Dumpa Tesla?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.
Jag kan förstå att det antagligen skulle bli väldigt dyrt för dom att åtgärda och dom därför inte vill erkänna att det ”inte ska va så”. Samtidigt vore det troligen en stor ansträngning för mig att få det åtgärdat. Så därför lät jag det bero.
Ja självklart finns det områden där kunder tycker annorlunda men så kommer det ju alltid vara.
Att bevisa att den drar mer olja än rimligt är ju svårare då den gränsen är rätt flytande.

Men om vi återgår till de bilarna vi faktiskt har här så när skärmen helt plötsligt blir gul, bilen börjar vibrera vid gaspådrag eller batteriet i elbilen helt plötsligt måste mjukvarubegränsas så är det ju svårt att hävda att ”det skall vara så”. Om det skulle vara så var alltså bilen felaktig vid leverans? Det är ju dock den approachen som Tesla tagit och som jag tycker introducerar en viss osäkerhet i vad garantin faktiskt kommer täcka när den behövs.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Finns en fix nu.
Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.
På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...) Bild

Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.

Jag förstår inte? Du har en vana av att dra upp din Volvos problem hela tiden och då är Volvo skitkassa (min och många, väldigt många andras fungerar utmärkt). Men när Tesla-ägare drar upp problem så är det inte fel på tesla, utan på att ägarna gnäller för mycket? Hur ska du ha det? ;)

+ 22000 mil i XC60 utan några maskinella problem. Jag har säkert + 40000 mil i Volvobilar utan några större problem.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.
Jag kan förstå att det antagligen skulle bli väldigt dyrt för dom att åtgärda och dom därför inte vill erkänna att det ”inte ska va så”. Samtidigt vore det troligen en stor ansträngning för mig att få det åtgärdat. Så därför lät jag det bero.
Ja självklart finns det områden där kunder tycker annorlunda men så kommer det ju alltid vara.
Att bevisa att den drar mer olja än rimligt är ju svårare då den gränsen är rätt flytande.

Men om vi återgår till de bilarna vi faktiskt har här så när skärmen helt plötsligt blir gul, bilen börjar vibrera vid gaspådrag eller batteriet i elbilen helt plötsligt måste mjukvarubegränsas så är det ju svårt att hävda att ”det skall vara så”. Om det skulle vara så var alltså bilen felaktig vid leverans? Det är ju dock den approachen som Tesla tagit och som jag tycker introducerar en viss osäkerhet i vad garantin faktiskt kommer täcka när den behövs.
Jodå, på Teslaspråk heter det ju: Det är en egenskap hos bilen :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Finns en fix nu.
Jag tror det när jag ser det, det kan ju vara samma BS som Tesla dragit med skärmarna. Dvs något de hittar på som inte funkar bara för att försöka slippa ta ansvar.
På samma sätt som Volvo hittar på att ens bil nu fått ”senaste” EGR som ska va ”fixad”? (Frågade sen tekniker när min byttes 2018 om det kommit in bilar för byte som redan hade den varianten jag fick... jodå...) Bild

Ja det suger när fixen inte är 100%. Men alla tillverkare gör nog så gott de kan med hänsyn till de förutsättningar som finns. Ibland blir det en kompromiss.

Jag förstår inte? Du har en vana av att dra upp din Volvos problem hela tiden och då är Volvo skitkassa (min och många, väldigt många andras fungerar utmärkt). Men när Tesla-ägare drar upp problem så är det inte fel på tesla, utan på att ägarna gnäller för mycket? Hur ska du ha det? ;)

+ 22000 mil i XC60 utan några maskinella problem. Jag har säkert + 40000 mil i Volvobilar utan några större problem.
Var har jag sagt att Volvo är "skitkassa"? Ja min Volvo drabbades av i mitt tycke många problem, men det betyder inte att alla gör det och det har jag inte hävdat heller.
Jag tog upp det för att visa att det inte nödvändigtvis alltid är "svart eller vitt". Vad jag som kund anser vara "trasigt" behöver inte vara det enligt tillverkaren. Att det skulle vara något unikt för Tesla hävdar jag alltså är fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Vad man definierar som ”trasigt” skiljer sig nog en del. Min Volvo drog tex 0,5l olja per 200 mil. Jag tyckte det var ”trasigt”, men det tyckte inte Volvo.
Jag kan förstå att det antagligen skulle bli väldigt dyrt för dom att åtgärda och dom därför inte vill erkänna att det ”inte ska va så”. Samtidigt vore det troligen en stor ansträngning för mig att få det åtgärdat. Så därför lät jag det bero.
Ja självklart finns det områden där kunder tycker annorlunda men så kommer det ju alltid vara.
Att bevisa att den drar mer olja än rimligt är ju svårare då den gränsen är rätt flytande.

Men om vi återgår till de bilarna vi faktiskt har här så när skärmen helt plötsligt blir gul, bilen börjar vibrera vid gaspådrag eller batteriet i elbilen helt plötsligt måste mjukvarubegränsas så är det ju svårt att hävda att ”det skall vara så”. Om det skulle vara så var alltså bilen felaktig vid leverans? Det är ju dock den approachen som Tesla tagit och som jag tycker introducerar en viss osäkerhet i vad garantin faktiskt kommer täcka när den behövs.
Jodå, på Teslaspråk heter det ju: Det är en egenskap hos bilen :lol:
De kan ju hävda att det är normalt slitage. Precis som Volvo ansåg att det var normal oljeförbrukning.
Man kan rimligen inte förvänta sig att en bil skall vara som ny i alla avseenden efter flera tusen mil.
Med det sagt tolkar jag det ändå som att de försöker åtgärda problem efter bästa förmåga. Det vore ju ren idioti annars, och korkade tror jag inte dom är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Eroz
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 mar 2019 22:36

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Eroz »

Hej!

Jag vet att jag sa att det var mitt sista inlägg sist men..

Först och främst..
Alla dumma kommentarer som att jag ifrågasätter Tesla om att de inte svarar inom 5 minuter eller att jag inte vill betala för service osv..
Om man läst mina inlägg så förstår man att det inte handlar om det. Men för att förtydliga en gång till - Jag har väntat i månader och har aldrig sagt att jag inte är beredd att betala!

För övrigt så har tråden uppfyllt sitt syfte genom att spridas till befintliga men även framförallt nya tänkbara Tesla köpare vilket var min mening från början.

Hur som helst vem var det som förespråka webbformulär och sa att det är bra? Till dessa personer kan jag bara säga att Tesla tyvärr även får underkänt på den fronten.
Skickade en förfrågan för över 2 veckor sedan och har fortfarande inte fått svar..

Eftersom jag inte fick svar på webbformuläret heller så har jag lagt en del tid på att försöka kontakta Tesla idag via telefon och fick tillslut prata med en Svensktalande tjej. Hon beklaga bara att jag inte fått några återkopplingar på mina ärenden och ville att jag skulle testa lägga in allt på nytt i Tesla Appen. Hon hade inga möjligheter att se hur det gick med mina befintliga ärenden överhuvudtaget.
(HALLÅ Tesla har ni hört talas om ärendehanteringssystem???). Ni kan väl alla fall erkänna att ni har jobbat med papper och penna och Post It Lappar som man vet! Suck..

Men eftersom jag nu även har 2 nya ärenden att lägga till i listan så kommer jag lägga in allt nu i APPEN så får vi se hur snabbt det går..

Nya ärenden:
Darrar vid inbromsning
Låter konstant även där bak

Bilen är numera alltså en säkerhetsrisk och familjen får nu välja någon av de andra bilarna.

Till befintliga ägare som är i samma sist som jag (som gjort service ärenden via direktkontakt med personer hos Tesla via telefon och mail innan APPEN fanns och ännu inte fått återkoppling):
- Räkna inte med att bli kontaktade utan lägg in ditt ärende på nytt via APPEN och när du får kontakt - kräv att det ska gälla från första gången du påpeka problemet så det inte uppstår problem med GARANTIN.

Till nya tänkbara köpare:
- Bilen är 10/10 när den fungerar men blir det problem så kan ni läsa mina tidigare inlägg och dra den egna slutsatsen ifall ni tycker det är värt att chansa eller inte.

Naturligtvis kommer jag skriva hur det gick med APP upplevelsen också. Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Eroz skrev:
Hej!
För övrigt så har tråden uppfyllt sitt syfte genom att spridas till befintliga men även framförallt nya tänkbara Tesla köpare vilket var min mening från början.
:roll:
Som sagt...
Verdi

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Eroz skrev:
Hej!
För övrigt så har tråden uppfyllt sitt syfte genom att spridas till befintliga men även framförallt nya tänkbara Tesla köpare vilket var min mening från början.
:roll:
Som sagt...

Har du en Tesla Lars? Vet du något om hur det kan vara?
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av David D »

Eroz skrev:
Hej!

Jag vet att jag sa att det var mitt sista inlägg sist men..

Först och främst..
Alla dumma kommentarer som att jag ifrågasätter Tesla om att de inte svarar inom 5 minuter eller att jag inte vill betala för service osv
Jag håller på att sälja min bil. I söndags när processen drog igång fick jag larm om att det var fel på TPMS. Typiskt. Bokade tid i appen. Närmaste tid 11 oktober vilket suger. Fick dock meddelande en timme senare att de beställt reservdelar och att de hör av sig när delarna kommit. Bokade tid för 8000-mils service innan semestern. Gick jättebra. Fick gratis lånebil och jobbet var klart i tid till min belåtenhet.

Det finns bevisligen folk som får fungerande service och är nöjda med den, däribland jag. Trådskaparens inlägg ger mig känslan av en viss avsaknad av sympati och en otydlighet i beskrivningen av ärendet vilket tyvärr fick till följd att människor skrev dumma kommentarer här. Och inte bara en dum kommentar utan flera. Den attityden kanske inte är den mest vinnande.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Till trådskaparen och nya tänkbara Tesla köpare:

Lägg en bokning (inte en förfrågan eller någon liknande flummigt) till ett servicebesök för en specifik dag som du kan ta in bilen till service. Skriv i kommentar om valen i appen inte stämmer helt med problemet och om det är något mer info som behövs så kommer du bli tillfrågad att komma in med mer info. Är det så att Tesla kan identifiera problemet (vilket är det vanliga) så kommer de att beställa hem reservdelar. Är det så att din bokning inte låg så långt in i framtiden så finns risk att Service Center inte kommer få in reservdelarna i tid och då kommer de troligen vilja boka om tiden eftersom de saknar reservdelar. Ligger tiden längre in i framtiden (tre-fyra veckor eller mer) så bör det inte vara något problem om det inte är en mer udda eller större sak som behöver bytas.

Att skriva här på forumet går bra, särskilt för att kunna få hjälp med att identifiera problemet. Negativa nya trådar brukar dock inte tas emot positivt av alla och lär få en del kritik. Detta gäller särskilt om man inte är öppen att lyssna på förslagen som kommer.

Ska bli intressant att höra hur det gått om nu en servicetid är bokad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Att skriva här på forumet går bra, särskilt för att kunna få hjälp med att identifiera problemet. Negativa nya trådar brukar dock inte tas emot positivt av alla och lär få en del kritik. Detta gäller särskilt om man inte är öppen att lyssna på förslagen som kommer.

Ska bli intressant att höra hur det gått om nu en servicetid är bokad.
Jag har hjälp många elbilister och Teslaägare genom åren med frågor och rekommendationer. Tar jag mig tid och intresse att svara tydligt men personen fullständigt skiter i vad jag rekommenderar och fortsätter häva ur sig skit så får de skit tillbaka (så är det). Denna TS var ju bevisligen bara intresserad av att skitsnack och inte av att få hjälp.
Eroz
Inlägg: 30
Blev medlem: 20 mar 2019 22:36

Re: Dumpa Tesla?

Inlägg av Eroz »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Att skriva här på forumet går bra, särskilt för att kunna få hjälp med att identifiera problemet. Negativa nya trådar brukar dock inte tas emot positivt av alla och lär få en del kritik. Detta gäller särskilt om man inte är öppen att lyssna på förslagen som kommer.

Ska bli intressant att höra hur det gått om nu en servicetid är bokad.
Jag har hjälp många elbilister och Teslaägare genom åren med frågor och rekommendationer. Tar jag mig tid och intresse att svara tydligt men personen fullständigt skiter i vad jag rekommenderar och fortsätter häva ur sig skit så får de skit tillbaka (så är det). Denna TS var ju bevisligen bara intresserad av att skitsnack och inte av att få hjälp.
Skitsnack? Jadu LarsL, det verkar du vara bra på..

Du har ingen Tesla och så sitter du här och leker viktigpetter. Vilket förmodligen är anledningen till att du fortfarande inte fattat poängen.

Jag finns här i tråden och väntar på när du kommer tillbaka när din ännu-ej-leverad-model3 gått sönder och du upplevt deras kundservice på riktigt med en tår i ögat. (Min vänstra axel finns här för dig då)
Skriv svar