Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MaLund13 »

TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

300 MUSD i vinst. Wow! Spännande i morron...
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av frippan »

-700 miljoner förra kvartalet till +300 detta. Är ju en klar förbättring
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wilson »

”We expect to start taking orders in Europe and China for Model 3 before the end of this year.”
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Ford Motor Company faller som en sten, aktien ner 4,77% idag!

När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Zalman3 skrev:
Ford Motor Company faller som en sten, aktien ner 4,77% idag!

När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
Det hände för länge sedan.
T ex konkade ju GM för några år sedan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av rockard »

MaLund13 skrev:
TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
Den stängde på $288,50.

@Legato, kan du förklara vad "ZEV credits" betyder? :)
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
MaLund13 skrev:
TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
Den stängde på $288,50.

@Legato, kan du förklara vad "ZEV credits" betyder? :)
ZEV Credits är ju "Zero Emission Vehicle Credits". Tesla säljer dessa eftersom de inte behöver använda dessa för att väga upp några avgasbilar.
The Zero Emission Vehicle (ZEV) program is a California state regulation that requires automakers to sell electric cars and trucks in California and 9 other states. The exact number of vehicles is linked to the automaker's overall sales within the state.
Som jag förstår det som så får Tesla mindre och mindre betalt för dessa altl eftersom antalet elbilar ökar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Model 3 was the best-selling car in the US in terms of revenue and the 5th best-selling car in terms of volume."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wilson »

Ang. ZEV-credits

För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.

Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Wilson skrev:
Ang. ZEV-credits

För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.

Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
Tackar för lite mer detaljerad info. Funderar på vad som skulle hända om Tesla beslutade att helt plötsligt sluta sälja sina ZEV credits...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Nu börjar kvartalsrapporten!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?

Med tystnad så klart.

JAg menar att det inte blev särskilt uppmärksammat.
Medan alla nu sprungit benen av sig, kastat allt annat de haft för sig och struntat i frukosten, - ”Europa” för att kommentera detta så är ju inte alla siffror på plussidan i världsekonomin.

Vi får se, roligt i varje fall att många belackare blev lite snopna nu.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
Jag läste också DI's artikel. Visst, bland alla negativa artiklar kan man säkert skaka fram någon positiv och sedan hävda "precis som vi förutspådde" men det blir tyvärr rätt ihåligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
Mark B Spiegel är som Trump insmekt i olja och det var väl inte oväntat att hans twitter skulle fortsätta flöda trots att han borde inse att han har så mycket fel.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Mark B Spiegel är som Trump insmekt i olja och det var väl inte oväntat att hans twitter skulle fortsätta flöda trots att han borde inse att han har så mycket fel.
Han retweetar en hel del FUD nu ja. Exempelvis en hänvisning till att Enron visade bättre resultat än analytikerna väntat 8 månader innan konkursen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av larsw »

Bloggat om det. Twittrat om det. Väldigt tyst på alla som totalsågade Tesla just nu. De måste hitta en angreppsvinkel här. Typ att hela rapporten är en bluff. Blir svårare att förklara när man sedan betalar tillbaka obligationslånet under innevarande kvartal, vilket man skriver i rapporten att man kommer göra med sitt kassflöde. Då måste de här nissarna hitta på en ny bortförklarling.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.

19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ellerstrom »

Legato skrev:
Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.

19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
Jo verkligen. Verkar som det var detta som föranledde det plötsliga fallet:

https://www.wsj.com/articles/tesla-face ... 36?mod=mhp
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Daoops skrev:
Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.
Måste passa på att citera trådens andra inlägg...

Jag hoppas "Daoops" behållt sina aktier sedan dess ;)

Pratade med en kompis för några dagar sedan som mailade Tesla ca ett år innan börsintroduktionen om att köpa aktier för €100k. De hänvisade honom till IPOn. När IPOn väl gjordes på $17/aktie så tyckte han bolaget var alldeles för högt värderat baserat på hur långt de kommit då... Snopet. Personligen kollade jag inte ens på Tesla-aktien innan jag blev frälst så jag har ingen snyfthistoria att dra ;)

Däremot är jag lite putt över att jag inte investerade i Spotify 2009... Jag trodde inte alls på affärsidén som då presenterades vilket var gratis musik med regelbundna reklamavbrott :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

ellerstrom skrev:
Legato skrev:
Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.

19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
Jo verkligen. Verkar som det var detta som föranledde det plötsliga fallet:

https://www.wsj.com/articles/tesla-face ... 36?mod=mhp
Folk som är så nervösa och lättpåverkade ska inte handla med aktier!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ellerstrom skrev:
Legato skrev:
Hyfsad volatilitet i TSLA just nu.

19.38 svensk tid sålde jag 1/3 av mitt innehav för $333,6
20.15 svensk tid köpte jag tillbaka samma post för $317,2
Jo verkligen. Verkar som det var detta som föranledde det plötsliga fallet:

https://www.wsj.com/articles/tesla-face ... 36?mod=mhp
Japp det är det absolut. Jag tror inte det kommer ha någon stor påverkan överhuvudtaget på Teslas långsiktiga intjäning. Jag tycker det blev en alldeles för stor reaktion på den nyheten och passade på att köpa tillbaka.

För mig var rapporten också extremt långt över mina förväntningar, jag tycker kursreaktionen varit för liten, även om den varit stor ;) Så nu har jag återigen den största position jag någonsin haft i Tesla (vilket dock fortfarande är under 4% av portföljen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Daoops skrev:
Japp köpte för $20 respektive $30 förra året :)

Det är en vild resa med tsla och scty, man får nog vara beredd på lite upp och ned. Som du säger känns det som rätt häst i långa loppet och den kan givetvis gå långt högre än vad den är nu. Men också lägre kortsiktigt, det är ju mest ett psykologiskt spel.
Måste passa på att citera trådens andra inlägg...

Jag hoppas "Daoops" behållt sina aktier sedan dess ;)

Pratade med en kompis för några dagar sedan som mailade Tesla ca ett år innan börsintroduktionen om att köpa aktier för €100k. De hänvisade honom till IPOn. När IPOn väl gjordes på $17/aktie så tyckte han bolaget var alldeles för högt värderat baserat på hur långt de kommit då... Snopet. Personligen kollade jag inte ens på Tesla-aktien innan jag blev frälst så jag har ingen snyfthistoria att dra ;)

Däremot är jag lite putt över att jag inte investerade i Spotify 2009... Jag trodde inte alls på affärsidén som då presenterades vilket var gratis musik med regelbundna reklamavbrott :roll:

Tror du på Spotify nu?
Skriv svar