Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.

Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Enda rimliga förklaringen.
Volvo hade ju en elektrisk version av c30 redan 2010. Förmodligen hade den med marginal varot den dyraste volvon om den hade sålts.
Bilarna rullar fortfarande i göteborg än idag.
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Volt »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.

Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Exakt, efterfrågan på tex VW elbilar finns redan men hur ska man möta den o gå med vinst utan egna batterifabriker/tillgång till stora volymer när de måste dela på den halva marknaden som inte enbart ett bolag sitter på idag, nämligen Tesla. Det tar år att få igång batterivolymer, vart är Tesla då? Med Shanghai redan på g...

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Volt »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.

Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Enda rimliga förklaringen.
Volvo hade ju en elektrisk version av c30 redan 2010. Förmodligen hade den med marginal varot den dyraste volvon om den hade sålts.
Bilarna rullar fortfarande i göteborg än idag.
Roligt nu nämner eldrivna C30 (eller var den inte en hybrid egentligen?), var o tittade på den med min lillebror i Falun 2010 och vi övervägde köpa den men så kom den ej och jag reserverade min Model S i slutet av 2010, resten är som man säger (Tesla)historia...:)

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av GreenMachine »

Volt skrev:
GreenMachine skrev:
Volt skrev:
Skrev precis några rader på min blogg Olja för Blåbär om varför VW definitivt inte kommer köpa upp Tesla.
Tänkte kan vara av intresse även här :)

http://www.peak-oil.se/2019/08/gigamyte ... e-bli.html

Mvh

Johan
Så länge Elon har kontroll över bolaget (investerare) så är det nog ingen större risk för upp/utköp, men det är ju långt ifrån säkert att Elon skulle ha något att säga till om.

Personligen så skulle jag tro att en ev. lågkonjunktur om några år tillsammmans med ett behov för investerare att ytterligare finansiera Tesla skulle mycket säkert innebära att Elon hamnar på bänken.

Utmanövrerade ”founders” finns det gott om i Silicon valley.
Hej!

Lågkonjuktur ja... den är på ingång negativ ränta osv men där skulle jag säga att Tesla står väl rustade även om vi inte sett flera kvartal med vinst så är kassan ändå välfylld för flera kvartal till och nu börjar Model 3 försäljningen ta fart i Europa och snart i Kina, dessutom soltaken som många väntar på. Därtill släpps Semin och Model Y som jag själv troligen ska byta min S mot. Jag ser större hot för GM, Ford och ja VW att sälja elbilar i volym med marginaler för att möta efterfrågan än att Elon och Tesla ska bli uppköpta/få konkurrens som skadar dem snarare än gynnar elbilsmarknaden i stort.

Rivian var ett klokt köp av Ford men kan inte rädda företaget om de inte även applicerar tekniken på andra modeller... men återigen vilka marginaler ska de sälja bilarna med (förutom Rivian som kan säljas dyrt=med goda margineler till nischad marknad) om de saknar egna batterifabriker som innebär billiga batterier, bilens dyraste del?
Får inte ihop det.

Mvh
Johan
Jag vet inte riktigt om det du skriver är en kommentar till mitt inlägg eller inte? Tappade faktiskt tråden efter andra meningen??

Det jag menade var dock att historien är full av ”founders” som tappar kontrollen över ”sitt eget” bolag. Se Steve Jobs som ex.

Det har inget som helst med om Tesla gör bra bilar eller inte. Elon äger trotts allt bara 20% av bolaget och är endast VD för att han tillåts av de övriga att vara det. Så sent som förra året så petades han ju som ordförande efter några fylle-tweet om att köpa ut Tesla från börsen så det kan gå mycket snabbt i hockey...

Nu tror jag dock inte heller att Tesla kommer att bli uppköpta. Varje år säljs det ca 80 miljoner bilar i världen så Tesla är trotts allt en ganska marginell spelare. Jag tror absolut tror att dom stora drakarna i branschen som GM, Ford, WV Toyota, MB etc. absolut håller ett skarpt och vaksamt öga på Tesla, jag tror inte att de på allvar ser Tesla som ett stort hot för deras affär i nuläget.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Leo »

Med tanke på aktievärderingen mellan traditionella bilbolag och Tesla är det antagligen inte så lätta för tex VW´s aktieägare att lösa själv finansieringen heller eller tänker jag tokigt här?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
Med tanke på aktievärderingen mellan traditionella bilbolag och Tesla är det antagligen inte så lätta för tex VW´s aktieägare att lösa själv finansieringen heller eller tänker jag tokigt här?
Du glömmer nog VWs storlek. De är extremt lågt värderade sett till storlek och vinst, men har trots det ungefär dubbelt så stort börsvärde som Tesla.

Att bli majoritetsägare givet en normal budpremie skulle innebära att de måste betala runt 25 miljarder dollar. De har en nettokassa på nästan 20 miljarder dollar.

De skulle tex kunna betala hälften kontant och hälften i nyemitterade aktier.

Att köpa ut hela Tesla (eller 90% och sedan tvinga övriga ägare att acceptera) skulle nog bli orealistiskt dyrt dock, bara att köpa ut Elon skulle nog kräva en premie på minst 100% över dagens kurs gissar jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Legato »

GreenMachine skrev:
Volt skrev:
GreenMachine skrev:
Volt skrev:
Skrev precis några rader på min blogg Olja för Blåbär om varför VW definitivt inte kommer köpa upp Tesla.
Tänkte kan vara av intresse även här :)

http://www.peak-oil.se/2019/08/gigamyte ... e-bli.html

Mvh

Johan
Så länge Elon har kontroll över bolaget (investerare) så är det nog ingen större risk för upp/utköp, men det är ju långt ifrån säkert att Elon skulle ha något att säga till om.

Personligen så skulle jag tro att en ev. lågkonjunktur om några år tillsammmans med ett behov för investerare att ytterligare finansiera Tesla skulle mycket säkert innebära att Elon hamnar på bänken.

Utmanövrerade ”founders” finns det gott om i Silicon valley.
Hej!

Lågkonjuktur ja... den är på ingång negativ ränta osv men där skulle jag säga att Tesla står väl rustade även om vi inte sett flera kvartal med vinst så är kassan ändå välfylld för flera kvartal till och nu börjar Model 3 försäljningen ta fart i Europa och snart i Kina, dessutom soltaken som många väntar på. Därtill släpps Semin och Model Y som jag själv troligen ska byta min S mot. Jag ser större hot för GM, Ford och ja VW att sälja elbilar i volym med marginaler för att möta efterfrågan än att Elon och Tesla ska bli uppköpta/få konkurrens som skadar dem snarare än gynnar elbilsmarknaden i stort.

Rivian var ett klokt köp av Ford men kan inte rädda företaget om de inte även applicerar tekniken på andra modeller... men återigen vilka marginaler ska de sälja bilarna med (förutom Rivian som kan säljas dyrt=med goda margineler till nischad marknad) om de saknar egna batterifabriker som innebär billiga batterier, bilens dyraste del?
Får inte ihop det.

Mvh
Johan
... absolut håller ett skarpt och vaksamt öga på Tesla, jag tror inte att de på allvar ser Tesla som ett stort hot för deras affär i nuläget.
Är övertygad om att du har helt fel här. Tesla har en väldigt liten andel av den totala bilmarknaden, ja. Det relevanta är dock att de tagit en ansenlig kaka av de segment som faktiskt genererar vinster.

Glöm inte att tex VW i praktiken bara tjänar pengar på Audi och Porsche. För dem och tex BMW gör Tesla stor skillnad. I BMWs fall är tex tillväxten helt raderad till mycket stor del pga att Tesla tagit marknad från i princip alla deras segment.

Att gå från tex 10% årlig tillväxt till nolltillväxt ses inte med blida ögon av aktiemarknaden. Det motsvarar normalt ca PE 15 respektive PE 8 (för fordonssektorn ännu lägre nu pga kommande kostnader för elektrifiering).

I praktiken alltså ungefär en halvering av bolagsvärdet! Sen är det givetvis omöjligt att uppskatta de exakta långsiktiga effekterna, men det är ingen tvekan om att Tesla kostar tex BMW 10-tals miljarder Euro i börsvärde.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Leo »

Legato: klart! De behöver ju inte bli majoritetsägare som du skriver.

Frågan är ju också om inte VW´s aktievärde då skulle gå upp (oavsett utspädningen =nyemittering) om de gick ihop/köpte delar/hela Tesla?? Dvs att då kanske "marknaden" anser att VW sitter på en slags "trumf" inom bilbranschen jämfört med många andra. Stor volymtillverkare/produktionskapacitet som dessutom äger/kontrollerar spjutspetsen inom det framväxande området. Det bästa av två världar ELLER blir det tvärt om en "mismatch made in hell" :mrgreen: Dvs två företagskulturer/arbetssätt/inriktningar som inte funkar så bra ihop i praktiken? Eller snarare att en gigantisk organisation (VW >600000 anställda och 11 milj bilar/år) blir en stort segrörligt "sänke" som pga de funnits länge/långa kontrakt/mycket fasta investeringar/mycket personal (med delvis fel kompetens)/många intressenter som drar åt olika håll -"bromsar" ett litet agilt företag som Tesla som då tappar fart.

Antar att spjutspetskompetensen (vissa ingenjörer osv) som jobbar på Tesla antagligen INTE vill jobba i en stor organisation som VW´s. Risken finns antagligen att de då slutar och går till någon mer "agilt/fritt" företag. Vilket då gör att VW antagligen fått betala ett "överpris" utifrån vad de faktiskt fått.

Å andra sidan är det nog inte alltid så lätt/kul att jobba under Elon heller :shock:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigamyten: Nej, Tesla kommer inte bli uppköpt av VW

Inlägg av Fredrik j »

Volt skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.

Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Enda rimliga förklaringen.
Volvo hade ju en elektrisk version av c30 redan 2010. Förmodligen hade den med marginal varot den dyraste volvon om den hade sålts.
Bilarna rullar fortfarande i göteborg än idag.
Roligt nu nämner eldrivna C30 (eller var den inte en hybrid egentligen?), var o tittade på den med min lillebror i Falun 2010 och vi övervägde köpa den men så kom den ej och jag reserverade min Model S i slutet av 2010, resten är som man säger (Tesla)historia...:)

Mvh
Johan
Nej. Full BEV. Den fanns bara som bilpool och tjänstebil på volvo. Det rullar som sagt fortfarande flera stycken i göteborg. Jag har åkt i en. Känns fullt modern även om räckvidden är lite blygsam.
Den blev för dyr för att sälja. Den hade blivit dyrare än xc90.
Skriv svar