Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Det går ju inte bara att vifta bort utvecklingskostnaderna, Tesla är ju helt beroende av att utveckla så väl befintliga som nya modeller.

Men vad är egentligen Elons mål med Tesla? Att bli en lönsam fordonsjätte eller att initiera, leda och accelerera övergången till en elektrifierad global fordonsflotta?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ovelundkvist »

Det senare. Han har upprepade gånger sagt att syftet med Tesla är att accelerera utvecklingen mot hålllbara transporter. Det var för att slippa fokus på Ekonomi och kvartalsrapporter han ville ta Tesla bort från börsen.

Det är inte ens säkert att Tesla behövs när det är genomfört, men med tanke på den nuvarande omställningstakten hos övriga tillverkare verkar de behövas ett bra tag till...
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
3:an kommer aldrig att få dragkrok, det kommer att kannibalisera på X.
Haha. Men va fan. Du är ju en riktig dragkoksfantast du. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
3:an kommer aldrig att få dragkrok, det kommer att kannibalisera på X.
Haha. Men va fan. Du är ju en riktig dragkoksfantast du. ;)
Men realist! :(
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av akeller »

Känns något orimligt att någon väljer en bil som är nästan en halv miljon dyrare bara för att få dragkrok. Jag tror du är lite bitter.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

akeller skrev:
Känns något orimligt att någon väljer en bil som är nästan en halv miljon dyrare bara för att få dragkrok. Jag tror du är lite bitter.
Ja, det är klart! Väntat 3 år nu, växelkursen har försämrats så att jag ändå inte kommer att ha råd med en Tesla 3 ens i grundutförande. Jag är bitter som fan! :evil:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
akeller skrev:
Känns något orimligt att någon väljer en bil som är nästan en halv miljon dyrare bara för att få dragkrok. Jag tror du är lite bitter.
Ja, det är klart! Väntat 3 år nu, växelkursen har försämrats så att jag ändå inte kommer att ha råd med en Tesla 3 ens i grundutförande. Jag är bitter som fan! :evil:
”Har inte råd”? Pengar är ju nästan gratis nu med så låga räntor. Ta ett lån!
Hade dollarn varit låg så hade säkert räntorna varit höga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
akeller skrev:
Känns något orimligt att någon väljer en bil som är nästan en halv miljon dyrare bara för att få dragkrok. Jag tror du är lite bitter.
Ja, det är klart! Väntat 3 år nu, växelkursen har försämrats så att jag ändå inte kommer att ha råd med en Tesla 3 ens i grundutförande. Jag är bitter som fan! :evil:
”Har inte råd”? Pengar är ju nästan gratis nu med så låga räntor. Ta ett lån!
Hade dollarn varit låg så hade säkert räntorna varit höga.
Pengar är aldrig gratis. Har man inte ett låneutrymme så har man inte. Det bestäms av vilken inkomst man har och vilka övriga lån man redan har. Jag har inte det låneutrymmet som krävs för en Tesla 3. Jag har precis så jag klarar att köpa en Kia e-Niro, om den nu kommer med dragkrok nån gång, men jag får nog vänta på en Sono Sion om 2½ år.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
akeller skrev:
Känns något orimligt att någon väljer en bil som är nästan en halv miljon dyrare bara för att få dragkrok. Jag tror du är lite bitter.
Ja, det är klart! Väntat 3 år nu, växelkursen har försämrats så att jag ändå inte kommer att ha råd med en Tesla 3 ens i grundutförande. Jag är bitter som fan! :evil:
”Har inte råd”? Pengar är ju nästan gratis nu med så låga räntor. Ta ett lån!
Hade dollarn varit låg så hade säkert räntorna varit höga.
Pengar är aldrig gratis. Har man inte ett låneutrymme så har man inte. Det bestäms av vilken inkomst man har och vilka övriga lån man redan har. Jag har inte det låneutrymmet som krävs för en Tesla 3. Jag har precis så jag klarar att köpa en Kia e-Niro, om den nu kommer med dragkrok nån gång, men jag får nog vänta på en Sono Sion om 2½ år.
Och även om man fick 0% ränta och krediten beviljad utan snack så ska man ändå ha råd med värdeminskningen i slutänden, den kostar såklart mer på en bil för en miljon än på en för en halv miljon osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
akeller skrev:
Känns något orimligt att någon väljer en bil som är nästan en halv miljon dyrare bara för att få dragkrok. Jag tror du är lite bitter.
Ja, det är klart! Väntat 3 år nu, växelkursen har försämrats så att jag ändå inte kommer att ha råd med en Tesla 3 ens i grundutförande. Jag är bitter som fan! :evil:
”Har inte råd”? Pengar är ju nästan gratis nu med så låga räntor. Ta ett lån!
Hade dollarn varit låg så hade säkert räntorna varit höga.
Pengar är aldrig gratis. Har man inte ett låneutrymme så har man inte. Det bestäms av vilken inkomst man har och vilka övriga lån man redan har. Jag har inte det låneutrymmet som krävs för en Tesla 3. Jag har precis så jag klarar att köpa en Kia e-Niro, om den nu kommer med dragkrok nån gång, men jag får nog vänta på en Sono Sion om 2½ år.
Och även om man fick 0% ränta och krediten beviljad utan snack så ska man ändå ha råd med värdeminskningen i slutänden, den kostar såklart mer på en bil för en miljon än på en för en halv miljon osv...
Japp, så är det. Men det verkar vara så svårt för många på det här forumet att förstå. För många verkar det [för mig] vara så att deras ekonomi är obegränsad så de förstår inte hur en merpart av det här landets invånare har det ställt med ekonomin. Vi äger en villa, dock med rimliga lån, min fru har ett billån och då finns det bara en viss pott kvar när man ska söker för ett andra billån. Det kan man inte komma ikring. Vi har inte de lägsta lönerna men räknas inte som höginkomsttagare. Vi har det bra, men inget överflöd. Men ingen av oss har sådana jobb att vi kan få delar av bilen finansierad via statliga subventioner, så vi ska betala hela kostnaden för bilen själva, och då kan man inte köpa en så särskilt dyr bil. Jag tycker även att Kian är för dyr, så även om den kommer med dragkrok så småningom är det inte säkert att jag köper en sån ändå. Sion kostar betydligt mindre och det är i de trakterna jag vill ligga när det kommer till nybilsköp.

När Telsa 3 annonserades för 3 år sedan så var prognoserna för elbilar tillgängliga på marknaden helt annorlunda, dollarn var billigare (och man kunde ju lika gärna tro att den skulle gå ner igen) och jag inbillade mig att man skulle kunna köpa en basversion av 3:an från start. Jag var naturligtvis väldigt naiv och korkad då jag gick och byggde upp en bild av en Tesla med dragkrok som skulle kosta runt 400000 (efter premie). Nu blev det inte så och enda anledningen till att jag hänger här fortfarande är att det finns så mycket annat av intresse på det här forumet som inte är specifikt för Tesla.

I fortsättningen ska jag försöka låta bli att ge uttryck för min bitterhet över att jag inte har råd med en Tesla. Det tillför ju faktiskt ingenting. :oops:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Men kostar inte en Tesla 3 531.700kr.
Minus 30.000kr för att låsa till 35 mil.
Minus 30.000kr utan AP.
Minus 60.000kr i stöd.

Netto 411.700kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Men kostar inte en Tesla 3 531.700kr.
Minus 30.000kr för att låsa till 35 mil.
Minus 30.000kr utan AP.
Minus 60.000kr i stöd.

Netto 411.700kr.
Men utan krok.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Men kostar inte en Tesla 3 531.700kr.
Minus 30.000kr för att låsa till 35 mil.
Minus 30.000kr utan AP.
Minus 60.000kr i stöd.

Netto 411.700kr.
Men utan krok.
Ja, det är ju det.
1. Vi har inte sett nån krok än, trots upprepade löften
2. Vi vet inte om det kommer att gå att få krok till basversionen. Kanske måste man ha LR eller Dual eller luftfjädring etc.

OM det kommer dragkrok till basversionen ska jag definitivt överväga det. Men jag har blivit besviken så många gånger nu att jag föredrar att inte hoppas längre.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Sedan är netto väldigt fel att använda då privatpersoner inte kan eller får fiffla med momsen.Brutto är mer ärligt (men förstår syftet att stödja argumentet att det skulle se "billigare" än vad den är)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Sedan är netto väldigt fel att använda då privatpersoner inte kan eller får fiffla med momsen.Brutto är mer ärligt (men förstår syftet att stödja argumentet att det skulle se "billigare" än vad den är)
Fast netto är efter avdrag, inte utan moms.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Jerker skrev:
Fast netto är efter avdrag, inte utan moms.
Helt rätt, My bad!
Men det är fortfarande en aning högt.men det börjar närma sig...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Mickep skrev:
Jerker skrev:
Fast netto är efter avdrag, inte utan moms.
Helt rätt, My bad!
Men det är fortfarande en aning högt.men det börjar närma sig...
Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.

Jag är spekulant på en Model 3. Dels vill jag ha en elbil men samtidigt är det inte dumt ekonomiskt. Ägarkostnaderna för en Model 3 är ungefär samma som för min 6 år gamla Seat Leon per år. Värdeminskningen på Model 3 är större men det uppvägs av att Seatens dyra bensin och service. Försäkringen är också dyrare på Seaten eftersom jag vill ha skydd mot motor/växellådshaveri. Model 3 SR har 8år/16000mil garanti.

Andrahandsvärdet på Model 3 kommer trots värdeminskningen vara bra, kanske tom oerhört bra när Tesla Network lanseras om några år. Min Seat lär bli värdelös då.
Användarvisningsbild
Weirdoz
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 dec 2018 22:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Weirdoz »

Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240 :o
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Weirdoz skrev:
Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240 :o

Köp bilen. Inte aktien.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Jordad skrev:
Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jordad skrev:
Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.
Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pro-Z »

Weirdoz skrev:
Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240 :o
Fritt fall ner till $180-200 är vad jag tror.
Som Verdi skrev. Jag tror på bilen men aktien har många motgånger nu och bröt sig som sagt förbi stödet runt $240-250.
Så här låg har inte aktien vart på över två år.
Men allt är möjligt, finns inga säkra kort ;)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Schelin »

Känner mig lyckligt lottad att man kan ha en Tesla för 4800kr/mån, känns väldigt prisvärt. Privatköp hade varit svårt.

Risken är att man måste ha fyrhjulsdrift för dragkrok på Model 3 och då blir det dyrt med krok. Vi har bara en S idag och skulle behöva en enkel bil till och en krok, men aldrig jag köper något annat än en Tesla så kommer det inte en billig 3 med krok så får vi klara oss med en bil.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Weirdoz skrev:
Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240 :o

Köp bilen. Inte aktien.
Fast just nu är nog inte aktien så dum. Om jag inte läst fel så ligger Ubers aktievärde på 2,5-3 ggr Teslas värde. Uber har bara en app där man kan beställa en taxiresa, typ. De har iofs som mål att köra resor med autonoma fordon i framtid men vem ska utveckla och tillverka dem? Tesla kommer ha detta plus solceller, plus lastbilar, plus solceller, plus laddnätverk, plus stationära batterier.... Alla får ju avgöra själva och det finns naturligtvis stora risker när det gäller aktier och företagande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jordad skrev:
Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.
Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.
Det gör det väl visst! Det är ju precis vad jag gör... om jag ansåg att Model 3 var 2-3 ggr så bra som Leafen så hade jag bytt upp mig, men det är det inte... inte så länge den inte har dragkrok i alla fall.
Skriv svar