Teslas edge mot konkurrensen...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Legato »

Tyckte denna video var intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=MyfRM3Z3v6Y
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av topgun12 »

Min uppfattning är att Tesla har fördel i batteriteknik och batteriproduktionsförmåga. Sen snygg design. 3 viktiga saker. I övrigt är nog företaget Tesla undermåligt. Tesla kommer bli omsprungna om några år. För mycket konstigt med det bolaget, kundservice i botten. Sen att slänga miljoner på att bli först med autopilot och självkörning som litet bolag är bara idiotiskt, många olyckor och skadestånd kommer det bli dessutom. Blir väl så då hackers ska bygga bilar.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av McMagnus »

Tror tvärtom att just självkörning är Teslas riktigt stora USP. Det handlar inte bara om att "hackers bygger bilar". Dom ligger minst 3 år före alla andra bara i hårdvaran (HW3). Sen äger dom 99% av all träningsdata från riktig körning, d.v.s. de äger 99% av all videoupptagning från riktig körning, (alltså inte simulerad körning). Denna data använder de sen på ett unikt sätt för att träna den AI som regelbundet uppdateras ut till bilarna.

De andra siktar bara på att kunna köra mer eller mindre på räls (om man jämför). De har ju nu t.o.m. lobbyat in en regel i EU som bakbinder Teslas AI så att dom inte får svänga i för skarpa kurvor.

Totalt ligger nog Tesla minst 5 år före närmaste konkurrent.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Walker »

Tack Bo!
Men det är ändå märkligt att man inte får posta något positivt om bilmärket som är själva grunden till detta forum utan att någon, med blixtens hastighet, kraxar om att företaget och även dess produkter är undermåligt och snart kommer möta sin undergång.
Ja, ja, ja... vi VET att Tesla inte är felfritt, vare sig som produkt eller företag. Vi påstår inte heller något annat. Men att hela tiden höra dessa olyckskorpar kraxa och hacka på oss som gillar varumärket och därför hänger här är faktiskt ganska jobbigt. Dessutom när det är förståsigpåare som inte ens äger (och kanske aldrig kommer att äga) en av dessa produkter själv. Jag vet att jag får utstå massa kritik för denna min åsikt och bli kallad okritisk fanboy. Men hellre det än en kritisk och påstridig person utan erfarenhet av ett teslaägande. Jag hänger inte här för att få höra om vad alla tror kommer hända eller inte hända utan för att få tips och råd om bilen jag faktiskt äger. Gillar du inte detta inlägg - scrolla då gärna vidare. Jag är inte ute efter att hänga ut någon enskild utan bara få ge uttryck för min känsla att alltid- i alla trådar få det uppkört i halsen att detta egentligen inte är en bil utan ett resultat av inkompetenta datafreaks som leker star wars.
Häng gärna här, läs gärna, skriv gärna. Men bara för att det är just ett Teslaforum behöver man inte ALLTID skriva att detta inte är en produkt för alla - det vet en 10 åring.
Tack för ordet.
(Jag kommer inte bemöta något av alla de angrepp som kommer hagla över mig efter detta inlägg. Och återigen - det är inte ett personligt angrepp på någon enskild person)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Gustafsson »

När det gäller att bygga bra elbilar är Tesla överlägset bäst just nu. Audi kanske har en bra bil, men oanvändbar för oss som kör mycket å långt. Laddnätverket är oerhört viktigt och där är Tesla outstanding. OTA är suveränt, sentry kanonbra.
Speciellt M3 men också MS+X laddar dessutom snabbt och M3 är riktigt snål och MY ligger runt hörnet. Ingen konkurrent har bättre prestanda. Tror att Tesla kommer att hävda sig länge än. Att Tesla kommer att få konkurrens vet väl alla,men att de bli omsprungna i närtid? Nja det tror jag inte på, bilarna är faktiskt bra och blir bättre hela tiden. Att folk vill ha andra märken förstår jag, kommer Volvo med en bra elbil så kommer den att köpas av Volvofans. Samma med VW, de kan ju bygga bra elbilar som de visat med E-golf.
När det gäller autonom körning så tror jag ändå att det är en nästan omöjlig uppgift för en bil. Bättre än idag ? Visst, men självkörande utan överinseende av föraren ? Nopp. Vågar påstå att det ligger decennier fram i tiden. Dagens AP har knappt utvecklats något på de senaste åren, fantombromsningar, val av rätt fil och farthållare som är bra saknas. En sån enkel sak som regnsensor är sämre än för tre år sedan. En korrekt databas över aktuella fartgränser saknas. Funkar knappt som partytrick än så länge. Elbilsmarknaden växer ju närmast exponentiellt och ännu är det bara Tesla som börjar få kapacitet att leverera ordentligt med bilar. Så de hänger nog i....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Andersen »

topgun12 skrev:
Min uppfattning är att Tesla har fördel i batteriteknik och batteriproduktionsförmåga. Sen snygg design. 3 viktiga saker. I övrigt är nog företaget Tesla undermåligt. Tesla kommer bli omsprungna om några år. För mycket konstigt med det bolaget, kundservice i botten. Sen att slänga miljoner på att bli först med autopilot och självkörning som litet bolag är bara idiotiskt, många olyckor och skadestånd kommer det bli dessutom. Blir väl så då hackers ska bygga bilar.
Läs denna artikel:

"Inom de kommande tio till femton åren är det framför allt fyra nyckeltrender som kommer att förändra fordonsindustrin; delningsekonomin, elektrifiering, autonoma fordon och uppkopplade fordon.

Räkna med att fordonsindustrin kommer att uppleva en liknande utveckling som skedde inom mobilindustrin. Värdet kommer att flyttas från hårdvara till mjukvara och tillväxten kommer att ske inom områden som traditionella fordonstillverkare inte har erfarenhet av."

https://digital.di.se/artikel/debatt-mo ... losa-racet
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av LarsL »

Jag är inte så säker på att de gamla märkena kommer locka sina fantaster. Jag har haft Mercedes länge och fick nyligen frågan om jag skulle köpa en elmercedes om den fanns. Jag tvekade länge men förmodligen inte, inte om de har samma inredning och still som nu. De bilarna känns föråldrade och jag skulle inte betala vad de vill ha för dem. Lite som att det fanns Nokia fantaster som bara skulle kunna tänka sig deras telefoner, men inte nu längre.
De verkliga konkurrenterna kommer från Kina. I framtiden kommer de flesta åka i en kinesisk bil och något färre ”lyxlirare” eller fanboy, eller vad de nu kallar IPhone användare, kommer köra Tesla.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av frippan »

LarsL skrev:
Jag är inte så säker på att de gamla märkena kommer locka sina fantaster. Jag har haft Mercedes länge och fick nyligen frågan om jag skulle köpa en elmercedes om den fanns. Jag tvekade länge men förmodligen inte, inte om de har samma inredning och still som nu. De bilarna känns föråldrade och jag skulle inte betala vad de vill ha för dem. Lite som att det fanns Nokia fantaster som bara skulle kunna tänka sig deras telefoner, men inte nu längre.
De verkliga konkurrenterna kommer från Kina. I framtiden kommer de flesta åka i en kinesisk bil och något färre ”lyxlirare” eller fanboy, eller vad de nu kallar IPhone användare, kommer köra Tesla.
Tror du har helt rätt, bilmarknaden står för samma skifte som har hänt i många andra branscher. Skrivmaskiner-Datorer, Kameror-Digitalkameror, mobiler-smartphones.
I alla dessa fall har många stora märken försvunnit och nya märken har kommit upp. Även så kommer det bli i bilbranchen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Legato skrev:
Tyckte denna video var intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=MyfRM3Z3v6Y
Kul video. Om jag skulle lägga till en nummer 6 så får det bli Teslas R&D som drivs av ledningen. Det är min bedömning att detta ger Tesla möjligheten att successivt öka avståndet till de traditionella biltillverkarna.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av GreenMachine »

SuC-nätverket är nog Teslas absolut största försprång i dagsläget tycker jag. Det är en ganska liten del av bilköpare som bryr sig om de har den ”bästa tekniken” i bilen men i princip alla bryr sig om att de inte kan använda bilen på och till det sätt som det vill och är vana med.

Att kunna köra +/- 10-20 mil mer eller mindre har inte så stor betydelse om du lätt och snabbt kan ladda när du behöver.

Det hör givetvis ihop med batteritekniken etc, men det jag menar är att mindre effektiv batteri och motorteknik etc på många sätt kan kompenseras med ett grymt laddnätverk.
Verdi

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Tack Bo!
Men det är ändå märkligt att man inte får posta något positivt om bilmärket som är själva grunden till detta forum utan att någon, med blixtens hastighet, kraxar om att företaget och även dess produkter är undermåligt och snart kommer möta sin undergång.
Ja, ja, ja... vi VET att Tesla inte är felfritt, vare sig som produkt eller företag. Vi påstår inte heller något annat. Men att hela tiden höra dessa olyckskorpar kraxa och hacka på oss som gillar varumärket och därför hänger här är faktiskt ganska jobbigt. Dessutom när det är förståsigpåare som inte ens äger (och kanske aldrig kommer att äga) en av dessa produkter själv. Jag vet att jag får utstå massa kritik för denna min åsikt och bli kallad okritisk fanboy. Men hellre det än en kritisk och påstridig person utan erfarenhet av ett teslaägande. Jag hänger inte här för att få höra om vad alla tror kommer hända eller inte hända utan för att få tips och råd om bilen jag faktiskt äger. Gillar du inte detta inlägg - scrolla då gärna vidare. Jag är inte ute efter att hänga ut någon enskild utan bara få ge uttryck för min känsla att alltid- i alla trådar få det uppkört i halsen att detta egentligen inte är en bil utan ett resultat av inkompetenta datafreaks som leker star wars.
Häng gärna här, läs gärna, skriv gärna. Men bara för att det är just ett Teslaforum behöver man inte ALLTID skriva att detta inte är en produkt för alla - det vet en 10 åring.
Tack för ordet.
(Jag kommer inte bemöta något av alla de angrepp som kommer hagla över mig efter detta inlägg. Och återigen - det är inte ett personligt angrepp på någon enskild person)

Förlåt, men vilka angrepp?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av juristen »

GreenMachine skrev:
SuC-nätverket är nog Teslas absolut största försprång i dagsläget tycker jag. Det är en ganska liten del av bilköpare som bryr sig om de har den ”bästa tekniken” i bilen men i princip alla bryr sig om att de inte kan använda bilen på och till det sätt som det vill och är vana med.

Att kunna köra +/- 10-20 mil mer eller mindre har inte så stor betydelse om du lätt och snabbt kan ladda när du behöver.

Det hör givetvis ihop med batteritekniken etc, men det jag menar är att mindre effektiv batteri och motorteknik etc på många sätt kan kompenseras med ett grymt laddnätverk.
Håller med till 100%. För egen del hade jag kunnat tänka mig en annan elbil, men undermåligt laddnätverk och långsam laddning gör att dessa alternativ faller bort. Tesla är enda alternativet för mig som kör mycket långresor, i synnerhet i norra Sverige.

I övrigt så tycker jag att kritiken mot Tesla som företag vad gäller organisation är berättigad, speciellt vad gäller service och hur man (inte) kan komma i kontakt med dem. Jag skiter fullständigt i hur många idiotsamtal de får, de får lösa det problemet med bättre information till sina kunder i så fall, det är helt oacceptabelt att lägga ner telefon och mail till service för alla kunder.

Och ska man prata om angrepp, så tycker jag det är minst lika märkligt att man inte heller kan skriva något negativt om Tesla utan att någon blir kränkt. Det här är ett diskussionsforum, det är liksom poängen att man ska tycka olika och diskutera. Oavsett om man är för eller emot, vilket naturligt skiftar i olika frågor. Ta det lugnt, bemöt sakligt det ni tycker annorlunda, och för diskussionen framåt istället för att ge uttryck för kränkthet eller säga att det är fel att tycka si och så...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
GreenMachine skrev:
SuC-nätverket är nog Teslas absolut största försprång i dagsläget tycker jag. Det är en ganska liten del av bilköpare som bryr sig om de har den ”bästa tekniken” i bilen men i princip alla bryr sig om att de inte kan använda bilen på och till det sätt som det vill och är vana med.

Att kunna köra +/- 10-20 mil mer eller mindre har inte så stor betydelse om du lätt och snabbt kan ladda när du behöver.

Det hör givetvis ihop med batteritekniken etc, men det jag menar är att mindre effektiv batteri och motorteknik etc på många sätt kan kompenseras med ett grymt laddnätverk.
Håller med till 100%. För egen del hade jag kunnat tänka mig en annan elbil, men undermåligt laddnätverk och långsam laddning gör att dessa alternativ faller bort. Tesla är enda alternativet för mig som kör mycket långresor, i synnerhet i norra Sverige.

I övrigt så tycker jag att kritiken mot Tesla som företag vad gäller organisation är berättigad, speciellt vad gäller service och hur man (inte) kan komma i kontakt med dem. Jag skiter fullständigt i hur många idiotsamtal de får, de får lösa det problemet med bättre information till sina kunder i så fall, det är helt oacceptabelt att lägga ner telefon och mail till service för alla kunder.

Och ska man prata om angrepp, så tycker jag det är minst lika märkligt att man inte heller kan skriva något negativt om Tesla utan att någon blir kränkt. Det här är ett diskussionsforum, det är liksom poängen att man ska tycka olika och diskutera. Oavsett om man är för eller emot, vilket naturligt skiftar i olika frågor. Ta det lugnt, bemöt sakligt det ni tycker annorlunda, och för diskussionen framåt istället för att ge uttryck för kränkthet eller säga att det är fel att tycka si och så...

Håller med dig till 100%. Finns ju ett gäng här som skulle försvara Tesla no matter what.

Jag tycker vissa saker med Tesla är otroligt bra. SuC-nätverket, integrationen i navigationen, utrymmena, designen, köregenskaperna, accelerationen, stolarna (bästa stolarna för min känsliga rygg någonsin!). Men vissa saker är faktiskt under all kritik också. T ex att de inte klarar att programmera en harmonisk adaptiv farthållare som inte bromsar i onödan, avläsning av hastighetsskyltar, en fungerande regnsensor... Tycker även de kunnat ha lite med ljudisolering i bilarna. Även Model S är i bullrigaste laget här hemma i Sverige.

Ja, och så då det här med service och tillgänglighet... Vi får se vart det tar vägen.

Men bara för att man inte är besjälad av Elon Musk och hans mer eller mindre knasiga visioner så är man tydligen illojal. :lol:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Mickep »

Jag står helt bakom tesla, även om jag inte försvarar allt de gör. Ibland är kritik befogad. och vill man vara snäll kan man säga att det finns utrymme för förbättring. Har egentligen inte suttit i någon tesla men de som jag hört är att kvalitetsmässigt är de inte i nivå prismässigt (upplevd) däremot prestandamässigt är de över förväntan.
Bäst beskriver jag bilarna som ipads på hjul. och jag tror att det är en bra liknelse. samsung/sony/lg et.c. gör bra paddor, men väldigt många olika och det är en djungel av prestanda och modell beteckningar, en del är billiga men är laggiga andra är svindyra (och de från kina ser bra ut men en oerhörd risk att beställa från wish). men en ipad vet man vad man får (* man har eg ingen aning men litar att det är bra) men det finns igen enorm mängd val som behöver göras, samma sak med tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av taliz »

En del verkar hänga här för att de är i behov av bekräftelse. De verkar inte intresserade av att förstå hur eller varför Tesla gör, eller inte gör, på ett visst sätt.
De är främst intresserade av att uttrycka sitt missnöje, och hoppas andra stämmer in i klagosången, istället för att reda ut vad problemet faktiskt är.
När man försöker diskutera och förklara varför något är på ett visst sätt, då blir man direkt anklagad för att vara "fanboy". Tråkigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av topgun12 »

Jag gillar Tesla och tycker det är den bästa elbilen idag, men det finns andra som är mer prisvärda men med lång kötid. Jag försöker vara lite opartiskt realistisk. Klart andra stora biltillverkare kommer komma ikapp snabbt när de väl får igång volym på batteritillverkningen. Annat hade varit en sensation. När andra hade hästar kom Ford med första löpandeband producerade bilen model-T. Det betyder inte att Ford idag är dominerande eller bästa bilproducent , långt ifrån. Nu är det inte så stor skillnad på att bygga en vanlig bil eller elbil och batteriteknik utvecklas fort. Vem har bäst teknik om 5år? 10 år ? Sen har Teslas batteriteknikguru just lämnat företaget, vi får se hur det blir sen.

Tror många som skriver här inte ägt en annan elbil än Tesla, jag har 2olika. Och en 3:e på gång in. Många nämner just superchargern som den stora fördelen. Men det finns säker fler snabbladdningsplatser för CCS o CHadeMO än just teslas supercharger och de andra är mer utspridda i landet. I många medelstora städer finns det kanske på 6 olika ställen, medan Teslas kanske ligger 50 km ifrån staden. Än är de ofta långsammare vanligtvis max 50kW och krångligare att betala på, speciellt om man ska åka utomlands. Men även där minskar teslas fördel, det kommer ionity laddare med mycket hög hastighet och snart så inför man säkert betalning via kreditkort som med allt annat i samhället, så då är problemen borta vid utomlandsresor.

Elbilsmarknaden håller på att explodera nu, räkna med stora förändringar. De stora bilbolagen håller bara på att vakna nu. Professor Goodenough uppfinnaren av Li-Ion batteriet har nu uppfunnit ett batteri som om det satt i en bil skulle kunna fullladdas på typ 1 minut och får större kapacitet för var laddning, dvs motsatsen till degradering ! Bara hoppas Tesla hänger med i svängarna och satsar på rätt saker i framtiden. Att försöka var realist betyder inte att man är emot Tesla. Men jag kanske missförstått tråden, ska vi bara prata om hur det är just nu eller blicka några år framåt? Jag tror Tesla skulle har större nytta av en kritisk person som mig än nån som bara tycker tesla är bäst på allt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av GreenMachine »

topgun12 skrev:
Jag gillar Tesla och tycker det är den bästa elbilen idag, men det finns andra som är mer prisvärda men med lång kötid. Jag försöker vara lite opartiskt realistisk. Klart andra stora biltillverkare kommer komma ikapp snabbt när de väl får igång volym på batteritillverkningen. Annat hade varit en sensation. När andra hade hästar kom Ford med första löpandeband producerade bilen model-T. Det betyder inte att Ford idag är dominerande eller bästa bilproducent , långt ifrån. Nu är det inte så stor skillnad på att bygga en vanlig bil eller elbil och batteriteknik utvecklas fort. Vem har bäst teknik om 5år? 10 år ? Sen har Teslas batteriteknikguru just lämnat företaget, vi får se hur det blir sen.

Tror många som skriver här inte ägt en annan elbil än Tesla, jag har 2olika. Och en 3:e på gång in. Många nämner just superchargern som den stora fördelen. Men det finns säker fler snabbladdningsplatser för CCS o CHadeMO än just teslas supercharger och de andra är mer utspridda i landet. I många medelstora städer finns det kanske på 6 olika ställen, medan Teslas kanske ligger 50 km ifrån staden. Än är de ofta långsammare vanligtvis max 50kW och krångligare att betala på, speciellt om man ska åka utomlands. Men även där minskar teslas fördel, det kommer ionity laddare med mycket hög hastighet och snart så inför man säkert betalning via kreditkort som med allt annat i samhället, så då är problemen borta vid utomlandsresor.

Elbilsmarknaden håller på att explodera nu, räkna med stora förändringar. De stora bilbolagen håller bara på att vakna nu. Professor Goodenough uppfinnaren av Li-Ion batteriet har nu uppfunnit ett batteri som om det satt i en bil skulle kunna fullladdas på typ 1 minut och får större kapacitet för var laddning, dvs motsatsen till degradering ! Bara hoppas Tesla hänger med i svängarna och satsar på rätt saker i framtiden. Att försöka var realist betyder inte att man är emot Tesla. Men jag kanske missförstått tråden, ska vi bara prata om hur det är just nu eller blicka några år framåt? Jag tror Tesla skulle har större nytta av en kritisk person som mig än nån som bara tycker tesla är bäst på allt.
Vi får väl se vem som hoppar på dig först.
Intressant vinkel och bra skrivet.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Walker »

Tråden handlade väl från början om en video där någon listade några saker som gjorde att tesla ligger före övriga. Direkt kom det då ett svar som kontrade det hela med mörka tankar om undergång och svagheter.
Och det var just detta fenomen jag reagerade på. Många gånger får man höra att det är fel att tycka bra om företaget och produkterna - märkligt nog just i detta forum av alla. Men det är tydligen inte fel att idiotförklara alla som faktiskt gillar tesla. Kan någon då tipsa oss om vart vi som inte hela tiden vill höra hur dåligt tesla är ska vända oss?
Jag förstår och accepterar att inte alla gillar företaget, deras policy eller produkter. All respekt, men kan vi som är av annan uppfattning få lite förståelse för det utan att -precis som i denna tråd mötas av höga buuuurop?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av default »

Walker skrev:
Tråden handlade väl från början om en video där någon listade några saker som gjorde att tesla ligger före övriga. Direkt kom det då ett svar som kontrade det hela med mörka tankar om undergång och svagheter.
Och det var just detta fenomen jag reagerade på. Många gånger får man höra att det är fel att tycka bra om företaget och produkterna - märkligt nog just i detta forum av alla. Men det är tydligen inte fel att idiotförklara alla som faktiskt gillar tesla. Kan någon då tipsa oss om vart vi som inte hela tiden vill höra hur dåligt tesla är ska vända oss?
Jag förstår och accepterar att inte alla gillar företaget, deras policy eller produkter. All respekt, men kan vi som är av annan uppfattning få lite förståelse för det utan att -precis som i denna tråd mötas av höga buuuurop?
I en tråd som heter "Teslas edge mot konkurrensen" får du nog räkna med att läsa åsikter som både stödjer och motsäger den tesen. Man kanske kan ha ett system där man markerar trådar där man inte vill ha mothugg med (*) dvs snöflinga, i rubriken? :D Skämt åsido tycker jag det har varit ovanligt många nyanserade inlägg i denna tråd, men det kanske har rensats bort inlägg.

Vad gäller edgen så håller jag med om att SuC är en enorm fördel och det kommer nog hålla i sig många år till med tanke på hur andra system fungerar. Mjukvaran är ytterligare en sådan fördel som kommer stå sig i många år, finns det ens någon som konkurrerar där? Tänker då på hela plattformen och inte AP/FSD specifikt. Drivlina, batterier etc är för mig svårare att bedöma. Jag vet ju att det är fruktansvärt mkt bättre än de ICE bilar jag har haft men hur de delarna står sig mot andra elbilar har jag ingen erfarenhet av. Min gissning är att försprånget där kommer försvinna snabbare än SuC och OTA updates.

Vad gäller FSD så är jag kluven. Efter autonomy day var jag eld och lågor och trodde tom nästan på Elons galna tidsplaner. Mycket i deras utvecklingsprocess kändes revolutionerande men nu när lite tid har passerat så känns det lite grann som att det kan ha varit kraftigt överdrivet. Exempel på detta är hur man beskrev processen för hur man tar ett problem, definerar det, samlar in data från flottan och sen tränar NN på problemet tills dess att det är löst. Detta gör man mha simulering, data från verkligeheten samt shadow mode. Denna process kan man enligt sig själva iterera oerhört fort och med enorma mängder data. Detta låter ju helt fantastiskt men i verkligheten har jag inte upplevt någon förbättring alls så länge jag ägt bilen. Det känns som att vissa vanliga och relativt triviala problem skulle vara lösta vid det här laget om den processen är så effektiv som de själva hävdar. Förutom detta så har jag läst och lyssnat på allt jag kommer över inom detta område och det finns både saker som talar för och emot Teslas (totala) framgång inom autonomi. Då man satsar så hårt på detta är ju risken att det går riktigt illa om man inte lyckas, ungefär som det höll på att göra med Model 3 när man inte lyckades rampa upp takten som man ville.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av dd88 »

Tesla har ju drivlinan, tekniken, batterierna och laddnätverket (deras edge enligt mig).

Varför låter dom inte andra tillverkare köpa in drivlina och batterier samt utnyttja deras teknik och laddnätverk?

Känns ju som om orderböckerna hade varit fulla flera år framåt.

Har denna frågan ställts till Elon och vad är hans svar?
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av default »

dd88 skrev:
Varför låter dom inte andra tillverkare köpa in drivlina och batterier samt ut uttjatade deras teknik och laddnätverk?
Har ingen referens för jag minns inte var jag hört det (tror earnings call) men svaret var i alla fall att man än så länge kan sälja fler bilar än vad man klara av att bygga batteripack så det finns inget syfte med detta för närvarande
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Jerker »

Jag håller definitivt med om att Tesla gör de bästa elbilarna just nu och att deras helhetskoncept är överlägset. Men sen är ju tyvärr realiteten den att alla inte har råd med det bästa och vi tvingas försöka se vad det bästa är som vi har råd med.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av GreenMachine »

dd88 skrev:
Tesla har ju drivlinan, tekniken, batterierna och laddnätverket (deras edge enligt mig).

Varför låter dom inte andra tillverkare köpa in drivlina och batterier samt utnyttja deras teknik och laddnätverk?

Känns ju som om orderböckerna hade varit fulla flera år framåt.

Har denna frågan ställts till Elon och vad är hans svar?
Tror att förklaringen ligger i att även om Tesla ligger långt före när det kommer till R&D och teknik så ligger de långt efter andra tillverkare när det kommer till produktion. Tror att produktionstakten redan ligger långt över max, därav de många kvalitetsproblemen som finns på befintlig produktion, så även om de skulle vilja (vilket jag i nuläget inte tror änfå) så är jag rätt säker på att det ändå inte skulle vara möjligt.

Vet inte om det stämmer dock, men jag har för mig att jag läst i någon rapport att Tesla erbjudit andra tillverkare access till SuC-nätverket men att ingen varit intresserad. Om det ens stämmer eller om det var för att villkoren var orimliga, eller prislappen för hög, eller av rent ointresse vet jag inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av LarsL »

Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.
Verdi

Re: Teslas edge mot konkurrensen...

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.

Det kommer väl bli Teslas fall är jag rädd. FSD... De fixar ju inte ens en lika bra auto high beam som de andra biltillverkarna har. Inte heller fungera speed limit info, regn-"sensorn" och den adaptiva farthållaren lika bra som hos konkurrenterna.
Skriv svar