Deras SC är nog raka motsatsen!Geni87 skrev:Ja i nuläget är nog SuC Teslas absolut största edge!Teslanorr skrev:Vad anser ni om Teslas "edge" map SC nätverket.. Det måste väl rimligen var en otroligt viktig komponent! (ursäkta om det kanske redan varit uppe i denna tråd..). Och det är ju även det otroligt svårt bygga upp nåt liknande snabbt... För min del så var ju i all fall detta en troligt viktig sak, för om det inte hade funnits så hade det verkligen inte gått ha en elbil.
Teslas edge mot konkurrensen...
Moderator: Redaktion
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Om det nu skulle stämma så är det ju fortfarande inte Audis kompetens utan LGs.Verdi skrev:Men om någon är bättre än Tesla på laddning och andra gör effektivare bilar så är ju Teslas edge rätt liten.LarsL skrev:Läs igen...Verdi skrev:Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.LarsL skrev:Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.
E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Nu vet vi ju inte hur djupt VW specar sina celler. Men laddning handlar om mer än bara cellerna, det gäller ju att man har ett bra kylkoncept och BMS också.Legato skrev:Om det nu skulle stämma så är det ju fortfarande inte Audis kompetens utan LGs.Verdi skrev:Men om någon är bättre än Tesla på laddning och andra gör effektivare bilar så är ju Teslas edge rätt liten.LarsL skrev:Läs igen...Verdi skrev:Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.LarsL skrev:Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.
E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Ja, och om det är LGs kompetens, då skulle eNiro och Kona varit lika bra som AudiLegato skrev:Om det nu skulle stämma så är det ju fortfarande inte Audis kompetens utan LGs.Verdi skrev:Men om någon är bättre än Tesla på laddning och andra gör effektivare bilar så är ju Teslas edge rätt liten.LarsL skrev:Läs igen...Verdi skrev:Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.LarsL skrev:Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.
E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Nu vet vi ju inte hur djupt VW specar sina celler. Men laddning handlar om mer än bara cellerna, det gäller ju att man har ett bra kylkoncept och BMS också.[/quote]Legato skrev:Om det nu skulle stämma så är det ju fortfarande inte Audis kompetens utan LGs.Verdi skrev:Men om någon är bättre än Tesla på laddning och andra gör effektivare bilar så är ju Teslas edge rätt liten.LarsL skrev:Läs igen...Verdi skrev:Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.LarsL skrev:
Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Har väldigt svårt att tro att Audi skulle ha designat BMS-en... Kylningen kanske.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Nej. Är alla Skodor identiska för att Skoda tillverkat dem alla?nek0 skrev:Ja, och om det är LGs kompetens, då skulle eNiro och Kona varit lika bra som AudiLegato skrev:Om det nu skulle stämma så är det ju fortfarande inte Audis kompetens utan LGs.Verdi skrev:Men om någon är bättre än Tesla på laddning och andra gör effektivare bilar så är ju Teslas edge rätt liten.LarsL skrev:Läs igen...Verdi skrev:
Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.
Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Varför har du svårt att tro det? Det är ju inte ett LG-konstruerat pack a la Bolt. Jag har tvärtom svårt att tro att de inte har gjort det, sen kan de säkert ha tagit hjälp av någon för valda delar. Men det övergripande ansvaret vågar de nog inte släppa iväg för ett så viktigt system.Legato skrev:
Har väldigt svårt att tro att Audi skulle ha designat BMS-en... Kylningen kanske.
Värmeröverföringen mellan celler/moduler och kylvätskan sker genom ihåliga extruderade aluminiumprofiler, som är en integrerad del av batterilådan.
En annan edge som Tesla har mot konkurrenterna när det gäller energieffektivitet är nog att deras aerodynamikfolk verkar ha mer makt än designavdelningen, tvärtom mot hur det lär se ut hos många andra tillverkare.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Bolt är ju inte unik på något sätt, det är ju standard att köpa hela packet av underleverantörer som LG, SK Innovation, CATL eller Samsung. Det är väl just bara Tesla och e-Tron där packen monteras inhouse. Jag känner iaf inte till någon annan.Geni87 skrev:Varför har du svårt att tro det? Det är ju inte ett LG-konstruerat pack a la Bolt. Jag har tvärtom svårt att tro att de inte har gjort det, sen kan de säkert ha tagit hjälp av någon för valda delar. Men det övergripande ansvaret vågar de nog inte släppa iväg för ett så viktigt system.Legato skrev:
Har väldigt svårt att tro att Audi skulle ha designat BMS-en... Kylningen kanske.
Värmeröverföringen mellan celler/moduler och kylvätskan sker genom ihåliga extruderade aluminiumprofiler, som är en integrerad del av batterilådan.
En annan edge som Tesla har mot konkurrenterna när det gäller energieffektivitet är nog att deras aerodynamikfolk verkar ha mer makt än designavdelningen, tvärtom mot hur det lär se ut hos många andra tillverkare.
E-Golf har ju tex pack byggda av Samsung i Ungern. Genom att det är första gången VAG/Audi ger sig på att bygga pack själva så tycker jag det är rimligt att anta att man tagit så mycket hjälp man kan av sina underleverantörer. Man har säkert lärt sig mycket under utvecklingen av e-Trons pack och för framtida modeller behöver nog inte LG vara inblandade men för e-tron skulle det som sagt förvåna mig om Audi inte dragit nytta av LGs mycket, mycket större erfarenhet på området.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Ja det har varit standard för konverterade ICE-bilar med relativt kort räckvidd, plus Bolt då.Legato skrev:Bolt är ju inte unik på något sätt, det är ju standard att köpa hela packet av underleverantörer som LG, SK Innovation, CATL eller Samsung. Det är väl just bara Tesla och e-Tron där packen monteras inhouse. Jag känner iaf inte till någon annan.Geni87 skrev:Varför har du svårt att tro det? Det är ju inte ett LG-konstruerat pack a la Bolt. Jag har tvärtom svårt att tro att de inte har gjort det, sen kan de säkert ha tagit hjälp av någon för valda delar. Men det övergripande ansvaret vågar de nog inte släppa iväg för ett så viktigt system.Legato skrev:
Har väldigt svårt att tro att Audi skulle ha designat BMS-en... Kylningen kanske.
Värmeröverföringen mellan celler/moduler och kylvätskan sker genom ihåliga extruderade aluminiumprofiler, som är en integrerad del av batterilådan.
En annan edge som Tesla har mot konkurrenterna när det gäller energieffektivitet är nog att deras aerodynamikfolk verkar ha mer makt än designavdelningen, tvärtom mot hur det lär se ut hos många andra tillverkare.
E-Golf har ju tex pack byggda av Samsung i Ungern. Genom att det är första gången VAG/Audi ger sig på att bygga pack själva så tycker jag det är rimligt att anta att man tagit så mycket hjälp man kan av sina underleverantörer. Man har säkert lärt sig mycket under utvecklingen av e-Trons pack och för framtida modeller behöver nog inte LG vara inblandade men för e-tron skulle det som sagt förvåna mig om Audi inte dragit nytta av LGs mycket, mycket större erfarenhet på området.
De flesta elbilar som nyligen har gått i produktion/är på väg att gå i produktion får egendesignade pack och montering in-house. E-tron, EQC (Accumotive), ID.3. i3:s är inhouse sedan start. Volvo bygger monteringsline för batteriet till XC40 BEV i Gent, etc. Porsche har konstruerat sitt pack till Taycan men har lagt ut monteringen på det Tyska företaget Dräxlmaier. Så vi ser nog ett skifte där man går från att få ut en elbil med så lite ansträngning som möjligt till att vilja ta kontroll över konstruktion och kostnader när volymerna och insatserna blir högre. Även Zoe:s pack monteras inhouse, där verkar det dock som att LG var kraftigt inblandade i konstruktionsarbetet.
Visst är det fullt möjligt att LG har varit inblandade i BMS:et. Men jag skulle ändå tippa på att Audi har tagit designansvaret, och sen tagit hjälp till de delar de behöver. Köper man ett färdigt system brukar man heller inte få insyn i hur det är uppbyggt, det blir lite som ett svart låda där man som kund bara definierar funkrionskrav och gränssnitt. I ett sådant fall hade lärdomen för Audi blivit minimal därav ser jag det som osannolikt.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
"Legato skrev:
Nej. Är alla Skodor identiska för att Skoda tillverkat dem alla?"
Har läst frågan tio gånger och verkligen försökt att förstå frågan men klarar inte av det. Kan du förklara vad du menar?
Nej. Är alla Skodor identiska för att Skoda tillverkat dem alla?"
Har läst frågan tio gånger och verkligen försökt att förstå frågan men klarar inte av det. Kan du förklara vad du menar?
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Håller med om detta, och det finns rätt mycket forskning som stöder att det är så. I Sean Mitchells intervju med Sandy Munro och Mark Ellis pratade de mot slutet om just detta.LarsL skrev:Det är lättare att göra bra R&D i ett litet företag än i ett stort. På något sätt trycker en stor organisation ner de innovationer och ny tänk. Många stora företag väljer därför att köra utveckling i separata enheter eller till och med i skunkworks.
Jag tror inte det behöver vara så att stora, gamla, företag måste vara dåliga på R&D. Men jag kan inte visa motsatsen.
Batteritillverkning kräver långa serier för att bli konkurrenskraftigt. Den fråga som bilindustrin förmodligen ställer sig är om det verkligen kan ge tillräckligt med fördelar att ha egen tillverkning. Om 10 år bör batterierna (om nuvarande trend håller i sig) vara så bra och billiga att skillnaderna inte kommer vara så stora. Jag vet inte vad som är rätt väg att gå.Att bygga batterifabriker tar däremot stora resurser och kräver mycket pengar. Här borde de stora företagen ha en fördel men det gäller ju att de börjar annars blir det inget. Hittills har de ju låtit andra bolag bygga istället, vilket känns fel.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Jan-Erik Sebestyen skrev:Håller med om detta, och det finns rätt mycket forskning som stöder att det är så. I Sean Mitchells intervju med Sandy Munro och Mark Ellis pratade de mot slutet om just detta.LarsL skrev:Det är lättare att göra bra R&D i ett litet företag än i ett stort. På något sätt trycker en stor organisation ner de innovationer och ny tänk. Många stora företag väljer därför att köra utveckling i separata enheter eller till och med i skunkworks.
Jag tror inte det behöver vara så att stora, gamla, företag måste vara dåliga på R&D. Men jag kan inte visa motsatsen.
Batteritillverkning kräver långa serier för att bli konkurrenskraftigt. Den fråga som bilindustrin förmodligen ställer sig är om det verkligen kan ge tillräckligt med fördelar att ha egen tillverkning. Om 10 år bör batterierna (om nuvarande trend håller i sig) vara så bra och billiga att skillnaderna inte kommer vara så stora. Jag vet inte vad som är rätt väg att gå.Att bygga batterifabriker tar däremot stora resurser och kräver mycket pengar. Här borde de stora företagen ha en fördel men det gäller ju att de börjar annars blir det inget. Hittills har de ju låtit andra bolag bygga istället, vilket känns fel.
De stora kan om de vill. Men det krävs ju att ledningen godkänner kostnaderna för utvecklingen. Ett stort företag består ju av en mängd avdelningar. Varför kan inte en liten grupp någonstans i organisationsträdet vara nyskapande om de bara får tid och pengar till det? Jag tycker t ex BMW i3 är enormt nyskapande och var långt före sin tid när den kom.
Jag är kluven till att en biltillverkare ska stå med risken att hela deras batteritillverkning kan bli obsolet om det kommer nya batteriteknologier. Är det inte bättre att låta specialiserade företag bygga batterier och ta teknik-risken? Finns tillräckligt många risker för en biltillverkare ändå.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Du hävdade att Hyundai och Kia per automatik skulle ha identiska batteripack som Audi, enbart pga att LG är de som har cellkompetensen. Det är lika självklart fel som att påstå att alla Skodas produkter/bilar måste vara identiska.nek0 skrev:"Legato skrev:
Nej. Är alla Skodor identiska för att Skoda tillverkat dem alla?"
Har läst frågan tio gånger och verkligen försökt att förstå frågan men klarar inte av det. Kan du förklara vad du menar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Vi diskuterade kompetens och erfarenhet idag. Den påverkas ju inte av var delarna ska designas/monteras i framtiden.Geni87 skrev:Ja det har varit standard för konverterade ICE-bilar med relativt kort räckvidd, plus Bolt då.Legato skrev:Bolt är ju inte unik på något sätt, det är ju standard att köpa hela packet av underleverantörer som LG, SK Innovation, CATL eller Samsung. Det är väl just bara Tesla och e-Tron där packen monteras inhouse. Jag känner iaf inte till någon annan.Geni87 skrev:Varför har du svårt att tro det? Det är ju inte ett LG-konstruerat pack a la Bolt. Jag har tvärtom svårt att tro att de inte har gjort det, sen kan de säkert ha tagit hjälp av någon för valda delar. Men det övergripande ansvaret vågar de nog inte släppa iväg för ett så viktigt system.Legato skrev:
Har väldigt svårt att tro att Audi skulle ha designat BMS-en... Kylningen kanske.
Värmeröverföringen mellan celler/moduler och kylvätskan sker genom ihåliga extruderade aluminiumprofiler, som är en integrerad del av batterilådan.
En annan edge som Tesla har mot konkurrenterna när det gäller energieffektivitet är nog att deras aerodynamikfolk verkar ha mer makt än designavdelningen, tvärtom mot hur det lär se ut hos många andra tillverkare.
E-Golf har ju tex pack byggda av Samsung i Ungern. Genom att det är första gången VAG/Audi ger sig på att bygga pack själva så tycker jag det är rimligt att anta att man tagit så mycket hjälp man kan av sina underleverantörer. Man har säkert lärt sig mycket under utvecklingen av e-Trons pack och för framtida modeller behöver nog inte LG vara inblandade men för e-tron skulle det som sagt förvåna mig om Audi inte dragit nytta av LGs mycket, mycket större erfarenhet på området.
De flesta elbilar som nyligen har gått i produktion/är på väg att gå i produktion får egendesignade pack och montering in-house. E-tron, EQC (Accumotive), ID.3. i3:s är inhouse sedan start. Volvo bygger monteringsline för batteriet till XC40 BEV i Gent, etc. Porsche har konstruerat sitt pack till Taycan men har lagt ut monteringen på det Tyska företaget Dräxlmaier. Så vi ser nog ett skifte där man går från att få ut en elbil med så lite ansträngning som möjligt till att vilja ta kontroll över konstruktion och kostnader när volymerna och insatserna blir högre. Även Zoe:s pack monteras inhouse, där verkar det dock som att LG var kraftigt inblandade i konstruktionsarbetet.
Visst är det fullt möjligt att LG har varit inblandade i BMS:et. Men jag skulle ändå tippa på att Audi har tagit designansvaret, och sen tagit hjälp till de delar de behöver. Köper man ett färdigt system brukar man heller inte få insyn i hur det är uppbyggt, det blir lite som ett svart låda där man som kund bara definierar funkrionskrav och gränssnitt. I ett sådant fall hade lärdomen för Audi blivit minimal därav ser jag det som osannolikt.
Inte säker på att batteriproduktion kommer flyttas inhouse i hela sektorn. I-pace, EQC, Taycan monteras externt. Dessutom har ju all cellproduktion i Tyskland lagts ner (och cellerna är som bekant den dyraste delen av ekvationen). Vi får se...
Tror inte man köpt BMSen, men tror man samarbetat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Ja, de kan om ledningen vill. Men det var just det att de inte vill. Ross Ashby skrev 1947 i ett paper att en organisation inte kan förändra sig (med ett matematiskt bevis). Så det kan vara så att de faktiskt inte kan. Eller i alla fall inte mycket stora svårigheter.De stora kan om de vill. Men det krävs ju att ledningen godkänner kostnaderna för utvecklingen. Ett stort företag består ju av en mängd avdelningar. Varför kan inte en liten grupp någonstans i organisationsträdet vara nyskapande om de bara får tid och pengar till det? Jag tycker t ex BMW i3 är enormt nyskapande och var långt före sin tid när den kom.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Hade en Golf 6 och xenon konverterade helljuset på den . Vänster strålkastare var Valeo och höger strålkastare var Hella . Vems kompetens var det. Tror inte att Valeo och Hella kunde bestämma hur långt eller brett ska strålkastarna lysa. Lika så tror jag att det var Audi som bestämde hur stort batteri ska Audi ha och hur snabbt ska den ladda Sedan att de måste prata med varandra är väl självklart för att det kan vara så att Audi vill ha något som inte går att uppnå.Legato skrev:Du hävdade att Hyundai och Kia per automatik skulle ha identiska batteripack som Audi, enbart pga att LG är de som har cellkompetensen. Det är lika självklart fel som att påstå att alla Skodas produkter/bilar måste vara identiska.nek0 skrev:"Legato skrev:
Nej. Är alla Skodor identiska för att Skoda tillverkat dem alla?"
Har läst frågan tio gånger och verkligen försökt att förstå frågan men klarar inte av det. Kan du förklara vad du menar?
VW köper sina strålkastare av Hella
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Jo fast alla de bilar jag nämnde är antingen i produktion idag eller går i produktion inom kort, det är alltså i allra högsta grad kompetensen idag som avgör vad de är kapabla till.Legato skrev:Vi diskuterade kompetens och erfarenhet idag. Den påverkas ju inte av var delarna ska designas/monteras i framtiden.Geni87 skrev:Ja det har varit standard för konverterade ICE-bilar med relativt kort räckvidd, plus Bolt då.Legato skrev:Bolt är ju inte unik på något sätt, det är ju standard att köpa hela packet av underleverantörer som LG, SK Innovation, CATL eller Samsung. Det är väl just bara Tesla och e-Tron där packen monteras inhouse. Jag känner iaf inte till någon annan.Geni87 skrev:Varför har du svårt att tro det? Det är ju inte ett LG-konstruerat pack a la Bolt. Jag har tvärtom svårt att tro att de inte har gjort det, sen kan de säkert ha tagit hjälp av någon för valda delar. Men det övergripande ansvaret vågar de nog inte släppa iväg för ett så viktigt system.Legato skrev:
Har väldigt svårt att tro att Audi skulle ha designat BMS-en... Kylningen kanske.
Värmeröverföringen mellan celler/moduler och kylvätskan sker genom ihåliga extruderade aluminiumprofiler, som är en integrerad del av batterilådan.
En annan edge som Tesla har mot konkurrenterna när det gäller energieffektivitet är nog att deras aerodynamikfolk verkar ha mer makt än designavdelningen, tvärtom mot hur det lär se ut hos många andra tillverkare.
E-Golf har ju tex pack byggda av Samsung i Ungern. Genom att det är första gången VAG/Audi ger sig på att bygga pack själva så tycker jag det är rimligt att anta att man tagit så mycket hjälp man kan av sina underleverantörer. Man har säkert lärt sig mycket under utvecklingen av e-Trons pack och för framtida modeller behöver nog inte LG vara inblandade men för e-tron skulle det som sagt förvåna mig om Audi inte dragit nytta av LGs mycket, mycket större erfarenhet på området.
De flesta elbilar som nyligen har gått i produktion/är på väg att gå i produktion får egendesignade pack och montering in-house. E-tron, EQC (Accumotive), ID.3. i3:s är inhouse sedan start. Volvo bygger monteringsline för batteriet till XC40 BEV i Gent, etc. Porsche har konstruerat sitt pack till Taycan men har lagt ut monteringen på det Tyska företaget Dräxlmaier. Så vi ser nog ett skifte där man går från att få ut en elbil med så lite ansträngning som möjligt till att vilja ta kontroll över konstruktion och kostnader när volymerna och insatserna blir högre. Även Zoe:s pack monteras inhouse, där verkar det dock som att LG var kraftigt inblandade i konstruktionsarbetet.
Visst är det fullt möjligt att LG har varit inblandade i BMS:et. Men jag skulle ändå tippa på att Audi har tagit designansvaret, och sen tagit hjälp till de delar de behöver. Köper man ett färdigt system brukar man heller inte få insyn i hur det är uppbyggt, det blir lite som ett svart låda där man som kund bara definierar funkrionskrav och gränssnitt. I ett sådant fall hade lärdomen för Audi blivit minimal därav ser jag det som osannolikt.
Inte säker på att batteriproduktion kommer flyttas inhouse i hela sektorn. I-pace, EQC, Taycan monteras externt. Dessutom har ju all cellproduktion i Tyskland lagts ner (och cellerna är som bekant den dyraste delen av ekvationen). Vi får se...
Tror inte man köpt BMSen, men tror man samarbetat.
Nej säkert inte i hela sektorn. Jaguar la ju ut tillverkningen av hela I-pace hos en kontraktstillverkare, så där är det kanske ingen superskräll att även packet monteras externt. Ett beslut som förmodligen hade sett annorlunda ut om det hade gjorts nu (idag har Jaguar kapacitet i sina fabriker vilket de inte hade när I-pace industrialiserades). Tyskland har ju aldrig haft någon storskalig cellproduktion vad jag vet, men det är jag övertygad om att de kommer få, i vissa fall utlandsägd dock. Det verkar som att politikerna och några av företagen där har insett att det är strategiskt viktigt. EQC:s pack tillverkas ju av Daimlerägda Accumotive, det får nog mer eller mindre ses som inhouse.
Men ja, vi får se.