Men aktien stigertaliz skrev:Ouch, katastrofresultat. ((
Mycket värre än väntat.
Det är en märklig värld!
Moderator: Redaktion
Men aktien stigertaliz skrev:Ouch, katastrofresultat. ((
Mycket värre än väntat.
Det finns flera positiva saker, M3 produktionen var faktiskt något högre i q1 än i 18q4, de förväntar sig leverera 90000-100000 bilar i q2!taliz skrev:DEMAND!
*host*
Dom sa också nu att de förväntar sig att Q2 blir negativt. Trist!
Kan nog bli en dipp under 200 på kursen närmsta tiden.
Vinstmarginalerna för Model 3 är ~20%granlundii skrev:Framtiden ser dyster ut just nu i alla fall...
Förutom att det är oklart hur stor efterfrågan riktigt är, så verkar det helt enkelt inte ännu vara lönsamt att tillverka elbilar. Att Tesla räknar med att leverera 90000-100000 bilar i Q2 och ändå göra förlust är inget bra tecken enligt mig - på den nivån behöver man göra ett litet plus. Annars kommer man knappast att göra någon betydande vinst före Model Y kommer (om ens då).
Bruttomarginalen*. Helt klart är det möjligt att tillverka elbilar lönsamt. Teslas problem är ju övriga kostnader i bolaget som äter upp vinsten.Sabbe skrev:Vinstmarginalerna för Model 3 är ~20%granlundii skrev:Framtiden ser dyster ut just nu i alla fall...
Förutom att det är oklart hur stor efterfrågan riktigt är, så verkar det helt enkelt inte ännu vara lönsamt att tillverka elbilar. Att Tesla räknar med att leverera 90000-100000 bilar i Q2 och ändå göra förlust är inget bra tecken enligt mig - på den nivån behöver man göra ett litet plus. Annars kommer man knappast att göra någon betydande vinst före Model Y kommer (om ens då).
Det blir en extremt snäv definition att säga att det inte är lönsamt att tillverka elbilar för att företaget just nu går minus... Tesla investerar ju extrema pengar i fortsatt tillväxt. Rätt eller fel får framtiden utvisa, men att tillverkningen av själva bilarna är lönsam råder det ju ingen tvekan om.granlundii skrev:Marginalen på såld bil positiv ja, men som jag ser det ser det är det ändå inte lönsamt att tillverka elbilar om företaget går på minus. Men en intressant fråga ifall ni råkar veta: var är det som Teslas övriga utgifter är så höga? Är det byggandet av fabrik i Kina? Återbetalning av lån? R & D? Annat? Skulle det räcka med en mindre expansiv strategi för att få ner övriga kostnader rejält?
Senaste åren har ju mycket av Teslas kostnader handlat om att kunna erbjuda en billigare bil för fler kundgrupper. Hade man nöjt sig med att erbjuda S/X till höga marginal och skala upp långsamt samt göra mindre förändringar över tid där så hade man gissningsvis varit lönsamma för länge sedan. Till en markant lägre värdering såklart men likväl lönsamma.granlundii skrev:Marginalen på såld bil positiv ja, men som jag ser det ser det är det ändå inte lönsamt att tillverka elbilar om företaget går på minus. Men en intressant fråga ifall ni råkar veta: var är det som Teslas övriga utgifter är så höga? Är det byggandet av fabrik i Kina? Återbetalning av lån? R & D? Annat? Skulle det räcka med en mindre expansiv strategi för att få ner övriga kostnader rejält?
Mickep skrev:kan någon göra en analys varför det går så dåligt för tesla när det egentligen borde gå bra. Varför blöder de?
Kan de göra något åt det? (det är ju inte så att de kan sluta frakta bilar till Europa, men de kanske kan sätta in maskiner i en tom fabrik i EU (?) och producera europeiska bilar, som de kommer göra i kina snart)
Efterfrågan är det inget fel på, det handlar snarare om att de inte har tillräckligt med batterier. Man kommer därför satsa på att tillverka fler av de billigare modellerna med mindre batterier. Man räknar med att leverera 90.000-100.000 fordon detta kvartal.Verdi skrev:Mickep skrev:kan någon göra en analys varför det går så dåligt för tesla när det egentligen borde gå bra. Varför blöder de?
Kan de göra något åt det? (det är ju inte så att de kan sluta frakta bilar till Europa, men de kanske kan sätta in maskiner i en tom fabrik i EU (?) och producera europeiska bilar, som de kommer göra i kina snart)
Jag tror att de inte säljer tillräckligt många bilar för att kunna låta fabrikerna gå för fullt. Efterfrågan är för dålig.
Investera för mycket för vad? För att vara lönsamma nu, ja. För att vara världens lönsammaste biltillverkare/taxibolag/speditör/energiproducent/etc om tio år, nej.granlundii skrev:Håller i princip kanske med om din analys, Legato
Har själv den uppfattningen att Tesla antagligen investerar för mycket och försöker växa för snabbt, så det är ju möjligt att man kunde få ner utgifterna kanska bra genom en lite försiktigare approach framöver. Finns det bra statistik på hur mycket Tesla har spenderat på utveckling per kvartal?
För Model 3 är det säkert en faktor. Men det stora tappet i försäljning för S/X beror inte på tillgången på batterier utan snarare på att M3 kannibaliserar på försäljningen, i kombination med att de har fått konkurrens i form av e-tron och I-pace exempelvis. Vi får se hur mycket uppdateringarna för S/X kan hjälpa framöver. Tappet för S/X är garanterat kännbart då bruttovinsten per bil är hög för de bilarna.Sabbe skrev:Efterfrågan är det inget fel på, det handlar snarare om att de inte har tillräckligt med batterier. Man kommer därför satsa på att tillverka fler av de billigare modellerna med mindre batterier. Man räknar med att leverera 90.000-100.000 fordon detta kvartal.Verdi skrev:Mickep skrev:kan någon göra en analys varför det går så dåligt för tesla när det egentligen borde gå bra. Varför blöder de?
Kan de göra något åt det? (det är ju inte så att de kan sluta frakta bilar till Europa, men de kanske kan sätta in maskiner i en tom fabrik i EU (?) och producera europeiska bilar, som de kommer göra i kina snart)
Jag tror att de inte säljer tillräckligt många bilar för att kunna låta fabrikerna gå för fullt. Efterfrågan är för dålig.
Kom ihåg att dom tog bort 75orna, de var ju storsäljaren.Geni87 skrev:För Model 3 är det säkert en faktor. Men det stora tappet i försäljning för S/X beror inte på tillgången på batterier utan snarare på att M3 kannibaliserar på försäljningen, i kombination med att de har fått konkurrens i form av e-tron och I-pace exempelvis. Vi får se hur mycket uppdateringarna för S/X kan hjälpa framöver. Tappet för S/X är garanterat kännbart då bruttovinsten per bil är hög för de bilarna.Sabbe skrev:Efterfrågan är det inget fel på, det handlar snarare om att de inte har tillräckligt med batterier. Man kommer därför satsa på att tillverka fler av de billigare modellerna med mindre batterier. Man räknar med att leverera 90.000-100.000 fordon detta kvartal.Verdi skrev:Mickep skrev:kan någon göra en analys varför det går så dåligt för tesla när det egentligen borde gå bra. Varför blöder de?
Kan de göra något åt det? (det är ju inte så att de kan sluta frakta bilar till Europa, men de kanske kan sätta in maskiner i en tom fabrik i EU (?) och producera europeiska bilar, som de kommer göra i kina snart)
Jag tror att de inte säljer tillräckligt många bilar för att kunna låta fabrikerna gå för fullt. Efterfrågan är för dålig.
Tror det är ett smart drag att återinföra dem. Med 10% lägre förbrukning och motsvarande längre räckvidd så är en Standard Range väldigt användbar och konkurrenskraftig. Har svårt att se hur någon tiondels sekunds acceleration och 60 mil räckvidd istället för 45 skulle vara värt 120K till för en Long Range. Och då bor jag ändå i Norrland!taliz skrev:Kom ihåg att dom tog bort 75orna, de var ju storsäljaren.
Enligt Tesla drog dom ner på produktionen pga "retooling", och det är ju inte helt omöjligt att det stämmer.
Nu har dom så att säga återinfört 75orna men under namnet SR.
Återstår att se hur det kommer sälja.
Ja så tror jag säkert det är. Ändå är det märkligt vad många gånger jag här läst åsikten att S och 3 inte alls kommer konkurrera för att det är helt olika typ av bil och målgrupp.Geni87 skrev:För Model 3 är det säkert en faktor. Men det stora tappet i försäljning för S/X beror inte på tillgången på batterier utan snarare på att M3 kannibaliserar på försäljningen, i kombination med att de har fått konkurrens i form av e-tron och I-pace exempelvis. Vi får se hur mycket uppdateringarna för S/X kan hjälpa framöver. Tappet för S/X är garanterat kännbart då bruttovinsten per bil är hög för de bilarna.Sabbe skrev:Efterfrågan är det inget fel på, det handlar snarare om att de inte har tillräckligt med batterier. Man kommer därför satsa på att tillverka fler av de billigare modellerna med mindre batterier. Man räknar med att leverera 90.000-100.000 fordon detta kvartal.Verdi skrev:Mickep skrev:kan någon göra en analys varför det går så dåligt för tesla när det egentligen borde gå bra. Varför blöder de?
Kan de göra något åt det? (det är ju inte så att de kan sluta frakta bilar till Europa, men de kanske kan sätta in maskiner i en tom fabrik i EU (?) och producera europeiska bilar, som de kommer göra i kina snart)
Jag tror att de inte säljer tillräckligt många bilar för att kunna låta fabrikerna gå för fullt. Efterfrågan är för dålig.