Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Min plan:

KÖP: Köpte lite nu på 298$ Går aktien ner till 250$ köper jag lite till.

SÄLJ: Går den över 350$ sätter jag en första stopp-loss där dvs 350$ är en godkänd nivå att sälja på.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

ekonomisk trygghet skrev:
Min plan:

KÖP: Köpte lite nu på 298$ Går aktien ner till 250$ köper jag lite till.

SÄLJ: Går den över 350$ sätter jag en första stopp-loss där dvs 350$ är en godkänd nivå att sälja på.
Hmmm. Du använder termen "stop loss" felaktigt. Det är för att begränsa förlusten. Du verkar göra tvärtom och köpa mer när den sjunker. Kan vara farligt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smutt »

Vad händer om Elon dör? Alltså aktien kommer knappast vara lika populär utan honom
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Vad händer om Elon dör? Alltså aktien kommer knappast vara lika populär utan honom
Beror på, om Tesla då går in i en mindre expansiv fas och istället fokuserar på vinst så skulle nog en del aktieägare bli glada.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Verdi skrev:
ekonomisk trygghet skrev:
Min plan:

KÖP: Köpte lite nu på 298$ Går aktien ner till 250$ köper jag lite till.

SÄLJ: Går den över 350$ sätter jag en första stopp-loss där dvs 350$ är en godkänd nivå att sälja på.
Hmmm. Du använder termen "stop loss" felaktigt. Det är för att begränsa förlusten. Du verkar göra tvärtom och köpa mer när den sjunker. Kan vara farligt.

Nej man kan sätta en stop loss för att maximera vinster också, så kallade glidande stop loss är ju också en variant som ofta används för att "rida på vågen" så länge som möjligt. Ber om ursäkt om jag var lite otydligt i mitt förra inlägg, vissa kanske hade valt att sätta en stop-loss vid t ex 200$ men jag hade/kommer nog ha is i magen och kanske köpa ännu en liten post på den nivån. Det man måste väga in är dock risken för konkurs, dock känns det som att Tesla är så pass "Hypat" att marknaden/världen inte kommer att tillåta en konkurs. Hursomhelst så är det några väldigt spännande kommande månader nu. Produktionen av Model 3 måste komma igång på allvar, gör den det och bilarna spottas ut på gatorna utan större problem gissar jag på att kursen når 350$ senast i slutet av Januari.



http://aktiekunskap.nu/stop-loss-sa-fungerar-det/
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Vad händer om Elon dör? Alltså aktien kommer knappast vara lika populär utan honom
Beror på, om Tesla då går in i en mindre expansiv fas och istället fokuserar på vinst så skulle nog en del aktieägare bli glada.
En ny jordnära (no pun intended) VD skulle nog lyfta aktien. Denna kan hålla fokus på produkterna, bilmarknaden OCH KUNDERNA.

Att inte leverera utlovade produkter och hålla på och leka med raketer och borrning hjälper inte Tesla.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Vad händer om Elon dör? Alltså aktien kommer knappast vara lika populär utan honom
Beror på, om Tesla då går in i en mindre expansiv fas och istället fokuserar på vinst så skulle nog en del aktieägare bli glada.
En ny jordnära (no pun intended) VD skulle nog lyfta aktien. Denna kan hålla fokus på produkterna, bilmarknaden OCH KUNDERNA.

Att inte leverera utlovade produkter och hålla på och leka med raketer och borrning hjälper inte Tesla.
Dom behöver inte ens gå till VD-nivå, det vore revolution bara med en kommunikationschef, så skulle mycket
vara vunnet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Troligen har man inte en bra kommunikationschef för att man har en vd med extremt kontrollbehov och potentiellt ett flertal bokstavsdiagnoser.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Har svårt att se att han skulle ha någon form av diagnos, i alla fall av ett mer "tydligt" slag. Däremot uppträder han ganska typiskt för särbegåvning, både i unga år (som beskrivs i biografin) och upp i nutid.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mickeisol »

Ta inte det här som en absolut sanning (kan bli fejk news):
Räkna med en kraftig uppgång av aktien inför kvartalsrapporten efter andra kvartalet 2018 (ifall inte usas regering lyckas få bort $7500 skatteåterbäringen på elbilar).
https://insideevs.com/us-federal-7500-e ... estimates/

det börjar nämligen närma sig gränsen på 200000 bilar för tesla i usa.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
Har svårt att se att han skulle ha någon form av diagnos, i alla fall av ett mer "tydligt" slag. Däremot uppträder han ganska typiskt för särbegåvning, både i unga år (som beskrivs i biografin) och upp i nutid.
Varför inte? Personer med Adhd är ju kraftigt överrepresenterade u chefspositioner. Med tanke på Musks till synes oändliga energinivå känns det inte osannolikt och skulle garanterat hjälpt till i framgången.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Aktien upp nästan 4% idag. Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Leo »

Ellastbilar bedöms som ett intressant område att elektrifiera. Driftskostnader är en stor del där.

Dvs Elons självsäkra tweet häromdagen om eventet på torsdag att något revolutionerande kommer att visas upp???

Eller en ren slump?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jojje167 »

Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jaha, marknaden gillade inte presentationerna i torsdags...
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Jaha, marknaden gillade inte presentationerna i torsdags...
Tesla har 2 st bilmodeller dom säljer, 3 st när dom har fått fart på T3. Företaget blöder massa pengar och dom håller på utvecklar bilarna TZ och TR2. Lägg därtill lastbilarna som är på utveckling. Det är riskabelt att satsa pengar på ett sådant litet bolag som Tesla som håller på att utveckla så mycket nytt. Kommer de lyckas så kommer jag bli glad pga att jag köpte lite aktier i höstas dessa kan bli en börsraket utan slut och det kan också sluta i katastrof men ibland så måste man gambla.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Tesla ger allt mindre information om sina produkter, de säger att kosnaderna blir lägre med deras lastbil men vägrar berätta vad den kostar och vad den har för specifikationer. Tesla måste verkligen räta ut vad det är för lastbil de ska sälja, enligt en studie som cirkulerar i USA, bör en ellasbils batterier som ska kunna köras så långt väga 22 ton, detta skulle i så fall vara döden för EU marknaden. Visa korten Tesla, vad väger lastbilen, hur stora batterier, vilken energi densitet mm? Vad är det som Tesla vill dölja?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Limbster skrev:
Tesla ger allt mindre information om sina produkter, de säger att kosnaderna blir lägre med deras lastbil men vägrar berätta vad den kostar och vad den har för specifikationer. Tesla måste verkligen räta ut vad det är för lastbil de ska sälja, enligt en studie som cirkulerar i USA, bör en ellasbils batterier som ska kunna köras så långt väga 22 ton, detta skulle i så fall vara döden för EU marknaden. Visa korten Tesla, vad väger lastbilen, hur stora batterier, vilken energi densitet mm? Vad är det som Tesla vill dölja?
:lol: 22 ton för batterierna... Den "studien" torde funka som dasshumor eller nåt... Tom en vansinnigt kass estimering
ger ofantligt mkt lägre vikt... Fast jag håller med, dom borde verkligen berätta totalvikten åtminstone... Och iaf en
indikation på priset.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Kulingen skrev:
Jerker skrev:
Jaha, marknaden gillade inte presentationerna i torsdags...
Tesla har 2 st bilmodeller dom säljer, 3 st när dom har fått fart på T3. Företaget blöder massa pengar och dom håller på utvecklar bilarna TZ och TR2. Lägg därtill lastbilarna som är på utveckling. Det är riskabelt att satsa pengar på ett sådant litet bolag som Tesla som håller på att utveckla så mycket nytt. Kommer de lyckas så kommer jag bli glad pga att jag köpte lite aktier i höstas dessa kan bli en börsraket utan slut och det kan också sluta i katastrof men ibland så måste man gambla.
Ett sådant litet bolag? Det var väl ändå att ta i :-)

Vore Tesla svenskt så hade det varit Stockholmsbörsens största bolag. Klart större börsvärde än tex HM och alla bankerna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Kulingen skrev:
Jerker skrev:
Jaha, marknaden gillade inte presentationerna i torsdags...
Tesla har 2 st bilmodeller dom säljer, 3 st när dom har fått fart på T3. Företaget blöder massa pengar och dom håller på utvecklar bilarna TZ och TR2. Lägg därtill lastbilarna som är på utveckling. Det är riskabelt att satsa pengar på ett sådant litet bolag som Tesla som håller på att utveckla så mycket nytt. Kommer de lyckas så kommer jag bli glad pga att jag köpte lite aktier i höstas dessa kan bli en börsraket utan slut och det kan också sluta i katastrof men ibland så måste man gambla.
Ett sådant litet bolag? Det var väl ändå att ta i :-)

Vore Tesla svenskt så hade det varit Stockholmsbörsens största bolag. Klart större börsvärde än tex HM och alla bankerna.
Ett stort bolag i Sverige men ett väldigt litet biltiverkningsbolag
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jaha, marknaden gillade inte presentationerna i torsdags...
Händer alltid efter en presentation. Det brukar ju heta köp på rycktet och sälj på nyheten. När allt är presenterat finns det ju inget att fantisera om och då sjunker intresset.

Men det är tillfälligt och aktien kommer stiga igen.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Bjelke skrev:
Limbster skrev:
Tesla ger allt mindre information om sina produkter, de säger att kosnaderna blir lägre med deras lastbil men vägrar berätta vad den kostar och vad den har för specifikationer. Tesla måste verkligen räta ut vad det är för lastbil de ska sälja, enligt en studie som cirkulerar i USA, bör en ellasbils batterier som ska kunna köras så långt väga 22 ton, detta skulle i så fall vara döden för EU marknaden. Visa korten Tesla, vad väger lastbilen, hur stora batterier, vilken energi densitet mm? Vad är det som Tesla vill dölja?
:lol: 22 ton för batterierna... Den "studien" torde funka som dasshumor eller nåt... Tom en vansinnigt kass estimering
ger ofantligt mkt lägre vikt... Fast jag håller med, dom borde verkligen berätta totalvikten åtminstone... Och iaf en
indikation på priset.
Nja studien utgår inte från att någon skulle lyckas få ett så bra cd värde som Tesla hävdar de fått. Men Teslas vaga information gör att man verkligen undrar hur de lyckas? Och sätter tvivel i om det de påstår stämmer
nöjd med min Ampera tillsvidare
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Nja studien utgår inte från att någon skulle lyckas få ett så bra cd värde som Tesla hävdar de fått. Men Teslas vaga information gör att man verkligen undrar hur de lyckas? Och sätter tvivel i om det de påstår stämmer
Avgasbilar behöver rätt mycket luftintag för kylning vilket inte alls behövs i samma utsträckning på elbilar. Sedan har ju inte andra lastbilar, särskilt de amerikanska direkt fokuserat på strömlinjeformade bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Kulingen skrev:

Ett stort bolag i Sverige men ett väldigt litet biltiverkningsbolag
Nej...

Det är egentligen bara Toyota och Daimler som har avsevärt större börsvärden. Båda dessa har ju dessutom mycket tunga fordon vilket inte Tesla har ännu

VW har också större börsvärde men "inom räckhåll".

Tesla, BMW, Honda, GM och Ford är ganska likvärdiga sett till värdering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Leo »

Man kan ju mäta "storlek" på olika sätt.

Teslas börsvärde är gigantiskt och bygger på tankar/drömmar om framtiden.

Traditionella biltillverkares tillverkningsvolymer är gigantisk och bygger på historiskt tänk, då/nuvarande marknad och tidigare investeringar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar