Att försöka bedöma hur övriga investerarkollektivet agerar temporärt respektive makroläget har aldrig varit för mig. Jag försöker köpa aktier som jag tycker ser bra ut fundamentalt sett oavsett marknadsläge. Försöker hålla ca 60 procent av mina tillgångar i aktier konstant, dvs faller marknaden så köper jag, stiger den så säljer jag.
Sen är jag nog iofs lite för förtjust i diversifiering. Kanske är en konsekvens av att man pluggat finansmatte samt jobbat med finansiell riskhantering
Nej, vad som händer på så kort sikt som ett år i en aktie är inte intressant för mig. 27 bolag har jag i min portfölj, alla tjänar och delar ut pengar. Alla gjorde dessutom vinst genom hela senaste finanskrisen.
Min poäng med mitt inlägg här om dagen var inte att komma med någon billig förklaring till kursrörelser, utan bara att poängtera hög risk och att kursutvecklingen ibland är helt frikopplad från själva bolaget. Min poäng är: Köp verkligen om ni bara är beredda att äga. Köp för att äga, inte för att spekulera. Och framför allt, belåna inte aktieportföljen (belåna i alla fall inte aktier i ett så volatilt bolag som Tesla).
Att försöka bedöma hur övriga investerarkollektivet agerar temporärt respektive makroläget har aldrig varit för mig. Jag försöker köpa aktier som jag tycker ser bra ut fundamentalt sett oavsett marknadsläge. Försöker hålla ca 60 procent av mina tillgångar i aktier konstant, dvs faller marknaden så köper jag, stiger den så säljer jag.
Sen är jag nog iofs lite för förtjust i diversifiering. Kanske är en konsekvens av att man pluggat finansmatte samt jobbat med finansiell riskhantering
Nej, vad som händer på så kort sikt som ett år i en aktie är inte intressant för mig. 27 bolag har jag i min portfölj, alla tjänar och delar ut pengar. Alla gjorde dessutom vinst genom hela senaste finanskrisen.
Min poäng med mitt inlägg här om dagen var inte att komma med någon billig förklaring till kursrörelser, utan bara att poängtera hög risk och att kursutvecklingen ibland är helt frikopplad från själva bolaget. Min poäng är: Köp verkligen om ni bara är beredda att äga. Köp för att äga, inte för att spekulera. Och framför allt, belåna inte aktieportföljen (belåna i alla fall inte aktier i ett så volatilt bolag som Tesla).
Jag lyssnar redan på Ola (och Claes) varannan vecka. Underbar dialekt, snustorr humor och galet duktiga. Önskar att fler skulle lyssna på dem. Jag hittade dem vid avsnitt 5 tror jag. Av alla poddar jag lyssnar på är det deras och BMS jag verkligen längtar efter.
Jag lyssnar redan på Ola (och Claes) varannan vecka. Underbar dialekt, snustorr humor och galet duktiga. Önskar att fler skulle lyssna på dem. Jag hittade dem vid avsnitt 5 tror jag. Av alla poddar jag lyssnar på är det deras och BMS jag verkligen längtar efter.
Kul! Håller helt med, det är mina två favoritpoddar också. Var faktiskt och hälsade på Ola förra helgen och lät han köra Teslan. Hoppas man sått ett frö
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Får känslan att Tesla gör allt nu för att kunna få ny finansiering till villkor som inte är katastrofalt dåliga.
Snart ska det pyntas nästan 1 miljard dollar i lån, och de har många stora tunga investeringar framför sig utöver det.
Så om kursen går ner till 250 eller ännu lägre vore ingen större chock.
Samtidigt kanske man presenterar nyheter som Model Y m.m. närmaste kvartalet, vilket kan ge en uppåtskjuts.
Mitt råd: sprid ut köpen över några månader åtminstone, gör inte ett stort köp.
Det kan hända inom 3 månader.
Tesla aktien är för dom som gillar volatiliteten.
Gissar att kursen ligger över 360 dollar när lånet ska betalas i mars.
Men allt det är väl inte kursdrivande? Finns väl inga garantier för att det kan omsättas i vinster. Kan de inte göra Modell 3 med vinst så vad talar för att Modellen Y blir en kassako?
Den låga efterfrågan efter Modell 3 LR och P internationellt är ett stort problem. Likaså att efterfrågan i USA mattades av efter att kön betats av.
Köpte mina första Tesla-aktier för ett par veckor sen. Bara 10 st så det är ju inga stora pengar. Men känner mig betydligt mer negativ nu än när jag köpte.
Tesla hade nog mått bra av att kunna använda lite av effektiviseringarna de kommit på senaste åren i en nyare konstruktion för S/X, de kostar ju en hel del mer och är ju gamla designer så de kan nog hitta tusentals dollar i extra marginal där. Hade gett trevliga kassaflöden även med endast 100k bilar per år.
Det kan hända inom 3 månader.
Tesla aktien är för dom som gillar volatiliteten.
Gissar att kursen ligger över 360 dollar när lånet ska betalas i mars.
Men allt det är väl inte kursdrivande? Finns väl inga garantier för att det kan omsättas i vinster. Kan de inte göra Modell 3 med vinst så vad talar för att Modellen Y blir en kassako?
Den låga efterfrågan efter Modell 3 LR och P internationellt är ett stort problem. Likaså att efterfrågan i USA mattades av efter att kön betats av.
Köpte mina första Tesla-aktier för ett par veckor sen. Bara 10 st så det är ju inga stora pengar. Men känner mig betydligt mer negativ nu än när jag köpte.
Skulle man presentera Model Y under mars och säga att testbilar redan producerats och att produktion av Model Y börjar i april så skulle det nog vara kursdrivande... Likaså om de levererar några av de första Semi i mars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min ringa erfarenhet från TSLA är att man tryggt kan köpa under 300 å sälja när den går över 350, men hur det ser ut framöver vet man inte förstås.
Det är ju när det känns tungt man ska öppna plånboken om man ska gambla..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kan de inte göra Modell 3 med vinst så vad talar för att Modellen Y blir en kassako?
Hur menar du nu? Att Model 3 säljs med vinst råder det ju ingen tvekan om. Utmaningen är ju att bygga en $35k variant med lönsamhet...
Gällande Model Y så är jag definitivt ingen SUV-älskare, men som bekant så är ju det ett väldigt mycket populärare segment än sedaner både i Europa och i USA. Jag tror Model Y har goda förutsättningar att säljas fler av och till något högre snittpris än Model 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Kan de inte göra Modell 3 med vinst så vad talar för att Modellen Y blir en kassako?
Hur menar du nu? Att Model 3 säljs med vinst råder det ju ingen tvekan om. Utmaningen är ju att bygga en $35k variant med lönsamhet...
Gällande Model Y så är jag definitivt ingen SUV-älskare, men som bekant så är ju det ett väldigt mycket populärare segment än sedaner både i Europa och i USA. Jag tror Model Y har goda förutsättningar att säljas fler av och till något högre snittpris än Model 3.
Högst tveksamt. Många har ju valt bort Model 3 pga att den inte kryssar i alla boxar man tänkt sig, för det priset. Tror du att man kan ta ut ett ännu högre pris för dessa boxar? Det tror inte jag. Eller kanske ett mindre tillägg.
Jag tänker kombitillägg som en del tranditionella tillverkare har/har haft.
Om allt annat är lika (allltså bara kaross/chassi som skiljer) så tror jag personligen att det blir svårt att lägga på 100.000 på en redan (relativt) dyr bil. Skillnaden mellan MS och MX är ju stor både i utrymme och utrustning. Men jag tror att Tesla måste akta sig för att göra MY mycket dyrare.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Kan de inte göra Modell 3 med vinst så vad talar för att Modellen Y blir en kassako?
Hur menar du nu? Att Model 3 säljs med vinst råder det ju ingen tvekan om. Utmaningen är ju att bygga en $35k variant med lönsamhet...
Gällande Model Y så är jag definitivt ingen SUV-älskare, men som bekant så är ju det ett väldigt mycket populärare segment än sedaner både i Europa och i USA. Jag tror Model Y har goda förutsättningar att säljas fler av och till något högre snittpris än Model 3.
Jag menar att de verkar ha problem att sysselssätta sina fabriker med LR och P och måste snart börja bygga SR. Vilket de ännu inte kan göra med vinst. Det är ju onekligen en utmaning åtminstone?
Ja, folk är antagligen mer villiga att betala dyrt för en mellanklass SUV än för en sedan. Men "alla" vet ju att den kommer. Borde väl inte påverka börskursen mer än tillfälligt?
Varför kan d3 inte tillverka SR med vinst? Volymerna som Elon tidigare sagt skulle räcka för SR finns ju där, utan att han sover i fabriken. Kan det vara så att det inte är löst tekniskt med det lilla batteriet?
Ja, Model Y blir väl närmast det vi har efterlyst en kombi/CUV med dragkrok och plats för 7 (varav två nöd/barn säten). Frågan jag ställer mig är varför Tesla inte gick ut med Model Y först? Kanske är det så att det är lättare att sälja dyra sportsedaner än dyra CUV? Ändå sägs det ju att just CUV är den största marknaden i USA.
Om det hade varit dragkrok på den när den släpptes här hade jag antagligen beställt en, trots att jag tycker den är dyr. Det hade fått vara värt det för en gångs skull i livet. Men nu har det tåget gått, iaf om e-Niron kommer med drag under våren.