Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Aktien TSLA
-700 miljoner förra kvartalet till +300 detta. Är ju en klar förbättring
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Aktien TSLA
”We expect to start taking orders in Europe and China for Model 3 before the end of this year.”
Re: Aktien TSLA
Ford Motor Company faller som en sten, aktien ner 4,77% idag!
När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Aktien TSLA
Det hände för länge sedan.Zalman3 skrev:Ford Motor Company faller som en sten, aktien ner 4,77% idag!
När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
T ex konkade ju GM för några år sedan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Aktien TSLA
Den stängde på $288,50.MaLund13 skrev:TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
@Legato, kan du förklara vad "ZEV credits" betyder?
Svart X75D -17
Re: Aktien TSLA
ZEV Credits är ju "Zero Emission Vehicle Credits". Tesla säljer dessa eftersom de inte behöver använda dessa för att väga upp några avgasbilar.rockard skrev:Den stängde på $288,50.MaLund13 skrev:TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
@Legato, kan du förklara vad "ZEV credits" betyder?
Som jag förstår det som så får Tesla mindre och mindre betalt för dessa altl eftersom antalet elbilar ökar.The Zero Emission Vehicle (ZEV) program is a California state regulation that requires automakers to sell electric cars and trucks in California and 9 other states. The exact number of vehicles is linked to the automaker's overall sales within the state.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Model 3 was the best-selling car in the US in terms of revenue and the 5th best-selling car in terms of volume."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ang. ZEV-credits
För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.
Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.
Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
Re: Aktien TSLA
Tackar för lite mer detaljerad info. Funderar på vad som skulle hända om Tesla beslutade att helt plötsligt sluta sälja sina ZEV credits...Wilson skrev:Ang. ZEV-credits
För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.
Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Nu börjar kvartalsrapporten!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Aktien TSLA
Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Aktien TSLA
Svenssons skrev:Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
Med tystnad så klart.
JAg menar att det inte blev särskilt uppmärksammat.
Medan alla nu sprungit benen av sig, kastat allt annat de haft för sig och struntat i frukosten, - ”Europa” för att kommentera detta så är ju inte alla siffror på plussidan i världsekonomin.
Vi får se, roligt i varje fall att många belackare blev lite snopna nu.
Re: Aktien TSLA
Jag läste också DI's artikel. Visst, bland alla negativa artiklar kan man säkert skaka fram någon positiv och sedan hävda "precis som vi förutspådde" men det blir tyvärr rätt ihåligt.Svenssons skrev:Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Aktien TSLA
Mark B Spiegel är som Trump insmekt i olja och det var väl inte oväntat att hans twitter skulle fortsätta flöda trots att han borde inse att han har så mycket fel.Svenssons skrev:Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Aktien TSLA
Han retweetar en hel del FUD nu ja. Exempelvis en hänvisning till att Enron visade bättre resultat än analytikerna väntat 8 månader innan konkursen.zyax skrev:Mark B Spiegel är som Trump insmekt i olja och det var väl inte oväntat att hans twitter skulle fortsätta flöda trots att han borde inse att han har så mycket fel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Aktien TSLA
Bloggat om det. Twittrat om det. Väldigt tyst på alla som totalsågade Tesla just nu. De måste hitta en angreppsvinkel här. Typ att hela rapporten är en bluff. Blir svårare att förklara när man sedan betalar tillbaka obligationslånet under innevarande kvartal, vilket man skriver i rapporten att man kommer göra med sitt kassflöde. Då måste de här nissarna hitta på en ny bortförklarling.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Aktien TSLA
Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.
19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Aktien TSLA
Jo verkligen. Verkar som det var detta som föranledde det plötsliga fallet:Legato skrev:Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.
19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
https://www.wsj.com/articles/tesla-face ... 36?mod=mhp
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Aktien TSLA
Måste passa på att citera trådens andra inlägg...Daoops skrev:Japp köpte för $20 respektive $30 förra året
Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.
Jag hoppas "Daoops" behållt sina aktier sedan dess
Pratade med en kompis för några dagar sedan som mailade Tesla ca ett år innan börsintroduktionen om att köpa aktier för €100k. De hänvisade honom till IPOn. När IPOn väl gjordes på $17/aktie så tyckte han bolaget var alldeles för högt värderat baserat på hur långt de kommit då... Snopet. Personligen kollade jag inte ens på Tesla-aktien innan jag blev frälst så jag har ingen snyfthistoria att dra
Däremot är jag lite putt över att jag inte investerade i Spotify 2009... Jag trodde inte alls på affärsidén som då presenterades vilket var gratis musik med regelbundna reklamavbrott
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Folk som är så nervösa och lättpåverkade ska inte handla med aktier!ellerstrom skrev:Jo verkligen. Verkar som det var detta som föranledde det plötsliga fallet:Legato skrev:Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.
19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
https://www.wsj.com/articles/tesla-face ... 36?mod=mhp
Re: Aktien TSLA
Japp det är det absolut. Jag tror inte det kommer ha någon stor påverkan överhuvudtaget på Teslas långsiktiga intjäning. Jag tycker det blev en alldeles för stor reaktion på den nyheten och passade på att köpa tillbaka.ellerstrom skrev:Jo verkligen. Verkar som det var detta som föranledde det plötsliga fallet:Legato skrev:Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.
19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
https://www.wsj.com/articles/tesla-face ... 36?mod=mhp
För mig var rapporten också extremt långt över mina förväntningar, jag tycker kursreaktionen varit för liten, även om den varit stor Så nu har jag återigen den största position jag någonsin haft i Tesla (vilket dock fortfarande är under 4% av portföljen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Legato skrev:Måste passa på att citera trådens andra inlägg...Daoops skrev:Japp köpte för $20 respektive $30 förra året
Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.
Jag hoppas "Daoops" behållt sina aktier sedan dess
Pratade med en kompis för några dagar sedan som mailade Tesla ca ett år innan börsintroduktionen om att köpa aktier för €100k. De hänvisade honom till IPOn. När IPOn väl gjordes på $17/aktie så tyckte han bolaget var alldeles för högt värderat baserat på hur långt de kommit då... Snopet. Personligen kollade jag inte ens på Tesla-aktien innan jag blev frälst så jag har ingen snyfthistoria att dra
Däremot är jag lite putt över att jag inte investerade i Spotify 2009... Jag trodde inte alls på affärsidén som då presenterades vilket var gratis musik med regelbundna reklamavbrott
Tror du på Spotify nu?