Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jeppe_E »

Bjelke skrev:
Släng dit den där jä...la dragkroken på 3:an så kan dom sälja ett gäng till även till dagens pris :mrgreen:

Ivf en... till Jerker :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Jag kommer fundera igen om den får dragkrok. Det kanske är värt att köpa en LR D då till och med, även om jag inte behöver räckvidden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Om det hade varit dragkrok på den när den släpptes här hade jag antagligen beställt en, trots att jag tycker den är dyr. Det hade fått vara värt det för en gångs skull i livet. Men nu har det tåget gått, iaf om e-Niron kommer med drag under våren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

De gissar på 6.7B dollar i omsättning och 200M dollar i vinst
För Q4 2018.
Vad tror ni?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
De gissar på 6.7B dollar i omsättning och 200M dollar i vinst
För Q4 2018.
Vad tror ni?
Vilka är "de"? Jag tror på att ange källa/referens.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
De gissar på 6.7B dollar i omsättning och 200M dollar i vinst
För Q4 2018.
Vad tror ni?
Vilka är "de"? Jag tror på att ange källa/referens.

"Tesla will report its Q4 earnings on Wednesday, and we're estimating revenue of $6.7B and operating income of $200M. This would be Tesla's 2nd profitable quarter in a row (and second quarter in a row of positive free cash flow). What are your estimates for the quarter! Winner gets a free HyperChange hat :)"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla, Inc. Q4 2018 Financial Results and Q&A Webcast

Event Details
Tesla, Inc. Q4 2018 Financial Results and Q&A Webcast
Jan 30, 2019
2:30 PM PST
Webcast Presentation
http://ir.tesla.com/events/event-detail ... qa-webcast
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jojje167 »

Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Geni87 »

Vinst Q3 var $312 miljoner, enligt Elon var ju de siffrorna lite "dopade" då de pressade ut högspecade bilar under det kvartalet. $100-200 miljoner vinst för Q4 tror jag på. :)

EDIT: Ser ju lite dumt ut med en gissning när rapporten tydligen hade släppts. :D Men det stämde ju ganska bra iaf.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Det mest intressanta.


Tesla Fourth Quarter & Full Year 2018 Update
 Q4 operating income stable compared to Q3 at $414M, operating margin of 5.7%
 Operating cash flow less capex improved from Q3 to $910M in Q4
 Cash and cash equivalents of $3.7B at Q4-end, increased by $718M in Q4
 Q4 GAAP net income of $139M impacted by $54M non-cash charge
 Model 3 GAAP and non-GAAP gross margin remained stable at >20% in Q4
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Vinst Q3 var $312 miljoner, enligt Elon var ju de siffrorna lite "dopade" då de pressade ut högspecade bilar under det kvartalet. $100-200 miljoner vinst för Q4 tror jag på. :)

EDIT: Ser ju lite dumt ut med en gissning när rapporten tydligen hade släppts. :D Men det stämde ju ganska bra iaf.
Jo. 100 < 139 < 200. Bra gissat!
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jonsalgerier »

Verkar ändå lite småsurt i after-hours-tradingen..
Ned 3ish %
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Vinst Q3 var $312 miljoner, enligt Elon var ju de siffrorna lite "dopade" då de pressade ut högspecade bilar under det kvartalet. $100-200 miljoner vinst för Q4 tror jag på. :)

EDIT: Ser ju lite dumt ut med en gissning när rapporten tydligen hade släppts. :D Men det stämde ju ganska bra iaf.
Jo. 100 < 139 < 200. Bra gissat!
Kvalificerad killgissning. :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av frippan »

Såg väl ganska bra ut, skall bli ett spännande år. Se om de klarar att gå plus alla kvartal, jag tror de kan klara det.
75% av model Y är samma som model 3, borde betyda att de får mycket "gratis" när de skall börja tillverka de.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Aktien TSLA

Inlägg av heron »

Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat :)

Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon :roll:
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

heron skrev:
Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat :)

Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon :roll:
Det beror lite på hur det går med Model 3. Hur stor är efterfrågan på LR egentligen? Hur ska de gå med vinst på SR?

Det är två väldigt avgörande frågor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).

Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.

Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?

Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är en intressant målsättning hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också. Jag tycker ju Model 3 som produkt verkar helt fantastisk, men det känns som många potentiella köpare mot slutet av året kommer vara sugna på Model Y istället...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).

Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.

Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?

Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter? :roll:
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).

Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.

Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?

Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter? :roll:
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
50% väl?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).

Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.

Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?

Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter? :roll:
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
50% väl?
Oj, det är en riktigt bra ökning men sen så har instegspriset också ökat under året.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
Skön "betryggande" rapport. Riktigt fint kassaflöde och bra att återbetalningen av nära en miljard dollar i mars ser ut att bli helt problemfri likviditetsmässigt. (Om nu inte aktien klättrar drygt 10% tills dess, då slipper man ju det utflödet helt).

Imponerande ökning av marginaler i S&X-produktionen med hela 500 punkter. Lite galet faktiskt.

Det mest förvånande av allt för mig i rapporten var att läsa att Model S endast stått för 4% av alla inbyten vid köp av Model 3. Kul också att BEVs äntligen säljer mer än hybrider i USA. När når Europa dit?

Årstakt på 500.000 Model 3 i slutet av året är intressant, hoppas man lyckas hålla efterfrågan på så hög nivå också...
Dum fråga kanske men vad menas med 500 punkter? :roll:
Känns som det borde betyda 5% men det känns ganska mycket.
50% väl?
Oj, det är en riktigt bra ökning men sen så har instegspriset också ökat under året.
5 procentenheter. De skrev inte vad bruttomarginalen var vad jag såg men den kan alltså tex ha gått från 22->27%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Gillar inte att Deepak ska sluta.
Kursen i "after hours" tog stryk direkt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

frippan skrev:
Såg väl ganska bra ut, skall bli ett spännande år. Se om de klarar att gå plus alla kvartal, jag tror de kan klara det.
75% av model Y är samma som model 3, borde betyda att de får mycket "gratis" när de skall börja tillverka de.
Verdi skrev:
heron skrev:
Kan inte vara annat än lite imponerad, två kvartal med vinst och de lär nog kunna göra vinst varje kvartal framöver om inget oförutsett händer.
De har tydligen $3,7 miljarder på banken nu med, är ju ändå hyfsat :)

Men enligt alla negativa nötter så går väl Tesla i konkurs i morgon :roll:
Det beror lite på hur det går med Model 3. Hur stor är efterfrågan på LR egentligen? Hur ska de gå med vinst på SR?

Det är två väldigt avgörande frågor.
Just precis. Så länge de inte kan producera och sälja SR med vinst ser det lite "grått" ut IMO.
Elon sa ju själv tidigare att de kommer behöva mycket tur för att gå med vinst nu i Q1. Dvs de har inte nog med orders för att nå upp till försäljningen i Q3 och Q4, men de hoppas förstås att det kommer trilla in tillräckligt för att nå plusresultat. Samt att leveranserna till EU och Kina skall gå hyfsat smärtfritt.
Men det som lär pressa resultatet mest är ju att dom ska pynta en miljard dollar i lån(såvida inte tsla står över 369, högst osannolikt).
Kort sagt tror jag på närmare en miljard back i Q1.

För Q2 ser det inte mycket bättre ut, enda chansen är väl om MR av nån oklar anledning skulle börja sälja bra i EU och Kina. Verkar ju inte vara nån jättehit i USA.
Tippar på minusresultat även i Q2.

Q3 måste dom få till SR annars vettefasen....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

jonsalgerier skrev:
Verkar ändå lite småsurt i after-hours-tradingen..
Ned 3ish %
Larofo skrev:
Gillar inte att Deepak ska sluta.
Kursen i "after hours" tog stryk direkt.
Dom släppte ju rapporten after hours...
Största problemet för de flesta investerare var antagligen att EPS, earnings per share, hamnade under förväntan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar