Wilson skrev:”We expect Model S and Model X deliveries to be approximately 100,000 in total, constrained by the supply of cells with the old 18650 form factor.”
Man refererar alltså till 18650 som en ”gammal” storlek. Att de dessutom flaggar för att tillgången är begränsad gör att jag tror att övergången till 2170 är nära förestående för S/X
Lyssnar på det pågående Q&A callet för Q4. Att döma av det som JB och Elon svarade så kommer det med största sannolikhet INTE bli några ändringar gällande X/S-batterier under 2017. De beskriver i callet att det är för stor arkitekturförändring i bottenplattan + att logistikflöden inte skulle mäkta med. 2170 kommer gå till Model 3 under 2017. Tolkar det också som att man inte kommer med något större batteri till S/X, utan 100kW förblir det största.
För de som väntar på förändringar av X/S under 2017 verkar det inte bli så mycket då man gång på gång poängterar att man ska optimera befintliga produktionslinor och få ner kostnaderna och inte göra onödiga ändringar för att lyckas med denna målsättning. Man behåller volym på 100k X/S för 2017. Man räknar med att efterfrågan mattas av i befintliga marknader något, men att den totala volymen (100k) bibehålls genom expansion till nya marknader.
Övrigt intressant är att Elon delger en info om AP. Att det kommer att komma som en ketchupeffekt med nya features när alla Neural Nets kan utnyttjas. Många "intressanta features" är på G. Vet inte om jag hörde fel, men han meddelande coast-2-coast drive inom 6-9 månader FÖR KUNDBILAR och inte bara Tesla-riggad körning