva bilchassin själva någon längre tid. Om tio år hoppas jag någon annan skruvar bilarna medan Tesla sysslar med mjukvara och innovation. Man ska fokusera på det man är bra på och köpa in allt annat. Om Tesla får storhetsvansinne och ska göra allt själva kommer de bli omsprungna av samarbetet mellan mjukvarujättarna och de forna biljättarna.

I och med uppdelningen i hård och mjukvara tror jag vissa förändringar kommer att ske på hårdvarusidan. Lustigt nog tror jag dieselgate kommer att rädda VW koncernen då de nu helt plötsligt ligger relativt sett långt fram i förmågan att utveckla och producera elektrifierade fordonsplattformar. VW är dessutom väldigt stora. Kvar på marknaden kommer några stora och några nischade tillverkare bli. Volvos plattformar skall ju vara byggda för elektrifiering så det är positivt. De har också förutsättningar att förbli ett nischat märke inom familj/säkerhet. Illavarslande dock att det går så trögt att faktiskt bygga några elbilar och påhittet med Polestar är en katastrof. Jobba för att stärka varumärket Volvo istället för att splittra det. Vi kommer definitivt se konkurser och vi kommer definitivt se ett inflöde av kinesiska bilar. Det kommer finnas en ENORM marknad för modulära bilplattformar där själva hårdvaran främst är en bärare av mjukvaran. Och så kommer det finnas en liten men lönsam marknad för lyx och nisch-hårdvara.

Bland mjukvarutillverkarna förutspår jag som sagt ett intåg av Alphabet, ingen som ifrågasätter det tror jag. Sen är det svårare. Kanske kommer Apple göra ett försök att leverera mjukvaruplattformen, det känns som det kan gå åt vilket håll som helst, jag gissar ändå på att de inte gör det. Ett eller flera kinesiska alternativ kommer att dyka upp och leverera stort på lågprismarknader där man inte har råd att oroa sig om personlig integritet och vad det innebär att ett kinesiskt företag vet allt om vad du gör och var du är. De kommer dessutom att behövas för att kontrollera den inhemska marknaden. Hur bättre övervaka din befolkningen än att äga deras mobiltelefoner och bilar? Apple har fördelen av att vara den av jättarna som fortfarande har integritetshedern någorlunda i behåll. Vet inte hur man ska produktifiera dock, jag tror de frågar sig samma sak själva. Amazon och Microsoft kommer framförallt att leverera infra och tjänster för andra plattformar. Mindre mjukvaruinnovationer som skapas i EU kommer köpas upp av drakarna. Av någon anledning finns inget klimat för den typen av jättebolag här, det är redan bevisat att Kina och USA dominerar totalt. Tesla tror jag kommer finnas kvar bra länge men om de har förmågan att förvalta försprånget och satsa på rätt kort återstår att se. Min gissning är att de inom personfordon blir en nischaktör som levererar något unikt genom att kontrollera både hård och mjukvara (flera partners sköter den faktiska produktionen). Du får något som du inte kan få om du köper en Audi med WaymOS. Tesla fortsätter dock att vara spretiga och levererar tjänster och produkter till andra tillverkare. Man fortsätter inom andra energiområden, dock ej solcellstillverkning. På ännu längre sikt tror jag faktiskt att öppen källkod kommer att ta över fordonsstyrningen helt. Det kräver dock att Dapps exploderar, att en majoritet av människorna jobbar med mjukvara och att inte allt gått åt helvete innan dess :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Så det är en myt att politikerna inte vill göra nåt.
Tyvärr är det lite segare när det verkligen ska fattas beslut, då är det enkelt att bromsa lite.
Det är exakt det som är poängen. Det är stor skillnad mellan vad politikerna vill och vad som de facto görs. Just därför bör man vara synnerligen försiktig med att basera slutsatser på uttalanden om målsättningar o d.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
Zalman3 skrev:
Så det är en myt att politikerna inte vill göra nåt.
Tyvärr är det lite segare när det verkligen ska fattas beslut, då är det enkelt att bromsa lite.
Det är exakt det som är poängen. Det är stor skillnad mellan vad politikerna vill och vad som de facto görs. Just därför bör man vara synnerligen försiktig med att basera slutsatser på uttalanden om målsättningar o d.
Men Europa har vaknat, det byggs massor med batterifabriker nu i Europa.
Northvolt bygger i Sverige(Västerås och Skellefteå) och Tyskland.
LG Chem i Polen
SK Innovation i Ungern.
SAFT i Frankrike och Tyskland
CATL i Tyskland
Samsung och BYD vill också bygga. Kanske även Tesla.
https://www.nyteknik.se/premium/har-ar- ... ra-6962338

"En rad batterifabriker planeras inom EU. Nu förutspår Bloomberg New Energy Finance att Europa år 2023 kommer leverera 198 GWh"
https://www.nyteknik.se/energi/prognos- ... et-6964856

198GWh räcker till ca 4 miljoner elbilar per år. Ännu fler om man blandar el och pluginbilar.
Dessa bilar är utöver elbilar(eller batterier) från övriga världen.

Batterimarknaden i Europa förväntas vara värd 2.660 miljarder SEK 2025 årligen.
Tar Northvolt 10% av den marknaden får de sälja batterier för ca 266 miljarder per år!
"By 2025, Europe may control 11 percent of global battery cell manufacturing capacity,
up from 4 percent now, according to Frith. That will pare back China's market share and rival the
U.S. command of the industry. The EC estimates the battery market may be worth 250 billion euros
a year by then. It estimates at least 100 billion euros already has been committed to battery factories or their suppliers in Europe."
https://europe.autonews.com/suppliers/e ... y-industry
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Jerka »

Jag vill inte jobba på Tesla eftersom de inte verkar bry sig om sina anställda, har ett tveksamt förhållande till sina kunder och är öppet fientliga mot fackföreningar.

Jag tror faktiskt att man kan rädda världen på åtta timmar om dagen.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av GreenMachine »

[quote]Så det är en myt att politikerna inte vill göra nåt.
Tyvärr är det lite segare när det verkligen ska fattas beslut, då är det enkelt att bromsa lite.[quote/]

:lol: :lol: :lol: Dagens asgarv :lol: :lol: Stort tack :D Gjorde min dg i alla fall :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Niklas Z »

Zalman3 skrev:
Men Europa har vaknat, det byggs massor med batterifabriker nu i Europa.
Northvolt bygger i Sverige(Västerås och Skellefteå) och Tyskland.
LG Chem i Polen
SK Innovation i Ungern.
SAFT i Frankrike och Tyskland
CATL i Tyskland
Samsung och BYD vill också bygga. Kanske även Tesla.
https://www.nyteknik.se/premium/har-ar- ... ra-6962338

"En rad batterifabriker planeras inom EU. Nu förutspår Bloomberg New Energy Finance att Europa år 2023 kommer leverera 198 GWh"
https://www.nyteknik.se/energi/prognos- ... et-6964856

198GWh räcker till ca 4 miljoner elbilar per år. Ännu fler om man blandar el och pluginbilar.
Dessa bilar är utöver elbilar(eller batterier) från övriga världen.
Absolut delar jag uppfattningen att det händer mycket vad gäller uppbyggnad av batteriproduktion, men det går inte jättesnabbt. 198 GWh utslaget på 4 miljoner bilar låter ju bra, men 4 miljoner bilar är inte ens hälften av Volkswagens årliga bilproduktion. Det behövs mycket mer batteriproduktionskapacitet. Missförstå mig inte, jag vill ju att det ska gå så snabbt som möjligt, men jag tror tyvärr att det inte kommer att gå så fort som vore önskvärt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Jerka skrev:
Jag vill inte jobba på Tesla eftersom de inte verkar bry sig om sina anställda, har ett tveksamt förhållande till sina kunder och är öppet fientliga mot fackföreningar.

Jag tror faktiskt att man kan rädda världen på åtta timmar om dagen.
Jag kan tänka mig att jobba hos Tesla under en kortare period.
Tror visst att de bryr sig om sina anställda.
Och att mentaliteten är att "allt" är möjligt, och att man snabbt kan göra karriär.
Men det ställs extrema krav, och det är svårt i längden att orka med +60 timmars arbetsveckor.
Men man lär sig säkert oerhört mycket på kort tid.

Och det är också mycket meriterande att ha jobbat hos Tesla, se bara hur det gick för Peter Karlsson, nuvarande VD på Northvolt.
Men man måste sluta i tid innan man blir utbränd.

Visst kan man rädda världen på 8 timmar om dagen, men hur kul är det att bland tusentals andra på tex Ericsson vara en kodslav med noll inflytande.
Och gnäller man så pekar de på dörren och säger att 100 nyutexaminerade ingenjörer vill ha ditt jobb till lägre lön.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Alla vill jobba hos Tesla

Inlägg av Anonymous FTW »

Tesla och fordonstillverkare överhuvudtaget verkar inte populära bland svenska studenter i alla fall.

"Fordonstillverkare har gjort en motsatt resa. Volvo Cars och Scania har halkat ut från listan, och Volvo Group har petats nedåt ett hack till plats nio. Elbilstillverkaren Tesla som innehade femteplatsen under förra året finns inte heller med på årets topplista.

Tesla har sannolikt fallit bort eftersom bolaget inte har synts lika mycket som tidigare, och eftersom det inte erbjuder särskilt många tjänster i Sverige, säger Granström. Men för Volvo Cars och Scania handlar det snarare om att fordon som släpper ut växthusgaser pekas ut som bidragande till klimatkrisen.

- Volvo Cars finns fortfarande med på plats 19, det är inte så att de inte är attraktiva längre. Men anledningen till att bilindustrin har halkat ned lite grann är framför allt kopplat till klimatfrågan, säger Granström."

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markn ... d=msedgntp
Skriv svar