Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Var inte tanken hela tiden att köra med en kubdbil alltså inte en special byggd bil för just kust-till-kust.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jag blev lite förvånad att de räknar med ökad CapEx för 2018 vs 2017. Jag trodde/hoppades att de hade tagit den stora merparten av kostnaderna för Model 3 ramp upen. Skönt dock att de ej reviderade ner model 3 prognoserna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Anläggningsinvesteringar skrivs av över flera år och påverkar bara cashflow. Men de kostnader som finns för att driva M3 linjen måste ju tas direkt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Intressant hur olika man kan se världen. Jag tycker det går rätt bra för Tesla, men aktien är under 300 nu.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Intressant hur olika man kan se världen. Jag tycker det går rätt bra för Tesla, men aktien är under 300 nu.
Hade gått in nu om jag haft nåt att investera
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Jerker skrev:
Intressant hur olika man kan se världen. Jag tycker det går rätt bra för Tesla, men aktien är under 300 nu.
Hade gått in nu om jag haft nåt att investera
Varför? Finns det nåt som talar för vinster snart?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Under 300? Ser ut som den stannat på 312 senast... Men ni kanske kikar på någon lista som visar efter marknadens stängning?
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wilson »

Den var nere under 300 senast för någon timma sedan, men har studsat tillbaka en del sedan dess
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smutt »

Wilson skrev:
Den var nere under 300 senast för någon timma sedan, men har studsat tillbaka en del sedan dess
Aj jag hade redan tjänat pengar :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Wilson skrev:
Den var nere under 300 senast för någon timma sedan, men har studsat tillbaka en del sedan dess
Aj jag hade redan tjänat pengar :D
Så du har redan sålt aktierna? Annars har du inte kunnat tjänat något? :shock: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Wilson skrev:
Den var nere under 300 senast för någon timma sedan, men har studsat tillbaka en del sedan dess
Aj jag hade redan tjänat pengar :D
Så du har redan sålt aktierna? Annars har du inte kunnat tjänat något? :shock: :lol:
Sa hade..... har inga pengar att investera
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Wilson skrev:
Den var nere under 300 senast för någon timma sedan, men har studsat tillbaka en del sedan dess
Aj jag hade redan tjänat pengar :D
Så du har redan sålt aktierna? Annars har du inte kunnat tjänat något? :shock: :lol:
Sa hade..... har inga pengar att investera
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Kulingen skrev:
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
En annan aspekt man inte ska glömma är investeringen i sig själv, att unna sig att köra bil 2.0.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

dstr skrev:
Kulingen skrev:
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
En annan aspekt man inte ska glömma är investeringen i sig själv, att unna sig att köra bil 2.0.
Det är alltid lika roligt att köra min Tesla och höra andra påpeka mitt val att slänga ut så mycket pengar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Kulingen skrev:
dstr skrev:
Kulingen skrev:
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
En annan aspekt man inte ska glömma är investeringen i sig själv, att unna sig att köra bil 2.0.
Det är alltid lika roligt att köra min Tesla och höra andra påpeka mitt val att slänga ut så mycket pengar
Skaffa en Ferrari också... det lägger till en ny dimension kring ryktesspridningen. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Så här såg dagen ut:
tsla 180209.PNG
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

dstr skrev:
Kulingen skrev:
dstr skrev:
Kulingen skrev:
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
En annan aspekt man inte ska glömma är investeringen i sig själv, att unna sig att köra bil 2.0.
Det är alltid lika roligt att köra min Tesla och höra andra påpeka mitt val att slänga ut så mycket pengar
Skaffa en Ferrari också... det lägger till en ny dimension kring ryktesspridningen. :)
Får se vad Harry Boy säger ikväll !
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Aktien TSLA

Inlägg av El Toys »

Harry kommer att skrika :KOENIGSEGG !!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

El Toys skrev:
Harry kommer att skrika :KOENIGSEGG !!
Inspirerande - tar och lämnar in en lotto-rad, så kanske man kan betala av lånen på bilarna och köpa lite aktier. :)
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Schelin »

Om man vill gå på bolagsstämman som svensk medborgare, går det? Att äga aktier genom Nordnet ger inte rätt att gå på bolagsstämman.

Tesla S75D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Schelin skrev:
Om man vill gå på bolagsstämman som svensk medborgare, går det? Att äga aktier genom Nordnet ger inte rätt att gå på bolagsstämman. Bild
Låter som Nordnet lånar ut dina aktier för blankning. Äger du aktier bör du kunna gå på bolagsstämman oavsett medborgarskap. Dock kan väl registrering krävas för att verifiera att du äger aktier men det har inget med medborgarskap att göra.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Schelin skrev:
Om man vill gå på bolagsstämman som svensk medborgare, går det? Att äga aktier genom Nordnet ger inte rätt att gå på bolagsstämman. Bild
Låter som Nordnet lånar ut dina aktier för blandning. Äger du aktier bör du kunna gå på bolagsstämman oavsett medborgarskap. Dock kan väl registrering krävas för att verifiera att du äger aktier men det har inget med medborgarskap att göra.
Samma diskussion kom väll upp när Tesla skulle rösta angående köpet av SolarCity, via Avanca gick det inte att rösta och antagligen gäller detsamma bolagsstämma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Schelin skrev:
Om man vill gå på bolagsstämman som svensk medborgare, går det? Att äga aktier genom Nordnet ger inte rätt att gå på bolagsstämman. Bild
Låter som Nordnet lånar ut dina aktier för blankning. Äger du aktier bör du kunna gå på bolagsstämman oavsett medborgarskap. Dock kan väl registrering krävas för att verifiera att du äger aktier men det har inget med medborgarskap att göra.
Samma diskussion kom väll upp när Tesla skulle rösta angående köpet av SolarCity, via Avanca gick det inte att rösta och antagligen gäller detsamma bolagsstämma.
Japp, om förvaltaren använder ens aktier för blankning så kan man ju inte räkna med dem även för bolagsstämman. I så fall skulle man kunna få hur många röster som helst bara genom att köpa och låna ut om och om igen. Känns som det är rätt vanligt och inte särskilt tydligt informerat att en del aktörer använder aktierna för att tjäna en extra slant i blankning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perkabolo »

Ber om ursäkt om frågan och svaret redan finns i denna tråd. Den är lång och verkar inte hitta rätt sökord.

Hur gör man för att köpa aktier i tesla? Vilka banker och eller förvaltare eller vad det kallas kan man handla genom till en rimlig kostnad om man inte handlar värdepapper dagligen?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

De flesta köper nog Tesla genom typ Nordnet och Avanza. Vill man kunna gå på bolagsstämman kanske det är bättre att gå genom sin bank och öppna ett VP-konto.

Info från Handelsbanken som ett exempel:
https://borsrum.handelsbanken.se/Kunska ... er/Handel/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar