Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Andersen skrev:
Läste det här för en vecka sen:
"Just a little less than two weeks ago, I pointed out that Tesla Inc (NASDAQ:TSLA) was in a better position for a breakout than it had been in years. If Tesla stock was going to work its way out of an annoying sideways rut, this was an opportunity its fans and followers couldn’t afford to ignore.

It looks like traders saw the same last week, and believed it enough to buy into it. TSLA has not only cleared the ceiling at $287 — it has followed through quite nicely without yet looking back. It looks like that old range between $179 and $287 really is in the rear-view mirror."
http://investorplace.com/2017/04/buy-te ... ling-tsla/
Brrrr teknisk "analys".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Det är verkligen alltid fascinerande hur inkompetenta DI är... Att Teslas värdering bygger extremt mkt på framtida förhoppning råder det ju ingen tvekan om. Att däremot råka "glömma" solceller, batterier och autonomimjukvara när de räknar vilken försäljning som krävs är ju bara oseriöst. Undrar hur tomten som skrivit artikeln ser på Intels köp av lilla Mobileye för över 200 miljarder.

Dessutom alltid dessa jämförelser med Ford och GM som båda relativt nyligen var nära konkurs. Det är aldrig någon som talar om att exempelvis Toyota har ett börsvärde motsvarande fem Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag har sedan länge den uppfattningen att ekonomi inte är en vetenskap utan en gissningslek. Många ekonomiska dogmer har tvingat se sig motbevisade under åren. Det bästa ekonomiskribenter kan ägna sig åt är historieskrivning. Att spå om framtiden har de konsekvent misslyckats med.
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Re: Aktien TSLA

Inlägg av REDNEB »

Har ni läst Peter Ternströms senaste titt in i spåkulan.

http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... 3273097770


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

REDNEB skrev:
Har ni läst Peter Ternströms senaste titt in i spåkulan.

http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... 3273097770


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo Zyax hade väl en länk till den igår :)
Tur man inte har Tesla-aktier idag :lol:
(skämtar bara utifall ngn inte förstår det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av zyax »

Bjelke skrev:
REDNEB skrev:
Har ni läst Peter Ternströms senaste titt in i spåkulan.

http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... 3273097770


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo Zyax hade väl en länk till den igår :)
Tur man inte har Tesla-aktier idag :lol:
(skämtar bara utifall ngn inte förstår det)
Jo, jag hade ju det för att det var ett riktigt troll i kommentarstråden. Han slutade tyvärr att skriva. Ogren (halvtrollet) som skrev artikeln är ju väldigt dåligt påläst, han lär nog bli chockad när först Model 3 presenteras och kursen far upp en hel del och sedan när lastbilarna presenteras i september och kursen åker en bit igen.

Trots att jag tror mig veta att aktien går upp så tänkte jag sälja på 312 för att köpa tillbaka på runt 300 kortsiktigt, för jag tror att den hinner med en sådan liten dipp före sommaren. Vågade lägga säljbudet häromdagen, frågan är om jag vågar igen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Bjelke skrev:
REDNEB skrev:
Har ni läst Peter Ternströms senaste titt in i spåkulan.

http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... 3273097770


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo Zyax hade väl en länk till den igår :)
Tur man inte har Tesla-aktier idag :lol:
(skämtar bara utifall ngn inte förstår det)
Jo, jag hade ju det för att det var ett riktigt troll i kommentarstråden. Han slutade tyvärr att skriva. Ogren (halvtrollet) som skrev artikeln är ju väldigt dåligt påläst, han lär nog bli chockad när först Model 3 presenteras och kursen far upp en hel del och sedan när lastbilarna presenteras i september och kursen åker en bit igen.

Trots att jag tror mig veta att aktien går upp så tänkte jag sälja på 312 för att köpa tillbaka på runt 300 kortsiktigt, för jag tror att den hinner med en sådan liten dipp före sommaren. Vågade lägga säljbudet häromdagen, frågan är om jag vågar igen...
Tror man att Tesla bara är en biltillverkar bland andra så kan jag förstå att man tycker att Tesla är rejält uppblåst, särskilt om man tror att elbilar är en liten nisch som kommer försvinna. Om man även kollar på att Tesla är ett energibolag som ser till att världens produktion av battericeller fördubblas, levererar hållbara kostnadseffektiva energilösningar till städer, öar och länder, driver på utvecklingen och utbredningen av elproduktion med solceller och har ett eget laddnätverk för elbilar som står utan konkurrens så är det en annan sak.

Tesla är
-en biltillverkare som globalt i dagsläget som ligger långt före närmaste konkurrent inom segmentet elbilar som är det hållbara alternativet för framtiden.
-ett energibolag som globalt levererar energin till elbilar och vars nätverk är mångdubbelt bättre än närmaste konkurrent.
-ett energibolag som globalt kan leverera hållbara kostnadseffektiva lösningar till platser som idag är beroende av fossila drivmedel.
-ett energibolag som driver på utveckling och utbredning av solceller, än så länge endast hemmamarknaden men håller på att bli globalt.
-ett bolag som håller på att expanderar mot lastbilar (både lätta och tyngre) och andra transporter.

Skulle inte alls förvåna mig om Teslas masterplan del 3 fokuserar enbart på energi. Förhoppningen är att övriga tillverkar ska ha vaknat vid det läget och energimarknaden kan nog ha än större utvecklingspotential och kan växa om fordonstillverkning gällande omsättning vid det läget.

Tesla är dock en högrisk och det går snabbt både uppåt och nedåt. Hade det inte funnits så många som blankat aktien så hade aktien antagligen inte stigit så mycket som den gjorde. Skulle Model 3 försenas så skulle aktien kunna gå ner snabbt. Tesla står och faller dock inte på inledande produktionen av Model 3. Skulle bilen bli 1 år försenat så skulle detta vara mycket dåligt och leda till kraftigt fall men bolaget lär inte gå i konkurs pga detta och lär kunna komma igen när väl Model 3 kommer ut på marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Tror man att Tesla bara är en biltillverkar bland andra så kan jag förstå att man tycker att Tesla är rejält uppblåst, särskilt om man tror att elbilar är en liten nisch som kommer försvinna. Om man även kollar på att Tesla är ett energibolag som ser till att världens produktion av battericeller fördubblas, levererar hållbara kostnadseffektiva energilösningar till städer, öar och länder, driver på utvecklingen och utbredningen av elproduktion med solceller och har ett eget laddnätverk för elbilar som står utan konkurrens så är det en annan sak.

Tesla är
-en biltillverkare som globalt i dagsläget som ligger långt före närmaste konkurrent inom segmentet elbilar som är det hållbara alternativet för framtiden.
-ett energibolag som globalt levererar energin till elbilar och vars nätverk är mångdubbelt bättre än närmaste konkurrent.
-ett energibolag som globalt kan leverera hållbara kostnadseffektiva lösningar till platser som idag är beroende av fossila drivmedel.
-ett energibolag som driver på utveckling och utbredning av solceller, än så länge endast hemmamarknaden men håller på att bli globalt.
-ett bolag som håller på att expanderar mot lastbilar (både lätta och tyngre) och andra transporter.

Skulle inte alls förvåna mig om Teslas masterplan del 3 fokuserar enbart på energi. Förhoppningen är att övriga tillverkar ska ha vaknat vid det läget och energimarknaden kan nog ha än större utvecklingspotential och kan växa om fordonstillverkning gällande omsättning vid det läget.

Tesla är dock en högrisk och det går snabbt både uppåt och nedåt. Hade det inte funnits så många som blankat aktien så hade aktien antagligen inte stigit så mycket som den gjorde. Skulle Model 3 försenas så skulle aktien kunna gå ner snabbt. Tesla står och faller dock inte på inledande produktionen av Model 3. Skulle bilen bli 1 år försenat så skulle detta vara mycket dåligt och leda till kraftigt fall men bolaget lär inte gå i konkurs pga detta och lär kunna komma igen när väl Model 3 kommer ut på marknaden.
Håller med. De som inte förstår att Tesla kanske blir mer Samsung än Tesla i framtiden om ni förstår vad jag menar.

För övrigt impuls-sålde jag alla mina aktier på 314,03 idag, tänker mig köpa tillbaka alltihop lite billigare, frågan är vilken nivå den dippar till. Det är fan ångest över att plötsligt ha 0 TSLA-aktier.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smutt »

Dom kommer gå upp till 500 men det finns ju andra elbilar att investera i
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Dom kommer gå upp till 500 men det finns ju andra elbilar att investera i
Vilka andra elbilar kan man investera i?

Vågar inte sälja, hemskt om man skulle vara utan när de passerar Toyota i börsvärde. ;)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av zyax »

Jag sålde på 314,03 och köpte tillbaka allt på 309,0 på samma dag. Det är inte bra för nerverna att syssla med sånt, därför köpte jag tillbaka allt. Började fundera på om jag tänkt rätt. Verkar i alla fall ha träffat dagens högsta vid försäljningen och dagens lägsta vid köpet så jag är nöjd med det. Tillbaka till den långsiktiga TSLA-satsningen igen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smutt »

zyax skrev:
Jag sålde på 314,03 och köpte tillbaka allt på 309,0 på samma dag. Det är inte bra för nerverna att syssla med sånt, därför köpte jag tillbaka allt. Började fundera på om jag tänkt rätt. Verkar i alla fall ha träffat dagens högsta vid försäljningen och dagens lägsta vid köpet så jag är nöjd med det. Tillbaka till den långsiktiga TSLA-satsningen igen.
Grattis :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Köpte å sålde lite nervöst när den gick över 300 men bäst hade varit att bara sitta still i båten tror jag. Så nu gör jag det :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av zyax »

Gustafsson skrev:
Köpte å sålde lite nervöst när den gick över 300 men bäst hade varit att bara sitta still i båten tror jag. Så nu gör jag det :-)
Eftersom jag haft lite tur idag så ska jag nog verkligen sitta still nu, nästa försök lär gå åt skogen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Nu är den över $324 och på onsdag ska de släppa kvartalsrapporten.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Stefan »

Vilka höga förväntningar markanden har på rapporten. Undrar om Tesla lyckas uppnå dessa?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av apkungen »

Oftast brukar de gå ned efter kvartalsrapporten är min känsla Förväntningarna är oftast väldigt uppskruvade.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Johnalm »

Tänker köpa efter rapporten, vis av erfarenhet kommer (kanske) aktien dyka till 280 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Johnalm skrev:
Tänker köpa efter rapporten, vis av erfarenhet kommer (kanske) aktien dyka till 280 8-)
Då borde du ju blanka den innan rapporten och sedan köpa på dig efter. Ev köpa något certifikat på 5x eller så.
P85D svart/svart med gratis SuC
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Johnalm skrev:
Tänker köpa efter rapporten, vis av erfarenhet kommer (kanske) aktien dyka till 280 8-)
Tror den kommer slå allas förväntningar, gissar på minst 5% upp. Så runt 340$ kommer den nog upp till, sedan kanske den sjunker tillbaka till 330$
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Tesla is most painful stock for short sellers in 2017:

http://www.reuters.com/article/us-tesla ... SKBN17Y29O
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kalle »

Är det kvartalsraport i dag?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Kalle skrev:
Är det kvartalsraport i dag?
Ja
Gurree
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 maj 2016 21:50

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gurree »

När ska rapporten släppas svensk tid? Är det mitt i natten här eller?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Gurree skrev:
När ska rapporten släppas svensk tid? Är det mitt i natten här eller?
Samtalet ska börja 23:30 svensk tid och rapporten brukar släppas runt en halvtimme innan så runt klockan elva ikväll borde den komma upp.
Skriv svar