Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Aktien TSLA
Nu vet jag inte i vilken tidszon du befinner dig i, men det är iaf 3.30 PM PDT (i Californien).Pontus skrev:Någon som vet eller har bra historia på vilken tid Tesla släpper rapporten?
Teslas sida för Investor relations kan vara bra att kika på (för kvartalsrapporter, årsredovisning och annan "guidance"): http://ir.tesla.com
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Aktien TSLA
Det är när samtalet börjar, rapporten brukar släppas strax efter marknaden stänger ungefär 30-60 minuter innan samtalet.ellerstrom skrev:Nu vet jag inte i vilken tidszon du befinner dig i, men det är iaf 3.30 PM PDT (i Californien).Pontus skrev:Någon som vet eller har bra historia på vilken tid Tesla släpper rapporten?
Teslas sida för Investor relations kan vara bra att kika på (för kvartalsrapporter, årsredovisning och annan "guidance"): http://ir.tesla.com
Re: Aktien TSLA
Rapporten släpps Oct 24, 2018 3:30 PM PDT enlogt ir.tesla.com.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Aktien TSLA
Det är såklart sant. Skyller på att jag läste lite slarvigtvigge50 skrev:Det är när samtalet börjar, rapporten brukar släppas strax efter marknaden stänger ungefär 30-60 minuter innan samtalet.ellerstrom skrev:Nu vet jag inte i vilken tidszon du befinner dig i, men det är iaf 3.30 PM PDT (i Californien).Pontus skrev:Någon som vet eller har bra historia på vilken tid Tesla släpper rapporten?
Teslas sida för Investor relations kan vara bra att kika på (för kvartalsrapporter, årsredovisning och annan "guidance"): http://ir.tesla.com
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Aktien TSLA
Det blir nog en rejäl åktur imorgon efter rapporten, den stora frågan är bara åt vilket håll, uppåt eller neråt...
Någon som vågar sticka ut hakan och ge oss en förutsägelse? Vad slutar kursen på imorgon vid stängning?
Någon som vågar sticka ut hakan och ge oss en förutsägelse? Vad slutar kursen på imorgon vid stängning?
Re: Aktien TSLA
Vore ju skoj med nåt riktigt bra men efter 12% upp igår finns det antagligen väldigt många som köpt på sig i hopp om ett snabbt klipp. Då brukar kursen gå ner nästan oavsett vad som står i rapporten.josve skrev:Det blir nog en rejäl åktur imorgon efter rapporten, den stora frågan är bara åt vilket håll, uppåt eller neråt...
Någon som vågar sticka ut hakan och ge oss en förutsägelse? Vad slutar kursen på imorgon vid stängning?
Re: Aktien TSLA
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Aktien TSLA
Tesla Third Quarter 2018 Update
GAAP net income of $312M, non-GAAP net income of $516M
Operating income of $417M and operating margin of 6.1%
Free cash flow of $881M supported by operating cash flow of $1.4B
$3.0B of cash and cash equivalents at Q3-end, increased by $731M in Q3
Model 3 GAAP and non-GAAP gross margin > 20% in Q3
Reaffirm expectation of continued GAAP net income and free cash flow in Q4
GAAP net income of $312M, non-GAAP net income of $516M
Operating income of $417M and operating margin of 6.1%
Free cash flow of $881M supported by operating cash flow of $1.4B
$3.0B of cash and cash equivalents at Q3-end, increased by $731M in Q3
Model 3 GAAP and non-GAAP gross margin > 20% in Q3
Reaffirm expectation of continued GAAP net income and free cash flow in Q4
Re: Aktien TSLA
TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Aktien TSLA
-700 miljoner förra kvartalet till +300 detta. Är ju en klar förbättring
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Aktien TSLA
”We expect to start taking orders in Europe and China for Model 3 before the end of this year.”
Re: Aktien TSLA
Ford Motor Company faller som en sten, aktien ner 4,77% idag!
När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Aktien TSLA
Det hände för länge sedan.Zalman3 skrev:Ford Motor Company faller som en sten, aktien ner 4,77% idag!
När går första fossilbilstillverkaren i konkurs?
T ex konkade ju GM för några år sedan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Aktien TSLA
Den stängde på $288,50.MaLund13 skrev:TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
@Legato, kan du förklara vad "ZEV credits" betyder?
Svart X75D -17
Re: Aktien TSLA
ZEV Credits är ju "Zero Emission Vehicle Credits". Tesla säljer dessa eftersom de inte behöver använda dessa för att väga upp några avgasbilar.rockard skrev:Den stängde på $288,50.MaLund13 skrev:TSLA hittils upp 8.0% i efterhandeln sedan dagens stängning på $294.14
@Legato, kan du förklara vad "ZEV credits" betyder?
Som jag förstår det som så får Tesla mindre och mindre betalt för dessa altl eftersom antalet elbilar ökar.The Zero Emission Vehicle (ZEV) program is a California state regulation that requires automakers to sell electric cars and trucks in California and 9 other states. The exact number of vehicles is linked to the automaker's overall sales within the state.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Model 3 was the best-selling car in the US in terms of revenue and the 5th best-selling car in terms of volume."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ang. ZEV-credits
För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.
Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.
Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
Re: Aktien TSLA
Tackar för lite mer detaljerad info. Funderar på vad som skulle hända om Tesla beslutade att helt plötsligt sluta sälja sina ZEV credits...Wilson skrev:Ang. ZEV-credits
För att få sälja avgasbilar i vissa stater måste man ha dessa ZEV-credits. För 2018 är gränsen 4,5%. Alltså om man vill sälja 10 000 bilar måste man ha 450 credits. Sättet man får dem är att sälja plugin-bilar, och man får olika många credits beroende på om det är en hybrid eller ren elbil, samt hur lång räckvidden är på el. Tex. får en Leaf 1,8 credits per såld bil, medan en Model S får ungefär det dubbla.
Om en biltillverkare inte säljer tillräckligt med elbilar, kan de köpa credits av andra. Tesla har ingen nytta av sina, så de säljer dem gladeligen. På ett sätt kan man säga att när Tesla säljer sina credits, möjliggör de för köparen att fortsätta sälja fossiler som vanligt, men samtidigt sker det till en högre kostnad. Man kan se det som en variant av vårt Bonus/Malus-system. Det blir alltså en marginalförstärkning för Tesla, samtidigt som kostnadsläget försämras för köparen av krediterna. Man kan se det som ytterligare ett incitament för biltillverkare att påskynda utvecklingen av nollutsläppsbilar.
Precis som Svenssons säger går priserna ner på krediterna när elbilsförsäljningen ökar. För att motverka detta ökar kraven med tiden. År 2025 är gränsen 22% istället för dagens 4,5%, frågan är om den ökningen räcker? Det motsvarar en elbilsandel på ca 8% år 2025, och dit borde man kunna nå även utan credits.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Nu börjar kvartalsrapporten!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Aktien TSLA
Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Aktien TSLA
Svenssons skrev:Intressant att se alla "experter" som verkar slå sig på bröstet för att de förutspådde vinst. DI skriver att deras analytiker förutspådde vinst redan i september och till och med blankare Mark Spiegler förutspådde vinst (dock först ett par timmar före rapporten och mycket mindre än den faktiska). Elon Musk nämnde dock i början av året att Tesla skulle visa vinst under Q3-Q4, hur togs det emot?
Med tystnad så klart.
JAg menar att det inte blev särskilt uppmärksammat.
Medan alla nu sprungit benen av sig, kastat allt annat de haft för sig och struntat i frukosten, - ”Europa” för att kommentera detta så är ju inte alla siffror på plussidan i världsekonomin.
Vi får se, roligt i varje fall att många belackare blev lite snopna nu.