Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Fortsättning,
29E62C21-1CC2-4D7F-81BF-3720A7743D9F.jpeg
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ellerstrom »

Och detta skulle in mellan de två posterna ovan:
D96F7C8D-AB5D-4923-904D-4F780DE86367.jpeg
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Elon varnar blankare att de har 3 veckor på sig innan deras positioner kommer att explodera.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90688?s=21
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Det ser vi fram emot! :mrgreen:

Jag köpte på mig aktier för ett år sedan, och äntligen ligger jag på plus igen. Vore fint med en brant stegring ovanpå det!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Sabbe skrev:
Elon varnar blankare att de har 3 veckor på sig innan deras positioner kommer att explodera.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90688?s=21
Vad innebär detta?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Kulingen skrev:
Sabbe skrev:
Elon varnar blankare att de har 3 veckor på sig innan deras positioner kommer att explodera.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90688?s=21
Vad innebär detta?
Han syftar väl på att då kommer de upp i 5000/v av 3:an och därför kommer aktien att stiga till väders och kosta blankarna massor av pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Blankare har, om jag fattat rätt, en stop-loss där de måste köpa tillbaka aktien så att inte ägaren de lånat den av förlorar sitt innehav. De har alltså ett kontrakt med ägaren som styr när de måste köpa tillbaka. Tidigare har de löst detta genom att låna nya aktier, men de börjar ta slut.
Så när TSLA går över en brytpunkt så kommer helvetet braka löst, för blankarna. Dels kommer de behöva köpa aktier. Men då det inte finns tillräckligt kommer priset drivas upp vilket gör att fler tvingas köpa osv osv.
Värdet idag är $10 miljarder... men det kommer skena så klart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Blankare har, om jag fattat rätt, en stop-loss där de måste köpa tillbaka aktien så att inte ägaren de lånat den av förlorar sitt innehav. De har alltså ett kontrakt med ägaren som styr när de måste köpa tillbaka. Tidigare har de löst detta genom att låna nya aktier, men de börjar ta slut.
Så när TSLA går över en brytpunkt så kommer helvetet braka löst, för blankarna. Dels kommer de behöva köpa aktier. Men då det inte finns tillräckligt kommer priset drivas upp vilket gör att fler tvingas köpa osv osv.
Värdet idag är $10 miljarder... men det kommer skena så klart.
En hel vetenskap, som jag inte är insatt i. Ska bli intressant att se om Elon får rätt. ;)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjelkeman »

Om blankare går bankrutt, hur går det då? Då kan de inte köpa tillbaka några aktier, för de har inga pengar och kan inte ge tillbaka aktierna till de som de lånade de från.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Kulingen skrev:
Sabbe skrev:
Elon varnar blankare att de har 3 veckor på sig innan deras positioner kommer att explodera.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90688?s=21
Vad innebär detta?
Han syftar väl på att då kommer de upp i 5000/v av 3:an och därför kommer aktien att stiga till väders och kosta blankarna massor av pengar.
Hoppas det slår in :twisted:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dhogborg »

bjelkeman skrev:
Om blankare går bankrutt, hur går det då? Då kan de inte köpa tillbaka några aktier, för de har inga pengar och kan inte ge tillbaka aktierna till de som de lånade de från.
Rimligtvis ställer den som lånar aktien ut en säkerhet som alltid måste vara större än den lånade posten. Att låna ut något utan säkerhet är inte ett lån, det är en gåva ;)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Blankare har, om jag fattat rätt, en stop-loss där de måste köpa tillbaka aktien så att inte ägaren de lånat den av förlorar sitt innehav. De har alltså ett kontrakt med ägaren som styr när de måste köpa tillbaka. Tidigare har de löst detta genom att låna nya aktier, men de börjar ta slut.
Så när TSLA går över en brytpunkt så kommer helvetet braka löst, för blankarna. Dels kommer de behöva köpa aktier. Men då det inte finns tillräckligt kommer priset drivas upp vilket gör att fler tvingas köpa osv osv.
Värdet idag är $10 miljarder... men det kommer skena så klart.
Vad jag lyckats läsa är värdet 62 miljarder dollar, Musks andel är dock typ 11-12 miljarder dollar. Det finns nästan 170 miljoner TSLA aktier.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Blankare har, om jag fattat rätt, en stop-loss där de måste köpa tillbaka aktien så att inte ägaren de lånat den av förlorar sitt innehav. De har alltså ett kontrakt med ägaren som styr när de måste köpa tillbaka. Tidigare har de löst detta genom att låna nya aktier, men de börjar ta slut.
Så när TSLA går över en brytpunkt så kommer helvetet braka löst, för blankarna. Dels kommer de behöva köpa aktier. Men då det inte finns tillräckligt kommer priset drivas upp vilket gör att fler tvingas köpa osv osv.
Värdet idag är $10 miljarder... men det kommer skena så klart.
Vad jag lyckats läsa är värdet 62 miljarder dollar, Musks andel är dock typ 11-12 miljarder dollar. Det finns nästan 170 miljoner TSLA aktier.
Värdet på aktierna som är blankade var förra veckan $12 miljarder eller 30% av alla aktier.

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-sh ... ock-soars/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Sorry missförstod dig, trodde du pratade om hela värdet på alla Tesla aktier.
Är värdet av de blankade aktierna så stort så är ju risken för dessa blankare hamnar i problem stor. Kommer man bara upp till en viss nivå är det ju kört. Kan man någonstans se vad nivåerna när de måste köpa är?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

TSLA verkar vara i värsta rusningen nu, upp $13 idag än så länge och därmed över $370 för första gången sen september.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

dhogborg skrev:
bjelkeman skrev:
Om blankare går bankrutt, hur går det då? Då kan de inte köpa tillbaka några aktier, för de har inga pengar och kan inte ge tillbaka aktierna till de som de lånade de från.
Rimligtvis ställer den som lånar aktien ut en säkerhet som alltid måste vara större än den lånade posten. Att låna ut något utan säkerhet är inte ett lån, det är en gåva ;)
Ja, det är väl därifrån den tvingande försäljningsnivån kommer. Säkerheten de visat upp räcker bara till en viss aktiekurs.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Märkligt att prata om försäljningsnivå när de tvingas köpa :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Har förstått att short squeeze kan leda till att aktien ökar men när jag läste denna artikeln som tar upp Volkswagen så tappade jag nästan hakan. Förväntar sig Elon århundradets event på börsen? :shock:

https://insideevs.com/tesla-stock-epic-short-squeeze/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Har förstått att short squeeze kan leda till att aktien ökar men när jag läste denna artikeln som tar upp Volkswagen så tappade jag nästan hakan. Förväntar sig Elon århundradets event på börsen? :shock:

https://insideevs.com/tesla-stock-epic-short-squeeze/
Inte mig emot! :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
dhogborg skrev:
bjelkeman skrev:
Om blankare går bankrutt, hur går det då? Då kan de inte köpa tillbaka några aktier, för de har inga pengar och kan inte ge tillbaka aktierna till de som de lånade de från.
Rimligtvis ställer den som lånar aktien ut en säkerhet som alltid måste vara större än den lånade posten. Att låna ut något utan säkerhet är inte ett lån, det är en gåva ;)
Ja, det är väl därifrån den tvingande försäljningsnivån kommer. Säkerheten de visat upp räcker bara till en viss aktiekurs.
Nej, detta sker ju löpande. Ingen skillnad mot tex utställda optioner... Du menar nog för övrigt tvingande köpnivå, inte säljnivå. Det är ju köpa aktier blankare måste göra om de ska täcka sin position.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Nej, detta sker ju löpande. Ingen skillnad mot tex utställda optioner... Du menar nog för övrigt tvingande köpnivå, inte säljnivå. Det är ju köpa aktier blankare måste göra om de ska täcka sin position.
Ja, de måste köpa aktier.

Inget sker löpande utan detta kommer så klart explodera, när nivån nåtts. Säg att den ligger på $400? Då måste blankarna köpa in aktier fort, men aktien stiger fortfarande så de måste betala mer osv osv. För varje dollar över det tvingande priset kommer de förlora pengar de inte har säkerhet.

Det de kan göra är så klart att ta förlusten nu medan det är ganska billigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Nej, detta sker ju löpande. Ingen skillnad mot tex utställda optioner... Du menar nog för övrigt tvingande köpnivå, inte säljnivå. Det är ju köpa aktier blankare måste göra om de ska täcka sin position.
Ja, de måste köpa aktier.

Inget sker löpande utan detta kommer så klart explodera, när nivån nåtts. Säg att den ligger på $400? Då måste blankarna köpa in aktier fort, men aktien stiger fortfarande så de måste betala mer osv osv. För varje dollar över det tvingande priset kommer de förlora pengar de inte har säkerhet.

Det de kan göra är så klart att ta förlusten nu medan det är ganska billigt.
Efter en short squeeze lär dock aktien dippa när vinsterna plockas hem för de som inte blankade. Till vilken nivå den dippar är dock oklart, kan ju vara till dagens kurs t.ex. eller till $250 eller något annan kurs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Nej, detta sker ju löpande. Ingen skillnad mot tex utställda optioner... Du menar nog för övrigt tvingande köpnivå, inte säljnivå. Det är ju köpa aktier blankare måste göra om de ska täcka sin position.
Ja, de måste köpa aktier.

Inget sker löpande utan detta kommer så klart explodera, när nivån nåtts. Säg att den ligger på $400? Då måste blankarna köpa in aktier fort, men aktien stiger fortfarande så de måste betala mer osv osv. För varje dollar över det tvingande priset kommer de förlora pengar de inte har säkerhet.

Det de kan göra är så klart att ta förlusten nu medan det är ganska billigt.
Som jag skrev så har jag i princip blankningspositioner hela tiden i min portfölj. Jag är också civ-ing i finansiell matematik. Trots detta, och trots att du uppenbarligen aldrig blankat själv så förklarar du alltså att det jag skriver är fel? Härligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Absolut och jag kommer försöka träffa den toppen för att sedan köpa tillbaka på dippen. Naturligtvis träffar man aldrig toppen och aldrig botten men man kan vara i närheten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Tycker nästan det är lite oroväckande mycket hype från Elon.
Finns väl regler om marknadspåverkan från insiders, känns som han är på en tunn linje...



Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar