Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Under ett kvartal kommer den skillnaden bli stor. Sedan kommer ju bilar från förra kvartalet jämna ut det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HerrNilsson »

Vad tror ni om detta?

Elon Musk buys $10 million worth of Tesla stocks (TSLA) just as he predicts a short squeeze
https://electrek.co/2018/05/07/elon-mus ... t-squeeze/
Mvh
Nilsson

Model Y LR
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Svårt att sia om vart aktiekursen kommer gå nu. Jag köpte på ca 300 $ om jag inte minns fel men ligger fortfarande plus PGA gynnsamma valutaförändringar. Vad tror ni, kanske lika bra att sälja nu och istället köpa igen när kursen börjar klättra över 300-strecket?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

ekonomisk trygghet skrev:
Svårt att sia om vart aktiekursen kommer gå nu. Jag köpte på ca 300 $ om jag inte minns fel men ligger fortfarande plus PGA gynnsamma valutaförändringar. Vad tror ni, kanske lika bra att sälja nu och istället köpa igen när kursen börjar klättra över 300-strecket?
Eller tvärtom. Köpa billigt å sälja dyrt... Vem vet hur det ska gå med kursen... När man läser om orsakerna är det redan för sent att handla eller sälja. De som handlat när kursen ligger under 300 och sålt när den går över har säkert gjort sig en slant då detta händer hela tiden verkar det som...
Mer än 6% fall nu på några dagar utan tydlig orsak. Långsam återhämtning igen. Olika förståsigpåare med olika förutsägelser.
En viktig fråga är den sk chefsflykten just nu. Är den bra eller dålig ? Kan det vara så att den platta organisation som Musk vill ha helt enkelt inte har plats för så många chefer längre ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

WTF is going on?!

TSLA nere på $277 ?!

Utan nämnvärd anledning?

Jag har precis skrivit en artikel till nästa vecka om faran med att blanka Tesla - och så kommer det här?

Nån teori om anledning?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Knappast första eller sista personen som byter jobb varken på Tesla eller något annat företag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Nä, men droppen och bägaren och sådant. Folk är för nervösa och trigger happy.

Tror jag. Ta inga råd från mig. :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Å andra sidan föll BMW lite över 5% idag utan att någon skriker konkurs?!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
WTF is going on?!

TSLA nere på $277 ?!

Utan nämnvärd anledning?

Jag har precis skrivit en artikel till nästa vecka om faran med att blanka Tesla - och så kommer det här?

Nån teori om anledning?
Håller med om att det inte hänt så mycket fundamentalt den sista veckan, jag tror nedgången beror mycket på en allmänt baissad marknadssyn på Tesla just nu kombinerat med en mer utbredd tro att Tesla kommer behöva ta in pengar till en avsevärt högre kostnad än tidigare.

Svenska analytiker är väl om möjligt ännu mer kritiska än amerikanska... Personligen har jag full förståelse för Musks agerande när Q1-rapporten presenterades, men media tycks ha en väldigt annorlunda bild. Lyssnar man på svenska börspoddar så tror de ju på fullt allvar att det finns en risk att Musk håller på att bli galen :roll:

Tänker man över lite längre sikt så tycker jag inte det är något konstigt att kursen fallit ca $100 från toppen. Även om marknaden lärt sig att Musk generellt är överoptimistisk så har man ju samtidigt helt klart förväntat sig en högre produktionstakt på Model 3 än vad som faktiskt uppnåtts. En konsekvens av detta är att fler och fler analytiker är övertygade om att Tesla trots allt måste resa mer pengar. Goldman (som iofs alltid legat kort Tesla) tror ju att man måste ta in hela $10 miljarder. Som en konsekvens av detta så har ju den implicita räntan på Teslas utställda obligationer stuckit i höjden. Så sent som i januari övertecknades ju Teslas obligationer som ställdes ut hela 14 gånger! Detta trots att räntan endast låg i intervallet 2,3-5%. Idag skulle ju ingen investerare ta i dessa obligationer med tång. Nu kräver investerarna istället ca 8% avkastning på Teslas obligationer.

Om Musk lyckas med det han säger att han ska göra, dvs att få Tesla lönsamt senast Q4 så spelar ju detta ingen roll! Då behöver inte Tesla ställa ut nya obligationer och man tvingas därmed inte dra på sig högre finansiella kostnader. Men marknaden anser uppenbarligen att risken att Tesla måste ta in pengar har ökat, och tvingas man till detta i stor omfattning till de räntor som råder idag så blir det en dyr finansiering som gör det ännu svårare för Tesla att bli lönsamt.

Musk anser ju också att aktien är kraftigt undervärderad och pga det så är ju det sista han vill att tvingas emittera nya aktier och därmed få utspädning. Min gissning är alltså att om man tvingas ta in pengar så blir det nog återigen via obligationer, i princip oavsett till vilken kostnad/ränta detta kommer ske.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Limbster »

Aktien är så högt värderad att det måste hända något fundamentalt nästan hela tiden för att den inte ska börja dala. Men det kommer nog något häftigt snart :lol:

Jag vågar varken äga eller blanka denna aktie ska jag villigt erkänna
nöjd med min Ampera tillsvidare
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Visst är aktien mycket högt värderad för dagens produktion men det är ju marknaden som har satt priset och det hör väl inte till vanligheterna att det är dagens status som priset är baserat på.

Tesla klarar ju av att gå lika mycket back varje kvartal som är kvar på året plus ett kvartal till som de gjorde under första kvartalet i år. Några pengar lär alltså inte behöva lånas i år. Linjärekonomer tror dock att allt alltid fortsätter i tangentens och förlusterna har ju ökat de senaste kvartalen så de tror att förlusterna måste fortsätta öka varje kvartal och då räcker inte pengarna i år.

De lär säkert göra rätt stor förlust även innevarande kvartal men jag tror att förlusten kommer vara mindre än första, att de producerar och levererar bilar som aldrig förr borde vara en orsak till minskande förluster. Sedan skall ju Tesla göra vinst under de två sista kvartalen. Då krävs ännu större levernassiffror plus troligen lite åtstramingar och minskad expansionstakt. Om Tesla visar ett par kvartal med positivt resultat, mindre förlust i år än förra året och att de har fortsatt en rejäl kassa att ta av så lär nog kreditbetyget förbättras och då kan expansionen börja ta fart igen. Ny fabrik i Kina, utveckling av Model Y på allvar, börja leverera Model 3 utanför Nordamerika, nya marknader (Turkiet är på gång i alla fall), leveranser av soltaken och batteribackuplösningar i mycket större skala och utveckling av Model Y på allvar och påbörjan av produktion av förproduktionsbilar.

Tror vi kan få lite större nyheter om t.ex. Kina-fabriken och andra marknader som Tesla kommer att gå in i. Kina tror jag kommer vara den största nyheten och skulle inte bli förvånad om de bygger en fabrik där som lika stor eller större än Gigafactory 1 + Fremont som byggs ihop med någon kinesisk tillverkare likt Gigafactory 1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Feddan »

Det här är nog en av anledningarna:
https://www.cnbc.com/2018/05/15/morgan- ... rries.html
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Feddan »

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Feddan skrev:
Ja, som sagt:
"Goldman (som iofs alltid legat kort Tesla) tror ju att man måste ta in hela $10 miljarder. "
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Tror den kommer falla fram till Q3 då Tesla kommer öppna kranarna och leverera maximalt till USA under 6 månader. De vill alltså tajma det amerikanska elbilsavdraget maximalt. Det är också därför de börjat leverera till Canada.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Toja »

LarsL skrev:
Tror den kommer falla fram till Q3 då Tesla kommer öppna kranarna och leverera maximalt till USA under 6 månader. De vill alltså tajma det amerikanska elbilsavdraget maximalt. Det är också därför de börjat leverera till Canada.
Jag tror att aktien vänder upp nästa vecka. Läste just att det tillverkades 3550 bilar förra veckan samt att man ska stänga ner produktionen i slutet på maj för att bygga om produktionslinan. Samt därmed kan öka farten ytterligare. Dvs dom är nog strax uppe i 5000 bilar/vecka
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Dessutom släpper de nu D och P versioner av bilen, vilket visar att de är ute ur lite av produktionshelvetet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Kanske delvis därför man pausar produktionen i slutet av månaden, man måste lägga till en station för montering av främre motorn och samtidigt åtgärda lite fix i logistiken ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Dessutom släpper de nu D och P versioner av bilen, vilket visar att de är ute ur lite av produktionshelvetet.
Snarare att man jobbar extremt dedikerat på att nå målet om vinst i Q4...

Viktigt steg mot det att senarelägga $35k varianten och tidigarelägga de dyraste treorna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Så varför skicka bilar till Canada nu?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Aktien TSLA

Inlägg av evilirish »

För att maximera det statliga stödet inom USA
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Ric »

LarsL skrev:
Så varför skicka bilar till Canada nu?
Gissningsvis för att inte komma upp i de 200 000 elbilarna i USA under andra kvartalet.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Waymoot »

LarsL skrev:
Så varför skicka bilar till Canada nu?
För att de vill nå 200.000 bilar sålda i USA efter 1:a Juli så de kan maximera tiden som Amerikanerna får maximalt EV bidrag 7.500 $.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Skriv svar