Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Teslas edge mot konkurrensen...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Teslas edge mot konkurrensen...

Inläggav Teslaägare Legato » 10 aug 2019 16:11

Tyckte denna video var intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=MyfRM3Z3v6Y
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
NO2GAS - Svart LR3D 2019
På ingång - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inläggav topgun12 » 11 aug 2019 15:48

Min uppfattning är att Tesla har fördel i batteriteknik och batteriproduktionsförmåga. Sen snygg design. 3 viktiga saker. I övrigt är nog företaget Tesla undermåligt. Tesla kommer bli omsprungna om några år. För mycket konstigt med det bolaget, kundservice i botten. Sen att slänga miljoner på att bli först med autopilot och självkörning som litet bolag är bara idiotiskt, många olyckor och skadestånd kommer det bli dessutom. Blir väl så då hackers ska bygga bilar.
topgun12

Inläggav Teslaägare McMagnus » 11 aug 2019 16:16

Tror tvärtom att just självkörning är Teslas riktigt stora USP. Det handlar inte bara om att "hackers bygger bilar". Dom ligger minst 3 år före alla andra bara i hårdvaran (HW3). Sen äger dom 99% av all träningsdata från riktig körning, d.v.s. de äger 99% av all videoupptagning från riktig körning, (alltså inte simulerad körning). Denna data använder de sen på ett unikt sätt för att träna den AI som regelbundet uppdateras ut till bilarna.

De andra siktar bara på att kunna köra mer eller mindre på räls (om man jämför). De har ju nu t.o.m. lobbyat in en regel i EU som bakbinder Teslas AI så att dom inte får svänga i för skarpa kurvor.

Totalt ligger nog Tesla minst 5 år före närmaste konkurrent.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare

Referralkod: magnus92687

Inläggav Teslaägare Walker » 11 aug 2019 16:18

Tack Bo!
Men det är ändå märkligt att man inte får posta något positivt om bilmärket som är själva grunden till detta forum utan att någon, med blixtens hastighet, kraxar om att företaget och även dess produkter är undermåligt och snart kommer möta sin undergång.
Ja, ja, ja... vi VET att Tesla inte är felfritt, vare sig som produkt eller företag. Vi påstår inte heller något annat. Men att hela tiden höra dessa olyckskorpar kraxa och hacka på oss som gillar varumärket och därför hänger här är faktiskt ganska jobbigt. Dessutom när det är förståsigpåare som inte ens äger (och kanske aldrig kommer att äga) en av dessa produkter själv. Jag vet att jag får utstå massa kritik för denna min åsikt och bli kallad okritisk fanboy. Men hellre det än en kritisk och påstridig person utan erfarenhet av ett teslaägande. Jag hänger inte här för att få höra om vad alla tror kommer hända eller inte hända utan för att få tips och råd om bilen jag faktiskt äger. Gillar du inte detta inlägg - scrolla då gärna vidare. Jag är inte ute efter att hänga ut någon enskild utan bara få ge uttryck för min känsla att alltid- i alla trådar få det uppkört i halsen att detta egentligen inte är en bil utan ett resultat av inkompetenta datafreaks som leker star wars.
Häng gärna här, läs gärna, skriv gärna. Men bara för att det är just ett Teslaforum behöver man inte ALLTID skriva att detta inte är en produkt för alla - det vet en 10 åring.
Tack för ordet.
(Jag kommer inte bemöta något av alla de angrepp som kommer hagla över mig efter detta inlägg. Och återigen - det är inte ett personligt angrepp på någon enskild person)
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 11 aug 2019 23:36

När det gäller att bygga bra elbilar är Tesla överlägset bäst just nu. Audi kanske har en bra bil, men oanvändbar för oss som kör mycket å långt. Laddnätverket är oerhört viktigt och där är Tesla outstanding. OTA är suveränt, sentry kanonbra.
Speciellt M3 men också MS+X laddar dessutom snabbt och M3 är riktigt snål och MY ligger runt hörnet. Ingen konkurrent har bättre prestanda. Tror att Tesla kommer att hävda sig länge än. Att Tesla kommer att få konkurrens vet väl alla,men att de bli omsprungna i närtid? Nja det tror jag inte på, bilarna är faktiskt bra och blir bättre hela tiden. Att folk vill ha andra märken förstår jag, kommer Volvo med en bra elbil så kommer den att köpas av Volvofans. Samma med VW, de kan ju bygga bra elbilar som de visat med E-golf.
När det gäller autonom körning så tror jag ändå att det är en nästan omöjlig uppgift för en bil. Bättre än idag ? Visst, men självkörande utan överinseende av föraren ? Nopp. Vågar påstå att det ligger decennier fram i tiden. Dagens AP har knappt utvecklats något på de senaste åren, fantombromsningar, val av rätt fil och farthållare som är bra saknas. En sån enkel sak som regnsensor är sämre än för tre år sedan. En korrekt databas över aktuella fartgränser saknas. Funkar knappt som partytrick än så länge. Elbilsmarknaden växer ju närmast exponentiellt och ännu är det bara Tesla som börjar få kapacitet att leverera ordentligt med bilar. Så de hänger nog i....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Andersen » 11 aug 2019 23:51

topgun12 skrev:Min uppfattning är att Tesla har fördel i batteriteknik och batteriproduktionsförmåga. Sen snygg design. 3 viktiga saker. I övrigt är nog företaget Tesla undermåligt. Tesla kommer bli omsprungna om några år. För mycket konstigt med det bolaget, kundservice i botten. Sen att slänga miljoner på att bli först med autopilot och självkörning som litet bolag är bara idiotiskt, många olyckor och skadestånd kommer det bli dessutom. Blir väl så då hackers ska bygga bilar.

Läs denna artikel:

"Inom de kommande tio till femton åren är det framför allt fyra nyckeltrender som kommer att förändra fordonsindustrin; delningsekonomin, elektrifiering, autonoma fordon och uppkopplade fordon.

Räkna med att fordonsindustrin kommer att uppleva en liknande utveckling som skedde inom mobilindustrin. Värdet kommer att flyttas från hårdvara till mjukvara och tillväxten kommer att ske inom områden som traditionella fordonstillverkare inte har erfarenhet av."

https://digital.di.se/artikel/debatt-mo ... losa-racet
Andersen

Inläggav elbilist LarsL » 11 aug 2019 23:57

Jag är inte så säker på att de gamla märkena kommer locka sina fantaster. Jag har haft Mercedes länge och fick nyligen frågan om jag skulle köpa en elmercedes om den fanns. Jag tvekade länge men förmodligen inte, inte om de har samma inredning och still som nu. De bilarna känns föråldrade och jag skulle inte betala vad de vill ha för dem. Lite som att det fanns Nokia fantaster som bara skulle kunna tänka sig deras telefoner, men inte nu längre.
De verkliga konkurrenterna kommer från Kina. I framtiden kommer de flesta åka i en kinesisk bil och något färre ”lyxlirare” eller fanboy, eller vad de nu kallar IPhone användare, kommer köra Tesla.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt, 15 Juni, Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare frippan » 12 aug 2019 05:22

LarsL skrev:Jag är inte så säker på att de gamla märkena kommer locka sina fantaster. Jag har haft Mercedes länge och fick nyligen frågan om jag skulle köpa en elmercedes om den fanns. Jag tvekade länge men förmodligen inte, inte om de har samma inredning och still som nu. De bilarna känns föråldrade och jag skulle inte betala vad de vill ha för dem. Lite som att det fanns Nokia fantaster som bara skulle kunna tänka sig deras telefoner, men inte nu längre.
De verkliga konkurrenterna kommer från Kina. I framtiden kommer de flesta åka i en kinesisk bil och något färre ”lyxlirare” eller fanboy, eller vad de nu kallar IPhone användare, kommer köra Tesla.
Tror du har helt rätt, bilmarknaden står för samma skifte som har hänt i många andra branscher. Skrivmaskiner-Datorer, Kameror-Digitalkameror, mobiler-smartphones.
I alla dessa fall har många stora märken försvunnit och nya märken har kommit upp. Även så kommer det bli i bilbranchen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Jan-Erik Sebestyen » 12 aug 2019 06:35

Legato skrev:Tyckte denna video var intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=MyfRM3Z3v6Y

Kul video. Om jag skulle lägga till en nummer 6 så får det bli Teslas R&D som drivs av ledningen. Det är min bedömning att detta ger Tesla möjligheten att successivt öka avståndet till de traditionella biltillverkarna.
Jan-Erik Sebestyen

Inläggav GreenMachine » 12 aug 2019 09:14

SuC-nätverket är nog Teslas absolut största försprång i dagsläget tycker jag. Det är en ganska liten del av bilköpare som bryr sig om de har den ”bästa tekniken” i bilen men i princip alla bryr sig om att de inte kan använda bilen på och till det sätt som det vill och är vana med.

Att kunna köra +/- 10-20 mil mer eller mindre har inte så stor betydelse om du lätt och snabbt kan ladda när du behöver.

Det hör givetvis ihop med batteritekniken etc, men det jag menar är att mindre effektiv batteri och motorteknik etc på många sätt kan kompenseras med ett grymt laddnätverk.
GreenMachine

Nästa

Återgå till Företaget Tesla