Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Sabbe
Inlägg: 1323
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Att förstå rörelser upp eller ner är inte viktigt för min del. Jag är övertygad om att aktiekursen kommer stå högre i framtiden, och eftersom jag är väldigt långsiktig i min investering i Tesla (10+år innan jag kommer fundera på att sälja en del av innehavet) så kommer jag fortsätta köpa i omgångar upp till när aktien står i 1000$, först då kommer jag trappa ner fler köp.

Så om man ser minst 1-2 år framåt så är det bara att köpa och behålla.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Upp 11 % nu på morgonen i Frankfurt. Visserligen sedan Frankfurts stängning igår som inte är samma som Nasdaq, men aktien rasar inte direkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Stefan »

För M3 finns 455000 bokningar och de får i medel 1800 per dag.
De producerar 1500st i Q3 och har en produktions kapacitet på 5000 per v i slutet av Q4. Detta blir total 120k bilar i år. Om de leverera dessa under 2017 så har de 2018 så har de 335000+nybokningar (1800*22*7=277200) beställningar kvar. Låt os anta att nybeställningarna inte fortsätter (för då måste de bygga fler fabriker) i denna takt men att de kommer att leverera alla bilar de producerar.
Låt oss använda 44000$ som medel pris på bilen.

Detta ger oss 66M$ i inkomst i Q3 (44*1,5) och ungefär 5,2B$ (44*118,5) i Q4. De kommer också att ha en uppskattad kostnad runt 2B i H2 2017, så de bör nog vända cash flow till att bli positiv under Q4. Fast om nya beställningar kommer in så måste de investera i ny fabrik, detta borde intäkterna för 2018 kunna hantera. Jag tror att de lyckas producera ca. 390000 M3 under nästa år och att de har en produktions takt på 10000 per vecka någon gång i mitten av nästa år. Inkomsterna för 2018 blir 17,16B$. Om de lyckas med att få 20% i marginal så har de 3,4B$ för nyinvesteringar.

Hoppas att jag räknat rätt nu :roll:
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Stefan skrev:
Hoppas att jag räknat rätt nu :roll:
10 000 per vecka blir nog senare, slutet av 2018 istället för mitten så 390k bilar är kanske lite högt, jag tror snarare på 300k producerade bilar under 2018.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Stefan »

Svenssons skrev:
Stefan skrev:
Hoppas att jag räknat rätt nu :roll:
10 000 per vecka blir nog senare, slutet av 2018 istället för mitten så 390k bilar är kanske lite högt, jag tror snarare på 300k producerade bilar under 2018.
Det kan det säker bli. Jag tänkte att de ökar produktionen i samma takt som de gjorde för de 5000, dvs. på ett halv år.
Med 300k bilar så blir det 13,2B$ i intäkt och 2,6B$ i marginal för ytterligare investeringar.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Stefan skrev:
Svenssons skrev:
Stefan skrev:
Hoppas att jag räknat rätt nu :roll:
10 000 per vecka blir nog senare, slutet av 2018 istället för mitten så 390k bilar är kanske lite högt, jag tror snarare på 300k producerade bilar under 2018.
Det kan det säker bli. Jag tänkte att de ökar produktionen i samma takt som de gjorde för de 5000, dvs. på ett halv år.
Med 300k bilar så blir det 13,2B$ i intäkt och 2,6B$ i marginal för ytterligare investeringar.
De kommer ju öka antalet i en S-kurva och inte linjärt så större delen av ökningen kommer på slutet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Franz »

Svenssons skrev:
Stefan skrev:
Svenssons skrev:
Stefan skrev:
Hoppas att jag räknat rätt nu :roll:
10 000 per vecka blir nog senare, slutet av 2018 istället för mitten så 390k bilar är kanske lite högt, jag tror snarare på 300k producerade bilar under 2018.
Det kan det säker bli. Jag tänkte att de ökar produktionen i samma takt som de gjorde för de 5000, dvs. på ett halv år.
Med 300k bilar så blir det 13,2B$ i intäkt och 2,6B$ i marginal för ytterligare investeringar.
De kommer ju öka antalet i en S-kurva och inte linjärt så större delen av ökningen kommer på slutet.
I mitten om det är ett S va?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Precis största ökningen sker i mitten. Att nå de sista tusen bilarna i veckan kommer ta tid.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av _TonyV »

Har någon sett en analys om marginal per Model3, kanske nu i början kontra sen när produktionen har tagit fart?
MS och MX har ju känt bra marginaler.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:
MS och MX har ju känt bra marginaler.
Såpass bra att de i natt sänkte priserna.
https://electrek.co/2017/08/04/tesla-mo ... e-options/
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av _TonyV »

Ja det är ju bra nyheter för de som tittar på performance modeller.
Min tanke är att då GM låser in sig för de förlorar pengar på varje Bolt / AmperaE och bevisligen bara säljer de bilar de behöver i stater där de behöver dem 'Zero EV Credits'
Internationella leveranser är bara nog för att visa att bilen finns öht.

Så om Tesla lyckas tjäna pengar på M3 vilket de verkar göra, såg siffror på 25-30% grossmargin, så kan väl andra tillverare inte stå vid sidan av längre utan tvingas
göra verklighet av sina utfästelser. Enda tillverkare, eller här lokalt generalagent som jag ser det som visat intresse att få ut BEV , förutom Tesla, är ju Nissan som med offensiv leasing
faktiskt får ut bilar på vägarna.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SolnaGnagarn »

Är det inte rätt billigt med en MSP90DL nu? Förmånsvärdet verkar landa runt 12.000:- brutto. Då valde jag till Midnight metallic och 21" hjul. Allt annat ingår ju numer i standardutrustningen. Ja förutom AP då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SolnaGnagarn »

Fel tråd insåg jag nu, sorry!
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Stefan »

_TonyV skrev:
Har någon sett en analys om marginal per Model3, kanske nu i början kontra sen när produktionen har tagit fart?
MS och MX har ju känt bra marginaler.
Jag har inte sett någon analys på M3, det är nog lite förtidigt. Det enda jag har läst är att marginalen på M3 blir låg i Q3. Låg volym och som får ta helakostnaden för perioden. I Q4 så förväntar man sig att marginalen bli positiva och närmar sig S och X då volymerna börja bli höga (2018). De har mål att ha 25% maginal.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Sabbe
Inlägg: 1323
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Är det någon här som vet hur man går till väga för att handla optioner i Tesla? Jag använder Avanza men kan inte hitta några köpoptioner.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Du kanske skall kontakta Avanza så kanske dom kan hjälpa dig .
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Sabbe skrev:
Är det någon här som vet hur man går till väga för att handla optioner i Tesla? Jag använder Avanza men kan inte hitta några köpoptioner.
Finns både Short/long warrants och Bull/Bear certifikat med olika hävstång att välja på. Sök på "tesla" istället för TSLA så hittar du dem.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Aktien TSLA

Inlägg av joel80 »

Förlåt en oinvigde... Men hur funkar optioner på annat sätt än aktier? Vad vinner man på att köpa det istället?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Hammar »

Optioner har större risk, men även större möjlighet till avkastning. Säga att du har 1000kr att handla för. Om aktien kostar 100kr får du 10 st.
Om du istället köper optioner som ger dig rätt att vid ett vist datum köpa aktier för 100kr för 1kr/option, så får du 1000 optioner för 1000kr.
Om aktiens pris ökar till 110kr så har du gjort en vinst på 10x10kr=100kr, om du köpte aktierna.
Om du köpte optionerna, så löser du in dem för 10kr/st. Du har då gjort en vinst på 9x1000=9000kr
om aktien går ned, så har du ju kvar aktierna, om du köpte sådana. Optionerna blir värdelösa, och du förlorar hela insatsen.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

joel80 skrev:
Förlåt en oinvigde... Men hur funkar optioner på annat sätt än aktier? Vad vinner man på att köpa det istället?

Du kan förlora en mass med optioner.
Står typ aktien i 100 kr och optionslösen i 95 kr så kostar optionen 5 kr, men du måste ha 100 kr per option på ditt konto ända tills lösendagen då du måste köpa denna aktie för 100 kr. Optionen kan därav öka betydligt mera när manspekulerar i den, men fallet kan bli enormt.

Handel med optioner är förenat med relativt stor risk. Konstruktionen av derivatinstrument gör att prisutvecklingen på det underliggande instrumentet får genomslag i kursen eller priset på derivatinstrumentet, och detta genomslag kan vara kraftigare än förändringen i den underliggande tillgången. Det innebär att handel i optioner har en större vinstpotential än investeringar i underliggande instrument, men även att förlustriskerna är större.

Vi rekommenderar att du som har tecknat optionsavtal läser Svenska Fondhandlareföreningens informationstext "Information till kunder om handel med optioner, terminer och andra derivatinstrument", som bifogats i ditt välkomstpaket. Vi betonar att det är viktigt att du är insatt för att du bäst ska kunna utnyttja möjligheterna med optionshandel.

Eftersom du vid utfärdande av optioner har en skyldighet att fullfölja din affär, belastas ditt konto av ett säkerhetskrav. Säkerhetskravet är ett teoretiskt framräknat pris på optionerna om det underliggande instrumentet utvecklas negativt i jämförelse med din position.

För de fall då belåningsvärdet inte täcker säkerhetskravet från OM, och så kallad säkerhetsbrist uppstår, är det upp till dig som kund att själv åtgärda säkerhetsbristen omgående. Om du av någon anledning inte gör det omedelbart kan Avanza Bank komma att gå in, och utan att kontakta dig, korrigera säkerhetsbristen genom försäljningar av värdepapper eller stängning av derivatpositioner.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Konstiga optioner där man är tvingad att köpa? Det blir ju inte mycket till option då.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Konstiga optioner där man är tvingad att köpa? Det blir ju inte mycket till option då.
Man kan spekulera mera på optioner, dom kan gå upp (Brukligt) betydligt mera i procent...
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

De optioner jag köpt har gett mig en rätt att köpa aktien till ett specificerat värde jag har inte varit tbvingad till det. Det är ju just det som är valet eller möjligheten med en option att du har möjligheten att köpa till ett pris i framtiden. Sjunker aktien under det värdet så blir optionen så klart värdelös men du tvingas inte att köpa aktien och förlora ännu mer pengar. Men Avanza kanske har hittat på en egen variant?
Är det som Kulingen skriver så är modellen ganska värdelös eftersom du ändå måste ha kapitalet för hela affären och dessutom också riskerar det. Tanken med en option är ju att du ska riskera ett mindre kapital men ha möjlighet till en större avkastning. Baksidan är att du riskerar hela det belop du köpte optionerna för. Här blir det inte så och då blir de ur mina ögon meningslösa.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
De optioner jag köpt har gett mig en rätt att köpa aktien till ett specificerat värde jag har inte varit tbvingad till det. Det är ju just det som är valet eller möjligheten med en option att du har möjligheten att köpa till ett pris i framtiden. Sjunker aktien under det värdet så blir optionen så klart värdelös men du tvingas inte att köpa aktien och förlora ännu mer pengar. Men Avanza kanske har hittat på en egen variant?
Är det som Kulingen skriver så är modellen ganska värdelös eftersom du ändå måste ha kapitalet för hela affären och dessutom också riskerar det. Tanken med en option är ju att du ska riskera ett mindre kapital men ha möjlighet till en större avkastning. Baksidan är att du riskerar hela det belop du köpte optionerna för. Här blir det inte så och då blir de ur mina ögon meningslösa.
Det finns visst olika typer av optioner, fråga någon som verkligen kan detta :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Sabbe
Inlägg: 1323
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Får ringa Avanza och fråga, men som det ser ut så verkar det inte finnas optioner för Tesla? Är det någon som vet om det finns andra sätt att handla köp optioner i Tesla?
Skriv svar