Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Ja jag ser bara en solklar solskenshistoria med tesla, det är intressant att få veta vad dom kan tillverka och sälja solceller till för pris i gigafactory 2 i buffalo (tror jag).
kan dom pressa ner priset under 2,42 cent /kwh installerat (som diskuterades i dokumentäre fossilbranschens sista strid)? Med den intallationstakts ökning på solceller i och med dom låga energipriserna dom kan prestera som man kan förvänta, så kommer ju detta att vara en snabbt växande marknad (är ju redan i och för sig).
Och på det följer ju såklart lagrings kapaciteten som måste till. Och där måste man nog säja att tesla redan ligger en bit före.
Det var ju tal om att batterilagren redan nu var billigare än överföringsavgifter i elnäten, och Jeff Dahn sa ju att dom redan hade fördubblat livslängden (måste ju vara från 10-15år till 20-30 år), bara där måste det ju finnas en väldig potential
Bilar, lastbilar i pipeline etc.
Ja det är nog klok politik att plöja ner så mycket pengar det bara går i investeringar just nu.
Undrar just hur stort tesla kan bli, men det är nog batterierna som är den största grejen.
kan dom pressa ner priset under 2,42 cent /kwh installerat (som diskuterades i dokumentäre fossilbranschens sista strid)? Med den intallationstakts ökning på solceller i och med dom låga energipriserna dom kan prestera som man kan förvänta, så kommer ju detta att vara en snabbt växande marknad (är ju redan i och för sig).
Och på det följer ju såklart lagrings kapaciteten som måste till. Och där måste man nog säja att tesla redan ligger en bit före.
Det var ju tal om att batterilagren redan nu var billigare än överföringsavgifter i elnäten, och Jeff Dahn sa ju att dom redan hade fördubblat livslängden (måste ju vara från 10-15år till 20-30 år), bara där måste det ju finnas en väldig potential
Bilar, lastbilar i pipeline etc.
Ja det är nog klok politik att plöja ner så mycket pengar det bara går i investeringar just nu.
Undrar just hur stort tesla kan bli, men det är nog batterierna som är den största grejen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Aktien TSLA
Jag har fått intrycket att Tesla snubblade över batterilagring av en slump. Att dom skulle göra elbilar var ju planen från dag 1. Men elnät och hemmabatterier? Känns som om Powerwall 1 först var tänkt som någonstans att göra av med ett eventuellt batteriöverskott ifall Model 3 blev försenad, och sedan slog idèn om storskalig nätlagring ned som en blixt från klar himmel.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Aktien TSLA
Ja tesla har ju hela kedjan, Man kan ju räkna med att det kommer buffertlager vid laddstationerna vid behov. Och speciellt ifall det ska snabbladdas lastbilar.
Är det överhuvudtaget någon konkurrent som är ens i närheten med ett fungerande koncept?
Är det någon konkurrent som fattar överhuvudtaget vad som pågår?
Är det överhuvudtaget någon konkurrent som är ens i närheten med ett fungerande koncept?
Är det någon konkurrent som fattar överhuvudtaget vad som pågår?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Aktien TSLA
Är väl så att biltillverkare inte anser att tankning/laddning tillhör deras kärnverksamhet. Alltså något man inte skall satsa på enligt dem. (Det är bara Tesla som fattat att leverera hela konceptet.)
Tankningen har tidigare varit en hel koncern bara det med prospektering, borrning, raffinaderier, distribution och försäljning. Med det ryggsäcken så förstår inte biltillverkarna att laddinfrastruktur inte är samma sak. De anser helt sonika att det där komplicerade med att ladda det ska någon annan fixa. Därför växer laddinfrastrukturen fram så långsamt och efter som det i kreti och pleti's värld inte finns laddställen så köper/efterfrågar de inte heller vettiga el-bilar. Detta kommer leda till att biltillverkarna kan leverera ett par iterationer till av PHEV's
Tankningen har tidigare varit en hel koncern bara det med prospektering, borrning, raffinaderier, distribution och försäljning. Med det ryggsäcken så förstår inte biltillverkarna att laddinfrastruktur inte är samma sak. De anser helt sonika att det där komplicerade med att ladda det ska någon annan fixa. Därför växer laddinfrastrukturen fram så långsamt och efter som det i kreti och pleti's värld inte finns laddställen så köper/efterfrågar de inte heller vettiga el-bilar. Detta kommer leda till att biltillverkarna kan leverera ett par iterationer till av PHEV's
Tesla Model Y
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 17 maj 2017 22:07
Re: Aktien TSLA
Är det någon som har bättre insyn i automatiken på deras fabriker? Nämnde inte Musk att det kommer vara detta som gör att möjligheten finns att bli lika stora som Apple. Frågan jag ställer mig nu är äger Tesla helt den mjukvaru utvecklingen eller tillsammans med det tyska bolaget som levererar robotarna?
Hur ser värderingar på liknande verksamhet ut när den är isolerad i renodlat bolag?
Hur ser värderingar på liknande verksamhet ut när den är isolerad i renodlat bolag?
Re: Aktien TSLA
Precis, Model 3 är ju egentligen inte det stora, det är maskinen som bygger Model 3 som är det stora. Massproducering av bilar som om det vore vilken annan massproducerad vara. Det Elon har sagt är att han inte vill vara beroende av tredjepart eftersom detta visat sig försena produktionen. Lät visserligen mer som att detta gällde alla delar i bilen och inte själva tillverkningen men vi har ju sett att Tesla har tagit över utvecklingen av autonomi från Mobile Eye och att de själva har tagit fram flera styrkort och antagligen moderkorten till datorerna i bilarna. Vi ser också att de går ifrån Mercedes när det gäller interiör i Model 3.Dnlpersson skrev:Är det någon som har bättre insyn i automatiken på deras fabriker? Nämnde inte Musk att det kommer vara detta som gör att möjligheten finns att bli lika stora som Apple. Frågan jag ställer mig nu är äger Tesla helt den mjukvaru utvecklingen eller tillsammans med det tyska bolaget som levererar robotarna?
Hur ser värderingar på liknande verksamhet ut när den är isolerad i renodlat bolag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Tesla har köpt det tyska företaget som bygger robotarna och håller på att avveckla alla kontrakt med andra biltillverkare för de ska kunna koncentrera sig helt på att leverera till Teslas kommande produktionslinjer i olika fabriker världen över.Dnlpersson skrev:Är det någon som har bättre insyn i automatiken på deras fabriker? Nämnde inte Musk att det kommer vara detta som gör att möjligheten finns att bli lika stora som Apple. Frågan jag ställer mig nu är äger Tesla helt den mjukvaru utvecklingen eller tillsammans med det tyska bolaget som levererar robotarna?
Hur ser värderingar på liknande verksamhet ut när den är isolerad i renodlat bolag?
Re: Aktien TSLA
Om jag har förstått det rätt så såldes Mobile Eye för US$ 15 Bn till Intel. Tesla's värde på börsen just nu är $63 Bn. Fyra gånger bara hårdvaran och programvara för självkörande bilar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Aktien TSLA
Detta är min kvalificerade gissning om aktiekursen 5 år framåt
2017 - 450$
2018 - 700$
2019 - 1100$
2020 - 1500$
2021 - 2000$
2022 - 2500$
2017 - 450$
2018 - 700$
2019 - 1100$
2020 - 1500$
2021 - 2000$
2022 - 2500$
Re: Aktien TSLA
2019-2020 kommer konkurrensen. Då lär det plana ut fort.Sabbe skrev:Detta är min kvalificerade gissning om aktiekursen 5 år framåt
2017 - 450$
2018 - 700$
2019 - 1100$
2020 - 1500$
2021 - 2000$
2022 - 2500$
Re: Aktien TSLA
Glöm inte av att Tesla är ett energibolag långt mycket mer än bilbolag vid den tidpunkten. Men det är vad du meande?dstr skrev:2019-2020 kommer konkurrensen. Då lär det plana ut fort.Sabbe skrev:Detta är min kvalificerade gissning om aktiekursen 5 år framåt
2017 - 450$
2018 - 700$
2019 - 1100$
2020 - 1500$
2021 - 2000$
2022 - 2500$
Re: Aktien TSLA
Du menar som Bolt är en konkurrent till Modell 3, med en årsproduktion av tjugo till trettio tusen (Bolt och Ampera-E)?dstr skrev:2019-2020 kommer konkurrensen. Då lär det plana ut fort.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Aktien TSLA
När Tesla får igång produktionen av Model Y 2019-2020 så kommer de dra ifrån ytterligare. Och då kommer de ha fler Gigafactorys och en marknadsandel över 50% på både elbilar och batterier.dstr skrev:
2019-2020 kommer konkurrensen. Då lär det plana ut fort.
Re: Aktien TSLA
2025 tror jag att Tesla kommer vara det största bolaget i världen eller iallafall top 3 när det gäller börsvärde.
Re: Aktien TSLA
Alltså har läst rätt mycket om elbilar hängt på detta forum osv men inte fattat vad kommer 2020 som konkurrerar med Tesla? Alltså bilar 500000+ med laddnätverk
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Aktien TSLA
Jag älskar den smått romantiska naiviteten angående att Tesla 2022 skulle vara världens näst största företag.... Jag känner mig otroligt naiv ibland när jag snackar Tesla, men jag är inte ens i närheten av den nivånDaoops skrev:dstr skrev:2019-2020 kommer konkurrensen. Då lär det plana ut fort.Sabbe skrev:Detta är min kvalificerade gissning om aktiekursen 5 år framåt
2017 - 450$
2018 - 700$
2019 - 1100$
2020 - 1500$
2021 - 2000$
2022 - 2500$
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Det här är klassiskt när en aktie gått upp kraftigt under ett tag. Då finns det ingen gräns för hur högt den kan nå och hur stort och fint företaget kan bli. Medan när den har gått neråt ett tag så är det konkurs som väntar osv... Hur många snackade världens största bilföretag i höstas tex?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Aktien TSLA
Det är väl förhoppningar och förtvivlan som styr både beteende å kurs i det korta perspektivet. Man ser vad man vill se helt enkelt och handlar därefter. Sanningen får dock oftast en tillnyktrande effekt när tiden går...
För min del tror jag starkt på produkterna ända sedan jag köpte bilen. Kan Tesla leverera så kommer de att delta i massmarknaden inom både solcellsutbyggnad för hus och bilar. Men alla solcellsföretag går inte bra, så det gäller som sagt att leverera!
För min del tror jag starkt på produkterna ända sedan jag köpte bilen. Kan Tesla leverera så kommer de att delta i massmarknaden inom både solcellsutbyggnad för hus och bilar. Men alla solcellsföretag går inte bra, så det gäller som sagt att leverera!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Aktien TSLA
Jag tror och hoppas att Tesla kommer att ha framgång. Dock kommer de aldrig att ha 50% av varken elbils- eller batterimarknaden. Jag tror inte ens kommer att vara största tillverkaren inom någon av områdena, möjligtvis på batterisidan. PÅ bilsidan kommer ett kinesiskt företag att vara störst. Kanske BYD. Kina är världens största marknad och precis som alla länder gynnar de sin egen industri,Sabbe skrev:När Tesla får igång produktionen av Model Y 2019-2020 så kommer de dra ifrån ytterligare. Och då kommer de ha fler Gigafactorys och en marknadsandel över 50% på både elbilar och batterier.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Aktien TSLA
Men det är ju inget problem att flera tillverkar elbilar finns plats för alla problemet som skulle kunna bli för Tesla är om flera tillverkar bättre premium elbilar med LaddnätBod skrev:Jag tror och hoppas att Tesla kommer att ha framgång. Dock kommer de aldrig att ha 50% av varken elbils- eller batterimarknaden. Jag tror inte ens kommer att vara största tillverkaren inom någon av områdena, möjligtvis på batterisidan. PÅ bilsidan kommer ett kinesiskt företag att vara störst. Kanske BYD. Kina är världens största marknad och precis som alla länder gynnar de sin egen industri,Sabbe skrev:När Tesla får igång produktionen av Model Y 2019-2020 så kommer de dra ifrån ytterligare. Och då kommer de ha fler Gigafactorys och en marknadsandel över 50% på både elbilar och batterier.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Aktien TSLA
Man behöver väl inte ha 50% av marknaden för att ses som framgångsrikt? VW har väl c:a 10% och ses som en riktig gigant.
Re: Aktien TSLA
Att tro att Tesla kommer nå 50% av elbilsmarknaden är nästan naivt.
Även om Tesla kommer upp till 500k bilar nästa år så tror jag inte att de får den marknadsandelen.
Leaf och Zoe kommer sälja bra i år och nästa år. Visst inga 200k upplagor, men säkert 200k tillsammans minst.
Sen de små som Bolt, Ioniq, B-klass, e-golf mm säljer en del med.
Men störst andel kommer vara kinesiska märken. BYD mm, de kommer säkert sälja 300-500k bilar minst under nästa år.
Trycket på elbilar är enormt i Kina nu. Så 50% av marknaden för Tesla är väldigt hoppfult eller lågt förtroende av andra tillverkare.
Även om Tesla kommer upp till 500k bilar nästa år så tror jag inte att de får den marknadsandelen.
Leaf och Zoe kommer sälja bra i år och nästa år. Visst inga 200k upplagor, men säkert 200k tillsammans minst.
Sen de små som Bolt, Ioniq, B-klass, e-golf mm säljer en del med.
Men störst andel kommer vara kinesiska märken. BYD mm, de kommer säkert sälja 300-500k bilar minst under nästa år.
Trycket på elbilar är enormt i Kina nu. Så 50% av marknaden för Tesla är väldigt hoppfult eller lågt förtroende av andra tillverkare.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Aktien TSLA
Övriga biltillverkare kommer nog inte behöva bygga egna laddnätverk. De kommer kunna åka snålskjuts på andra aktörer som bygger dessa nätverk. Jag tror att om bara 2-3 år så kommer det finnas CCS-nätverk i paritet med dagens SuperChargernätverk. Troligen kommer Model 3 kunna ladda vid dessa också vilket betyder att Tesla kanske inte måste fortsätta utbyggnaden för att klara av mängden bilar. Dock kommer det nog fortsätta att krävas att Tesla bygger ut nätverket i nya länder som t.ex. östra Europa och de flesta länderna i Asien. Teslas egna laddnätverk kommer fortsätta vara en marknadsfördel om än inte lika stor som idag.Smutt skrev:
Men det är ju inget problem att flera tillverkar elbilar finns plats för alla problemet som skulle kunna bli för Tesla är om flera tillverkar bättre premium elbilar med Laddnät
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Otydligt från min sida, 50% av vinsterna på elbilssidan och batterisidan menade jag.