Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

TSLA på 179 dollar.

Vad säger alla ni tekniska analytiker om framtiden för aktiekursen nu?

Och vad säger ni som tittat på fundamenta och funnit aktien köpvärd på högre nivåer än detta? Köper ni mer nu, eller avvaktar ni (i sådana fall vad?) eller säljer ni?

Alla som stått vid sidlinjen men ändå ångrat att ni inte köpt tidigare, vad gör ni nu? Någon som köper? Eller vilket pris krävs för att ni ska köpa?

Själv äger jag inga aktier i TSLA, och har inte bolaget på min inlöpslista heller, men jag följer aktien med stor fascination.

Tillägg: Eller är det någon här på forumet (vilket jag inte tror man skulle våga erkänna) som blankat aktien? Jag tror det ska finnas några produkter för detta på typ IG eller Vontobel eller dylikt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
TSLA på 179 dollar.

Vad säger alla ni tekniska analytiker om framtiden för aktiekursen nu?

Och vad säger ni som tittat på fundamenta och funnit aktien köpvärd på högre nivåer än detta? Köper ni mer nu, eller avvaktar ni (i sådana fall vad?) eller säljer ni?

Alla som stått vid sidlinjen men ändå ångrat att ni inte köpt tidigare, vad gör ni nu? Någon som köper? Eller vilket pris krävs för att ni ska köpa?

Själv äger jag inga aktier i TSLA, och har inte bolaget på min inlöpslista heller, men jag följer aktien med stor fascination.

Tillägg: Eller är det någon här på forumet (vilket jag inte tror man skulle våga erkänna) som blankat aktien? Jag tror det ska finnas några produkter för detta på typ IG eller Vontobel eller dylikt.
Blanka är nog svårt från Sverige, men säljoptioner kan man köpa, eller handla derivat via tex IG som du nämner.

Jag älskar bolaget Tesla men har alltid varit ganska skeptisk till aktien. Extremt höga förväntningar låg inbakade i kursen. Har aldrig ägt mycket men sålde ändå ca 75% av mitt innehav i samband med att produktionssiffrorna för Q1 släpptes.

För första gången tycker jag nu aktien känns intressant rent fundamentalt. Det ser ut att bli bra leveranser under Q2 och förhoppningsvis driver uppdateringen av S&X samt lanseringen av trean på högerstyrda marknader på försäljningen även under andra halvåret. Jag har köpt på mig de senaste dagarna och har nu drygt 3% av portföljen i Tesla vilket nog är det mesta jag haft.

Det som "gnager" mest är dels kaoset som verkar råda på flera fronter. Referrals, leveranser, kvalitetskontroll och de förhastade besluten som tas gällande prissättning osv.

Jag tror ju dock i grunden mycket på att man med den bästa produkten i slutändan vinner. För mig är det solklart att Tesla har de bästa bilarna på marknaden och jag tycker det verkar bli förvånansvärt lite konkurrens på den fronten kommande år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Jag är lång TSLA och förstår inte varför ett kursfall som späds på av oro för USAs ekonomi skulle ändra min åsikt om värdet på lite längre sikt (>5år). Sålde lite andra aktier i fredags och ökade på TSLA.

Jag är ju ingen teknisk analytiker men det finns andra som Ark Invest som fortfarande tror på 560-2500 dollar för TSLA år 2023 (iaf gjorde de det härom veckan när aktien fallit till 195. Tror inte att ett ytterligare fall ändrar deras analys mycket).

https://ark-invest.com/research/tesla-valuation-model
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

perwis skrev:
Jag är lång TSLA och förstår inte varför ett kursfall som späds på av oro för USAs ekonomi skulle ändra min åsikt om värdet på lite längre sikt (>5år). Sålde lite andra aktier i fredags och ökade på TSLA.

Jag är ju ingen teknisk analytiker men det finns andra som Ark Invest som fortfarande tror på 560-2500 dollar för TSLA år 2023 (iaf gjorde de det härom veckan när aktien fallit till 195. Tror inte att ett ytterligare fall ändrar deras analys mycket).

https://ark-invest.com/research/tesla-valuation-model
Ark Invest har en stor andel i TSLA så det finns uppenbarligen en stor nypa salt i deras antaganden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

perwis skrev:
Jag är lång TSLA och förstår inte varför ett kursfall som späds på av oro för USAs ekonomi skulle ändra min åsikt om värdet på lite längre sikt (>5år).
Inte jag heller, men så resonerar ändå människor. Varje botten på börsen säljer vanligt folk de aktier som de köpte på senaste toppen. Och detta upprepas om och om igen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Vill nog vänta tills den börjar vända uppåt innan jag köper. Super svårt att träffa botten.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jonsalgerier »

ochso skrev:
TSLA på 179 dollar.
Vad säger alla ni tekniska analytiker om framtiden för aktiekursen nu?
Och vad säger ni som tittat på fundamenta och funnit aktien köpvärd på högre nivåer än detta? Köper ni mer nu, eller avvaktar ni (i sådana fall vad?) eller säljer ni?
Alla som stått vid sidlinjen men ändå ångrat att ni inte köpt tidigare, vad gör ni nu? Någon som köper? Eller vilket pris krävs för att ni ska köpa?
Själv äger jag inga aktier i TSLA, och har inte bolaget på min inlöpslista heller, men jag följer aktien med stor fascination.
Tillägg: Eller är det någon här på forumet (vilket jag inte tror man skulle våga erkänna) som blankat aktien? Jag tror det ska finnas några produkter för detta på typ IG eller Vontobel eller dylikt.
Teknisk analys på TSLA.. Kul! :)
Då skulle jag säga så här:
Skärmavbild 2019-06-04 kl. 09.59.16.png
Två större trading ranges sedan 2014 varav vi på sistone lämnat den som pågått sedan 2017. Så vad händer nu.. Personligen gissar jag på den gröna kurvan och att vi kommer att befinna oss mellan 180 och 260 dollar under resten av året. Men jag kanske är lite biased :D
Som andrahandsgissning den lila kurvan mellan 120 och 180 resten av året.
Den senaste nedgången är lite väl skarp och det brukar komma en korrektion uppåt om det inte är så att företaget faktiskt är på ruinens brant..

Fundamenta.. Äsch... de senaste åren känns det som att fundamenta har mer motsatt effekt på aktiekursen än vad som borde vara fallet. :)
T.ex. goda nyheter väntas, goda nyheter levereras. -> NEDÅT
goda nyheter väntas, dåliga nyheter levereras. -> kraftigt NEDÅT initialt. sedan UPPÅT
osv..
Sedan är visserligen inte nyheter egentligen fundamenta, men jag inkluderar kvartalsrapporter i ovanstående.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jag säger som Warren Buffett: "Be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sabbe
Inlägg: 1320
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Fullinvesterad i Tesla. Köper ytterligare aktier när pengar kommer in nu när den är så billig. Investeringshorisont 10-15 år
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

7% upp hittills idag. :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FutureTesla »

Aktien upp över 10% senaste veckan, handlas nu igen över 200 :)
Model S Plaid 2023
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

aktieägarmöte i morgon 11/6 kl 23:30 olokal svensk tid

https://www.tesla.com/shareholdermeeting?redirect=no
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Vad är det nu som händer med aktien? Den rusar och är uppe på 240.
TSLA190207_2225 .PNG
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Vad är det nu som händer med aktien? Den rusar och är uppe på 240.
Bra med leveranser Q2 ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
Vad är det nu som händer med aktien? Den rusar och är uppe på 240.
Bra med leveranser Q2 ;)
OK, de var "bara" det... ;)
Sabbe
Inlägg: 1320
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Upp nästan 40% senaste veckorna
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Dumpade de jag köpte på 194 nu, lite mer än hälften av mitt innehav.
Blir intressant å se om den klarar bryta igenom och hålla sig över motståndet vid denna nivån, samt nästa veckas q2 rapport.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Jag utgår ifrån att de gör en stor vinst.
De har rekordleveranser av Tesla 3 och hyfsat många hade de i lager från Q1.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Jag utgår ifrån att de gör en stor vinst.
De har rekordleveranser av Tesla 3 och hyfsat många hade de i lager från Q1.
Inte omöjligt. Men samtidigt sålde de knappt fler S och X än Q1, och det är ju de som stod för mycket av vinsten i Q3 och Q4.
Dessutom var då alla Model 3 LR eller P. Nu är en stor del av dem SR.
Men förhoppningsvis har de lyckats sänka produktions och leveranskostnader. Vi får se, jag har fortfarande en skaplig post kvar och hoppas på det bästa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Jag utgår ifrån att de gör en stor vinst.
De har rekordleveranser av Tesla 3 och hyfsat många hade de i lager från Q1.
Tesla har guidat för liten förlust pga lägre antal sålda S/X och lägre asp på 3. En liten förlust är bra. Blir det en liten vinst är det fantastiskt bra.

En stor vinst är osannolikt men man vet inte. Elon lovade short squeeze för ett år sedan. Den kanske kommer nu istället?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

di.se

En kursrusning på 40 procent för elbilstillverkaren Tesla har trissat upp förväntningarna på halvårsrapporten.
Men det finns faktiskt ändå goda förutsättningar för rapporten att slå förväntningarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Artiklar som försöker trissa upp en aktie tycker jag är lika dåliga som artiklar som försöker pressa ner aktier. De som gynnas är kortsiktiga spekulationer som t.ex. en del blankare. De behöver trissa upp kursen för att få bättre fallhöjd och detta har synts många gånger för Tesla. Ett tag kommer det rejält med FUD och felaktiga påståenden om Tesla och sedan efter några veckor är det det omvända som gäller från samma nyhetsmedier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Artiklar som försöker trissa upp en aktie tycker jag är lika dåliga som artiklar som försöker pressa ner aktier. De som gynnas är kortsiktiga spekulationer som t.ex. en del blankare. De behöver trissa upp kursen för att få bättre fallhöjd och detta har synts många gånger för Tesla. Ett tag kommer det rejält med FUD och felaktiga påståenden om Tesla och sedan efter några veckor är det det omvända som gäller från samma nyhetsmedier.
Så är det. Enkelt sagt kan man säga att det ofta är klokt att göra precis tvärt emot vad “analytiker” säger. De publicerar inte ”analyser” för att vara vänliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Saker att ha koll på inför Q2 rapporten.

1. Deliveries Guidance
In April, Tesla reiterated full-year guidance for 360,000 to 400,000 vehicle deliveries, up from a 2018 level of 246,000. However, Tesla didn't mention the guidance in a stronger-than-expected Q2 deliveries report that was released in early July. For now, the consensus estimate for 2019 vehicle deliveries stands at 361,000.

2. Profit and Cash-Flow Guidance
Tesla forecast in April it will deliver positive free cash flow (FCF) during the last three quarters of 2019, and be profitable during the year's last two quarters. But at Tesla's June shareholder meeting, Musk would only say that his company "could be cash-flow positive" this year.

The consensus is currently for Tesla to post FCF of $136 million in Q2, $51 million in Q3 and $311 million in Q4. FCF was negative $920 million in Q1.

3. Automotive Margins
Excluding zero-emissions vehicle (ZEV) credits and stock compensation, Tesla had a Q1 automotive gross margin (GM) of 20.3%, down from a Q4 level of 24.7% and up from a Q1 2018 level of 18.8%. With vehicle deliveries up 51% sequentially in Q2, automotive GM likely rose in Q2.

Tesla said in April it's still aiming for "a 25% non-GAAP gross margin on Model S, Model X and Model 3, depending on variant mix and option take rates as our product offerings change." The company's recent decision to stop selling the Standard Range versions of the Model S and X could boost margins for its costliest cars, albeit while potentially dinging volumes.

4. Opex and Capex
Tesla has tried to pare its spending in recent months, conducting multiple layoffs and also shifting to an online-centric sales model. The company's GAAP operating expenses were up only 3% annually in Q1 to $1.09 billion, and are forecast on average by analysts to be nearly flat sequentially and down 6% annually in Q2.

In addition to its reported opex, keep an eye on Tesla's capital spending guidance, which is impacted by the building of its Shanghai Gigafactory. In April, Tesla said it plans to spend $2 billion to $2.5 billion on capex this year, after having previously set a capex budget of $2.5 billion.

5. The Energy Business
Tesla is still having a hard time making its "energy generation and storage" unit, which covers its solar operations and its Powerwall/Powerpack energy storage business, profitable. In Q1, the segment's revenue fell 21% annually to $324.7 million due to lower solar deployments, and its GM fell to a mere 2.4% from a year-ago level of 8.5%.

For Q2, the consensus is for energy generation and storage revenue to be up 13% annually to $424 million, and for a segment GM of slightly over 10%. Tesla said in April it expects the segment's revenue to grow "significantly" in 2019 from a 2018 level of $1.56 billion, and for its GM to improve as energy storage margins rise.

6. Services Losses
In Q1, Tesla's "services and other" segment, which covers (among other things) the Supercharger network, used car sales and maintenance/repair services, posted a GAAP gross loss of negative $192.5 million on revenue of $493 million (up 87%), thanks in large part due to the costs of supporting the Supercharger network.

For Q2, the consensus is for segment revenue of $488 million (up 81%) and a gross loss of $125 million. Tesla said in April it expects the segment's revenue to grow "as our fleet size and used car volumes rise," and that (without sharing a figure) it's "targeting gross margin improvements throughout this year."

7. China Commentary
Tesla's Q2 sales got a boost from the start of Chinese (and European) Model 3 deliveries. And the company has said it's aiming to start Model 3 volume production at its Shanghai Gigafactory early in Q4. Any update Tesla provides about the Shanghai plant's buildout is worth paying attention to, as are any comments about how Chinese vehicle sales have been trending in the interim amid ongoing trade tensions.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar