Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Anders77 skrev:
Teslaspolen skrev:
Och så sitter jag här med ynka två aktier och har velat gå in sedan 270... :( Allt har ju verkat helt galet ända sedan dess.
Bra köpläge när M3 produktionen inte kommer igång som den skall. Då rasar aktien 20% över natten tror jag.
Eller så går den upp 30% just för att den kommer igång som planerar, vilket ingen trodde på
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anders77 »

bullen skrev:
Anders77 skrev:
Teslaspolen skrev:
Och så sitter jag här med ynka två aktier och har velat gå in sedan 270... :( Allt har ju verkat helt galet ända sedan dess.
Bra köpläge när M3 produktionen inte kommer igång som den skall. Då rasar aktien 20% över natten tror jag.
Eller så går den upp 30% just för att den kommer igång som planerar, vilket ingen trodde på
Eftersom jag inga TSLA aktier skall köpa så hoppas jag på den utvecklingen :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Jo hade ju väntat mig att M3 skulle bli försenad och köpa i dippen när det blev officiellt, men så håller Elon på och håller tidsplanen plötsligt (hittils)...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Idag åkte den berg- och dalbana och stannade på en ny högsta nivå: $360 ( +2,13% )
Sabbe
Inlägg: 1335
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

370$
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Det är väl lika bra att slänga in en bunt sedlar till! Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av boreno »

Jag gick lång i certifikatet TSLA BULL X5 VON.
Man går aldrig lång i den sortens instrument. Men sedan jag gjorde det (mer än ett halvår sedan) har det gått upp 430%. Jösses.

Undrar när jag ska släppa posten? Jag gick in med några tusenlappar med tanken att det är en lott som har bättre odds än triss...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

boreno skrev:
Jag gick lång i certifikatet TSLA BULL X5 VON.
Man går aldrig lång i den sortens instrument. Men sedan jag gjorde det (mer än ett halvår sedan) har det gått upp 430%. Jösses.

Undrar när jag ska släppa posten? Jag gick in med några tusenlappar med tanken att det är en lott som har bättre odds än triss...
Vad är det för något?
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av boreno »

Certifikat, ett instrument som säljs till ett pris beräknat på en förutbestämd formel som baseras på ett underliggande värdeinstrument (t.ex en aktie). Liknar warrants men utan tidsvärde och slutdatum. Certifikat är ett oslagbart instrument för den som vill förlora hela insatta kapitalet på mycket kort tid. Jämför optioner, warrants etc. Typiskt för daytrading.

Detta certifikat rör sig med 5 gånger hävstång mot underliggande instrument, som följer Teslas aktiekurs, dollarkurs och några andra faktorer. Så idag när aktien gick upp 2%, blev instrumentet 10% dyrare. Ungefär.

Jag köpte för 8.90kr och nu kostar det 50...

Triss är en skraplott som kostar 30kr och ger högre risk till totalförlust än många finansiella instrument :-)
Senast redigerad av boreno, redigerad totalt 1 gånger.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Med en utfärdare som slickar i sig en del av kakan... Bättre med gamla hederliga optioner eller terminer imo.

430% på ett halvår är ju dock en OK avkastning ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av boreno »

Visst är det någon utfärdade som tjänar kosing. Som lägst var det nere på 1.50 tror jag... men nu är det ju raketfart på det. Jag gjorde rätt som valde att lägga pengarna på det istället för lotter (vilket faktiskt var min rationalisering för att spendera några tusen).
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Seregon »

Jag är lite ledsen att min bank strulade med Nordnet när det var fri handel med USA-börsen och Tesla-aktien låg på $180. :/
Model S85D -15, "Voltaire"
Sabbe
Inlägg: 1335
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

boreno skrev:
Jag gick lång i certifikatet TSLA BULL X5 VON.
Man går aldrig lång i den sortens instrument. Men sedan jag gjorde det (mer än ett halvår sedan) har det gått upp 430%. Jösses.
Funderar att lägga in en chanspost men den verkar omöjlig att köpa, inga säljare?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Nu är den uppe på $376 vilket gör att Tesla är numera värt mer än hela BMW enligt marknaden :shock: :o :lol:

https://electrek.co/2017/06/09/tesla-bm ... r-company/
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av boreno »

Sabbe skrev:
Funderar att lägga in en chanspost men den verkar omöjlig att köpa, inga säljare?
Just det certifikatet säljs inte längre, men det finns andra. Jag tror i te på att köpa det nu. Som sagt, det är ett jättebra sätt att förlora pengar snabbt på ;-)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Någon som börjar snegla på ett bearcert, även om jag är förtjust i bolaget så börjar det kännas ansträngt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Dök rätt rejält ikväll. Vinsthemtagning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Dök rätt rejält ikväll. Vinsthemtagning?
Antagligen.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Det dök även för Appel, Facebook, Amazon, NVDA så det var ingen enskild nedgång för enbart Tesla, Antagligen något som oroar marknaden.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Det var väl för det där med att nån pensionsfond vill att dom flippar styrelsen oftare än vart 3e år och dom fick visst fler med sig än man trott (typ 40% om man inte räknar med styrelsen självt)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Rasslar på bra! Höga förväntningar.
Den som lade sina modell3 besparingar i Teslas aktie förra året kan kanske snart köpa en P100D för dem ...
Om inte om varit...
IMG_0757.PNG
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Är det nån här som har blankat Tesla? Såg att det fanns ett certifikat på Avanza som hette nåt i stil med VON X3 bear Tesla. Har inte läst på så mycket än men stämmer det att man inte kan förlora mer än investerat kapital när det kommer till certifikat?

Warranter och andra hävstångsprodukter verkar ju annars vara lite luriga då man kan bli skyldig utfärdaren massa pengar...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ekonomisk trygghet skrev:
Är det nån här som har blankat Tesla? Såg att det fanns ett certifikat på Avanza som hette nåt i stil med VON X3 bear Tesla. Har inte läst på så mycket än men stämmer det att man inte kan förlora mer än investerat kapital när det kommer till certifikat?

Warranter och andra hävstångsprodukter verkar ju annars vara lite luriga då man kan bli skyldig utfärdaren massa pengar...
Samma sak gäller optioner och warranter. Köper du en säljoption eller säljwarrant så riskerar du bara insatsen. Ställer du ut en option kan du dock förlora obegränsat (i fallet utställd köpoption, på en utställd aäljoption är worse cade begränsat till att aktien blir värd 0:- såklart).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Härligt det låter bra. Mailade faktiskt Avanza också och frågade bara för säkerhets skull. Uppe över 380$ nu helt galet. Jag tror dock att det kan finnas tillfällen då en blankning är befogad. Fortsätter kursen uppåt nu fram tills lanseringen så kan det komma en rejäl punka om marknaden reagerar negativt på Model 3. Det behöver inte vara något extremt negativt, men en liten försening eller avsaknad av HUD kan mycket väl trycka ner kursen extremt fort innan folk fattar att förväntningarna kanske var lite väl högt satta...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ekonomisk trygghet skrev:
Härligt det låter bra. Mailade faktiskt Avanza också och frågade bara för säkerhets skull. Uppe över 380$ nu helt galet. Jag tror dock att det kan finnas tillfällen då en blankning är befogad. Fortsätter kursen uppåt nu fram tills lanseringen så kan det komma en rejäl punka om marknaden reagerar negativt på Model 3. Det behöver inte vara något extremt negativt, men en liten försening eller avsaknad av HUD kan mycket väl trycka ner kursen extremt fort innan folk fattar att förväntningarna kanske var lite väl högt satta...
Tänk dock på att vid blankning (eller såld termin) så har du också en nästan obegränsad nedsida (ner till $0 för aktien), så att köpa en säljwarrant/option är ju en tryggare variant. Personligen föredrar jag dock "rena" instrument (termin, option, blankning), dvs sådana där det inte finns någon utfärdare som skär mellan.

Avsaknad av HUD "vet" väl redan marknaden iofs? Men ja, nu är givetvis förväntningarna extremt haussade. Det räcker nog att något av exempelvis följande inträffar för att det ska bli en kraftig kursreaktion nedåt:
*Sämre produktionstakt än förväntat. *Fler avhopp bland bokningarna än väntat. *Någon barnsjukdom (worst case något säkerhetsrelaterat). *Högre pris än väntat.

Bra att tänka på är ju dock att Teslaaktien är volatil, vilket innebär att optioner/warranter är "dyra"...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar