Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Hammar »


Hoppa fram till 8.24
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TeslaTissel »

Hammar skrev:

Hoppa fram till 8.24

O-Ohhh!

Mycket intressant och ovärderlig info.

Först undrade jag vad det var för kille som rumlade ut i parken som om han hade något fuffens för sig! :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
En högt värderad aktie där bolaget har mycket kvar att bevisa, bolaget var mycket nära att gå i konkurs för 5 månader sedan och nu upplever vi stora och hastiga fall över hela börsen. Investerare drar ner på risk och rädda småsparare säljer.

Det hade varit konstigt om Tesla inte gått ner på börsen nu.
Nej Tesla var inte ens i närheten av att gå i konkurs för fem månader sedan. Däremot var man nära en akut likviditetssituation som hade tvingat fram refinansiering. Den i sin tur hade nog skett till relativt dåliga villkor, så det är bra att Tesla undvek det, men nej att Tesla inte skulle ha möjlighet att ta in kapital överhuvudtaget är grovt felaktigt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TeslaTissel »

perwis skrev:
Jag tyckte den här videon var intressant. Förklarar ”the short seller playbook” som en gammal hedgefond-snubbe beskrev ärligt för några år sedan. Skrämmande att höra hur folk med tillräckligt mycket pengar kan och kommer undan med att manipulera börsen.


Den var också ganska förklarande.

Media gör ju alltid som de vill. Men ett par sekunder till kunde låtit bli ta bort. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Höjda räntor ger väl i allmänhet en ström av pengar från aktier till räntepapper och liknande. Men Tesla faller snabbare än index nu.
Framförallt så höjs räntan som man använder när man diskonterar framtida kassaflöden och då sjunker värdet på alla aktier (allt annat lika).

Tesla-aktien har ju även ett högt Beta, dvs det normala är att den ökar mer än index i uppgång och vice versa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Vad händer med Teslas aktie???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Vad händer med Teslas aktie???
Det är nåt med Nasdaqs hemsida. På Frankfurtbörsen går det att få fram kursen.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Vad händer med Teslas aktie???
DJ har fallit med närmare 20% på tre månader. Tesla har hållit emot bra men börjar nu följa med ner.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Legato skrev:

Nej Tesla var inte ens i närheten av att gå i konkurs för fem månader sedan. Däremot var man nära en akut likviditetssituation som hade tvingat fram refinansiering. Den i sin tur hade nog skett till relativt dåliga villkor, så det är bra att Tesla undvek det, men nej att Tesla inte skulle ha möjlighet att ta in kapital överhuvudtaget är grovt felaktigt.
Stämmer, där uttryckte jag mig felaktigt. Men min poäng kvarstår, risken är hög i denna aktie, händelser likt dessa kan inträffa när som helst igen, otroligt mycket kan gå fel. För många investerare är det risk off som gäller nu.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Legato skrev:

Nej Tesla var inte ens i närheten av att gå i konkurs för fem månader sedan. Däremot var man nära en akut likviditetssituation som hade tvingat fram refinansiering. Den i sin tur hade nog skett till relativt dåliga villkor, så det är bra att Tesla undvek det, men nej att Tesla inte skulle ha möjlighet att ta in kapital överhuvudtaget är grovt felaktigt.
Stämmer, där uttryckte jag mig felaktigt. Men min poäng kvarstår, risken är hög i denna aktie, händelser likt dessa kan inträffa när som helst igen, otroligt mycket kan gå fel. För många investerare är det risk off som gäller nu.
Risken är absolut hög i Tesla, samtidigt har den i mitt tycke minskat ordentligt iom att man bevisat dels att man klarar att producera och leverera Model 3 i volym, samt att man iaf i ett kvartal gjort vinst. Lyckas man bibehålla vinstnivån även för Q4 så har risken reducerats ytterligare IMO.

Personligen hade jag mitt största innehav någonsin i Tesla på ca 4% av portföljen för en månad sedan. Igår hade jag bara 30% av detta kvar. Nu fyllde jag på lite alldeles nyss (vid börsöppning) så nu har jag ca 2% av portföljvärdet i Tesla. För mig är Tesla en krydda i portföljen, risken är alldeles för hög för en stor position IMO.

Att försöka bedöma hur övriga investerarkollektivet agerar temporärt respektive makroläget har aldrig varit för mig. Jag försöker köpa aktier som jag tycker ser bra ut fundamentalt sett oavsett marknadsläge. Försöker hålla ca 60 procent av mina tillgångar i aktier konstant, dvs faller marknaden så köper jag, stiger den så säljer jag.

Sen är jag nog iofs lite för förtjust i diversifiering. Kanske är en konsekvens av att man pluggat finansmatte samt jobbat med finansiell riskhantering ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Legato skrev:

Att försöka bedöma hur övriga investerarkollektivet agerar temporärt respektive makroläget har aldrig varit för mig. Jag försöker köpa aktier som jag tycker ser bra ut fundamentalt sett oavsett marknadsläge. Försöker hålla ca 60 procent av mina tillgångar i aktier konstant, dvs faller marknaden så köper jag, stiger den så säljer jag.

Sen är jag nog iofs lite för förtjust i diversifiering. Kanske är en konsekvens av att man pluggat finansmatte samt jobbat med finansiell riskhantering ;)
Nej, vad som händer på så kort sikt som ett år i en aktie är inte intressant för mig. 27 bolag har jag i min portfölj, alla tjänar och delar ut pengar. Alla gjorde dessutom vinst genom hela senaste finanskrisen.

Min poäng med mitt inlägg här om dagen var inte att komma med någon billig förklaring till kursrörelser, utan bara att poängtera hög risk och att kursutvecklingen ibland är helt frikopplad från själva bolaget. Min poäng är: Köp verkligen om ni bara är beredda att äga. Köp för att äga, inte för att spekulera. Och framför allt, belåna inte aktieportföljen (belåna i alla fall inte aktier i ett så volatilt bolag som Tesla).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Legato skrev:

Att försöka bedöma hur övriga investerarkollektivet agerar temporärt respektive makroläget har aldrig varit för mig. Jag försöker köpa aktier som jag tycker ser bra ut fundamentalt sett oavsett marknadsläge. Försöker hålla ca 60 procent av mina tillgångar i aktier konstant, dvs faller marknaden så köper jag, stiger den så säljer jag.

Sen är jag nog iofs lite för förtjust i diversifiering. Kanske är en konsekvens av att man pluggat finansmatte samt jobbat med finansiell riskhantering ;)
Nej, vad som händer på så kort sikt som ett år i en aktie är inte intressant för mig. 27 bolag har jag i min portfölj, alla tjänar och delar ut pengar. Alla gjorde dessutom vinst genom hela senaste finanskrisen.

Min poäng med mitt inlägg här om dagen var inte att komma med någon billig förklaring till kursrörelser, utan bara att poängtera hög risk och att kursutvecklingen ibland är helt frikopplad från själva bolaget. Min poäng är: Köp verkligen om ni bara är beredda att äga. Köp för att äga, inte för att spekulera. Och framför allt, belåna inte aktieportföljen (belåna i alla fall inte aktier i ett så volatilt bolag som Tesla).
Japp alltihop låter klokt. Du skulle nog gilla min kompis Olas podd: https://kvalitetsaktiepodden.podbean.com/ :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Legato skrev:

Japp alltihop låter klokt. Du skulle nog gilla min kompis Olas podd: https://kvalitetsaktiepodden.podbean.com/ :)
Jag lyssnar redan på Ola (och Claes) varannan vecka. Underbar dialekt, snustorr humor och galet duktiga. Önskar att fler skulle lyssna på dem. Jag hittade dem vid avsnitt 5 tror jag. Av alla poddar jag lyssnar på är det deras och BMS jag verkligen längtar efter.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Legato skrev:

Japp alltihop låter klokt. Du skulle nog gilla min kompis Olas podd: https://kvalitetsaktiepodden.podbean.com/ :)
Jag lyssnar redan på Ola (och Claes) varannan vecka. Underbar dialekt, snustorr humor och galet duktiga. Önskar att fler skulle lyssna på dem. Jag hittade dem vid avsnitt 5 tror jag. Av alla poddar jag lyssnar på är det deras och BMS jag verkligen längtar efter.
Kul! Håller helt med, det är mina två favoritpoddar också. Var faktiskt och hälsade på Ola förra helgen och lät han köra Teslan. Hoppas man sått ett frö ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Johnalm »

Ner ca 12% idag, köpläge?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Aktien TSLA

Inlägg av evilirish »

Hade jag haft lite över skulle jag nog plockat en post.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Får känslan att Tesla gör allt nu för att kunna få ny finansiering till villkor som inte är katastrofalt dåliga.
Snart ska det pyntas nästan 1 miljard dollar i lån, och de har många stora tunga investeringar framför sig utöver det.
Så om kursen går ner till 250 eller ännu lägre vore ingen större chock.
Samtidigt kanske man presenterar nyheter som Model Y m.m. närmaste kvartalet, vilket kan ge en uppåtskjuts.

Mitt råd: sprid ut köpen över några månader åtminstone, gör inte ett stort köp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

120kWh S och X.
Supercharger V3.
Tesla Y.

Det kan hända inom 3 månader.
Tesla aktien är för dom som gillar volatiliteten.

Gissar att kursen ligger över 360 dollar när lånet ska betalas i mars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
120kWh S och X.
Supercharger V3.
Tesla Y.

Det kan hända inom 3 månader.
Tesla aktien är för dom som gillar volatiliteten.

Gissar att kursen ligger över 360 dollar när lånet ska betalas i mars.
Men allt det är väl inte kursdrivande? Finns väl inga garantier för att det kan omsättas i vinster. Kan de inte göra Modell 3 med vinst så vad talar för att Modellen Y blir en kassako?

Den låga efterfrågan efter Modell 3 LR och P internationellt är ett stort problem. Likaså att efterfrågan i USA mattades av efter att kön betats av.

Köpte mina första Tesla-aktier för ett par veckor sen. Bara 10 st så det är ju inga stora pengar. Men känner mig betydligt mer negativ nu än när jag köpte. :(
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

Tesla hade nog mått bra av att kunna använda lite av effektiviseringarna de kommit på senaste åren i en nyare konstruktion för S/X, de kostar ju en hel del mer och är ju gamla designer så de kan nog hitta tusentals dollar i extra marginal där. Hade gett trevliga kassaflöden även med endast 100k bilar per år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
120kWh S och X.
Supercharger V3.
Tesla Y.

Det kan hända inom 3 månader.
Tesla aktien är för dom som gillar volatiliteten.

Gissar att kursen ligger över 360 dollar när lånet ska betalas i mars.
Men allt det är väl inte kursdrivande? Finns väl inga garantier för att det kan omsättas i vinster. Kan de inte göra Modell 3 med vinst så vad talar för att Modellen Y blir en kassako?

Den låga efterfrågan efter Modell 3 LR och P internationellt är ett stort problem. Likaså att efterfrågan i USA mattades av efter att kön betats av.

Köpte mina första Tesla-aktier för ett par veckor sen. Bara 10 st så det är ju inga stora pengar. Men känner mig betydligt mer negativ nu än när jag köpte. :(
Skulle man presentera Model Y under mars och säga att testbilar redan producerats och att produktion av Model Y börjar i april så skulle det nog vara kursdrivande... Likaså om de levererar några av de första Semi i mars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Min ringa erfarenhet från TSLA är att man tryggt kan köpa under 300 å sälja när den går över 350, men hur det ser ut framöver vet man inte förstås.
Det är ju när det känns tungt man ska öppna plånboken om man ska gambla..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jeppe_E »

Johnalm skrev:
Ner ca 12% idag, köpläge?
Famous last words... :lol:

"Bottnen är nådd"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
120kWh S och X.
Supercharger V3.
Tesla Y.

Det kan hända inom 3 månader.
Tesla aktien är för dom som gillar volatiliteten.

Gissar att kursen ligger över 360 dollar när lånet ska betalas i mars.
Vad får dig att tro att den ska nå den toppnoteringen?

Jag skulle snarare säga att stödet runt 300 USD utmanas och håller inte det, så finns det potentiellt en fallhöjd mot 260.
Sitter du tungt i TSLA? ;)
Skärmavbild 2019-01-19 kl. 11.12.56.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Äger inga Tesla aktier...vill dock att det ska gå bra för Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar