Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Teslas edge mot konkurrensen...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inläggav Teslaägare default » 13 aug 2019 19:50

dd88 skrev:Varför låter dom inte andra tillverkare köpa in drivlina och batterier samt ut uttjatade deras teknik och laddnätverk?

Har ingen referens för jag minns inte var jag hört det (tror earnings call) men svaret var i alla fall att man än så länge kan sälja fler bilar än vad man klara av att bygga batteripack så det finns inget syfte med detta för närvarande
Användarvisningsbild
Teslaägare

Referralkod: fredrik27419

Inläggav elbilist Jerker » 13 aug 2019 21:30

Jag håller definitivt med om att Tesla gör de bästa elbilarna just nu och att deras helhetskoncept är överlägset. Men sen är ju tyvärr realiteten den att alla inte har råd med det bästa och vi tvingas försöka se vad det bästa är som vi har råd med.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav GreenMachine » 13 aug 2019 22:01

dd88 skrev:Tesla har ju drivlinan, tekniken, batterierna och laddnätverket (deras edge enligt mig).

Varför låter dom inte andra tillverkare köpa in drivlina och batterier samt utnyttja deras teknik och laddnätverk?

Känns ju som om orderböckerna hade varit fulla flera år framåt.

Har denna frågan ställts till Elon och vad är hans svar?

Tror att förklaringen ligger i att även om Tesla ligger långt före när det kommer till R&D och teknik så ligger de långt efter andra tillverkare när det kommer till produktion. Tror att produktionstakten redan ligger långt över max, därav de många kvalitetsproblemen som finns på befintlig produktion, så även om de skulle vilja (vilket jag i nuläget inte tror änfå) så är jag rätt säker på att det ändå inte skulle vara möjligt.

Vet inte om det stämmer dock, men jag har för mig att jag läst i någon rapport att Tesla erbjudit andra tillverkare access till SuC-nätverket men att ingen varit intresserad. Om det ens stämmer eller om det var för att villkoren var orimliga, eller prislappen för hög, eller av rent ointresse vet jag inte.
GreenMachine

Inläggav elbilist LarsL » 14 aug 2019 06:02

Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt, 15 Juni, Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 aug 2019 08:12

LarsL skrev:Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.

Det kommer väl bli Teslas fall är jag rädd. FSD... De fixar ju inte ens en lika bra auto high beam som de andra biltillverkarna har. Inte heller fungera speed limit info, regn-"sensorn" och den adaptiva farthållaren lika bra som hos konkurrenterna.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav GreenMachine » 14 aug 2019 10:17

Verdi skrev:
LarsL skrev:Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.

Det kommer väl bli Teslas fall är jag rädd. FSD... De fixar ju inte ens en lika bra auto high beam som de andra biltillverkarna har. Inte heller fungera speed limit info, regn-"sensorn" och den adaptiva farthållaren lika bra som hos konkurrenterna.

Måste säga att jag till viss delar oron omkring FSD av samma skäl och hoppas att det blir bättre ganska snart.
GreenMachine

Inläggav Teslaägare Walker » 14 aug 2019 11:02

GreenMachine skrev:
Verdi skrev:

Måste säga att jag till viss delar oron omkring FSD av samma skäl och hoppas att det blir bättre ganska snart.

Det MÅSTE bli bättre!
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare Leo » 14 aug 2019 11:47

Att ligga i yppersta framkant är dyyyyrt. Ska man dessutom vara det på flera områden OCH ibland tvinga på teknikerna väldigt svåra lösningar blir det megadyyyrt. MEN! Samtidigt är det ju en framgångsfaktor och just det som tagit Tesla dit där de är idag.

Tittar man på Koreanerna som mer bygger bilar ”God enough” och kanske med nuvarande/förra generationens teknik. Sen fokuserar de på att förfina/förenkla själva konstruktion/produktionsprocessen. Resultat = bra OCH prisvärda bilar. Är ett lite annat recept men har varit framgångsrikt för de.
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 1300mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Jan-Erik Sebestyen » 14 aug 2019 16:18

Leo skrev:Att ligga i yppersta framkant är dyyyyrt. Ska man dessutom vara det på flera områden OCH ibland tvinga på teknikerna väldigt svåra lösningar blir det megadyyyrt. MEN! Samtidigt är det ju en framgångsfaktor och just det som tagit Tesla dit där de är idag.

Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.

Tesla är uppenbarligen betydligt bättra att driva R&D än sina konkurrenter. Nu är det inte en jätteprestation, många teknikföretag har en effektivitet på typ 2 till 4 procent.
Jan-Erik Sebestyen

Inläggav dd88 » 14 aug 2019 16:31

Fast Matrix LED, HUD, skyltavläsning osv är väl allt annat än ”framkant” idag, är ju funktioner som har funnits ett bra tag och har redan börjat falla ner i koncernernas mindre ”fina” märken.

Speciellt nu när premium-märkena har börjat med ”laser” (sätter inom situationstecken så ingen läser det ordagrant och får problem med blodtrycket), AR och annat som man inte visste man behövde för några år sen.

Kan ju inte vara svårt att i värsta fall kopiera.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla