Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jonsalgerier »

bjelkeman skrev:
Hade jag inte köpt ett tag sedan vid 300 så had jag nog köpt nu.
Den är uppe på 300 igen nu så den chansen är borta :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Den slutade faktiskt på en procent upp idag!
epatel
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jun 2018 10:32
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av epatel »

Lite mer upp idag (tisdag), kul :)

...och sen så finns det dem som ser saker lite annorlunda :-o

https://www.cnbc.com/2018/08/21/tesla-i ... -4000.html
Model 3 Midnight Silver Metallic LR AWD EAP
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FredrikR »

Jag förstår verkligen att oinsatta har en så "dyster" syn på Tesla. Alla nyheter man ser är negativa. I aktie appen på mobilen står det "Teslas betalningsförmåga ifrågasatt av leverantörer..." " Uteblivna betalningar oroar..." "Citi... hög risk för Tesla, problem med balansräkningen". Sen hör man på radio att Musk är på väg in i väggen och att Tesla fortfarande blöder ekonomiskt.

Det är ju nästan att jag själv som aktieägare och som har följt Tesla slaviskt sedan 2012-2013. Börjar tro att det går åt helsike efter att ha läst och hört dessa saker.

Köpte förövrigt på mig några aktier på 300. Tror säkert det blir ett utköp även om det drar ut lite på tiden.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

FredrikR skrev:
Det är ju nästan att jag själv som aktieägare och som har följt Tesla slaviskt sedan 2012-2013. Börjar tro att det går åt helsike efter att ha läst och hört dessa saker.
Exakt! Den massiva FUD-kampanjen riktad mot Tesla är så effektiv att t o m vi som tror
stenhårt på företaget blir påverkade. Hur ska då "vanligt folk" klara sig undan hjärntvätten.
Jag är inne på samma linje som ARK Investments VD Catherine Wood, potentialen för aktien är enorm.
420$ vid en eventuell privatisering innebär en finfin vinst, men man vill ju fortsatt vara med på TSLA-resan,
vilket väl blir svårt för att inte säga omöjligt med ägande via ISK eller KF.
Blir väl till att flytta aktierna till en vanlig aktie-depå i så fall med dom skattenackdelar det innebär?
Avanza skulle ju avvakta med information tills privatiseringen blev verklighet.
Är det nån som mer info kring detta?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Vissa är väldigt optimistiska om Teslas potential.

https://www.cnbc.com/2018/08/21/tesla-i ... -4000.html
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Om den går under 300 igen skulle jag också investerat igen. Problemet är att det tar så lång tid för mig att få mäklaren att köpa. Nu har jag dock investeringskonto och endast 2 aktier.(jag spelar på det som jag inte har nått emot att förlora)
Hur mycket har ni andra?
Skulle tycka att det skulle finnas en fond med tesla aktier så folk slapp mäklaravgifter och kunde köpa sig den mängd de ville)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

    Mickep skrev:
    Om den går under 300 igen skulle jag också investerat igen. Problemet är att det tar så lång tid för mig att få mäklaren att köpa. Nu har jag dock investeringskonto och endast 2 aktier.(jag spelar på det som jag inte har nått emot att förlora)
    Hur mycket har ni andra?
    Skulle tycka att det skulle finnas en fond med tesla aktier så folk slapp mäklaravgifter och kunde köpa sig den mängd de ville)
    Jag använder Avanza vilket gör att jag kan köpa själv och oftast går köpet igenom inom en minut. Igår när jag skulle köpa så satte jag ett köppris strax över aktien men tyvärr gick det inte igenom du aktien steg, då fick jag göra om det med ett högre pris men då gick köpet igenom på mindre än en halv minut. Kostnaden blev inte så hög som jag satt in men det blir ju en liten avgift utöver aktiepriserna.
    Limbster
    Inlägg: 545
    Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Limbster »

    Mickep skrev:
    Om den går under 300 igen skulle jag också investerat igen. Problemet är att det tar så lång tid för mig att få mäklaren att köpa. Nu har jag dock investeringskonto och endast 2 aktier.(jag spelar på det som jag inte har nått emot att förlora)
    Hur mycket har ni andra?
    Skulle tycka att det skulle finnas en fond med tesla aktier så folk slapp mäklaravgifter och kunde köpa sig den mängd de ville)
    Byt bank, för mig är det ett knapp tryck på mobil eller dator, några kronor extra för utlandsköp.
    nöjd med min Ampera tillsvidare
    Användarvisningsbild
    josve
    Teslaägare
    Inlägg: 471
    Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av josve »

    Limbster skrev:
    Mickep skrev:
    Om den går under 300 igen skulle jag också investerat igen. Problemet är att det tar så lång tid för mig att få mäklaren att köpa. Nu har jag dock investeringskonto och endast 2 aktier.(jag spelar på det som jag inte har nått emot att förlora)
    Hur mycket har ni andra?
    Skulle tycka att det skulle finnas en fond med tesla aktier så folk slapp mäklaravgifter och kunde köpa sig den mängd de ville)
    Byt bank, för mig är det ett knapp tryck på mobil eller dator, några kronor extra för utlandsköp.
    Glöm inte valutaväxlingsavgifter som exempelvis Nordnet och Avanza tar ut med handel i värdepapper i annan valuta. En stor kostnad/avgift som ofta glöms bort.
    Mickep
    Inlägg: 3666
    Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Mickep »

    Har som sagt isk (investeringsparkonto på Nordea) Det tog 2 dagar från att jag skickade in ordern innan jag fick mina aktier. (det gör att det är meningslöst att vara med på snabba förändringar).
    Vill dock undvika att behöva deklare (därför isk) finns det andra alternativ?
    Användarvisningsbild
    bylund
    Teslaägare
    Inlägg: 9338
    Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
    Ort: Stockholm

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av bylund »

    Hos Avanza och Nordnet kan du handla i princip i realtid. De har både investeringssparkonto och traditionell depå. Olika nivåer på courtage beroende på hur stora transaktioner du gör.
    Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
    epatel
    Inlägg: 13
    Blev medlem: 08 jun 2018 10:32
    Ort: Stockholm

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av epatel »

    bylund skrev:
    Hos Avanza och Nordnet kan du handla i princip i realtid. De har både investeringssparkonto och traditionell depå. Olika nivåer på courtage beroende på hur stora transaktioner du gör.
    Jepp...igår kunde jag inte hålla mig. Letar fortfarande efter en hyfsat "bra-billig" MS, men undertiden vill "äga" lite SpaceX (via GOOG)
    https://www.fool.com/investing/2017/08/ ... 1-way.aspx

    /Edward
    Model 3 Midnight Silver Metallic LR AWD EAP
    epatel
    Inlägg: 13
    Blev medlem: 08 jun 2018 10:32
    Ort: Stockholm

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av epatel »

    vigge50 skrev:
    Vissa är väldigt optimistiska om Teslas potential.

    https://www.cnbc.com/2018/08/21/tesla-i ... -4000.html
    Kort fortsättning från ARK
    Model 3 Midnight Silver Metallic LR AWD EAP
    FredrikR
    elbilist
    Inlägg: 430
    Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
    Ort: Uppsala

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av FredrikR »

    https://electrek.co/2018/08/25/after-in ... rd-agrees/

    Det var som fan…Hoppas han inte hamnar i trubbel pga sin tidigare tweet.
    Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
    Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
    Användarvisningsbild
    Jerker
    elbilist
    Inlägg: 10910
    Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Jerker »

    FredrikR skrev:
    https://electrek.co/2018/08/25/after-in ... rd-agrees/

    Det var som fan…Hoppas han inte hamnar i trubbel pga sin tidigare tweet.
    Mm... Men nu har ju aktien inte stigit pga av det. Det var ju bara en mindre uppgång under några timmar den dagen, sen har den legat lägre.
    Svenssons
    Teslaägare
    Inlägg: 12321
    Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Svenssons »

    Jerker skrev:
    FredrikR skrev:
    https://electrek.co/2018/08/25/after-in ... rd-agrees/

    Det var som fan…Hoppas han inte hamnar i trubbel pga sin tidigare tweet.
    Mm... Men nu har ju aktien inte stigit pga av det. Det var ju bara en mindre uppgång under några timmar den dagen, sen har den legat lägre.
    Det var ju därmed kurspåverkande och bänkarna förlorade väl ca 1,7 miljarder dollar. Nu utnyttjade inte Elon detta för att tjäna pengar. Det som kommer granskas är om han gjorde detta enbart för att sätta blankare i klistret eller om det verkligen fanns medel för att kunna avnotera aktien.
    They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
    Användarvisningsbild
    Jerker
    elbilist
    Inlägg: 10910
    Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Jerker »

    Svenssons skrev:
    Jerker skrev:
    FredrikR skrev:
    https://electrek.co/2018/08/25/after-in ... rd-agrees/

    Det var som fan…Hoppas han inte hamnar i trubbel pga sin tidigare tweet.
    Mm... Men nu har ju aktien inte stigit pga av det. Det var ju bara en mindre uppgång under några timmar den dagen, sen har den legat lägre.
    Det var ju därmed kurspåverkande och bänkarna förlorade väl ca 1,7 miljarder dollar. Nu utnyttjade inte Elon detta för att tjäna pengar. Det som kommer granskas är om han gjorde detta enbart för att sätta blankare i klistret eller om det verkligen fanns medel för att kunna avnotera aktien.
    Jovisst, i varje minut av uppgång finns det väl ett antal blankare som känner sig tvingade att ta beslut om att gå in och köpa, så det finns väl några som kan driva den frågan.
    Användarvisningsbild
    Legato
    Teslaägare
    Inlägg: 10258
    Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
    Ort: Tyresö

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Legato »

    Svenssons skrev:
    Jerker skrev:
    FredrikR skrev:
    https://electrek.co/2018/08/25/after-in ... rd-agrees/

    Det var som fan…Hoppas han inte hamnar i trubbel pga sin tidigare tweet.
    Mm...har ju aktien inte stigit pga av det. Det var ju bara en mindre uppgång under några timmar den dagen, sen har den legat lägre.
    Det var ju därmed kurspåverkande och bänkarna förlorade väl ca 1,7 miljarder dollar. Nu utnyttjade inte Elon detta för att tjäna pengar. Det som kommer granskas är om han gjorde detta enbart för att sätta blankare i klistret eller om det verkligen fanns medel för att kunna avnotera aktien.
    Kurspåverkande är väldigt många nyheter och det är såklart inte olagligt i sig, frågan är ju om det var otillbörlig kurspåverkan eller ej.

    Eftersom kursen fallit väsentligt sedan kungörandet så är det ju aktieägare, inte blankare, som förlorat mest pengar och som borde ha klarast incitament att stämma och ev vinna en stämning. De där 1,7 miljarderna var nog ett estimat när aktien var uppe och nosade på $390...

    För mig känns det dock rätt uppenbart att EM verkligen hade planer på att privatisera Tesla så har svårt att de att någon stämning skulle vara framgångsrik.

    Det största problemet ur Teslas synvinkel är väl att EMs Twitter tydligen låg väldigt nära en konvertibellösen. Man kan alltså argumentera ifrån att EM ville rädda Teslas kassaflöde genom att tvinga upp kursen (temporärt) för att på så vis garantera att konvertibeln omvandlades till aktier...
    Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

    Bilar som just nu används:
    RS E-Tron GT - 2022
    I-Pace SE - 2020
    Model 3 LR - 2021
    e-Expert - 2021
    Användarvisningsbild
    Legato
    Teslaägare
    Inlägg: 10258
    Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
    Ort: Tyresö

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Legato »

    Personligen tror jag inte Tesla kommer få några faktiska legala konsekvenser av detta. Dock ytterligare en törn mot förtroendet. EM borde såklart konsulterat rådgivare först, inte Twittrat och sen pratat med rådgivare.
    Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

    Bilar som just nu används:
    RS E-Tron GT - 2022
    I-Pace SE - 2020
    Model 3 LR - 2021
    e-Expert - 2021
    Användarvisningsbild
    Jerker
    elbilist
    Inlägg: 10910
    Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Jerker »

    Ja, kombinationen sömnsvårigheter och twitterkonto är inte alltid en så lyckad kombination.
    Svenssons
    Teslaägare
    Inlägg: 12321
    Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av Svenssons »

    Legato skrev:
    Personligen tror jag inte Tesla kommer få några faktiska legala konsekvenser av detta. Dock ytterligare en törn mot förtroendet. EM borde såklart konsulterat rådgivare först, inte Twittrat och sen pratat med rådgivare.
    Jag tror inte heller att det kommer få några legala konsekvenser. Det som Elon twittrade om vår ju inget han kommit på nyligen och garanterat så fanns det flera som han hade pratat med gällande en amortering. Saudierna hade ju varit i kontakt med Tesla och Elon långt innan och frågan är egentligen inte alls ny utan har funnits i flera år.
    They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
    Användarvisningsbild
    LarsL
    Teslaägare
    Inlägg: 14700
    Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
    Referralkod: ts.la/lars74032

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av LarsL »

    Bra att de verkar stanna på börsen, då kan jag fortsätta äga och handla. Synd att jag missade att sälja och köpa i den här svängen, hade varit lite fina slantar/aktier.
    vigge50
    Inlägg: 7461
    Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
    Ort: Göteborg

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av vigge50 »

    Enligt påstådda läckor så ska Volkswagen har varit intresserade att köpa sig in i Tesla vid avstigning från börsen. Detta ska dock ha fått Elon och tänka en andra gång och var en av anledningarna att Elon inte fortsatte med planerna.

    https://insideevs.com/volkswagen-wanted-buy-into-tesla/
    Användarvisningsbild
    LarsL
    Teslaägare
    Inlägg: 14700
    Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
    Referralkod: ts.la/lars74032

    Re: Aktien TSLA

    Inlägg av LarsL »

    Jo, men det var ju precis den risken jag såg med ett utköp. Visserligen var vi då inne på Saudi Arabien men VW är ju i princip lika illa. Åtminstone lika illa om de får inflytande.
    Skriv svar