Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Marknaden reagerade annorlunda än en del media, +$18 idag för TSLA. Nästan en månad sen aktien var uppe på $309 sist.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Vad var det Elon sa ? ”Short squeeze” ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Värsta börsrallyt ju :D
Lika illa som det känns när aktien går ner, lika kul när den går upp, snart 10% plus idag :o
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

$320
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Marknaden reagerade annorlunda än en del media, +$18 idag för TSLA. Nästan en månad sen aktien var uppe på $309 sist.
Som sagt, jag tycker det var ett fantastiskt positivt möte. Köpte lite till aktier när amerikanska börsen öppnade idag. Är dock fortfarande försiktig med aktien.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Skee »

Kul att äga $TSLA men jag ligger inte tungt i den, köper hellre lite Amazon.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Jag la en köporder imorse som inte gick igenom.

FAN
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Nu blir jag glad, sitter kvar på min hög sedan sist. :D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Marknaden reagerade annorlunda än en del media, +$18 idag för TSLA. Nästan en månad sen aktien var uppe på $309 sist.
Jag tror på Elon, köpte aktier för skatteåterbäringen i tisdags, det var ju ett bra beslut.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Camper63 »

Alla som har en Tesla borde köpa aktier i Tesla. Alla som är nöjda och gillar konceptet o Elon förstås. Jag köpte för något år sedan för usd 250. Men så fegade jag ur o sålde. Men för några månader sedan tänkte jag. Nä har ska inte fegas. Så jag köpte på usd 350. Och så har jag köpt när det gått ner och ner och ner. Och igår kom jag rejält på plus det kommer väl gå ner igen. Men det kvittar. Om Tesla överlever vilket jag verkligen hoppas kommer det gå upp igen.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Är aktieägare, mer av symbolisk betydelse. en bra aktie är en som ger utdelning. Att bara göra vinst när man säljer, det är ingen långsiktig aktie. (det är en typ som daytrader och de som blankar använder) enligt mig.
Av det hänseende har jag svårt att säga att tesla är en bra aktie, men det kan ändras då de (äntligen) kommer göra vinst snart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Är aktieägare, mer av symbolisk betydelse. en bra aktie är en som ger utdelning. Att bara göra vinst när man säljer, det är ingen långsiktig aktie. (det är en typ som daytrader och de som blankar använder) enligt mig.
Av det hänseende har jag svårt att säga att tesla är en bra aktie, men det kan ändras då de (äntligen) kommer göra vinst snart.
Öhhh... känner en hel bunt som blivit mångmiljonärer på att köpa aktier utan utdelning och äga dem långsiktigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Är aktieägare, mer av symbolisk betydelse. en bra aktie är en som ger utdelning. Att bara göra vinst när man säljer, det är ingen långsiktig aktie. (det är en typ som daytrader och de som blankar använder) enligt mig.
Av det hänseende har jag svårt att säga att tesla är en bra aktie, men det kan ändras då de (äntligen) kommer göra vinst snart.
Öhhh... känner en hel bunt som blivit mångmiljonärer på att köpa aktier utan utdelning och äga dem långsiktigt.
Behöver man ha årliga inkomster från aktierna så kan jag förstå att man satsar på aktier som ger utdelning. Bolagen med dessa aktier tenderar dock att inte vara lika expansiva. Nystartade företag som är i expansion brukar inte ha aktieutdelning men värdet på dessa bolag bör ju stiga. Gör pengarna mer nytta, ger mer i utdelning i det expansiva företaget än hos aktieägarens bankkonto eller annan aktie med utdelning så bör ju pengarna vara kvar i bolaget.

En annan sak, nu misstänker jag vad Tesla-kritikerna kommer att säga när Tesla går med vinst under Q3 och Q4. De kommer säga att Tesla inte är långsiktigt utan bara ser till kortsiktig vinst...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av improwise »

Camper63 skrev:
Alla som har en Tesla borde köpa aktier i Tesla. Alla som är nöjda och gillar konceptet o Elon förstås. Jag köpte för något år sedan för usd 250. Men så fegade jag ur o sålde. Men för några månader sedan tänkte jag. Nä har ska inte fegas. Så jag köpte på usd 350. Och så har jag köpt när det gått ner och ner och ner. Och igår kom jag rejält på plus det kommer väl gå ner igen. Men det kvittar. Om Tesla överlever vilket jag verkligen hoppas kommer det gå upp igen.
På vilket sätt stödjer man Tesla genom att köpa aktier? Om det inte är nyemitterade aktier då.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

improwise skrev:
Camper63 skrev:
Alla som har en Tesla borde köpa aktier i Tesla. Alla som är nöjda och gillar konceptet o Elon förstås. Jag köpte för något år sedan för usd 250. Men så fegade jag ur o sålde. Men för några månader sedan tänkte jag. Nä har ska inte fegas. Så jag köpte på usd 350. Och så har jag köpt när det gått ner och ner och ner. Och igår kom jag rejält på plus det kommer väl gå ner igen. Men det kvittar. Om Tesla överlever vilket jag verkligen hoppas kommer det gå upp igen.
På vilket sätt stödjer man Tesla genom att köpa aktier? Om det inte är nyemitterade aktier då.
Möjligtvis genom att hålla aktiekursen högre och möjlighet att rösta men effekten är ju väldigt liten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

improwise skrev:
Camper63 skrev:
Alla som har en Tesla borde köpa aktier i Tesla. Alla som är nöjda och gillar konceptet o Elon förstås. Jag köpte för något år sedan för usd 250. Men så fegade jag ur o sålde. Men för några månader sedan tänkte jag. Nä har ska inte fegas. Så jag köpte på usd 350. Och så har jag köpt när det gått ner och ner och ner. Och igår kom jag rejält på plus det kommer väl gå ner igen. Men det kvittar. Om Tesla överlever vilket jag verkligen hoppas kommer det gå upp igen.
På vilket sätt stödjer man Tesla genom att köpa aktier? Om det inte är nyemitterade aktier då.
Köper man aktier så bidrar man ju (dock ytterst marginellt men marginellt är det ju även vid tex nyemission) till att höja marknadsvärdet på bolaget. Det är givetvis fördelaktigt vid förvärv, incitamentsprogram, konvertibler mm, mm.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av rockard »

Nu i förhandeln är den i skrivande stund uppe i $342,29, vad är det som händer?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bod »

Tror att det var Bloombers besök som fått upp värdet på aktien.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

En analysfirma på wallstreet har höjt sin siffra för förväntade leveranser av Model 3 under andra kvartalet från 20 000 till 30 000.

https://www.cnbc.com/2018/06/12/tesla-s ... rcent.html
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Om de kan säga att de verkligen nått upp till 5000/v i slutet av juni kommer den nog att ta ett skutt till.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av chpaulin »

Som vanligt stack aktien när jag sålde :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bonath »

Kan du tala om nån dag innan nästa gång?? :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Mickep skrev:
Är aktieägare, mer av symbolisk betydelse. en bra aktie är en som ger utdelning. Att bara göra vinst när man säljer, det är ingen långsiktig aktie. (det är en typ som daytrader och de som blankar använder) enligt mig.
Av det hänseende har jag svårt att säga att tesla är en bra aktie, men det kan ändras då de (äntligen) kommer göra vinst snart.
Ja, alla har ju rätt till sin egen åsikt så klart. Men har du hört talas om bolag som Bershire Hathaway och Alphabet (google)? Jag har hört ryktas att de inte delar ut några pengar men ändå ska ha haft "helt ok" utveckling på börsen och vara galet långsiktiga. Även Apple är ju värt att nämna då de börjat dela ut pengar helt nyligen och de har ju haft en helt skaplig resa på börsen...

Fördelen med utdelning är att man får ett kvitto på att företagets vinst består av riktiga pengar, då undviker man förhoppningsbolag och "fiffel"-bolag som redovisar vinster av mer teoretisk karaktär.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av chpaulin »

bonath skrev:
Kan du tala om nån dag innan nästa gång?? :D
Är nån dags lagg så jag skriver när jag säljer nästa gång :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Trevlig överraskning så där på en tisdag. :)
Skriv svar