Såg förövrigt ett inlägg från en som föreslog att Tesla skulle lägga ut 3an på kontraktstillverkning, och fokusera på Model Y istället. Tex till Magna som bl.a. tillverkar iPace åt Jaguar, diverse åt Porsche, Mercedes mfl.
Då har man inte förstått särskilt mycket av Teslas strategi och tillverkningsvolym.
Nej det vore ju hemskt om någon med kvalitetskontroller byggde en modell.
Såg förövrigt ett inlägg från en som föreslog att Tesla skulle lägga ut 3an på kontraktstillverkning, och fokusera på Model Y istället. Tex till Magna som bl.a. tillverkar iPace åt Jaguar, diverse åt Porsche, Mercedes mfl.
Då har man inte förstått särskilt mycket av Teslas strategi och tillverkningsvolym.
Det kan ju vara ett bra första steg. Slippa tullar, båtfrakt och få kortare ledtider till kunderna vilket i sin tur binder upp mindre kapital. Finns ju flera såna företag i Europa. Magna i Österrike, Valmet i Finland eller NedCar i Nederländerna bland annat. De är dessutom väldigt duktiga på att bygga bilar. När sedan volymerna är tillräckligt stora och Tesla har skakat fram mer kapital kan de bygga en egen fabrik.
Jag står kvar vid mitt tidigare uttalande. Tesla är extrema när det gäller att göra saker inhouse, de har vänt på outsourcing trenden totalt. Att det sådan företag skulle lägga ut en kärnverksamhet som montering av bilarna tror jag inte alls på. Det som skulle kunna hända, men inte troligt, är att de köper en monteringsfirma. Men tänk då på vilka volymer Model 3 produceras i, det är få andra modeller som kommer upp till dess nivåer.
Jag står kvar vid mitt tidigare uttalande. Tesla är extrema när det gäller att göra saker inhouse, de har vänt på outsourcing trenden totalt. Att det sådan företag skulle lägga ut en kärnverksamhet som montering av bilarna tror jag inte alls på. Det som skulle kunna hända, men inte troligt, är att de köper en monteringsfirma. Men tänk då på vilka volymer Model 3 produceras i, det är få andra modeller som kommer upp till dess nivåer.
Beror ju på vilka man jämför med. Men visst ligger Tesla bland dem som har störst andel av förädlingen in-house.
Frågan är vad som blir den "stabila" nivån för M3 och MY volymerna i Europa. Det är ju det som avgör om det skulle kunna vara en bra idé under några år. Sen finns det säkert stolthet inblandat också.
Underbart att höra någon som är sååå pro Elon. Inte varje dag på CNBC...
Enligt vad jag förstår så klippte CNBC bort det segmentet.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Dr Z lämpade ju över ansvaret för Daimler/Mercedes på svenska Ola Källenius nu.
Han började med att sparka några tusen.
De har förstås insett att det kommer krävas enorma förändringar närmaste åren.
Dr Z lämpade ju över ansvaret för Daimler/Mercedes på svenska Ola Källenius nu.
Han började med att sparka några tusen.
De har förstås insett att det kommer krävas enorma förändringar närmaste åren.
Dr Z lämpade ju över ansvaret för Daimler/Mercedes på svenska Ola Källenius nu.
Han började med att sparka några tusen.
De har förstås insett att det kommer krävas enorma förändringar närmaste åren.
Och därmed visar seriösa investerare att all snack om att Tesla snart är Bankwupt är bara blankares skitsnack.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Enligt rykten skall Elon ev. tvingas sälja aktier vid nivåerna vi är på nu, då han belånat dem.
Det kan ju pressa ner kursen betydligt om det stämmer.
Känns rent allmänt som det är påväg mot härdsmälta på marknaden.
Enligt rykten skall Elon ev. tvingas sälja aktier vid nivåerna vi är på nu, då han belånat dem.
Det kan ju pressa ner kursen betydligt om det stämmer.
Känns rent allmänt som det är påväg mot härdsmälta på marknaden.
Ja, bull case och 4000 I all ära, men dom har lite att bevisa först. Sporadiska kvartal med vinst duger inte för Wallstreet tyvärr.
Enligt rykten skall Elon ev. tvingas sälja aktier vid nivåerna vi är på nu, då han belånat dem.
Det kan ju pressa ner kursen betydligt om det stämmer.
Känns rent allmänt som det är påväg mot härdsmälta på marknaden.
Vad innebär "belåna aktierna" och varför behöver han sälja? frågar en som inte har bra koll på detta....
Enligt rykten skall Elon ev. tvingas sälja aktier vid nivåerna vi är på nu, då han belånat dem.
Det kan ju pressa ner kursen betydligt om det stämmer.
Känns rent allmänt som det är påväg mot härdsmälta på marknaden.
Vad innebär "belåna aktierna" och varför behöver han sälja? frågar en som inte har bra koll på detta....
Att han tar lån med aktierna som säkerhet, inget konstigt i sig.
För att bankerna inte ska stå lottlösa vid ett kursfall kan de kräva återbetalning om kursen går under en viss nivå.
Enligt rykten skall Elon ev. tvingas sälja aktier vid nivåerna vi är på nu, då han belånat dem.
Det kan ju pressa ner kursen betydligt om det stämmer.
Känns rent allmänt som det är påväg mot härdsmälta på marknaden.
Vad innebär "belåna aktierna" och varför behöver han sälja? frågar en som inte har bra koll på detta....
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Enligt rykten skall Elon ev. tvingas sälja aktier vid nivåerna vi är på nu, då han belånat dem.
Det kan ju pressa ner kursen betydligt om det stämmer.
Känns rent allmänt som det är påväg mot härdsmälta på marknaden.
Vad innebär "belåna aktierna" och varför behöver han sälja? frågar en som inte har bra koll på detta....
Att han tar lån med aktierna som säkerhet, inget konstigt i sig.
För att bankerna inte ska stå lottlösa vid ett kursfall kan de kräva återbetalning om kursen går under en viss nivå.
Nej de kräver inte återbetalning, de kräver en säkerhet. Han tvingas inte sälja något så länge han har andra pengar han kan sätta som säkerhet.
Enligt rykten skall Elon ev. tvingas sälja aktier vid nivåerna vi är på nu, då han belånat dem.
Det kan ju pressa ner kursen betydligt om det stämmer.
Känns rent allmänt som det är påväg mot härdsmälta på marknaden.
Vad innebär "belåna aktierna" och varför behöver han sälja? frågar en som inte har bra koll på detta....
Att han tar lån med aktierna som säkerhet, inget konstigt i sig.
För att bankerna inte ska stå lottlösa vid ett kursfall kan de kräva återbetalning om kursen går under en viss nivå.
Nej de kräver inte återbetalning, de kräver en säkerhet. Han tvingas inte sälja något så länge han har andra pengar han kan sätta som säkerhet.